Review: Donkey Kong Country Returns HD

Lang geleden, ergens in het jaar 2010, werd het gamende publiek getrakteerd op een nieuwe release voor de Nintendo Wii. De Donkey Kong van ontwikkelstudio Retro Studios keerde nog eens terug en verwende menig gamer op uitdagende gameplay. We zijn nu een goede veertien jaar later, waardoor Donkey Kong en co hun opwachting maken op Nintendo Switch. Ik ging ermee aan de slag en neem je graag mee op het tropische avontuur.

Om meteen met de deur in huis te vallen: ja, Donkey Kong Country Returns HD is dezelfde game die destijds voor Wii en later ook voor Nintendo 3DS verscheen, maar heeft dus een grafische upgrade gehad zoals de naam al deed vermoeden. Maar daar blijft het niet bij, want er werden een resem aan functies en onderdelen geïmplementeerd uit zowel de Wii- als de 3DS-versie. Ik vertel je hier uiteraard meer over, maar laten we eerst eens kijken wat Donkey Kong Country Returns HD nu precies is.

Piekedief​

Destijds maakte ontwikkelstudio Retro Studios de game. Die studio kennen we natuurlijk van klassiekers als Metroid Prime voor de GameCube, enkele Metroid Prime-games op andere platformen en Donkey Kong County: Tropical Freeze. Met deze re-release hebben ze niets te maken, daarvoor deed Nintendo beroep op Forever Entertainment, een studio die voornamelijk ports ontwikkelt. Ik kan nu alvast verklappen dat wat ze met Donkey Kong Country Returns HD hebben gedaan, bijzonder knap is. De frustraties die ik destijds voelde op Nintendo Wii, kwamen nu terug naar boven. En voor het eerst konden nu ook mijn kinderen genieten van wat de klassieke Donkey Kong-gameplay te bieden heeft. Want het mag gezegd worden: eenvoudig zijn de platformers waarin Donkey Kong de hoofdrol speelt niet.

Diverse modi verwennen zowel diehard gamers als nieuwkomers.

Donkey Kong zit een beetje in de nesten. De Tiki Tak-stam heeft namelijk de dieren op Donkey Kong-eiland gehypnotiseerd en slaagde er zo wonderwel in de gehele bananenvoorraad te stelen. Ook Donkey Kong wordt onderworpen aan een privé-hypnosesessie, maar is allerminst onder de indruk en verkoopt de dief enkele rake klappen. De bruine aap en z'n maatje Diddy Kong willen die bananen terug dus besluiten ze eropuit te gaan, alleen is dat niet zo eenvoudig. Diverse obstakels zullen het hen moeilijk maken, maar de volhouder wint. In Donkey Kong Country Returns HD zijn er namelijk tachtig levels verspreid over negen werelden, waarbij zoals weleer elke wereld verdedigd wordt door een eindbaas.

Welkom in de jungle​

De gameplay is in deze platformer in se heel eenvoudig. Eigenlijk is het einde van het level bereiken voldoende, waarbij je vijanden kunt ontwijken, maar ook kunt doden door te rollen of erop te springen. Uiteraard dienen de obstakels, zoals pinnen, ontweken te worden. In de beginlevels valt dit allemaal best wel mee, maar de latere werelden zorgen voor grote uitdagingen. Geconcentreerd spelen is dan de boodschap, want fouten maken is in sommige gevallen onvergefelijk. Zo stellen sommige secties je vaardigheden op de proef. Diverse sprongen na elkaar juist timen, ondertussen een vijand ontwijken om dan ook nog die laatste letter G te pakken te krijgen ... Je krabt er op bepaalde momenten net je haar niet van uit. Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik eigenlijk al tevreden was als ik uiteindelijk een level tot een goed einde bracht. De verzamelobjecten laat ik voorlopig wel voor wat ze zijn. Maar ... Er zijn natuurlijk ook gamers onder ons die wél het onderste uit de kan willen halen.

Wie nog niet genoeg heeft aan het voltooien van elk level, kan nog meer uitdaging verkrijgen in het zoeken en vinden van alle geheimen in ieder level. Zo zijn er telkens een aantal puzzelstukken te vinden en kun je ook de vier letters die samen KONG vormen vinden. Vind je die vier letters in elk level van een bepaalde wereld, dan speel je voor die wereld een geheim level vrij. Ook bananen en gouden munten vind je verspreid over elk level, dus het mag wel duidelijk zijn dat je heel wat voor de boeg hebt als je alles wil ontdekken wat de game te bieden heeft. Zeker als je weet dat heel wat van die verzamelobjecten best goed verstopt zitten. Laat me nog maar eens zeggen dat het voor de doordeweekse gamer geen eenvoudige opgave zal worden, want Donkey Kong Country Returns HD is behoorlijk pittig. De vele vijanden en obstakels zitten je maar al te graag in de weg en vreten met plezier aan je hartjes die dienstdoen als gezondheidsmeter. Zijn alle hartjes weg, dan begin je het level (deels) opnieuw.

Een tikkeltje eenvoudiger​

Wie het allemaal wat te moeilijk vindt, kan ook aan de slag in de coöperatieve modus. Geef een controller aan iemand anders en je kunt samen de diverse werelden verkennen. Diddy heeft namelijk een raketjetpack die het maken van sprongen een stuk eenvoudiger maakt. Daarnaast heeft hij ook een wapen ter beschikking waarmee hij de vijanden te lijf kan gaan. Deze modus vind ik dan ook ideaal om mijn kinderen te laten kennismaken met de Donkey Kong-wereld. Solo kunnen ze levels amper tot een goed einde brengen, maar samen is het een stuk eenvoudiger. Of toch voelde het zo aan. Mijn kinderen waren alleszins zeer blij dat ze mochten meedoen, want het is eens wat anders dan Roblox. Daarnaast verkoopt Cranky Kong wel wat waardevolle waar die je avonturen eenvoudiger maken. In ruil voor wat bananenmunten kun je onder andere extra levens kopen.

De gameplay van Donkey Kong Country Returns HD staat nog steeds als een huis.

Ik herinnerde me niet behoorlijk veel meer van de Wii-versie en ben blij dat ik nu nogmaals Donkey Kong Country Return onder handen kon nemen. Ik was vergeten hoe kleurrijk de game was en ook hoe afwisselend de negen diverse werelden zijn. Starten doe je in de jungle, waarbij je voornamelijk tussen de bomen het beste van jezelf geeft, maar ook het strand, grotten, een fabriek en een vulkaan staan op de planning. Dit allemaal met hun eigen vijanden, obstakels en eindbazen. Het is smullen geblazen van begin tot eind.

O ja, ik ging het nog even hebben over de extra's in deze versie. Met de port naar de Nintendo 3DS werden enkele extra levels geïntroduceerd en deze zijn nu ook aanwezig in deze HD-versie. Daarnaast kun je aan het begin van het spel ook kiezen hoe je de game wil spelen. Wie voor de klassieke modus gaat, krijgt de ervaring voorgeschoteld zoals bedoeld. Een modus voor degenen die van uitdaging houden. Voor wie het een tikkeltje eenvoudiger mag, kan voor de moderne stijl gaan. Hierin krijg je enkele extra hartjes en zijn er meer voorwerpen in de levels te vinden die je moeten helpen met je avontuur. Een voorbeeld hiervan is extra hartjes tijdens de levels om je gezondheid weer aan te vullen. Donkey Kong Country Returns HD is dus een behoorlijk uitdagende game, maar er zijn manieren om daar een mouw aan te passen.

Conclusie

Donkey Kong Country Returns HD laat nieuwe gamers kennismaken met wat de game destijds op Nintendo Wii en Nintendo 3DS te bieden had. Een kleine grafische update maakt de graphics wat scherper, maar uiteindelijk is het vooral de gameplay die telt. En die staat nog steeds als een huis. Diverse platformelementen wisselen elkaar af in knappe levels in negen verschillende werelden. Van vulkanen tot stranden en van grotten tot een jungle ... Ongeacht waar je het beste van jezelf geeft, een pak vijanden en obstakels proberen je het leven zuur te maken. Donkey Kong Country Returns HD is behoorlijk pittig, zeker in de klassieke modus die bedoeld is om te spelen zoals de game destijds werd ontwikkeld. Voor nieuwkomers is er de moderne modus, waarbij je onder andere meer hartjes hebt. Daarnaast zijn er nog manieren om je avontuur te vereenvoudigen. Maar ongeacht hoe je Donkey Kong Country Returns HD speelt, het is de moeite waard!

Pro

• Coöperatieve modus
  • Heel wat te ontdekken
  • Aanpasbare moeilijkheidsgraad
  • Schitterende baasgevechten
  • Erg divers

Con

• Grafische update mocht een tikkeltje meer zijn
9

Over

Beschikbaar vanaf

16 januari 2025

Gespeeld op

1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

1. Nintendo Switch

Genre

1. Platformer

Ontwikkelaar

1. Forever Entertainment

Uitgever

1. Nintendo

:thinking: hold the phone, was die ook op 3DS? Ik herinner me daar echt niks meer van maar ik heb hem idd in m'n collectie... how bizarre. Meestal als ik een game vergeet zal het toch gene indruk gemaakt hebben. In tegenstelling tot de SNES games en zelfs die op GB

Terug
Bovenaan