Vorig jaar bracht Square Enix ons een fijne remake van het derde deel in de Dragon Quest-reeks. Een remake van de eerste twee spellen werd ook al snel aangekondigd, en hoewel het initieel raar leek om met het derde deel te beginnen, was dit al bij al een logische keuze. Dragon Quest III vormde immers een prequel op de eerste spellen, waarin de gebeurtenissen waar frequent naar werd verwezen in deze twee spellen uit de doeken werden gedaan. Door ons eerst de remake van dit derde deel voor te schotelen met Dragon Quest III HD-2D Remake, koos Square Enix er duidelijk voor om ons het verhaal in chronologische volgorde voor te schotelen. Nu is de tijd aangebroken om het verhaal van de erfgenamen van Erdrick te ontdekken.
De eerste drie Dragon Quest-spellen worden inderdaad omschreven als de Erdrick-trilogie, waarbij Erdrick een titel is die onze legendarische held uit het derde deel kreeg na het verslaan van het kwade dat de wereld teisterde. De eerste Dragon Quest speelt zich vervolgens af lang na de gebeurtenissen van Dragon Quest III en laat je spelen als een afstammeling van de lijn van Erdrick, die een gevangen genomen prinses moet bevrijden en de Dragonlord moet verslaan. In deeltje twee speel je als de erfgenamen van deze held en de prinses, die besloten de wijde wereld in te trekken en nieuwe koninkrijken te stichten. Hun nakomelingen moeten honderd jaar later afrekenen met een nieuwe dreiging in de vorm van de kwaadaardige Hargon. Met Dragon Quest I & II HD-2D Remake
krijgen we dus twee avonturen voor de prijs van één.
Om het verhaal aan te dikken, werden heel wat nieuwe NPC's, dialogen, cutscenes, locaties, bazen en quests en scenario's toegevoegd. Zo is er bijvoorbeeld een volledig nieuw subplot aanwezig waarbij de protagonist in contact komt met de elfen en je hun leidster helpt om vijf Sigils te maken zodat de godin Rubiss kan worden opgeroepen. Al deze toevoegingen voelen aan als een verrijking voor de ervaring die het eerste spel voorschotelt. Het zorgt niet enkel voor uitdieping, maar ook dat je simpelweg meer betrokken geraakt bij de queeste van het hoofdpersonage. Hij voert zijn strijd echter nog steeds alleen, waardoor je dus geen team hebt in dit spel. Het vechten verloopt in principe op dezelfde manier als in deel drie - inclusief tegen meerdere vijanden, wat nieuw is in deze remake - maar met één personage zal je tactisch soms wat anders te werk moeten gaan. Dit impliceert ook de toevoeging van heel wat nieuwe abilities en spells die je leert, al dan niet via de nieuwe scrolls die je op allerhande locaties kan vinden. Ook de bovengenoemde sigils geven je personage trouwens extra mogelijkheden.
Zodra je klaar bent met de remake van de eerste Dragon Quest kan je deze keer dus meteen in het verhaal van deel twee duiken. Hier maken we kennis met de prins van Midenhall die samen met de prins van Cannock en de prinses van Moonbrooke ten strijde trekt tegen een nieuw kwaad, nadat het kasteel van Moonbrooke werd aangevallen. In de remake wordt ons trio echter versterkt door een vierde speelbaar personage, de jonge en eigenwijze prinses van Cannock, die het supporteren vanop de zijlijn inruilt voor een meer actieve rol. Dit zorgt natuurlijk voor heel wat nieuwe cutscenes, maar ook daarnaast kreeg dit tweede deel herwerkte en nieuwe verhalende content. Op deze manier krijgt het verhaal meer diepgang en krijgen belangrijke momenten meer gewichtigheid, wat voor een meer memorabele ervaring zorgt.
Waar ik in mijn review van Dragon Quest III HD-2D Remake nog klaagde om bepaalde verouderde aspecten, stoorden mij deze hier minder omdat ik er intussen al wat aan gewoon geworden was, maar ze zijn hier nog steeds aanwezig. Waar ik deze keer echter meer problemen mee had, waren balancing issues, en dan vooral in de eerste game, waar de complexiteit van de gevechten nogal wispelturig konden aanvoelen en bepaalde baasgevechten en dungeons aanvoelden als frontaal tegen een muur aanlopen. Grinden was dus de boodschap, met als gevolg dat de daaropvolgende gevechten soms weer te makkelijk waren.
Gelukkig was dit maar een klein euvel en wisten de remakes mij volledig te charmeren met hun prachtige graphics en heerlijke muziek. De muziek van de serie blijft simpelweg geniaal en weet je helemaal onder te dompelen in de sfeer, ongeacht of je nu een pittoresk dorpje binnenwandelt of een meer dramatische scène te zien krijgt. Daarnaast worden de werelden van de twee spellen opnieuw prachtig tot leven gebracht door de HD-2D-stijl, waarbij pixelart wordt gecombineerd met 3D-omgevingen. De graphics lijken misschien wat simpel, maar ze bevatten ontzettend veel detail. Vlinders die fladderen rond bloemen, vogels die wegvliegen voor je voeten, de vlammen van kaarsen en rook die uit schouwen komt, de glinsters van de zon in het water ... het zorgt opnieuw voor een setting waar je jezelf uren in kan verliezen.
De eerste drie Dragon Quest-spellen worden inderdaad omschreven als de Erdrick-trilogie, waarbij Erdrick een titel is die onze legendarische held uit het derde deel kreeg na het verslaan van het kwade dat de wereld teisterde. De eerste Dragon Quest speelt zich vervolgens af lang na de gebeurtenissen van Dragon Quest III en laat je spelen als een afstammeling van de lijn van Erdrick, die een gevangen genomen prinses moet bevrijden en de Dragonlord moet verslaan. In deeltje twee speel je als de erfgenamen van deze held en de prinses, die besloten de wijde wereld in te trekken en nieuwe koninkrijken te stichten. Hun nakomelingen moeten honderd jaar later afrekenen met een nieuwe dreiging in de vorm van de kwaadaardige Hargon. Met Dragon Quest I & II HD-2D Remake
Terug naar het begin
Eigenlijk kon ik deze review zeer kort houden. Vond je Dragon Quest III HD-2D Remake leuk, dan is er geen enkele reden om deze nieuwe remakes niet in huis te halen. In essentie is Dragon Quest I & II HD-2D Remake gewoon meer van hetzelfde, dus liefhebbers weten perfect waar ze zich aan mogen verwachten. Gelukkig valt er toch wat te vertellen over deze twee remakes, zoals waarom we bijvoorbeeld deze twee spellen gebundeld krijgen. Dat is omdat deze games veel compacter zijn dan het derde deel, en dan vooral de eerste Dragon Quest die je een zeer kort avontuur voorschotelde. Door deze twee remakes te bundelen, willen de makers ons een ervaring voorschotelen die vergelijkbaar is met die van het derde deel. Het eerste spel was een tien uur durend avontuur, terwijl je het tweede deel in een kleine twintig uur kan uitspelen. Vooral de eerste Dragon Quest is eigenlijk een simpele role-playing game, waarin je met slechts één personage speelt en het verhaal en de queesten zich zowaar beperken tot "red de prinses" en "verzamel drie items zodat je aan het kasteel van de schurk geraakt". Het mag dan ook niet verwonderen dat deze titel de meest grondige make-over kreeg.Om het verhaal aan te dikken, werden heel wat nieuwe NPC's, dialogen, cutscenes, locaties, bazen en quests en scenario's toegevoegd. Zo is er bijvoorbeeld een volledig nieuw subplot aanwezig waarbij de protagonist in contact komt met de elfen en je hun leidster helpt om vijf Sigils te maken zodat de godin Rubiss kan worden opgeroepen. Al deze toevoegingen voelen aan als een verrijking voor de ervaring die het eerste spel voorschotelt. Het zorgt niet enkel voor uitdieping, maar ook dat je simpelweg meer betrokken geraakt bij de queeste van het hoofdpersonage. Hij voert zijn strijd echter nog steeds alleen, waardoor je dus geen team hebt in dit spel. Het vechten verloopt in principe op dezelfde manier als in deel drie - inclusief tegen meerdere vijanden, wat nieuw is in deze remake - maar met één personage zal je tactisch soms wat anders te werk moeten gaan. Dit impliceert ook de toevoeging van heel wat nieuwe abilities en spells die je leert, al dan niet via de nieuwe scrolls die je op allerhande locaties kan vinden. Ook de bovengenoemde sigils geven je personage trouwens extra mogelijkheden.
Het verhaal krijgt meer diepgang en belangrijke momenten krijgen meer gewichtigheid, wat voor een meer memorabele ervaring zorgt.
Zodra je klaar bent met de remake van de eerste Dragon Quest kan je deze keer dus meteen in het verhaal van deel twee duiken. Hier maken we kennis met de prins van Midenhall die samen met de prins van Cannock en de prinses van Moonbrooke ten strijde trekt tegen een nieuw kwaad, nadat het kasteel van Moonbrooke werd aangevallen. In de remake wordt ons trio echter versterkt door een vierde speelbaar personage, de jonge en eigenwijze prinses van Cannock, die het supporteren vanop de zijlijn inruilt voor een meer actieve rol. Dit zorgt natuurlijk voor heel wat nieuwe cutscenes, maar ook daarnaast kreeg dit tweede deel herwerkte en nieuwe verhalende content. Op deze manier krijgt het verhaal meer diepgang en krijgen belangrijke momenten meer gewichtigheid, wat voor een meer memorabele ervaring zorgt.
Meesterlijke remakes
Hoewel ik de originele versies nooit heb gespeeld, had ik voor de gelegenheid toch de Switch-port gedownload en even gespeeld om een beeld te hebben van de veranderingen. Je kan hier echt wel spreken van een wereld van verschil, dit niet alleen op vlak van content maar ook de presentatie en talloze toevoegingen die de ervaring vlotter en toegankelijker maken. Al deze verbeteringen komen natuurlijk overgeheveld uit de remake van Dragon Quest III, wat wil zeggen dat je ook hier drie moeilijkheidsgraden krijgt - met de onsterfelijkheid van de Dracky Quest als optioneel deze keer-, je de mogelijkheid om gevechten te versnellen of automatisch te laten verlopen hebt, de (Handy) Heal All-functie aanwezig is, je quest markers kan weergeven op de map en je nu ook in elk dorpje een priester hebt om het spel manueel op te slaan. In de originele Dragon Quest diende je hiervoor bijvoorbeeld steeds terug te gaan naar de koning in Tantegel.De twee remakes wisten mij volledig te charmeren met hun prachtige graphics en heerlijke muziek.
Waar ik in mijn review van Dragon Quest III HD-2D Remake nog klaagde om bepaalde verouderde aspecten, stoorden mij deze hier minder omdat ik er intussen al wat aan gewoon geworden was, maar ze zijn hier nog steeds aanwezig. Waar ik deze keer echter meer problemen mee had, waren balancing issues, en dan vooral in de eerste game, waar de complexiteit van de gevechten nogal wispelturig konden aanvoelen en bepaalde baasgevechten en dungeons aanvoelden als frontaal tegen een muur aanlopen. Grinden was dus de boodschap, met als gevolg dat de daaropvolgende gevechten soms weer te makkelijk waren.
Gelukkig was dit maar een klein euvel en wisten de remakes mij volledig te charmeren met hun prachtige graphics en heerlijke muziek. De muziek van de serie blijft simpelweg geniaal en weet je helemaal onder te dompelen in de sfeer, ongeacht of je nu een pittoresk dorpje binnenwandelt of een meer dramatische scène te zien krijgt. Daarnaast worden de werelden van de twee spellen opnieuw prachtig tot leven gebracht door de HD-2D-stijl, waarbij pixelart wordt gecombineerd met 3D-omgevingen. De graphics lijken misschien wat simpel, maar ze bevatten ontzettend veel detail. Vlinders die fladderen rond bloemen, vogels die wegvliegen voor je voeten, de vlammen van kaarsen en rook die uit schouwen komt, de glinsters van de zon in het water ... het zorgt opnieuw voor een setting waar je jezelf uren in kan verliezen.
Conclusie
Net zoals Dragon Quest III, krijgen ook de eerste twee Dragon Quest-spellen een knappe remake. Vooral de upgrade die de eerste Dragon Quest kreeg is best indrukwekkend, met heel wat nieuwe verhalende content en tal van verbeteringen die de ervaring vlotter maken. Gezien de spellen dezelfde behandeling kregen als het derde deel, kan je als fan deze bundel zonder aarzelen in huis halen en zelfs als je de twee spellen al gespeeld hebt, zorgen de vele toevoegingen voor een redelijk verfrissende ervaring. Ik heb mezelf alvast uren geamuseerd met het rondlopen in deze twee werelden.
Pro
- Heerlijke visuele stijl
- Opnieuw prachtige werelden om in te vertoeven
- Die muziek blijft toch fantastisch
- Nieuwe verhaalcontent zorgt voor een diepgaandere ervaring
- Geweldige Quality of Life-verbeteringen
Con
- Enkele balancing issues
- Bepaalde concepten kunnen nog steeds verouderd aanvoelen
8.5
Over
Beschikbaar vanaf