Al jaren wil ik mijn gameplay kunnen opnemen en nee, niet alleen om later eens terug te kijken hoe vaak ik in Rocket League compleet langs de bal vlieg, maar ook om ooit videoreviews te maken of misschien zelfs te streamen. Het bleef echter bij plannen, halfbakken oplossingen en kabels die nooit deden wat ik wilde. Tot nu. Met de Elgato 4K S voelde het eindelijk alsof ik een capture card in handen had die niet alleen mijn setup respecteert, maar ook mijn ambities. Tijd dus om te kijken of dit kleine doosje echt het verschil maakt.
De Elgato 4K S bouwt verder op de reputatie die het merk de afgelopen jaren heeft opgebouwd: compacte capture cards die doen wat ze moeten doen zonder gedoe. Waar eerdere modellen vooral bekend stonden om hun betrouwbaarheid, richt deze nieuwe versie zich duidelijk op een publiek dat meer verwacht: hogere resoluties, soepelere framerates en een toestel dat moeiteloos in elke setup past. Het is een logische opvolger binnen de Elgato‑familie, maar vooral eentje die inspeelt op de groeiende vraag naar eenvoudige, kwalitatieve opname‑ en streamingoplossingen voor gamers en content creators.
De installatie verloopt opvallend eenvoudig. Na het aansluiten van de HDMI- en USB-C-kabels wordt de kaart direct herkend door Windows of macOS. Wie geen USB-C-poort heeft, kan probleemloos een adapter gebruiken zonder prestatieverlies. Binnen enkele minuten is de 4K S klaar voor gebruik, zonder complexe softwarestappen of vertragingen tijdens het opnemen of streamen.
De nieuwe Elgato Studio-software vormt een duidelijke stap vooruit. Ze combineert gebruiksgemak met geavanceerde instellingen, zoals profielbeheer, kleuraanpassing en audiocontrole. Dankzij de ultralage latency is er nauwelijks merkbare vertraging, wat essentieel is bij snelle shooters of e-sporttitels. Alles aan deze kaart is ontworpen om prestaties te maximaliseren en zo geen vertragingen in de hand te werken.
Tijdens het gebruik valt vooral ook stabiliteit op. Zowel in combinatie met Elgato Studio als met OBS blijft de verbinding consistent en foutloos. Opnames zijn scherp, vloeiend en rijk aan detail, wat het bewerken achteraf aanzienlijk eenvoudiger maakt. Zelfs langere sessies verlopen koel en zonder haperingen, wat de betrouwbaarheid van het apparaat nogmaals onderstreept. Ik kan hier echt geen negatieve zaken waarnemen of opmerken.
De Elgato 4K S bouwt verder op de reputatie die het merk de afgelopen jaren heeft opgebouwd: compacte capture cards die doen wat ze moeten doen zonder gedoe. Waar eerdere modellen vooral bekend stonden om hun betrouwbaarheid, richt deze nieuwe versie zich duidelijk op een publiek dat meer verwacht: hogere resoluties, soepelere framerates en een toestel dat moeiteloos in elke setup past. Het is een logische opvolger binnen de Elgato‑familie, maar vooral eentje die inspeelt op de groeiende vraag naar eenvoudige, kwalitatieve opname‑ en streamingoplossingen voor gamers en content creators.
Ontwerp en installatie
De Elgato 4K S behoudt het herkenbare, minimalistische ontwerp van zijn voorgangers, met een slanke vormfactor en strakke afwerking. De aansluitingen zijn overzichtelijk geplaatst: HDMI in en uit, een USB-C-poort en een 3,5 mm-jack aan de voorzijde. Dankzij de lichte behuizing en het sobere design past de capture card moeiteloos in elke setup, zowel professioneel als thuis.De installatie verloopt opvallend eenvoudig. Na het aansluiten van de HDMI- en USB-C-kabels wordt de kaart direct herkend door Windows of macOS. Wie geen USB-C-poort heeft, kan probleemloos een adapter gebruiken zonder prestatieverlies. Binnen enkele minuten is de 4K S klaar voor gebruik, zonder complexe softwarestappen of vertragingen tijdens het opnemen of streamen.
Beeldkwaliteit en prestaties
De Elgato 4K S ondersteunt gameplay-opnames tot 4K bij 60 frames per seconde, met HDR10-pass-through voor haarscherpe, levendige beelden. Voor wie hogere framerates belangrijker vindt, biedt de kaart pass-through tot 240 fps bij 1080p. Daardoor blijft het beeld vloeiend, zelfs bij snelle actiemomenten. Dat is meer dan ideaal voor snelle games en competitieve gamers.Een kaart die doet wat ze belooft: 4K-kwaliteit zonder kopzorgen.
De nieuwe Elgato Studio-software vormt een duidelijke stap vooruit. Ze combineert gebruiksgemak met geavanceerde instellingen, zoals profielbeheer, kleuraanpassing en audiocontrole. Dankzij de ultralage latency is er nauwelijks merkbare vertraging, wat essentieel is bij snelle shooters of e-sporttitels. Alles aan deze kaart is ontworpen om prestaties te maximaliseren en zo geen vertragingen in de hand te werken.
Gebruikservaring en compatibiliteit
De 4K S werkt niet enkel met consoles, maar ook met pc’s, iPhones, iPads en andere HDMI-bronnen. Die brede compatibiliteit maakt de kaart bijzonder veelzijdig voor streamers, reviewers en content creators die op verschillende platformen werken. De ondersteuning voor ultrawide-monitoren zorgt er bovendien voor dat gameplay in de oorspronkelijke beeldverhouding wordt weergegeven, zonder storende zwarte balken.Tijdens het gebruik valt vooral ook stabiliteit op. Zowel in combinatie met Elgato Studio als met OBS blijft de verbinding consistent en foutloos. Opnames zijn scherp, vloeiend en rijk aan detail, wat het bewerken achteraf aanzienlijk eenvoudiger maakt. Zelfs langere sessies verlopen koel en zonder haperingen, wat de betrouwbaarheid van het apparaat nogmaals onderstreept. Ik kan hier echt geen negatieve zaken waarnemen of opmerken.
Conclusie
De Elgato 4K S is een doordachte upgrade binnen de capture card-reeks van Elgato: krachtig, compact en opvallend gebruiksvriendelijk. Voor een concurrerende prijs biedt het model professionele prestaties met een bijzonder eenvoudige setup. Wie zijn gamebeelden in topkwaliteit wil vastleggen zonder zich te verliezen in instellingen, vindt hier een uitstekende keuze.
Pro
- Eenvoudige installatie
- Brede compatibiliteit
- Uitstekende beeldkwaliteit en prestaties
- Stabiele en betrouwbare werking
Con
- Weinig vernieuwend ontwerp
- Enkel USB-C
- Software kan uitgebreider
8.5
Over
Fabrikant