Review: Forza Horizon 5

Het is al even geleden dat we een first-party arcaderacegame op PlayStation hebben gekregen. Een van de betere die ik me kan herinneren, is Driveclub. Nog regelmatig start ik dat spel uit 2014 op, terwijl de ontwikkelstudio in 2016 werd gesloten. Xbox zet wel nog steeds in op arcaderacing, met hun Forza Horizon-franchise. De meest recente iteratie dateert ondertussen uit 2021 en vanaf nu kunnen ook PlayStation 5-gamers genieten van wat Xbox Game Studios als uitgever te bieden heeft. Het laatste jaar werden wel meer Xbox-games naar PlayStation gebracht, met onder andere Sea of Thieves en onlangs nog Bethesda-game Indiana Jones and the Great Circle. De Xbox-sluizen zijn geopend en wij als PlayStation-gamers kunnen er dus van profiteren. Maar, is Forza Horizon 5 wel de moeite waard? Je leest het in deze review.

Als (voornamelijk) PlayStation-gamer (ooit had ik een Xbox Series X met een heel beperkt aantal speeluren), moest ik me eerst een beetje inlezen over wat Forza nu precies is. Je hebt namelijk twee reeksen. Enerzijds heb je Forza Motorsport. Deze reeks kun je het best vergelijken met wat Gran Turismo is voor PlayStation. Anderzijds heb je de meer arcadegerichte Forza Horizon-franchise. Het is die Horizon-reeks die nu beschikbaar is voor PlayStation 5. In 2021 reviewden we de Xbox-versie al, nu is het tijd voor het spel op de console van de concurrentie.

Forza 1.jpg

Mexico, Mexiiiiicooooo!​

De openingsscène van Forza Horizon 5 is best indrukwekkend. Diverse wagens worden ergens boven een virtueel fictief Mexico uit een vrachtvliegtuig gedropt en jij als speler rijdt met elk van die wagens naar een vooraf bepaalde locatie. Zo maak je de eerste minuten al kennis met diverse landschappen, waaronder een jungle en woestijn, inclusief zandstorm. En dan heb je de vulkaan met kolkende lava nog niet gezien ... Indrukwekkend, maar ook over-the-top arcade. Door deze intro kom je onmiddellijk te weten wat Forza Horizon 5 te bieden heeft. Bloedmooie graphics, uitgestrekte landschappen, een pak auto's en heel wat spektakel. Tijdens deze introductie race je dus met diverse soorten wagens, waarbij je zowel over straten als off-road scheurt. Hierdoor krijg je al snel een idee wat je het tofst vindt om daar eventueel later op te focussen.

Forza Horizon 5 schotelt je een ongeëvenaarde race-ervaring voor.

Forza Horizon 5 schotelt je een niet zo sterk verhaaltje voor, maar dit verhaal dient enkel om enige diepgang te bieden. Voor mij hoeft het niet per se, maar storen doet het alleszins niet. Het zorgt ervoor dat je kennismaakt met wat personages, dat je tegenstanders een gezicht krijgen en dat je niet enkel race na race voltooit. Zo staat een festival centraal, waarbij je outposts op diverse locaties opzet voor allerhande soorten races. Qua diversiteit zit het alleszins wel snor in de racegame van Playground Games (waarbij eerstgenoemde voor de PlayStation 5-port zorgde in samenwerking met Playground en Turn 10 Studios). Zo krijg je maar liefst zes verschillende disciplines voorgeschoteld, gaande van road racing en dirt racing tot PR stunts en street racing. Elk voelen ze compleet anders aan. Daar waar je nagenoeg perfecte grip hebt op straat als je de correcte auto gebruikt, is dat bij het offroad racen wel wat anders.

Het beste van jezelf geven​

Elke wagen voelt anders aan en heeft z'n unieke eigenschappen die op een behapbare manier worden weergegeven. Wat minder behapbaar is, is de game zelf. Alles wordt zowat tegelijkertijd op je bord gesmeten, dat het al snel veel wordt en dat je niet weet wat eerst te doen. De icoontjes verschijnen snel op de kaart van Mexico, waardoor je altijd wel iets vindt om te doen. En terwijl je bezig bent met het ene, zie je iets anders dat je aanspreekt, waarna je dat probeert. Zo was ik nog niet goed en wel begonnen en zag ik het Hot Wheels-logo. Ja, Forza Horizon 5 was nog niet arcade genoeg, dus werd er via downloadbare content (die aanwezig is in de Premium Edition) een modus geïmplementeerd waarbij je kunt ontdekken hoe die oranje Hot Wheels-banen die je vroeger bouwde aanvoelen als je er met een auto over scheurt. Het Hot Wheels-gegeven bevindt zich wel op een andere locatie, waardoor je dus wel van de ene locatie naar de andere moet reizen.

Op zich is ook dat geen onoverkomelijk dingetje, want onderweg ernaartoe zijn er altijd wel nog andere zaken die je ondertussen kunt doen. Ongeacht wat je doet, je wordt er eigenlijk altijd voor beloond. Of het nu gaat om offline racen, online het beste van jezelf geven of het omverrijden van panelen, je krijgt er altijd wel wat punten voor, waarbij dan nieuwe zaken worden ontgrendeld. Dat zorgt ervoor dat er een continue stroom is aan nieuwe content waardoor het moeilijk wordt om de game aan de kant te leggen. Een Forza Horizon-game was nog nooit zo groot en groots. In veel spellen resulteert dat meestal in een repetitieve bedoening, maar hier is dat niet het geval. Qua repetitie is hier geen sprake, of je moet bepaalde races en events opnieuw spelen. En dan nog ... Je bent dan meestal in de mogelijkheid die bepaalde race te voltooien met een nieuw verworven auto of voor het verbreken van je score. Forza Horizon 5 is verdomd verslavend!

Forza 2.jpg

Tunen maar!​

Zelf ken ik niet ontzettend veel van auto's en van tunen heb ik zeker geen kaas gegeten. Maar in Forza Horizon spreekt het eigenlijk voor zich. Hoewel er belachelijk veel tegelijk op je afgevuurd wordt, wordt alles wel glashelder uitgelegd en zijn de menu's intuïtief. Zo is het tunen van je wagen eigenlijk kinderspel. In geen tijd pas je je aangekochte of vrijgespeelde voertuigen naar eigen wens aan. Eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat ik me daar eigenlijk niet zoveel mee bezig hou. Laat me maar racen. En ben je de verhaalmodus of Hot Wheels-sectie een beetje beu, dan vind je ongetwijfeld wel je ding in Rally Adventure (ook dit maakt onderdeel uit van de Premium Edition). Deze tweede uitbreiding van de game biedt, net als Hot Wheels, enkele nieuwe wagens en een nieuw gebied. Nog meer content dus in een game die al overladen zit met heel wat lekkers. Echter zit er in de basisgame al meer dan genoeg content, dus ik wil je alleszins niet overhalen om voor de Premium Edition te gaan!

Forza Horizon 5 is een en al spektakel.

Hoewel er arcaderacespellen zijn als The Crew 2, is de komst van Forza Horizon 5 alvast een welkome aanvulling. Het dicht het gat een beetje dat de PlayStation momenteel heeft en doet dat op onnavolgbare wijze. Forza Horizon 5 is als PlayStation 5-gamer een must-buy als je de game nog niet eerder hebt gespeeld. Heb je het racespel reeds op Xbox of pc, dan heeft deze versie niks nieuws te bieden.

Conclusie

Forza Horizon 5 is na bijna vier jaar eindelijk beschikbaar op PlayStation 5 en dicht daarmee een beetje het gat dat er was. Bijzonder veel arcaderacegames zijn er niet voor de console, en al zeker niet op de schaal die Forza Horizon 5 je voorschotelt. Je verkent een fictieve versie van Mexico in schitterende landschappen, waarbij je op regelmatige basis getrakteerd wordt op unieke schouwspellen. Een actieve vulkaan, een regenwoud of krachtige zandstorm, het zorgt telkens weer voor kippenvel. Forza Horizon 5 heeft héél wat te bieden, maar smijt wel veel tegelijk op je bord. Hou er rekening mee dat je je eventuele partner en/of kinderen de komende tijd wat gaat negeren. Laat de volgende Xbox-exclusieve game maar komen!

Pro

• Enorm veel content
  • Bloedmooie graphics
  • Ongeëvenaarde race-ervaring

Con

• Er komt heel veel tegelijk op je af
  • Je partner en/of kinderen krijgen geen aandacht meer
9

Over

Beschikbaar vanaf

29 april 2025

Gespeeld op