Review: Forza Horizon 6

Kijk, ik ben een simpele mens. Laat het woord Japan vallen en je hebt waarschijnlijk mijn aandacht te pakken. Wanneer werd aangekondigd dat het nieuwste deel in de Forza Horizon-reeks zich afspeelt in het Land van de Rijzende Zon, gingen uiteraard al mijn radartjes af. Dat een van de meest succesvolle racing games je zou toelaten om door de straten van Tokio te scheuren of te cruisen langs de Japanse kerselaars, kon niet anders dan een instant win zijn. Toch?

Voor veel fans was het trouwens een locatie waar ze al jarenlang naar uitkeken, dus de verwachtingen voor Forza Horizon 6 waren op zijn minst hooggespannen. De makers waren zich hier natuurlijk ten volle van bewust en ze zeggen zelf dat dit voor hen een spel is dat veertien jaar in de maak is, sinds de release van de eerste Forza Horizon. Deeltje zes beloofde dan ook de meest ambitieuze titel in de reeks te worden. Benieuwd of ze de verwachtingen konden inlossen, ging ik alvast met veel plezier aan de slag met Forza Horizon 6.

assets_2026_01_1769110938_FH6_Screenshots_14-See-It-Buy-It.jpg

Welcome to Horizon Japan

Laten we direct met de deur in huis vallen. Wie al eens een Forza Horizon heeft gespeeld, weet perfect waaraan hij of zij zich mag verwachten. Aan de kern van de formule werd er immers weinig gesleuteld. Centraal staat nog steeds het Horizon Festival, dat deze keer dus richting Japan trekt. In het verhaal speel je als een rookie die samen met vriend Jordan richting het festival trekt om naam en faam te maken. Ter plaatse word je ook bijgestaan door Mei, deze dame zal je wegwijs maken doorheen het land en het festival. Het verhaal is natuurlijk vooral aankleding voor hetgeen waar het spel echt om draait, en dat is natuurlijk rondscheuren in iconische wagens doorheen het Japanse landschap. Aan het begin geeft Mei je de keuze uit een Nissan Silvia K's, Toyota Celica GT-Four ST205 of GMC Jimmy, maar na enkel uurtjes zit je waarschijnlijk al te cruisen in je BMW Z4 Roadster, Honda NSX of Nissan GT-R Nismo. Met meer dan zeshonderd wagens is de lijst alvast indrukwekkend. Er is is natuurlijk een grote focus op Japanse wagens, maar de Amerikaanse SUV's en muscle cars, West-Europese hatchbacks en Italiaanse luxebolides zijn natuurlijk ook van de partij. Mogen ook niet ontbreken: enkele wagens die er vooral voor de lol inzitten en waarmee je vooral geen wedstrijden zal winnen, zoals de Nissan S-Cargo of de Honda Acty, en natuurlijk mag de Warthog uit Halo ook niet ontbreken!

Met meer dan zeshonderd wagens is de lijst alvast indrukwekkend.

Heb je een geschikte auto gevonden, dan is het natuurlijk tijd om deel te nemen aan een van de vele events in het spel. Je neemt natuurlijk deel aan het festival om de status van Horizon Legend te bereiken, wat je ook toegang zal geven tot Legend Island. Om je naar dit niveau te brengen, haalt de game alvast het polsbandsysteem uit de eerste twee Forza Horizon-games terug uit de kast. Op deze manier hebben de makers geprobeerd opnieuw een groter gevoel van progressie toe te voegen aan de game. Er vallen namelijk zeven polsbandjes te verdienen en elk polsbandje geeft je toegang tot nieuwe events, vaak met hogere wagenklassen, maar ook nieuwe huizen die je kan kopen bijvoorbeeld. Om zo'n nieuw polsbandje te verdienen, moet je wel eerst een kwalificatie-event voltooien en voordat je hiertoe toegang krijgt, moet je natuurlijk een aantal events voltooien.

Screenshot 2026-05-15 152223.png

Collect-a-thon​

Je vooruitgang wordt bijgehouden in je Collection Journal, een soort van logboek van alles wat je al hebt voltooid in het spel. Je zal trouwens merken dat je naast het Horizon Festival ook nog een Discover Japan-collectie hebt. Dit is een tweede collectie die je kan voltooien door zeven stempels te verzamelen. Om dit te doen, verzamel je punten door allerlei activiteiten te doen. De nadruk ligt hier eerder op verkenning en het beleven van de open wereld in het spel. Deze activiteiten variëren van het smashen van mascottes en billboards tot simpelweg locaties ontdekken en je autoverzameling uit te breiden. Maar er komen ook meer originele activiteiten aan te pas, zoals Day Trips, waarbij je in een colonne doorheen een bepaald gebied rijdt en Mei je meer info geeft over de streek of de auto waarmee je rijdt. Leuk en leerrijk, wat wens je nog meer! Wil je wat extra geld verdienen met een flexi-job, dan kan je ook bezorger worden in het spel en met bezorgmaaltijden doorheen de straten van Tokio driften.

Je merkt het al, er valt werkelijk van alles te doen in Forza Horizon 6, en in die zin voelt de game meer aan als een soort openwereldavontuur waarin je toevallig met auto's rondrijdt. De vergelijking met de cluttered map van een Assassin's Creed-game is nooit ver weg, maar de wereld van Forza Horizon 6 is alvast een waar genot om te verkennen. De spelwereld is prachtig vormgegeven en het voelt echt aan alsof je je in een microcosmos van Japan bevindt, van de bloemenvelden en wegen tussen metershoge sneeuwval van Hokkaido tot de neonverlichte straten van Tokio en de smalle en kronkelige weggetjes van de Japanse Alpen. De makers hebben duidelijk veel aandacht besteed aan het ontwerpen van een authentiek aanvoelende wereld. Tijdens mijn eerste avond met het spel heb ik het grootste deel van mijn tijd gewoon zitten rondrijden in Tokio, op zoek naar alle bekende plaatsen zoals Akihabara, Tokyo Tower, Shinjuku Gyoen, Tokyo Central Station, Takeshita Street en uiteraard Shibuya Crossing, waar ik zelf even de nieuwe drone bovenhaalde om te zien of het standbeeld van Hachiko er stond. En jawel, het stond er! Door niet enkel te focussen op Tokio en de bredere omgeving, maar ook meer noordelijk te gaan, schuilt er bovendien voldoende diversiteit in de gebieden die je doorkruist.

Screenshot 2026-05-15 143340.png

De autocultuur omarmen​

Wat de gameplay betreft, kan ik ook alleen maar positief zijn. Naast de vele verzamelbare dingen vertonen ook de events zelf een enorme diversiteit. Je hebt uiteraard gewone races en time trials, maar ook drag races en offroad events. Uiteraard kan je geen racer in Japan hebben zonder de befaamde Touge-races langs de kronkelige bergwegen, uitdagende driftraces of spannende nachtelijke straatraces. Creatievelingen kunnen zich dan weer uitleven met het customizen van hun auto, maar ook het inrichten van hun garage en Estate. Dit laatste is een volledig domein dat je ter beschikking hebt om op te bouwen zoals je zelf wilt. Plant er een circuit neer, maak er een extra festivalterrein van of maak er gewoon een rustige hangout spot van, de keuze is aan jou, en uiteraard zullen andere spelers je Estate kunnen bezoeken. Je auto showen kan je dan weer doen op Car Meet-spots, waaronder de legendarische Daikoku Parking, wat voor veel autoliefhebbers een soort van Mekka is. De liefde voor de Japanse autocultuur stroomt er dus duidelijk van af.

Verder zijn de besturing en de physics van de auto's ronduit geweldig en je voelt echt wel het verschil tussen bijvoorbeeld een Koenigsegg Agera en een Subaru Impreza. Het is natuurlijk geen zuivere simulatiegame, maar eerder een 'simcade', die zich ergens bevindt tussen pure arcade en de meer realistische wegligging van een simulator. Ik heb de game voornamelijk getest met controller, en dit ging natuurlijk perfect, maar ik heb toch ook eventjes mijn Logitech G29 bovengehaald om de game met stuurwiel te testen op pc, en dit tilde de ervaring toch wel naar een hoger niveau - al deed ik driftraces toch nog steeds liever met een controller. Let wel op dat momenteel nog niet alle stuurwielen worden ondersteund.

Een quasi-vlekkeloze prestatie​

De omkadering voor de hele ervaring is ook best indrukwekkend te noemen. Op technisch vlak levert Playground Games een ijzersterke titel. De vorige Forza Horizon was al een knappe game, maar hier doen de makers er nog een schepje bovenop, en dit komt vooral door het niveau in detail in de omgevingen en de auto's zelf. Verder is de ray tracing de absolute ster van de show, zeker op pc, vooral wanneer je 's nachts rondrijdt in de stad en er wat waterplassen op de grond liggen zien de reflecties er adembenemend uit. Daarnaast heb ik de game ook even getest op mijn Xbox Series S en eigenlijk zag het er op deze console ook nog knap uit, zeker in Quality Mode, al zit je dan wel aan dertig frames per seconde natuurlijk. Ongeacht het platform verliep het spelen ook vlekkeloos, zonder enige hapering of crash. Verbinden met de servers voor multiplayer ging ook vlot en de enkele races die ik gedaan heb waren ook aangenaam, zonder technische hiccups.

Je kan natuurlijk niet door de neonverlichte straten van Tokio cruisen zonder Timecop1983, Yaosobi of Babymetal op de achtergrond.

Waar ik ook lovend over kan zijn, is het geluid in de game. Niet alleen klinken de brullende motoren beter dan ooit, de muziekselectie is ook ronduit geweldig in deze game. Er is zowaar voor elk wat wils, gaande van - uiteraard! - J-pop en J-rock tot neo-klassieke muziek, synthwave, stevige dance beats en het betere gitaarwerk. De verschillende genres zijn onderverdeeld in radiostations, en ik genoot ervan om af te wisselen tussen de synthwave-, rock en J-pop-zender, want je kan natuurlijk niet door de neonverlichte straten van Tokio cruisen zonder Timecop1983, Yoasobi of Babymetal op de achtergrond.

Daarmee komen we meteen ook aan ons eerste kleine puntje van kritiek. De muziek op deze radiostations wordt namelijk aan elkaar gepraat door DJ's die meer weg hebben van social media influencers die deelnemen aan een populariteitswedstrijd op TikTok. Het is een kwaal eigen aan onze tijdsgeest, neem ik aan. Gelukkig kan je in het menu deze DJ's uitschakelen. Verder zijn er nog een aantal kleine dingen die de ervaring ietwat naar beneden halen, zoals het feit dat je steeds een cutscène voorgeschoteld krijgt als je je Estate in- of uitrijdt, je voltooide events niet kan uitzetten via de filter op de map, het menu wat chaotisch aanvoelt, je cutscènes niet kan skippen en de kwaliteit van deze cutscènes, en dan vooral van de personagemodellen, toch wat ondermaats is in vergelijking met de rest van het spel.

Conclusie

Met Forza Horizon 6 schiet de reeks naar nieuwe hoogtes en schotelt Playground Games ons een geweldige speeltuin voor waar elke raceliefhebber zich uren zal in kunnen uitleven. Japan is een gedroomde setting en de game bevat meer activiteiten dan goed voor je zijn. Audiovisueel en technisch is de game ook een absolute voltreffer. Heel origineel is het allemaal natuurlijk niet, maar voor wie bereid is om zich volledig onder te dompelen in de Japanse autocultuur, staat er een onvergetelijke ervaring te wachten. Zelfs een aantal kleine storende elementen kunnen de pret uiteindelijk niet bederven.

Pro

• Er valt enorm veel te beleven en ontdekken
  • Verbeterd progressiesysteem
  • Zeer knappe spelwereld
  • Voelt aan als een liefdesbrief aan Japan en diens autocultuur
  • Technisch zeer sterk

Con

• Enkele kleine elementen die kunnen storen
9

Over

Beschikbaar vanaf

19 mei 2026

Gespeeld op

1. PC
  2. Xbox Series X|S

Beschikbaar op

1. PC
  2. Xbox Series X|S

Genre

1. Racing

Ontwikkelaar

1. Playground Games

Uitgever

1. Xbox Game Studios

Leuke review , dank hiervoor !

Juist een vraagje, is het geen Nissan Silvia? Of mis ik hier totaal het gegeven dat Subaru ook ooit een Silvia gemaakt heeft?

Redactie
Leuke review , dank hiervoor !

Juist een vraagje, is het geen Nissan Silvia? Of mis ik hier totaal het gegeven dat Subaru ook ooit een Silvia gemaakt heeft?
Haha, juist, het is natuurlijk Nissan Silvia en niet Subaru. Shame on me! 😅

Terug
Bovenaan