Remasters, remakes, reboots, … er lijkt wel een gebrek aan inspiratie in het medialandschap. Een nieuwe trend van de laatste jaren is ongetwijfeld de live-action adaptatie van succesvolle animatiefilms. Uiteraard niet allemaal even geslaagd, waardoor deze vaak door fans als pure cash grab worden omschreven. Gelukkig zitten er hier en daar ook pareltjes tussen, die mijn inziens wel enig cachet weten toe te voegen. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan The Jungle Book of Lilo & Stitch. Benieuwd of How To Train Your Dragon in dit rijtje past, of we deze toch beter verticaal klasseren naast Snow White, Dumbo of The Lion King.
De originele How To Train Your Dragon
(Nederlands: Hoe tem je een draak), eveneens van de hand van Dean DeBlois, dateert reeds van 2010. Naast Shrek is het DreamWorks Animations meest succesvolle animatiefilm. Niet verwonderlijk dus dat deze na dertien jaar ook overwogen werd als live-action remake. Twee jaar na de bekendmaking verscheen deze op het grote scherm. De algemene ontvangst leek alvast positief, zo ook door collega Killjoy die reeds eerder een review verzorgde. Deze zomer mochten we ook de fysieke uitgave verwelkomen. Ik zocht alvast voor jullie uit of de 4K UHD-uitgave de moeite waard is!
Hiccup, de zoon van Stoic, wil net als zijn vader een stoere krijger worden. Niet om de draken een kopje kleiner te maken, maar eerder om indruk te maken op Vikingmeisje Astrid. Eén probleem: hij is niet per se het typevoorbeeld van een stoere Vikingkrijger en loopt bij drakenaanvallen eerder in de weg dan dat hij een meerwaarde kan bieden. Om toch het heft in eigen handen te nemen, beslist Hiccup op pad te gaan en een Nightfury, één van de meest gevreesde draken, te vangen. Hiccup is dan misschien niet het alfamannetje, maar hij compenseert dat ruimschoots met zijn brains. Hoewel hij bijna in zijn opzet slaagt, weet de verzwakte draak toch te ontsnappen. Hiccup laat het daar niet bij en gaat op zoek naar de onverschrokken vijand. Wat volgt, is een vertederend verhaal dat bewijst dat de draak helemaal zo kwaadaardig niet is en dat de twee in staat zijn een onvergetelijke vriendschapsband op te bouwen. Of deze stand zal houden is maar de vraag, zeker wanneer nieuwe drakenaanvallen de mensen en draken eens te meer tot een conflict drijven.
Ook op vlak van acteerprestaties mogen we niet klagen. Hoewel Mason Thames wat gerodeerd moest geraken, weet hij wat mij betreft een goeie Hiccup neer te zetten. Ook Nico Parker, Nick Frost en Gerard Butler weten hun animatietegenhangers met overtuiging vorm te geven.
Als er zoveel gelijkenissen zijn, is er dan nog een grote meerwaarde ten opzichte van de animatiefilm? Maybe, maybe not. Hoewel dat uiteraard niet wegneemt dat de film gewoon nog altijd goed is … Zou ik hem dan aanraden? Zeker. Is hij beter dan het origineel? Nee, dat niet. Het is uiteraard maar waar je voorkeur ligt, dus ik begrijp dat er voor veel mensen niet per se meerwaarde zal zitten in een live-action adaptatie. Dat deze live-action enorm trouw is aan het origineel is uiteraard ook positief. Neem daarbij de geslaagde CGI, geanimeerde landschappen die plaats maken voor mooie Noord-Ierse, IJslandse en Faeröer-taferelen en je snapt dat ook deze versie zeker zijn plaats verdient.
Ook op vlak van extra’s stelt deze uitgave niet teleur. Zo krijgen we een kijkje achter de schermen hoe het stadje Berk is ontstaan, krijgen we te zien hoe echte dieren de basis vormden voor de drakendesigns en vond ik het erg interessant om te zien hoe ze de vliegende scènes hebben aangepakt. Naast de te verwachten deleted scenes, meer info over de kostuumontwerpen en een uitgebreide feature commentary, vormde ook de Gag Reel, waarin de cast aan het ronddollen was, een leuk tussendoortje.
De originele How To Train Your Dragon
Een eeuwigdurende strijd
Moest het dorp waar ik woon bedreigd worden door draken, ik zou mij snel uit de voeten maken. De inwoners van Berk denken er echter anders over en gaan maar al te koppig de strijd aan met de machtige wezens. De regelmatig platgebrande huizen en verder verderf en vernieling moeten ze er dan maar bijnemen. Gelukkig kan Berk ook rekenen op stoere Vikings onder de leiding van stamhoofd Stoic.Hiccup, de zoon van Stoic, wil net als zijn vader een stoere krijger worden. Niet om de draken een kopje kleiner te maken, maar eerder om indruk te maken op Vikingmeisje Astrid. Eén probleem: hij is niet per se het typevoorbeeld van een stoere Vikingkrijger en loopt bij drakenaanvallen eerder in de weg dan dat hij een meerwaarde kan bieden. Om toch het heft in eigen handen te nemen, beslist Hiccup op pad te gaan en een Nightfury, één van de meest gevreesde draken, te vangen. Hiccup is dan misschien niet het alfamannetje, maar hij compenseert dat ruimschoots met zijn brains. Hoewel hij bijna in zijn opzet slaagt, weet de verzwakte draak toch te ontsnappen. Hiccup laat het daar niet bij en gaat op zoek naar de onverschrokken vijand. Wat volgt, is een vertederend verhaal dat bewijst dat de draak helemaal zo kwaadaardig niet is en dat de twee in staat zijn een onvergetelijke vriendschapsband op te bouwen. Of deze stand zal houden is maar de vraag, zeker wanneer nieuwe drakenaanvallen de mensen en draken eens te meer tot een conflict drijven.
Een live-action adaptatie die enorm trouw blijft aan het origineel
Dat de mayonaise plakt, mochten we reeds in de animatiefilm ontdekken. Aangezien aan de opzet en het plot nagenoeg niets is gewijzigd, geldt dit tot op heden nog steeds. Hoewel het verhaal geen al te hoge toppen scheert op vlak van originaliteit, scoort het des te meer op vlak van vriendschap en emotie. Free Willy, Hachi: A Dog’s Tale, The Jungle Book, het zijn maar enkele voorbeelden van films waarin de vriendschap tussen mens en dier wordt bewezen. Iets mythischer en iets minder mainstream, maar dat ook de vriendschap tussen draak en mens harten kan doen smelten, bewees niet enkel Dragonheart, maar ook Dean DeBlois’ How To Train Your Dragon.Ook op vlak van acteerprestaties mogen we niet klagen. Hoewel Mason Thames wat gerodeerd moest geraken, weet hij wat mij betreft een goeie Hiccup neer te zetten. Ook Nico Parker, Nick Frost en Gerard Butler weten hun animatietegenhangers met overtuiging vorm te geven.
How To Train Your Dragon blijft ook in deze live-action adaptatie hartverwarmend.
Als er zoveel gelijkenissen zijn, is er dan nog een grote meerwaarde ten opzichte van de animatiefilm? Maybe, maybe not. Hoewel dat uiteraard niet wegneemt dat de film gewoon nog altijd goed is … Zou ik hem dan aanraden? Zeker. Is hij beter dan het origineel? Nee, dat niet. Het is uiteraard maar waar je voorkeur ligt, dus ik begrijp dat er voor veel mensen niet per se meerwaarde zal zitten in een live-action adaptatie. Dat deze live-action enorm trouw is aan het origineel is uiteraard ook positief. Neem daarbij de geslaagde CGI, geanimeerde landschappen die plaats maken voor mooie Noord-Ierse, IJslandse en Faeröer-taferelen en je snapt dat ook deze versie zeker zijn plaats verdient.
Indrukwekkende prestaties in 4K UHD
Wat de 4K UHD-uitgave betreft kan ik alvast heel erg positief zijn. Dolby Vision en Dolby Atmos zorgen voor rijke kleuren en immersief geluid. Wat het visuele betreft, viel vooral de kwaliteit bij de nachtshots enorm op. Ook Toothless wordt erg mooi vormgegeven. De schrik die ik had dat de draak té ‘gemaakt’ zou zijn, was alvast onterecht.Ook op vlak van extra’s stelt deze uitgave niet teleur. Zo krijgen we een kijkje achter de schermen hoe het stadje Berk is ontstaan, krijgen we te zien hoe echte dieren de basis vormden voor de drakendesigns en vond ik het erg interessant om te zien hoe ze de vliegende scènes hebben aangepakt. Naast de te verwachten deleted scenes, meer info over de kostuumontwerpen en een uitgebreide feature commentary, vormde ook de Gag Reel, waarin de cast aan het ronddollen was, een leuk tussendoortje.
Conclusie
Vijftien jaar na de release van de originele How To Train Your Dragon-animatiefilm, verwelkomen we nu de live-action adaptatie. Ook deze keer staat Dean DeBlois terug aan het roer van deze fantasie-avonturenfilm en levert hij een enorm geslaagde herwerking af. Aangezien deze dermate trouw blijft aan het origineel, zullen sommigen zich de meerwaarde afvragen, maar desalniettemin heeft deze wat mij betreft alvast zeker zijn plaats. Mede door de geslaagde CGI, blijft How To Train Your Dragon ook in deze live-action adaptatie erg hartverwarmend.
Pro
- Blijft erg trouw aan het origineel
- Het verhaal blijft hartverwarmend
- CGI is echt wel goed geïmplementeerd
Con
- De animatiefilm voelde mijn inziens nog net iets warmer aan
- Voor sommige mensen zal de live-action adaptatie overbodig zijn
8
Over deze film
Beschikbaar vanaf
12 augustus 2025
Genre
- Avontuur
- Fantasie
Speelduur
125 minuten
Regie
Dean DeBlois
Cast
Mason Thames, Nico Parker, Gerard Butler, Nick Frost, Gabriel Howell, ...
Uitgever
Universal Pictures