Review: Jeanne d'Arc

Jeanne d'Arc is een van de bekendste namen uit de Franse geschiedenis, al weet niet iedereen waarvoor ze stond. Ze speelde een belangrijke rol in de Honderdjarige Oorlog tussen Frankrijk en Engeland en werd iets meer dan honderd jaar geleden heilig verklaard. Jeanne d'Arc heeft nu haar eigen musical gekregen op het domein van Kasteel de Merode te Westerlo. Ik was er dankzij organisator Historalia bij op de première en vertel er graag meer over.

Eerlijk gezegd wist ik nog bitter weinig over Jeanne d'Arc. De schoolse kennis heb ik blijkbaar ergens onbewust laten liggen, al kon ik op die manier extra verrast worden tijdens de musical. Ze speelde zoals reeds gezegd dus een grote rol in de Honderdjarige Oorlog tussen Frankrijk en Engeland en zou er zelfs op afgerekend worden door de kerk. Ze beweerde namelijk dat ze stemmen hoorde van Aartsengel Michaël, de heilige Catharina en de heilige Margaretha. De Engelsen wilden de kroon in Frankrijk en de kerk koos voornamelijk de kant van die Engelse indringers. De drie stemmen in Jeannes hoofd vertelden haar Frankrijk te bevrijden van de Engelsen door kroonprins Karel VII te helpen kronen tot koning van Frankrijk.

DSC_6967.jpg

©Photography Seppe

De Maagd van Orléans​

Jeanne, die de bijnaam de Maagd van Orléans kreeg, wilde mee strijden met de troepen. Na wat tegenkanting wist ze onder andere Karel VII te overtuigen en wat volgde waren een reeks successen tijdens de diverse veldslagen. Het zorgde ervoor dat de Engelsen schrik hadden voor 'het beest', en dat het Franse volk geloofde dat Jeanne werd gezonden door God. Jeanne werd aanbeden, en niet kroonprins (of ondertussen al koning) Karel VII. Uiteindelijk werd Jeanne gevangengenomen en kreeg ze een oneerlijk proces door een kerkelijke rechtbank. Hierin had vooral bisschop Pierre Cauchon een belangrijke rol, die haar onder andere ketterij, travestie en hekserij ten laste legde. Wat volgde waren een reeks van zittingen, 56 in totaal, in een oneerlijk proces waarbij niemand ook maar enige bewijslast had. Maar het besluit stond vast: de brandstapel zou volgen.

Een groot deel van Jeanne haar leven werd in een musicalspektakel gegoten door Historalia, die al meer dan vijftig producties op twaalf verschillende locaties op hun naam heeft staan. Voor mij was het de eerste ervaring met wat Historalia te bieden heeft, maar de verwachtingen waren hoog. Ik kan nu reeds verklappen dat die verwachtingen werden ingelost. De musical vindt niet plaats in een reguliere schouwburg of theaterzaal, maar op een domein van een kasteel. Deze keer werd dus voor Kasteel de Merode gekozen in Westerlo, waarbij geen parkeerterrein werd voorzien. Langs de straat parkeren en een wandelingetje doen van een goede kilometer dus, al was dat nog het minste dankzij het mooie weer. Eens aangekomen op het terrein werd snel de rest van het verloop duidelijk. In de tent die dienst doet als foyer krijgt elke bezoeker een draadloze hoofdtelefoon en nadien kun je je naar de grote tribune begeven.

DSC_6381.jpg

©Photography Seppe

Groots in elk aspect​

Het openluchtspektakel vindt dus buiten plaats, maar gelukkig wel overdekt. Iedereen weet wel hoe veranderlijk het Belgische weer kan zijn. Na een korte introductie over de headsets (het ene deel van de zaal moet op een ander kanaal staan dan het andere deel), kan het spektakel beginnen. Wat volgt is direct indrukwekkend en dat komt door de opbouw van het decor. Vooraan de tribunes vinden de hoofdscènes plaats, met links op de achtergrond een deel van het kasteel. Een waterpartij scheidt het voorste met het achterste deel, maar ook op dat achterste deel wordt er geacteerd. Soldaten die zich klaarmaken, een beetje volk dat passeert met hun paarden … Het zorgt ervoor dat de scène zéér uitgebreid is en je ogen te kort hebt om alles goed te volgen. Want ook als er vooraan de tribunes gespeeld wordt, wordt er op de achtergrond ook wel wat gedaan. Indrukwekkend, zo'n cast van 150 personen!

De Jeanne d'Arc-musical is een must-see!

Hoewel de cast bijzonder groot is, is het spektakel op de scènes dat niet altijd. Er zijn ook een aantal ingetogen muziekscènes, waarna weer afgewisseld wordt met iets grootser. Dat zorgt voor heel wat afwisseling, maar ook voor persoonlijke muziekstukken. En die muziek is bij momenten geniaal, met dank aan Jelle Cleymans voor de muziekteksten. Zo heeft kroonprins Karel VII een geniaal liedje, terwijl er ook een paar minuten vrijgemaakt werden om de maagdelijkheid van Jeanne d'Arc op bijzondere wijze in de verf te zetten. Of de schaakspellen tussen bisschop Pierre Cauchon en hertog Filips de Goede ... Ook dat is geniaal in beeld gebracht.

DSC_7029.jpg

©Photography Seppe

Kippenvel​

Liedteksten mogen nog zo leuk geschreven zijn, maar als ze niet deftig gezongen worden, dan is er natuurlijk niets aan. Ook hier weet Historalia te doen wat ervan verwacht wordt met een sterke cast. Die bestaat uit onder andere Lotte Stevens als Jeanne d'Arc, Helle Vanderheyden als de heilige Catharina en enkele mensen die je misschien niet verwacht in een musical, zoals Erik Gooris en David Cantens. En elk doen ze hun ijzersterke ding, waarbij niet enkel het gezang maar ook het acteren op zich van hoog niveau is. Het meest verrast was ik misschien wel van Floris Devooght als Karel VII, want wat hij uit zijn stembanden wist te persen, zorgde toch voor kippenvel. Dat hij instond voor de wat grappigere liedjes, hielp daar ook bij.

Het klinkt nu allemaal ophemelend en dat is het eigenlijk ook, maar toch wens ik nog wat kleine puntjes van kritiek aan te halen, al trek ik er in se geen punten voor af. Zo is een enkel liedje wat langdradig en kom je door de uitgebreide locatie op regelmatige basis ogen te kort, waardoor je al snel het gevoel hebt zaken te kunnen missen. Jeanne d'Arc is met andere woorden een must-see musicalspektakel die op de eerstkomende dagen al uitverkocht is.

©Photography Seppe

Jeanne d'Arc speelt nog tot en met 7 september op het domein van Kasteel de Merode te Westerlo. Meer informatie vind je op
de officiële website.

Conclusie

Jeanne d'Arc is voor mij een verrassing van formaat, aangezien ik nog nooit een productie van Historalia had gezien. Een schande voor een groot musicalliefhebber als ik, maar nu wordt het tij gekeerd. Hun volgende musical, 1830 genaamd, staat al in de stijgers en ik bestel sowieso tickets. Jeanne d'Arc is een schitterende musical met een ijzersterke cast, grootse decors, een unieke setting ... Dikke aanrader!

Pro

• Zeer sterke cast
  • Belachelijk uitgebreid ensemble
  • Knappe decors
  • Zeer uitgebreide scènes
  • Enkele geniale nummers

Con

• Je hebt ogen te kort
  • Een enkel liedje wat te langdradig
9

Over deze voorstelling

Genre

1. Musical

Speelduur

130 minuten

Regie

Luc Stevens

Script

Jef Hoogmartens

Muziek

Jelle Cleymans en Sam Gevers

Cast

Lotte Stevens, Pieter Jan de Paepe, Jos Dom, Erik Gooris, Helle Vanderheyden ...

Productiehuis

1. Historalia

Terug
Bovenaan