‘Ooh! Ahhh! That’s how it always starts. Then later there’s running and screaming.’ Het is een beroemde filmquote van Ian Malcolm uit The Lost World die perfect aangeeft hoe gruwelijk fout mijn naïeve inschatting was bij het vrijwilligen voor deze review. Het leek allemaal zo simpel. Gewoon wat dansjes doen terwijl ik de bewegingen op het scherm papegaai, terwijl de vrouwen in mijn gezin zich een breuk lachen op de sofa. Easy peasy. Alleen ontdek je tijdens het spelen van Just Dance 2025 dat niks easy noch peasy is aan die game wanneer je een vent van veertig bent. Gelach werd dan ook al snel oprechte bezorgdheid toen pépé tijdens het shaken op Ariana Grande eerst bewegingen ten berde bracht die het best omschreven kunnen worden als ‘postmodern’ om vervolgens over de buldog te struikelen. Het is duidelijk dat ik niet tot de doelgroep behoor.
De dames in mijn gezin hebben gelukkig wel iets dat je met wat fantasie kan omschrijven als gracieus ritmegevoel, en die positioneren zichzelf dus wel gretig in de demografie waar Just Dance op mikt. Komt het er dan ook op neer dat ik met deze review er ‘one for the team’ heb genomen? Zeker. Hangt het eindoordeel grotendeels af van wat die tiny dancers van de game vonden? Uiteraard. Heeft dat deze dinosaurus echter belet om zijn dansschoentjes aan te trekken en ongegeneerd de raarste stuiptrekkingen en convulsies sinds de laatste voorstelling van Anne Teresa De Keersmaeker naar de woonkamer te brengen? Natuurlijk niet. Het kan Just Dance nauwelijks schelen of je nou uitstekend of lamentabel staat te dansen voor je televisie, wat de psychologische terreur een stuk kleiner maakt dan bij Anne Teresa doorgaans het geval is.
in enkele tellen gedownload en klaar om te spelen is, is toch een veelzeggend teken aan de wand. Hell, in mijn launcher stond de game zelfs aangegeven als Just Dance 2024 Edition, zodat ik toch maar even ging dubbelchecken of ik wel degelijk de juiste versie als code had gekregen. Het illustreert vooral wat deze 2025-editie van Just Dance exact is, en dat komt neer op veertig nieuwe liedjes die het alom vertrouwde concept volgen. Dat er van een zestiende game op evenveel jaar tijd op dit punt nog weinig grote schaakzetten komen ligt uiteraard in de lijn der verwachtingen. De grote vraag is echter of dat ook moet in het geval van een Just Dance. Je kan er als reviewer wel serieus naar kijken, maar de waarheid is dat dit geen serieuze games zijn. Is er ook maar iemand die deze game opstart met het idee om op elk nummer alle sterren te halen en de leaderboards aan te vallen? Okay, psychopaten vind je in alle maten en gewichten, maar het punt is dat dit gewoon casual spellen zijn die je van tijd tot tijd opstart om even wat te dollen met vrienden en familie in je huiskamer of je snel even in het zweet te bewegen. Daar is helemaal niks mis mee.
De choreo’s voelen stuk voor stuk energiek maar ook toegankelijk aan en gaan netjes voor de voor-elk-wat-wils-aanpak. Zo heb je een aantal nummers die je in een alternatieve versie zittend kan spelen, wat leuk is voor gamers die in een rolstoel zitten of gewoon vanuit bed willen verder spelen. Bij ‘’Vogue’’ van Madonna kan je dan weer opteren voor een Ballroom-versie en bij enkele nummers kan je zelfs kiezen voor een dansroutine die een stuk uitdagender is. De game biedt de fans kortom wel wat opties.
Het past helemaal bij de huidige TikTok-generatie en voelt een stuk losser aan om te spelen. Het grote minpunt aan deze feature is echter een vrij jammere, de camera werkt namelijk enkel als je op je eentje danst. Als je met meerdere feestbeesten tegelijk aan de slag wil, dan dien je dus allemaal je toestel vast te houden. Hoe je ook speelt, tijdens het dansen heb je af en toe weleens het gevoel dat niet al je bewegingen super accuraat worden geregistreerd, maar bij een casual spelletje als dit valt dat wel te nuanceren. Just Dance draait voor mij om laagdrempelige fun, niet om het breken van high scores. Dat gezegd hebbende is mijn dansje op 'Playdate'' na een paar dagen oefenen ondertussen een stuk vloeiender dan het exorcisme dat ik initieel leek uit te voeren op de woonkamerdansvloer.
Concreet betekent dit dat de game initieel vrij onoverzichtelijk overkomt omdat het menu wat weg heeft van een streaming service met nummers die onderdeel uitmaken van de gekochte game en nummers van Just Dance+, de online catalogus waar je honderden andere nummers kan vinden om te spelen. Nu is die extra service met 25 euro voor een jaar nou niet bepaald duur te noemen en zelfs een echte aanrader als je prima ballerina’s in huis hebt, maar het zorgt wel voor een verwarrend kluwen wanneer je het enkel bij de base game wil houden. Verder zorgt het feit dat de game dankzij de integratie van Just Dance+ altijd een online verbinding nodig heeft voor duidelijke lag bij het navigeren door de menu’s, wat een game die draait rond vloeiende bewegingen gewoon een rare indruk geeft.
De dames in mijn gezin hebben gelukkig wel iets dat je met wat fantasie kan omschrijven als gracieus ritmegevoel, en die positioneren zichzelf dus wel gretig in de demografie waar Just Dance op mikt. Komt het er dan ook op neer dat ik met deze review er ‘one for the team’ heb genomen? Zeker. Hangt het eindoordeel grotendeels af van wat die tiny dancers van de game vonden? Uiteraard. Heeft dat deze dinosaurus echter belet om zijn dansschoentjes aan te trekken en ongegeneerd de raarste stuiptrekkingen en convulsies sinds de laatste voorstelling van Anne Teresa De Keersmaeker naar de woonkamer te brengen? Natuurlijk niet. Het kan Just Dance nauwelijks schelen of je nou uitstekend of lamentabel staat te dansen voor je televisie, wat de psychologische terreur een stuk kleiner maakt dan bij Anne Teresa doorgaans het geval is.
Party in the L.I.V.I.N.G.
Dat Just Dance 2025The dansvloer is mine
Wat springt er dan concreet uit bij deze editie? Vooral Ariana Grande om eerlijk te zijn. Vijf van de veertig nummers zijn door een partnership namelijk van de hand van de piepkleine chanteuse. Ook daar is op zich weinig mis mee, nummers als ‘’Break up with your girlfriend, i’m bored’’ en vooral ‘’One Last Time’’ zijn namelijk bangers. De rest van de tracklist brengt wederom de dansbare mengelmoes van relatief recente hits, oude klassiekers en ‘what the actual fuck?’ waar de reeks bekend om staat. Koploper in die laatste categorie is ongetwijfeld ‘’My Heart Will Go On’’ van Celine Dion, hoewel ook ‘’Basket Case’’ van Green Day een vreemde eend in de bijt is. Daar tegenover staan echter tal van nummers die wel gewoon logisch aanvoelen binnen het Just Dance-malletje en leuke, kleurrijke choreografieën brengen. Nummers als ‘’Poker Face’’ van Lady Gaga en ‘’Unstoppable’’ van Sia prijken op die manier netjes naast recente krakers als ‘’Espresso’’ van Sabrina Carpenter, ‘’LUNCH’’ van Billie Eilish of ‘’Training Season’’ van Dua Lipa.Just Dance borduurt verder op de gekende succesformule, maar staat wel nog steeds garant voor een feestje.
De choreo’s voelen stuk voor stuk energiek maar ook toegankelijk aan en gaan netjes voor de voor-elk-wat-wils-aanpak. Zo heb je een aantal nummers die je in een alternatieve versie zittend kan spelen, wat leuk is voor gamers die in een rolstoel zitten of gewoon vanuit bed willen verder spelen. Bij ‘’Vogue’’ van Madonna kan je dan weer opteren voor een Ballroom-versie en bij enkele nummers kan je zelfs kiezen voor een dansroutine die een stuk uitdagender is. De game biedt de fans kortom wel wat opties.
Whenever, Wherever, however?
Ook op vlak van besturing heb je dit keer wat mogelijkheden. Op de Nintendo Switch gebruik je uiteraard vooral je Joy-Con, maar op de andere systemen doe je het dus met de app op je smartphone. Standaard komt het erop neer dat je het toestel in je rechterhand houdt en je bewegingen zo geregistreerd worden. Kan je dus wat met je hand staan wapperen en toch nog redelijke scores behalen? Zeker wel cheater, maar waarom speel je dit spel dan? Dans, luie graftak, dans! De andere optie is het gebruiken van je smartphonecamera. Je zet je toestel rechtop en zorgt dat je 1,30 meter afstand en voldoende licht hebt en hoppa ... handsfree baby! Los van het feit dat je geen oversized Samsung Galaxy S24 in je polletjes moet houden tijdens het dansen, moet je je ook geen zorgen meer maken dat het dure ding door de lucht gaat vliegen bij het uitvoeren van je beste moves.Het past helemaal bij de huidige TikTok-generatie en voelt een stuk losser aan om te spelen. Het grote minpunt aan deze feature is echter een vrij jammere, de camera werkt namelijk enkel als je op je eentje danst. Als je met meerdere feestbeesten tegelijk aan de slag wil, dan dien je dus allemaal je toestel vast te houden. Hoe je ook speelt, tijdens het dansen heb je af en toe weleens het gevoel dat niet al je bewegingen super accuraat worden geregistreerd, maar bij een casual spelletje als dit valt dat wel te nuanceren. Just Dance draait voor mij om laagdrempelige fun, niet om het breken van high scores. Dat gezegd hebbende is mijn dansje op 'Playdate'' na een paar dagen oefenen ondertussen een stuk vloeiender dan het exorcisme dat ik initieel leek uit te voeren op de woonkamerdansvloer.
Yes, and?
Op het fundament van Just Dance 2025 kun je dus weinig aanmerken. Het is meer van hetzelfde, maar catert primair voor fans die meer van hetzelfde willen. De meeste van de veertig nummers zijn dan ook amusant uitgewerkt en dat zorgt ervoor dat dit ook nu weer een geinige partygame is om samen te spelen. Het grote punt van kritiek dat je Just Dance 2025 kan aanwrijven is dezelfde als de voorganger. Het is meer van hetzelfde met een prijskaartje dat vrij premium is en onderdeel van een reeks dat ondertussen echt wel gezien wordt als een platform voor monetisatie voor Ubisoft.Concreet betekent dit dat de game initieel vrij onoverzichtelijk overkomt omdat het menu wat weg heeft van een streaming service met nummers die onderdeel uitmaken van de gekochte game en nummers van Just Dance+, de online catalogus waar je honderden andere nummers kan vinden om te spelen. Nu is die extra service met 25 euro voor een jaar nou niet bepaald duur te noemen en zelfs een echte aanrader als je prima ballerina’s in huis hebt, maar het zorgt wel voor een verwarrend kluwen wanneer je het enkel bij de base game wil houden. Verder zorgt het feit dat de game dankzij de integratie van Just Dance+ altijd een online verbinding nodig heeft voor duidelijke lag bij het navigeren door de menu’s, wat een game die draait rond vloeiende bewegingen gewoon een rare indruk geeft.
Conclusie
Just Dance 2025 is meer van hetzelfde, maar datzelfde werkt nog steeds wonderwel voor de doelgroep. Wie dus graag de salontafel aan de kant duwt om de woonkamer om te toveren tot een dance hall heeft ook met deze editie weer heel wat kleurrijke choreo's om zich mee in het zweet te dansen. Ook in 2024 weet Just Dance dan ook perfect de luchtige dansbare marshmallow te zijn die het altijd is. Uiterst vertrouwd en extreem luchtig en zoet, maar daarom niet noodzakelijk minder lekker.
Pro
- Kleurrijke en toegankelijke choreografieën
- Gevarieerde tracklist
- Spelen met de camera van je smartphone werkt lekker
- Heel wat extra content via Just Dance+ (wel betalend)
Con
- Handsfree dansen gaat enkel op je eentje
- Het menu is log en wat onoverzichtelijk
- Extra geld ophoesten voor nummers die niet in de base game zitten
- Pépé is niet de doelgroep en voelt zijn leeftijd en rug
7
Over
Beschikbaar vanaf
15 oktober 2024
Gespeeld op
- PlayStation 5
Beschikbaar op