Lenigheid, souplesse, gevoel voor ritme ... Het zijn zaken die wel handig zijn als je wil dansen, maar het zijn allemaal zaken die ik ontbreek. Mijn lumbago ten spijt koos ik er toch weer bewust voor om met Just Dance 2026 Edition aan de slag te gaan. De aandelen van Ubisoft mogen afgelopen weken dan wel een duik gezet hebben, het partysfeertje dat je met Just Dance creëert, gaat wel pieken. Ik ging er uitgebreid mee aan de slag en moet me de komende dagen toch wat stiller houden.
De Just Dance-reeks lanceert jaarlijks een nieuwe game, deze keer Just Dance 2026 Edition
, al mag je zoals steeds meer van hetzelfde verwachten. Zo zijn er ook dit jaar veertig nieuwe liedjes waarop je je helemaal kunt laten gaan. Met onder andere Coldplay met Viva la Vida, OneRepublic met Counting Stars en Chappell Roan met Good Luck, Babe! Het is weer een mooie mix van wat nieuwe songs met de wat oudere liedjes, die je eventueel kunt aanvullen met vele honderden extra nummers. Hier is wel een keerzijde, want Just Dance+ is een betalende abonnementsdienst die je per maand of jaarlijks aan kunt schaffen.
Niet enkel met je gsm in de hand kun je meedansen op onder meer APT van Rosé en Bruno Mars, want je kunt je smartphonecamera gebruiken om je te filmen. Ook op die manier worden je bewegingen geregistreerd, al is er wel een beperking. Enkel als je alleen speelt, kun je deze functie gebruiken. Wil je met een ander aantal dansen, dan moet iedereen diens gsm bovenhalen en de app downloaden. De cameramodus werkt iets preciezer, dus als je er niet veel van bakt, kun je beter de gsm in de hand houden. Gratis tip van het huis!
Ik had het al even over Just Dance+ en hoewel dat een betalende dienst is, krijg je bij Just Dance 2026 Edition een maandje gratis met het doel je te overhalen een abonnement in huis te halen. Vier euro per maand, tien euro voor drie maanden of 25 euro voor een jaar. Het zijn schappelijke prijzen, waar je maar liefst meer dan driehonderd extra nummers mee in huis haalt. De variatie is enorm, van oude meuk tot enkele nieuwe hits. Ook liedjes voor de allerkleinsten zijn aanwezig, met onder andere Waterval van K3 en het irritante Baby Shark. Daarnaast zijn heel wat liedjes uit de vorige Just Dance-games beschikbaar, gaande van de allereerste Just Dance tot Just Dance 2015 en de versie van vorig jaar.
De Just Dance-reeks lanceert jaarlijks een nieuwe game, deze keer Just Dance 2026 Edition
Bewegen met die billen!
Wie snel eens wat sfeer in huis wil halen, is bij Just Dance aan het goede adres. Het spel is op enkele tellen gedownload en een liedje opstarten is zo gebeurd, met een eenvoudig menu. Met een gsm in de hand navigeer je door de menu's, maar je houdt ook tijdens het dansen diezelfde smartphone in je hand. Je moet namelijk elke gsm koppelen met het spel en met hetzelfde wifi-netwerk als je console verbinden, zodat je bewegingen geregistreerd worden. Die registratie gebeurt niet erg precies. Het spel geeft er niet om of je nu gewoon met je handen staat te zwaaien terwijl je in de zetel ligt, of dat je echt het beste van jezelf geeft. Hoe dan ook: ik doe maar wat, terwijl mijn twee kinderen wel alles op alles zetten om papa's PlayStation Trophies binnen te halen.Niet enkel met je gsm in de hand kun je meedansen op onder meer APT van Rosé en Bruno Mars, want je kunt je smartphonecamera gebruiken om je te filmen. Ook op die manier worden je bewegingen geregistreerd, al is er wel een beperking. Enkel als je alleen speelt, kun je deze functie gebruiken. Wil je met een ander aantal dansen, dan moet iedereen diens gsm bovenhalen en de app downloaden. De cameramodus werkt iets preciezer, dus als je er niet veel van bakt, kun je beter de gsm in de hand houden. Gratis tip van het huis!
Extreem gaan
Een aantal liedjes hebben trouwens ook een alternatieve versie. Zo heeft Abracadabra van Lady Gaga naast de gewone versie ook een Extreme Version, waarbij het niveau als extreem en de inspanning als intens worden aangegeven. Hetzelfde geldt voor Houdini van Dua Lipa. Dat is dus voor de geoefende dansers, want verder dan twee sterren van de vijf kom ik niet. Het moet natuurlijk allemaal zo wreed niet zijn, want je kunt het ook rustiger aanpakken. Zo bevat Just Dance 2026 Edition ook de Bluey Medley van de tekenfilmserie Bluey. Die laatste heeft, net als een aantal andere songs, ook meerdere coaches. Elke speler kiest een coach en volgt de bewegingen daarvan, zodat niet iedereen hetzelfde dansje doet. Een beetje zoals wat de Pluisjes doen in The Masked Singer dus.Ook nu staat Just Dance weer garant voor een klein feestje.
Ik had het al even over Just Dance+ en hoewel dat een betalende dienst is, krijg je bij Just Dance 2026 Edition een maandje gratis met het doel je te overhalen een abonnement in huis te halen. Vier euro per maand, tien euro voor drie maanden of 25 euro voor een jaar. Het zijn schappelijke prijzen, waar je maar liefst meer dan driehonderd extra nummers mee in huis haalt. De variatie is enorm, van oude meuk tot enkele nieuwe hits. Ook liedjes voor de allerkleinsten zijn aanwezig, met onder andere Waterval van K3 en het irritante Baby Shark. Daarnaast zijn heel wat liedjes uit de vorige Just Dance-games beschikbaar, gaande van de allereerste Just Dance tot Just Dance 2015 en de versie van vorig jaar.
Conclusie
Just Dance 2026 Edition zorgt net zoals afgelopen jaren weer voor een feestje. De menu's zijn nu wat handiger, waardoor het eenvoudig navigeren is naar de liedjes. De versie van dit jaar zorgt voor veertig nieuwe, gevarieerde songs, met onder meer Coldplay, Lady Gaga, Madonna en Smash Mouth. Dat aantal kun je uitbreiden dankzij Just Dance+, al moet je daarvoor extra betalen. De registratie van je danspassen (als je het al zo kunt noemen), is nog altijd niet erg accuraat, maar dat deert eigenlijk niemand.
Pro
- Veel extra nummers te spelen met Just Dance+
- Voor alle leeftijden
- Variatie in liedjes
Con
- Onnauwkeurige besturing
- Extra nummers zijn betalend
7
Over
Beschikbaar vanaf
14 oktober 2025
Gespeeld op