Review: Life is Strange: Reunion

Ik ga met de deur in huis vallen: ik ben een grote fan van Life is Strange. De games hebben me helemaal betoverd, van de uiterst sfeervolle muziek tot de diepgaande, emotioneel geladen verhalen die worden verteld. Ik hoef dan ook niet te verklappen hoe hyped ik was toen een nieuwe Life is Strange werd aangekondigd, ditmaal mét een hereniging van het oorspronkelijke duo Max en Chloe. Want eerlijk? Double Exposure gaf vaak een paar hints naar een acte de présence van Chloe, maar besloot om dat verhaal voor een ander keertje te houden. Nu is het dus zover. Life is Strange: Reunion is de game waar ik, en ik vermoed heel wat fans, lang op hebben moeten wachten. Tijd om te ontdekken of dat wachten beloond wordt.

De Life is Strange-reeks begon in 2015 met het originele spel van Don't Nod Entertainment , waarin we Max Caulfield volgen, een studente fotografie die ontdekt dat ze de tijd kan terugspoelen. Samen met haar jeugdvriendin Chloe Price raakt ze verwikkeld in een mysterie rond de verdwijning van Rachel Amber, terwijl haar keuzes steeds grotere gevolgen krijgen. In 2017 volgde Before the Storm, een prequel die zich focust op Chloe en haar band met Rachel. Life is Strange 2 (2018–2019) vertelde een volledig nieuw verhaal over de broers Sean en Daniel die op de vlucht slaan na een tragisch incident. Met True Colors (2021) nam studio Deck Nine Games de fakkel over en keerde de reeks terug naar een intiemere setting, waarin Alex Chen emoties van anderen kan aanvoelen. In 2024 kwam Double Exposure uit, waarin Max terugkeert en haar krachten geëvolueerd zijn, waardoor ze tussen twee parallelle tijdlijnen kan bewegen om een moord op te lossen. Doorheen de hele reeks staan menselijke relaties, keuzes en bovennatuurlijke elementen steeds centraal.

life is strange max.jpg

Een thuiskomst die meteen binnenkomt​

Life is Strange: Reunion laat er in ieder geval geen gras over groeien. Al snel blijkt dat er van alles loos is. Chloe, nu bandmerchmanager, heeft last van visioenen waar ze niet vanaf geraakt. Max heeft dan weer een nieuwe ramp ontdekt die absoluut moet vermeden worden. Uiteindelijk komen de twee weer samen en dat is geweldig om te zien. Ik kan de golf aan nostalgie niet beschrijven wanneer Chloe en Max eindelijk weer in eenzelfde shot staan. Hun eerste gesprekken voelen meteen vertrouwd aan, alsof er nooit echt jaren tussen hebben gezeten, maar tegelijk merk je dat er wel degelijk iets veranderd is. Er hangt spanning in de lucht, een soort onuitgesproken verleden dat af en toe naar boven borrelt, maar nooit helemaal wordt uitgeklaard. Net dat maakt hun interacties zo interessant. Het is niet alleen fanservice, het zijn twee mensen die duidelijk nog altijd naar elkaar toe groeien, maar ook met bagage zitten.

De game speelt daar slim op in door je als speler opnieuw midden in die relatie te zetten. Je bent niet gewoon getuige van hun verhaal, je stuurt het mee. Daarbij is Max haar vertrouwde rewind-kracht opnieuw van de partij, waardoor je gesprekken en situaties kan terugspoelen om andere keuzes te maken. Dat blijft een enorm sterke mechanic, omdat het je toelaat om te experimenteren in de dialogen en ook heb je het af en toe nodig bij het oplossen van (eerder eenvoudige) puzzels. Nieuw is de zogeheten back talk-functie van Chloe. In bepaalde gesprekken kan je haar gebruiken om iemand verbaal onder druk te zetten door de juiste antwoorden te kiezen. Het voelt een beetje als een soort woordenduel waarbij timing en inzicht belangrijk zijn. Slaag je, dan kan je iemand overtuigen van je verhaal of breek je door hun verdediging. Faal je daarin, dan kan dat net extra spanning of zelfs negatieve gevolgen opleveren.

De omschakeling tussen Max en Chloe als te besturen personage werkt heel goed en zorgt ervoor dat je met beide personages verbonden raakt. Het duurt nooit erg lang voor je de ene of de andere terugziet, wat helpt om echt in het verhaal te blijven. De uren vlogen dan ook voorbij wanneer ik Reunion aan het spelen was. Het verhaal is goed uitgewerkt, mits enkele kanttekeningen die ik later zal toelichten, en trekt je helemaal in de sfeer van het spel.

life is strange moses chloe.jpg

Alweer een knaller van een soundtrack​

Zoals we intussen gewend zijn van de Life is Strange-games, speelt muziek opnieuw een enorme rol in de beleving van Reunion. De soundtrack is niet zomaar achtergrondgeluid, maar echt een verlengstuk van de emoties die het verhaal probeert over te brengen. Opnieuw kiest de game voor een mix van ingetogen indie, dromerige nummers en melancholische tracks die perfect aansluiten bij de sfeer van de scènes. Op momenten waarop het verhaal even vertraagt, krijg je de typische 'sit back and listen'-momenten waarbij Max en co. gewoon ergens neerzitten, nadenken en de muziek het werk laat doen. Dat zijn misschien wel de sterkste stukken van de game, net omdat ze je de tijd geven om alles te laten bezinken. Het zijn die kleine adempauzes die Life is Strange altijd zo herkenbaar maken.

Wat ook goed werkt, is hoe de muziek inspeelt op de emoties van het verhaal. Door de keuzes die je maakt, kunnen scènes een andere lading krijgen, en daardoor komt de soundtrack telkens iets anders binnen bij de speler. Het is nooit opdringerig, maar wel altijd aanwezig op de juiste momenten.

Reunion bewijst opnieuw dat muziek een essentieel onderdeel is van de identiteit van de reeks.

Misschien verrast de soundtrack minder dan bij het originele spel, simpelweg omdat de formule ondertussen bekend is, maar dat maakt ze niet minder effectief. Integendeel, Reunion bewijst opnieuw dat muziek een essentieel onderdeel is van de identiteit van de reeks. Zonder die zorgvuldig gekozen nummers zouden heel wat scènes simpelweg een mindere emotionele impact hebben. Ik kan alvast zeggen dat ik alweer heel wat nummers heb ontdekt om toe te voegen aan mijn playlist.

life is strange observatory.jpg

Een paar kleine struikelblokken​

Toch is Reunion niet foutloos. Het verhaal focust soms te veel op de crisis zelf en te weinig op Max en Chloe als hoofdpersonages. Terwijl net zij de reden zijn waarom zoveel spelers hier al jaren op hebben gewacht. Ik had graag nog meer kleine, intieme momenten gezien. Meer gesprekken die niet per se het plot vooruitduwen, maar gewoon tonen wie ze nu zijn na alles wat ze meegemaakt hebben. Voor spelers die minder affiniteit hebben met de vorige Life is Strange-spellen, zal dit wellicht veel minder een storende factor betekenen. Ook de overige personages krijgen iets te weinig schermtijd om echt van volwaardige karakterontwikkeling te kunnen spreken. Een beetje extra diepgang had hier niet misstaan.

Voor mij voelde het einde ook ietwat gehaast, alsof er nog een extra hoofdstuk had moeten komen om alles in schoonheid af te sluiten. Toen ik de credits zag rollen, dacht ik echt even: is dit het dan? Daarop is het antwoord ja én nee. Ja, voor mij was het verhaal afgesloten. Mijn conclusie was gemaakt. De keuzes stonden vast. Echter kan je na het einde van het spel teruggaan naar bepaalde scènes om zo andere keuzes te maken en het plot zo verder te zien uitspelen. Dat is wel een leuke toevoeging. Zo hoef je niet per se het hele spel opnieuw te spelen om toch maar dat ander pad te bewandelen.

Technisch zijn er ook enkele schoonheidsfoutjes. De lipsync is niet altijd even vloeiend, sommige scènes eindigen vrij abrupt en af en toe voelen bepaalde scènes net iets te lang of net te kort, een tempo-probleem dus. Dat haalt je gelukkig niet volledig uit de ervaring, maar bij een reeks die zo sterk leeft van een trage opbouw aan emotie valt het wel op.

Conclusie

Life is Strange: Reunion is een warme en nostalgische terugkeer van Max en Chloe, met sterke dialogen, een uitstekende soundtrack en gameplay die dankzij de rewind en back talk-mechanieken gevarieerd genoeg blijft. De keuzes voelen betekenisvol aan en zorgen voor betrokkenheid en replaywaarde. De sfeeropbouw is zoals we die kennen van Life is Strange: emotioneel, meeslepend en bijna onberispelijk. Tegelijk laat de game enkele kansen liggen. De focus ligt soms te veel op de centrale crisis en te weinig op de relatie tussen de personages, het einde voelt wat gehaast en technisch zijn er kleine schoonheidsfoutjes. Geen perfecte afsluiter dus, maar wel een oprecht en waardig vervolg dat fans zeker zal weten te raken.

Pro

• Nostalgische terugkeer van Max en Chloe
  • Rewind en back talk zorgen voor interessante gameplay
  • Keuzes voelen betekenisvol en verhogen de replaywaarde
  • Sfeervolle presentatie met een sterke soundtrack

Con

• Soms te veel focus op de centrale crisis, te weinig op de personages zelf
  • Einde voelt wat gehaast aan
  • Technische schoonheidsfoutjes
8

Over

Beschikbaar vanaf