Als er één iconische reeks is die ik spijtig genoeg gemist heb in mijn jeugd, dan is het de Metal Gear Solid-reeks. Vrienden en kennissen vertelden me als kind meermaals hoe geweldig deze games waren en dat ik ze echt moest spelen. Natuurlijk had je als kind niet de financiële middelen om elke game die je wilde te kunnen kopen en moest je soms moeilijke keuzes maken. Wel heb ik ooit Metal Gear Solid 3: Snake Eater van een klasgenootje kunnen lenen, maar spijtig genoeg niet kunnen uitspelen voor ik het spel moest teruggeven. Nu, 21 jaar na de originele uitgave van het derde deel, kunnen we sinds 26 augustus aan de slag met de remake van dit iconische spel. Eindelijk zag ik mijn kans om de game eens volledig te kunnen doorlopen voor deze review. Of de game de tand des tijds heeft doorstaan en nog steeds een must-play is, vertel ik jullie in deze review.
Het verhaal van Metal Gear Solid Delta: Snake Eater
is een prequel op de voorgaande titels van de reeks. We volgen Naked Snake (later bekend als Big Boss) tijdens de Koude Oorlog. Zijn missie in Delta is om raketwetenschapper Nikolai Sokolov te redden uit de handen van de Russen en het nucleaire wapen, de Shagohod, te vernietigen. De missie wordt bemoeilijkt doordat Snake's mentor, The Boss, is overgelopen naar de Sovjet-Unie en zo recht tegenover hem komt te staan. Aan jou als speler om de wereld te redden van een nucleaire ramp en zelf heelhuids thuis te geraken. Door de prequel-opzet is deze game het ideale instapmoment voor nieuwe spelers zoals ik.
De game is volledig overgezet naar Unreal Engine 5 en ziet er werkelijk prachtig uit. Grafisch kan het zich meten met recente titels, terwijl de ervaring trouw blijft aan het origineel. De besturing is aangepast naar moderne normen: alles voelt een stuk vloeiender aan en je hebt als speler meer controle over Snake. Ook is er overgestapt van vaste camerapunten naar een camerastandpunt achter het personage, zoals we dat kennen van moderne third-person games. Geen zorgen voor mensen die liever met de klassieke controls spelen: je kunt ook kiezen voor de originele besturing. Ik testte beide mogelijkheden en kan zeggen dat de nieuwe controls een duidelijke verbetering zijn. Nieuw is ook dat Snake, terwijl hij gebukt loopt, vrij kan rondbewegen — iets wat in het origineel niet mogelijk was, en dat zowel met de nieuwe als de oude besturing.
Niet alleen de gameplay blijft geweldig, ook het over-the-top actieverhaal is een genot om door te spelen. Hideo Kojima is net als ik een enorme filmliefhebber, en de filmreferenties in het spel zijn geweldig om te ontdekken. De soundtrack is heerlijk en lijkt zo uit een James Bond-film te komen. Er zitten ook een paar komische momenten in die het spel luchtig houden, en enkele scènes die vandaag misschien niet meer zo snel gemaakt zouden worden. Zo kun je bijvoorbeeld tijdens een bepaalde cutscene inzoomen op de boezem van Snake’s vrouwelijke tegenspeelster Eva.
Het verhaal van Metal Gear Solid Delta: Snake Eater
Prachtige Unreal Engine 5 make-over
Dat Konami niet meer is wat het ooit was, weten we al lang. De breuk van Hideo Kojima met de uitgever tijdens het vijfde deel van de reeks liet de memorabele spellenserie een pijnlijke dood sterven. Fans waren bang dat de remake een teleurstelling zou worden in de handen van Konami, maar ik kan jullie alvast geruststellen: deze remake is allesbehalve een misstap.De game is volledig overgezet naar Unreal Engine 5 en ziet er werkelijk prachtig uit. Grafisch kan het zich meten met recente titels, terwijl de ervaring trouw blijft aan het origineel. De besturing is aangepast naar moderne normen: alles voelt een stuk vloeiender aan en je hebt als speler meer controle over Snake. Ook is er overgestapt van vaste camerapunten naar een camerastandpunt achter het personage, zoals we dat kennen van moderne third-person games. Geen zorgen voor mensen die liever met de klassieke controls spelen: je kunt ook kiezen voor de originele besturing. Ik testte beide mogelijkheden en kan zeggen dat de nieuwe controls een duidelijke verbetering zijn. Nieuw is ook dat Snake, terwijl hij gebukt loopt, vrij kan rondbewegen — iets wat in het origineel niet mogelijk was, en dat zowel met de nieuwe als de oude besturing.
Nog steeds uniek in 2025
Omdat ik het origineel destijds maar voor een kwart had kunnen spelen, was veel van Delta voor mij nieuw. En om deze game voor het eerst volledig te beleven, is vandaag de dag nog steeds een waar genot. Na het spelen van Delta begrijp ik volledig waarom het origineel zo geprezen wordt. Er zitten nog steeds gameplay-elementen in die uniek aanvoelen tegenover moderne games. Zo werd ik op een bepaald moment gevangen genomen en kwam ik vast te zitten in een cel van de vijand. Hier ontdekte ik in het menu dat Snake misselijk kon worden door hem meermaals met de joystick rond te draaien. Hierdoor moest hij overgeven, waardoor de bewaker de cel opende waardoor ik hem kon overmeesteren en ik zo kon ontsnappen. En er zijn nog meerdere manieren om datzelfde stuk te doorlopen maar die keuze maak je zelf. De opties en keuzevrijheid om missies te voltooien zijn nog steeds indrukwekkend te noemen. Het stealth-systeem is tot in de puntjes uitgewerkt en biedt verschillende mogelijkheden en opties.Er zitten nog steeds gameplay-elementen in die uniek aanvoelen tegenover moderne games.
Iconische baasgevechten
Naast de stealth-gameplay, waarvoor de serie bekendstaat, zijn er de enorm coole baasgevechten. Elke vijand die je moet verslaan is een icoon op zich. Ook de manieren om hen te verslaan zijn nog steeds briljant uitgedacht door Kojima. Zo wist ik bijvoorbeeld een iconisch baasgevecht met The End — de man met de sniper rifle — te ontlopen door hem al neer te schieten op een pier terwijl hij vluchtte in zijn rolstoel. Dat dit mogelijk is, blijft in 2025 nog steeds indrukwekkend.Niet alleen de gameplay blijft geweldig, ook het over-the-top actieverhaal is een genot om door te spelen. Hideo Kojima is net als ik een enorme filmliefhebber, en de filmreferenties in het spel zijn geweldig om te ontdekken. De soundtrack is heerlijk en lijkt zo uit een James Bond-film te komen. Er zitten ook een paar komische momenten in die het spel luchtig houden, en enkele scènes die vandaag misschien niet meer zo snel gemaakt zouden worden. Zo kun je bijvoorbeeld tijdens een bepaalde cutscene inzoomen op de boezem van Snake’s vrouwelijke tegenspeelster Eva.
Performanceproblemen in Unreal Engine 5
Ik klink heel positief over het spel, maar er is spijtig genoeg wel één struikelblok dat ik ervoer tijdens het spelen. Zo is de performance niet zoals het zou moeten zijn. Tegenwoordig krijg ik al een bang hartje als ik een game zie die in Unreal Engine 5 ontwikkeld is, en ook hier is het technisch niet perfect. De game is gelockt op zestig frames per seconde, wat in 2025 toch wat achterhaald aanvoelt voor een pc-game. Dan verwacht je op z’n minst dat hij stabiel op deze framerate draait, maar ook dat is niet altijd het geval. Af en toe zakt de framerate tijdens bepaalde sequenties zelfs op een high-end pc met daarin een RTX 5080 en een Ryzen 9800x3D processor. Gelukkig gebeurt dit niet vaak en heeft het mijn ervaring niet kapotgemaakt, maar het zou niet mogen de dag van vandaag. Ook de consoleversie kampt met dezelfde problemen, zag ik online, dus het spel is op geen enkel platform feilloos.Conclusie
Metal Gear Solid Delta: Snake Eater is een absolute aanrader voor fans van Hideo Kojima en/of stealth-games. De gameplay is nog steeds innovatief en de keuzemogelijkheden om bepaalde sequenties te voltooien zijn uitgebreid. De verbeterde controls en camerastandpunt geven de remake een duidelijke meerwaarde. Grafisch is deze game om van te smullen en hij hoeft niet onder te doen voor de nieuwste releases. De soundtrack blijft geweldig, net als het over-the-top verhaal. Spijtig genoeg is de game gelockt op zestig frames per seconde en is de framerate niet altijd stabiel. Dat is de enige domper op een anders geweldige game.
Pro
- Geweldig en over-the-top verhaal
- Grafisch een enorm mooi spel
- Gameplay-mogelijkheden nog steeds uniek
- Soundtrack blijft geweldig
- Verbeterde controls en camerastandpunt
Con
- Gelockt op 60 frames per seconde
- Framerate niet altijd stabiel
9
Over
Beschikbaar vanaf