Review: Mortal Kombat 1: Khaos Reigns

Vorig jaar verscheen de ambitieuze reboot van Mortal Kombat. Op enkele punten van kritiek na, werd deze positief onthaald door de meeste gamers. Het verhaal was amusant en nam gaandeweg waanzinnige proporties aan, de graphics waren (en zijn nog steeds) adembenemend mooi, en de gameplay was geweldig. Een vaak voorkomende klacht was dat niet alle personages bij release beschikbaar waren. Enkelen daarvan, waaronder zelfs antagonist Shang Tsung, kon je enkel gebruiken als je er extra euro’s voor over had. Tot groot misnoegen van veel gamers. Men voegt nu nog een reeks nieuwe personages toe, maar gelukkig gaan ze vergezeld van een bijkomende verhaallijn en nog een paar leuke extraatjes. Gaat het hier om een gerechtvaardigde uitbreiding, of een schaamteloze cash-grab? Dat kom je in deze review te weten.

In Chaos Reigns maken we kennis met de iconische vechters Sektor, Cyrax en Noob Saibot. We worden getrakteerd op een nieuwe story-mode die in het verlengde ligt van wat we vorige keer te zien kregen. Op zich dus alleen maar dingen om naar uit te kijken, want de drie eerdergenoemde personages behoren toevallig tot mijn favorieten, en hun afwezigheid in de initiële game was pijnlijk. Maar er is nog iets pijnlijker: het prijskaartje van deze uitbreiding. Voor deze DLC moet je een som neerleggen die hoger ligt dan vele volwaardige games, en dat is erg moeilijk te rechtvaardigen. Men heeft klaarblijkelijk niet geleerd uit de klachten over de betaalde extra content van vorig jaar.

19327194d5539-screenshotUrl.jpg

Round 2… Fight!

Shang Tsung verdwijnt naar de achtergrond voor deze uitbreiding, en Havik neemt de rol van antagonist over. In het hoofdverhaal dat we vorig jaar konden beleven, bleek al dat de origin-stories van quasi alle personages volledig werden omgegooid, en dat is ook deze keer niet anders. Sektor en Cyrax kenden we vroeger als mysterieuze, koelbloedige cyborgs. Deze keer worden hun rollen vervuld door een Afrikaanse en Aziatische dame, en zij staan centraal in het nieuwe verhaal. Veel van de kille sfeer die de cyborgs vroeger op het scherm toverden, is verdwenen, maar al bij al weten hun nieuwe varianten me wel te charmeren. De trukendoos die ze bovenhalen voelt wel vertrouwd aan. Wie vroeger graag met deze vechters speelde, weet dus wat hun te wachten staat.

Het prijskaartje werpt een donkere schaduw over een prima uitbreiding.

Noob Saibot wordt iets later geïntroduceerd, en is wat mij betreft een schot in de roos. Ik heb altijd al een zwak gehad voor deze olijkerd en hij lost ook deze keer mijn verwachtingen in. Ik kan helaas weinig of niks over de verhaallijn vertellen zonder zaken te verklappen, maar verwacht je ook deze keer aan plottwists, intriges, en soms zelfs pure komedie (bedankt, Johnny Cage). Mortal Kombat neemt zichzelf niet serieus, en in dialogen wordt er bijvoorbeeld naar popcultuur verwezen (zoals een heel specifiek moment van een specifieke Game of Thrones-aflevering). Voor mij werkt dit wel, maar ik kan me inbeelden dat niet iedereen staat te springen voor de stijl die het verhaal hanteert. Ik mis soms wel de iets donkerdere en mysterieuze sfeer van vroeger.

19327191db298-screenshotUrl.jpg

Mag het wat meer zijn?

De Mortal Kombat-reeks doet al een tijdje beroep op gastvertoningen van filmpersonages. In het verleden zagen we al de Xenomorph uit Alien, Freddy Krueger, Joker, en ga zo nog maar even door. Afgelopen jaar mochten we in deze editie aan de slag met o.a. Homelander en Peacemaker. Chaos Reigns geeft je ook toegang tot drie dergelijke personages: Ghostface uit Scream, Conan the Barbarian en de T-1000 uit Terminator. Persoonlijk ben ik grote fan van zulke toevoegingen, en mijn ultieme droom is dat ze ooit Shredder uit TMNT toevoegen. Maar goed, daarmee geraken we stilaan uitgepraat over wat deze uitbreiding te bieden heeft. Een extra verhaallijn die je makkelijk in twee à drie uur uitspeelt, en in totaal zes nieuwe personages. We zien na erg lange afwezigheid ook de terugkeer van de animalities, een beestige variant op de geliefde fatalities.

Als je weet dat je bij release ruim 50 euro mocht neertellen voor deze uitbreiding, doet dat bij mij spontaan de wenkbrauwen fronsen. Ik kan talloze volledige games opsommen die minder kosten en waar je veel meer uit haalt. NetherRealm Studios (of is het Warner Bros. die zo’n zaken beslist?) trekt zich dus erg duidelijk niks aan van de kritiek die er vorig jaar kwam op de vele extra centen die je moest betalen om de game in zijn totaliteit te spelen. Ik heb dit toen mijn oordeel niet echt laten beïnvloeden, maar zolang wij als gamers dit soort cash-grabs blijven steunen door deze zaken effectief aan te schaffen, zal er niets veranderen. Mijn advies? Wacht op een ferme prijsdaling, en zodra dat gebeurd is, mag je enkele punten bij de eindscore optellen.

Conclusie

Chaos Reigns voegt te weinig toe in verhouding tot het prijskaartje. Vallen de nieuwe verhaallijn en extra personages tegen? Nee, helemaal niet, al is het verhaal aan de korte kant. Maar we leven in een tijd waar zaken als pay-to-win, betalen voor cosmetische items of betalen om content te kunnen spelen die op release al beschikbaar is ogenschijnlijk als normaal beschouwd worden, en dat gaat me te ver. Dit soort DLC valt voor mij bijna onder dezelfde categorie als die zaken, en dat terwijl bijvoorbeeld games als Gran Turismo 7 of Forza regelmatig gratis extra wagens en circuits toevoegen. Eerlijk: ik zou hier nooit ofte nimmer de volle pot voor betalen en ik raad jullie dan ook af om dat te doen. Het prijskaartje werpt een donkere schaduw over een prima uitbreiding waarin het erg leuk is om met de nieuwe vechters te mogen knokken.

Pro

• Cyrax, Sektor en Noob Saibot!
  • Grafisch weer top
  • Animalities zijn terug

Con

• Veel te mager voor het prijskaartje
  • Verhaallijn niet echt diepgaand
5

Over

Beschikbaar vanaf

24 september 2024

Gespeeld op

1. PlayStation 5

Beschikbaar op

1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 5
  4. Xbox Series X|S

Genre

1. Fighting

Ontwikkelaar

1. NetherRealm Studios

Uitgever

1. Warner Bros.

Deze staat of stond in promo verleden week. Ik heb deze uitbreiding voor 32 euro gekocht (wat ik wel een faire prijs vind voor wat je krijgt).

Terug
Bovenaan