Al tien jaar lang vormen ze de Nachtwacht: de weerwolf Wilco, de vampier Vlad en de elf Keelin. Als je jonge kinderen in huis hebt, dan ben je waarschijnlijk wel bekend met dit trio en begin je spontaan mee te zingen met 'Ad ad ad inferos'. Wedden dat het nu door je hoofd spookt? De Nachtwacht blijft een van de populairste creaties van Studio 100 en nadat we eind vorig jaar nog Nachtwacht: Het kristal van het kwaad in de bioscoop mochten aanschouwen, vieren ze nu hun tiende verjaardag met een gloednieuwe show: De Magische Veer. Ik trok met mijn twee kinderen van vijf en zeven jaar naar Asse om dit nieuwe avontuur van de Nachtwacht te ontdekken.
Ook voor deze show kruipen Giovanni Kemper, Louis Thyssen, Sophie Janssens - die sinds 2023 Céline Verbeeck vervangt - in de rollen van respectievelijk Wilco, Vlad en Keelin. Sven De Ridder is digitaal aanwezig als Vega en het team wordt verder bijgestaan door Line Ellegiers als de elf Elyra en Gert De Schepper, die de kunstenaar Valron speelt. Samen nemen zij de kindjes mee op een wervelend avontuur waarin de Nachtwacht opnieuw ten strijde trekt tegen het kwaad.
De opzet van de show is natuurlijk wat eenvoudiger dan die van de serie of de films, maar toch weet Studio 100 uit te pakken met een knappe productie. Vooral als het doek aan het begin van de show openging, was ik toch eventjes onder de indruk van het decor van het atelier. Opgebouwd door middel van een muur van schilderijen en heel wat accessoires, vormde dit decor een indrukwekkende achtergrond voor het schouwspel. Voor de elfentuin konden we ons dan weer vergapen aan een prachtige tekening die deze tuin moest representeren. Helaas zagen we hier ook enkele kleine productiefoutjes die toch wel in het oog sprongen. Zo gebeurde het bijvoorbeeld tweemaal dat het doek met de elfentuin nog bewoog toen de lichten al aangingen en werd een van de digitale schilderijen ook enkele keren een seconde of twee zwart, terwijl dit volgens mij niet de bedoeling was. Maar goed, dit zijn kleine foutjes die hopelijk bij de volgende opvoeringen verdwenen zijn.
Onze zevenjarige zoon was dan weer volledig opgezogen in het verhaal en het acteerspel dat de acteurs brachten. Giovanni, Louis en Sophie zijn zoals gewoonlijk voortreffelijk in hun rol en de chemie tussen de drie personages blijft geweldig. Vooral de vele grappen en grollen met Wilco zorgen voor heel wat vertier, en zelfs als ouder was het moeilijk om niet in de lach te schieten. Dit maakte de eerste helft van de show ook wat aangenamer, want hier miste ik toch wat spanning. Gelukkig werd dit ook doorbroken door de muzikale nummers die de nodige sfeer brachten. Vanaf het moment dat we ook afzakken naar de elfentuin krijgt het verhaal de nodige schwung. Vooral de ontknoping is voor de kids spannend en na afloop gaf de dochter aan dat ze toch wel even schrik had. Ook kennissen die aanwezig waren, gaven aan dat hun dochters, van ongeveer dezelfde leeftijd, toch eventjes schrik hadden. Maar eens in de auto zaten die van mij alvast met veel plezier scènes na te spelen en is het hier intussen weer één en al Nachtwacht dat de klok slaat.
Ook voor deze show kruipen Giovanni Kemper, Louis Thyssen, Sophie Janssens - die sinds 2023 Céline Verbeeck vervangt - in de rollen van respectievelijk Wilco, Vlad en Keelin. Sven De Ridder is digitaal aanwezig als Vega en het team wordt verder bijgestaan door Line Ellegiers als de elf Elyra en Gert De Schepper, die de kunstenaar Valron speelt. Samen nemen zij de kindjes mee op een wervelend avontuur waarin de Nachtwacht opnieuw ten strijde trekt tegen het kwaad.
Een magisch verhaal
Samen met de Nachtwacht zakken we af naar het atelier van Valron, waar het trio een bijzonder cadeau wil versieren om Vega te bedanken omdat hij hen al tien jaar lang helpt. Met behulp van de magische veer willen ze Valron een bijzondere halsketting laten schilderen, maar voordat hij zijn kunstwerk kan afwerken, valt Elyra het atelier binnen, op zoek naar de Nachtwacht. Iemand heeft namelijk de doos van Pandora geopend in de elfentuin en ze heeft de hulp van Wilco, Vlad en Keelin nodig om de doos te sluiten. Dit is een klein karwei voor onze helden, ware het niet dat iemand het ondertussen ook gemunt heeft op de magische veer.De opzet van de show is natuurlijk wat eenvoudiger dan die van de serie of de films, maar toch weet Studio 100 uit te pakken met een knappe productie. Vooral als het doek aan het begin van de show openging, was ik toch eventjes onder de indruk van het decor van het atelier. Opgebouwd door middel van een muur van schilderijen en heel wat accessoires, vormde dit decor een indrukwekkende achtergrond voor het schouwspel. Voor de elfentuin konden we ons dan weer vergapen aan een prachtige tekening die deze tuin moest representeren. Helaas zagen we hier ook enkele kleine productiefoutjes die toch wel in het oog sprongen. Zo gebeurde het bijvoorbeeld tweemaal dat het doek met de elfentuin nog bewoog toen de lichten al aangingen en werd een van de digitale schilderijen ook enkele keren een seconde of twee zwart, terwijl dit volgens mij niet de bedoeling was. Maar goed, dit zijn kleine foutjes die hopelijk bij de volgende opvoeringen verdwenen zijn.
Een wervelende show voor jong en oud
De show is natuurlijk volledig op kindermaat gemaakt. Zij zullen meebrullen met alle muzieknummers en de Nachtwacht roept regelmatig hun hulp in om toverspreuken uit te spreken, raadsels op te lossen of te roepen wanneer ze iets zien. Zelfs ouders deden gretig mee, wat natuurlijk niet verwonderlijk is als je helemaal wordt meegezogen door het enthousiasme van de kinderen. Earplugs meenemen kan daarom geen slecht idee zijn, want het gaat er bij momenten zeer luidkeels aan toe. Ook mijn kinderen zongen en riepen met plezier mee, en het was fijn om te zien dat mijn eerder schuchtere dochter zelfs de dansbewegingen probeerde mee te doen. Zij leefde zich volledig uit tijdens de vele muzikale intermezzo's, waarbij je alle klassiekers zoals Nachtwacht, Ad Inferos, Wees niet bang, Zwarte Magie en het meest recente Wij zijn de Nachtwacht te horen krijgt.Vooral de vele grappen en grollen met Wilco zorgen voor heel wat vertier.
Onze zevenjarige zoon was dan weer volledig opgezogen in het verhaal en het acteerspel dat de acteurs brachten. Giovanni, Louis en Sophie zijn zoals gewoonlijk voortreffelijk in hun rol en de chemie tussen de drie personages blijft geweldig. Vooral de vele grappen en grollen met Wilco zorgen voor heel wat vertier, en zelfs als ouder was het moeilijk om niet in de lach te schieten. Dit maakte de eerste helft van de show ook wat aangenamer, want hier miste ik toch wat spanning. Gelukkig werd dit ook doorbroken door de muzikale nummers die de nodige sfeer brachten. Vanaf het moment dat we ook afzakken naar de elfentuin krijgt het verhaal de nodige schwung. Vooral de ontknoping is voor de kids spannend en na afloop gaf de dochter aan dat ze toch wel even schrik had. Ook kennissen die aanwezig waren, gaven aan dat hun dochters, van ongeveer dezelfde leeftijd, toch eventjes schrik hadden. Maar eens in de auto zaten die van mij alvast met veel plezier scènes na te spelen en is het hier intussen weer één en al Nachtwacht dat de klok slaat.
Conclusie
Voor het tienjarig bestaan van Nachtwacht pakt Studio 100 uit met een knappe show die jong en oud zal betoveren. De knappe decors en de humor wisten vooral mij als ouder te overtuigen, maar de kinderen konden zich ook gretig uitleven door luid mee te brullen met de bekende liedjes en de interactieve momenten in de show. Het duurt wel eventjes voor het verhaal echt op gang komt, maar de ontknoping zal heel wat hartjes sneller doen slaan. Zijn je kinderen fan van Nachtwacht, dan is deze show zeker en vast een aanrader. Die van mij kijken alvast uit naar de volgende show!
Nachtwacht Show: De Magische Veer is te zien tussen 4 april en 31 mei op verschillende locaties in Vlaanderen. Voor meer info en tickets kan je terecht op studio100.com.
Nachtwacht Show: De Magische Veer is te zien tussen 4 april en 31 mei op verschillende locaties in Vlaanderen. Voor meer info en tickets kan je terecht op studio100.com.
Pro
- Indrukwekkend decors
- Geweldige publieksinteractie
- Alle hits passeren de revue
- Humor
Con
- Enkele kleine productiefoutjes die kunnen afleiden
- Eerste helft is vrij spanningsloos
- Als ouder neem je best earplugs mee
8.5
Over deze voorstelling
Beschikbaar vanaf
17 februari 2026
Genre
- Muziektheater
Speelduur
70 minuten
Cast
Giovanni Kemper, Louis Thyssen, Sophie Janssens, Sven De Ridder, Line Ellegiers, Gert De Schepper
Productiehuis
- Studio 100