Review: Nacon Revolution X Unlimited

Laten we eerlijk zijn: als een controller zichzelf "Revolution X Unlimited" noemt, dan schept dat toch bepaalde verwachtingen. We hebben het hier niet over een plastic wegwerpding dat je laat rondslingeren. Nee, deze Nacon is er eentje voor de pro’s – of mensen die zichzelf graag als pro’s beschouwen. Denk daar maar eens aan tijdens het ragequitten in Call of Duty. Maar met een prijskaartje van bijna 200 euro, moet je er toch even bij gaan zitten. Het goede nieuws? De controller doet zijn naam alle eer aan, al is hij niet helemaal vlekkeloos. Toch maar twee keer nadenken eer je deze controller tegen de muur gooit.

Mijn verbazing was groot toen ik het pakketje opende: de Nacon Revolution X Unlimited kwam in een stevige, vrij grote hoes. Het was alvast een goed begin, maar mijn verwachtingen werden al snel overtroffen van zodra ik alles verder inspecteerde. Gewichtjes, verschillende sticks, een extra D-pad, een mooi laadstation en bovendien een prachtige controller. Zou dit dan mijn Victrix Pro BFG of Razer Wolverine de nodige concurrentie bieden? Tien seconden later had ik alvast het gevoel van wel en stond ik te popelen om dit beestje aan de tand te voelen.

NaconRevolutionXUnlimited-03.jpg

Premium met een zeer handig schermpje​

Bij de Revolution X Unlimited (afgekort RXU) krijg je direct het gevoel dat je iets serieus in handen hebt. De vormgeving is klassiek Xbox: asymmetrische sticks en een herkenbaar design, maar dan met een premium sausje erover. De controller voelt stevig aan, heeft verwisselbare sticks, D-pads, gewichtjes en een stevige hoes. Een laadstation, schoonmaakdoekje en netje voor je kabel in de hoes: alles zit erbij. En ja, voor wie zich afvraagt of hij gevoelig is voor vingerafdrukken: jammer genoeg wel. Eén sessie en het lijkt alsof je je controller gebruikt hebt tijdens het eten van een pak chips. Daarvoor dient dat doekje dus, af en toe is er eens een opkuisactie nodig.

De software is via de Windows Store te downloaden, maar ik raad aan om direct de Nacon website te gebruiken, want eenvoudig is die app niet terug te vinden. Je kan alles tot in de details aanpassen op deze manier, maar wat écht in het oog springt – letterlijk – is het ingebouwde LCD-scherm. Vergeet de nutteloze displaygimmicks van andere merken: dit is strak, functioneel en verrassend handig. Even snel je knoppen aanpassen of je gevoeligheid tweaken terwijl je iedereen ownt? Geen probleem. Zeker als je meerdere games speelt waarbij je telkens je configuratie wil aanpassen zoals deadzone, curve of gevoeligheid van de sticks, dan is dit scherm een gamechanger. Je moet even wennen aan alle opties, maar het zit echter snel in de vingers en je zal al snel en probleemloos je instellingen aan passen.

Driften is voor auto’s, niet voor controllers​

Qua gevoel scoort de RXU bijna perfect. De sticks gebruiken Hall effect-sensoren en dat betekent geen stick drift meer. Dat is oprecht een zegen voor wie ooit een goede controller de vuilbak in moest gooien omdat de drift te veel werd. Nintendo Switch-liefhebbers kunnen er vast van meepraten. Deze triggers reageren scherp, de knoppen zijn met mechanische switches die heerlijk klikken, en alles voelt gewoon juist aan ... Het enige minpuntje voor mij zit in de logheid van de sticks. Ze voelen net iets zwaarder dan pakweg een DualSense-controller voor PS5. Na een paar dagen spelen zit dat echter wel in de vingers en waardeer je het voordeel dat een Hall effect-stick heeft: perfecte positionering.

De beste controller die ik al in mijn handen hield!

Voor de puristen onder ons die draadloos nooit helemaal vertrouwen is er ook goed nieuws: je kunt hem ook bekabeld gebruiken met een speciale modus die de inputvertraging minimaliseert. In shooters zoals Apex of Warzone is dat verschil toch voelbaar. Je kunt zelfs knoppen toewijzen aan toetsenbordfuncties, wat het ideaal maakt voor pc-gamers die het beste van twee werelden willen. Rocket League speelde ik echter ook zonder enige vertragingen draadloos, dus je kan probleemloos met de volle vrijheid aan de slag.

Voor wie geen genoegen neemt met standaardinstellingen​

Wat de RXU echt apart zet, is de mate van personalisatie. Via het LCD-scherm én de desktopsoftware kun je meerdere profielen opslaan – vier voor Xbox en vier voor PC. Elk profiel kan z’n eigen knoppen, stick-response, vibratie-instellingen en zelfs audio-instellingen krijgen. Wil je voor Call of Duty andere instellingen dan voor Forza of Fortnite? Geen enkel probleem. Wisselen gaat in seconden, en je kunt zelfs zaken zoals gyroscopisch richten en het gewicht van je controller aanpassen via de meegeleverde gewichtjes. Alsof je je eigen controller volledig vanaf nul opbouwt en eigen maakt.

Op naar het grootste minpunt wat mij betreft. De batterijduur blijft wat aan de magere kant. Tien uur gamen is zeker voldoende voor een normale sessie na de werk of schooldag, maar in 2025 had ik toch op iets meer gehoopt en vooral in deze prijsklasse. Gelukkig maakt het laadstation veel goed: dat ziet er wederom zeer strak en professioneel uit en zorgt ervoor dat je controller steeds klaarstaat voor de volgende sessie. De dongle kan ook via het station aangesloten worden waardoor je maar één aansluiting nodig hebt naar je pc. En als je batterij tóch leeg is, kun je altijd nog de USB-C-kabel inpluggen en verder knallen.

[/bol]

Conclusie

De Nacon Revolution X Unlimited voelt zeker niet aan als een goedkope kloon van de Xbox Elite, maar als een waardig alternatief en professionele uitvoering. Hij is met zorg ontworpen, zit boordevol slimme functies en voelt als een verlengstuk van je handen. Het LCD-schermpje is een nuttige toevoeging, waardoor je zeer snel instellingen kan aanpassen. Voor de casual gamer is dit misschien wat overdreven, maar voor iedereen die serieus met z’n gameplay bezig is of gewoon graag het beste in huis haalt, is dit een controller die je met trots gebruikt en die zeker niet teleurstelt. Het is veruit de beste controller die ik ooit in mijn handen hield.

Pro

• Professionele uitvoering
  • Heel wat aanpasmogelijkheden in zowel hard- als software
  • Nuttig LCD-scherm

Con

• Batterijduur
  • Gevoelig voor vlekken
  • Sticks wat logger, vraagt wat gewenning
9

Over

Beschikbaar vanaf

23 april 2025