Review: Pokémon TCG: Mega Evolution - Perfect Order

Sommige reeksen komen binnen met een knal, andere met een warm gevoel van herkenning. Perfect Order behoort duidelijk tot die tweede categorie. Geen gigantische top hoofd-Pokémon die overal op de verpakking staat te blinken, geen hype die iedereen naar de winkels doet rennen, maar gewoon een charmante, compacte set die perfect past binnen de nieuwe Mega Evolution‑lijn.

We hebben de Elite Trainer Box en twee Perfect Build Boxes mogen ontvangen, en voor het eerst sinds lang voelde het openen van Pokémonkaarten weer zoals vroeger. Niet omdat ik nu plots de zeldzaamste kaarten ooit trok, maar omdat ik samen met mijn twee zoons elk pakje opende alsof het een klein avontuur was. Hun enthousiasme, hun gegiechel bij elke glimmende kaart, hun teleurstelling bij onze vierde Servine ... het bracht me moeiteloos terug naar mijn eigen kindertijd. En dat is uiteindelijk waar deze hobby om draait.

PokemonPerfectOrder-01.jpg

Eerste indrukken​

Perfect Order is een relatief kleine uitbreiding, maar wel eentje die slim lijkt opgebouwd te zijn. De Build & Battle Box blijft een ideaal startpunt voor wie wil proeven van de Mega Evolution‑mechanieken zonder meteen een hele collectie na te jagen. De Elite Trainer Box is zoals altijd de ster van het pakket: mooi vormgegeven, stevig gevuld en met een promo die collectors zeker zullen waarderen. En we hebben toch altijd meer energiekaarten nodig, toch?

Mijn pulls waren "redelijk goed": geen gouden Mega Zygarde ex, maar wel een paar leuke verrassingen. Een Mega Starmie ex, een Mega Skarmory ex, een Meowth ex en nog enkele andere leuke kaarten zoals de full art Dedenne. Genoeg om blij van te worden, zonder dat ik meteen een vitrinekast moet bijbouwen. En ja, de commons stapelen zich op zoals altijd, maar dat hoort erbij.

Een set zonder topmascotte​

Wat Perfect Order vooral typeert, is dat het geen set is die leunt op één grote mascotte. Mega Zygarde ex staat wel centraal, maar is competitief toch eerder … vriendelijk dan indrukwekkend te noemen. De echte ster lijkt verstopt te zitten in de kaarten met nuttige vaardigheden: Meowth als supporter‑zoeker, Starmie met verrassend sterke aanvallen, Rosa om te kunnen terugvechten in nauwe situaties, en een energiekaart die vooral Psychic‑decks een duwtje in de rug zal geven.

Een degelijke set met vooral nuttige kaarten.

Het voelt alsof deze set vooral bedoeld is om het spel te ondersteunen tijdens de rotatieperiode: nieuwe opbouwmogelijkheden, niche‑strategieën en kaarten die nu misschien nog niet schitteren maar later wel kunnen opduiken in competitieve decks. Geen gigantische powercreep lijkt het, zonder over-the-top aanvallers maar gewoon een solide basis. De voorgemaakte Build and Battle-sets moeten we nog wat uitgebreider testen en wat aanpassen. Ze blijven wel de eenvoudigste manier om de kinderen de kneepjes van het vak te leren en tegelijk de set beter te leren kennen.

Samen openen blijft het mooiste​

Maar los van alle analyses blijft dit voor mij vooral een set die draait om plezier. Het plezier van pakjes openen. Het plezier van ontdekken. Het plezier van samen rond de tafel zitten en roepen: “Ooooh, shiny!” alsof je acht jaar oud bent. Laat die kinderen maar eens genieten van het moment.

Ik hoop eerlijk gezegd dat deze set voldoende beschikbaar blijft. Dat scalpers niet opnieuw de boel leegroven, want dat demotiveert mij enorm. Dat kinderen - en ouders die zich nog steeds een beetje kind voelen - gewoon naar de winkel kunnen gaan en een Elite Trainer Box of eens een booster of twee kunnen meenemen zonder dat het voelt alsof je een PS5 probeert te kopen in 2020.

Conclusie

Perfect Order is geen explosieve blockbuster‑set, maar wel een charmante, toegankelijke uitbreiding die precies doet wat ze moet doen. Ze brengt nieuwe Mega Evolutions, introduceert nuttige kaarten en geeft zowel verzamelaars als spelers toch leuke dingen om naar uit te kijken. Mijn pulls waren vrij goed en het belangrijkste: ik heb genoten. Niet alleen van de kaarten, maar zeker van het moment om samen met mijn twee zoons uit te kijken naar een mogelijke topkaart.

Pro

• Leuke mix van Mega Evolutions en utility‑kaarten
  • ETB en Build Boxes bieden veel waarde
  • Sterke kaarten zoals Meowth, Starmie en Rosa

Con

• Geen echte top hoofd-Pokémon die de set draagt
  • Weinig hype
  • Kans dat scalpers opnieuw toeslaan blijft bestaan

Over

Beschikbaar vanaf

27 maart 2026

Uitgever