Nadat Rennsport er eerder deze maand niet in slaagde om de harten van de raceliefhebbers te veroveren, duurde het niet lang voordat een nieuwe simracer kwam aankloppen. Op 25 november verscheen immers Project Motor Racing, de eerste game van Straight4 Studios. Geen bekende naam dus, maar toch wist Project Motor Racing de nodige anticipatie op te bouwen. Straight4 Studios werd namelijk opgericht door Ian Bell en het team bevat heel wat ex-medewerkers van Slightly Mad Studios en SimBin. Er loopt dus een lange geschiedenis van simracers doorheen deze titel, van GTR en Need for Speed: Shift tot Project CARS. Het spel zag oorspronkelijk zelfs het levenslicht als GTR Revival voordat het uiteindelijk de naam Project Motor Racing kreeg. Ian Bell had echter nog iets goed te maken met de community na Project CARS 3. Of Project Motor Racing zijn kans tot verlossing is, ontdek je in deze review.
Met Project CARS 3 leek het alsof het team de concurrentie wilde aangaan met Forza Horizon, GRID en Gran Turismo, met physics en een rijmodel dat meer aanleunde bij de zogenaamde simcade racing games dan de simulatie van Project CARS 2. Project Motor Racing
moest dus de terugkeer naar de simracing worden, met races die authentiek aanvoelen, met tracks van over de hele wereld en auto's die de rijke geschiedenis van de autosport weerspiegelen, en vooral een ervaring die zowel in singleplayer als multiplayer aantrekkelijk zou moeten zijn. De release van het spel verliep echter niet van een leien dakje, met serverproblemen, twijfelachtige AI en tal van andere issues.
Als tweede is er de Career-modus en hier probeerde Straight4 Studios om een eigen draai te geven aan de formule. Het concept van de carrièremodus hier is dat het namelijk een soort van survival mode-achtige ervaring heeft. Het idee is dat je begint met een bepaald budget, waarmee je je eerste wagen koopt. Je geeft je team een naam en kiest vervolgens een van de verschillende soorten sponsorcontracten. Dit bepaalt de manier waarop je inkomen zal verdienen. Het ene type zal je bijvoorbeeld belonen afhankelijk van je eindpositie in de race, terwijl een andere de event fees voor jou zal betalen, maar een groot deel van het prijzengeld voor zich zal houden. Op papier klonk dit idee van het beheren van het teambudget interessant, maar in de praktijk voelt de uitwerking veel te oppervlakkig aan. Je kosten beperken zich immers tot de entry fees en de herstellingen aan je wagen tussen de races. Het winnen van een kampioenschap voelt vervolgens weinig belonend aan, omdat je niet meer krijgt dan het prijzengeld.
Daarnaast is er toch nog een ander opmerkelijk element dat ik wil vermelden. De carrièremodus biedt namelijk een Authentic-ervaring aan, maar geeft je ook de mogelijkheid om de moeilijkheidsgraad van de AI en de lengte van de races zelf in te stellen. Allemaal goed en wel, maar de makers kozen er ook voor om de Trophies/Achievements te koppelen aan Authentic, en voor de casual speler is dit een veel te hoog niveau. Voor mij was de AI op 70% al uitdagend genoeg, dus op Authentic was ik eraan voor de moeite en mocht ik blij zijn als ik niet als laatste eindigde. Wie graag die Platinum Trophy binnenhaalt, is best dus een expert simracer.
Hoewel de release geplaagd werd door heel wat connectieproblemen, hebben de makers intussen al een aantal fixes doorgevoerd en heb ik toch al enkele online races kunnen doen. De online ervaring verloopt intussen eigenlijk vrij goed en ik heb niet echt verbindingsproblemen gehad tijdens het racen zelf. Het aantal spelers waartegen je zal racen, is wel wisselvallig en hangt af van het moment van de dag. Met wat geluk heb je een vijftig man dat zich inschrijft voor een race en dan heb je een grid van ongeveer twintig racers. Maar er zijn ook al momenten geweest dat we met slechts vier man op de baan waren, dit ondanks de aanwezigheid van cross-platform play. Het zal dus belangrijk zijn dat Straight4 Studios de game verder blijft ondersteunen en patchen. Een aantal kinderziektes zijn er al uit, zoals de AI die zwaar tekortschoot in het begin, het inconsistente penalty-systeem en de online verbindingsproblemen, maar er is nog heel wat werk voor de boeg.
De game biedt wel een mooie selectie aan wagens, met zowel heel wat klassieke racewagens als meer moderne monsters. De hoofdmoot bestaat natuurlijk uit GT-wagens, maar het is ook fijn om modellen uit de jaren zeventig tot negentig te zien. Toch is de selectie niet enorm en zal er nog heel wat toegevoegd worden in de vorm van DLC, iets dat vanaf dag één duidelijk werd met de day one-DLC in de vorm van twee pakketten die elk een vijftal auto’s bevatten. Dit soort praktijken valt natuurlijk onder geen enkel beding goed te keuren. Op dit vlak blijkt nog maar eens hoe goed PlayStation-eigenaars verwend zijn met Gran Turismo 7. De trackselectie is in hetzelfde bedje ziek. De selectie bevat enkele essentiële circuits, maar er zijn ook heel wat opvallende afwezigen, die later waarschijnlijk zullen opduiken als DLC. Daarnaast hebben enkele circuits, zoals Monza en Donnington Park - in de game Brianza en Derby, een fictieve naam. Was de licentie te duur ofzo?
De circuits zijn op zich wel met veel detail vormgegeven en ook de glimmende bolides zien er knap uit. Al is Project Motorsport Racing zeker niet de mooiste racing game op de markt. Het is grappig dat een van de meer indrukwekkende elementen in het spel het gras is, waarbij je zelfs de bandensporen ziet als je met je auto erdoor rijdt. Met dank aan de GIANTS Engine zeker, die voornamelijk wordt gebruikt voor de Farming Simulator-spellen. Op PlayStation 5 draait het spel naar verluidt aan 1440p en zestig frames per seconde, maar helaas wordt deze framerate vaak niet behaald, met de nodige framedrops als resultaat. Daarenboven hebben deze drops een merkbare invloed op je prestaties als je aan het rijden bent, zeker als het op bochten aankomt.
Als ik ten slotte wil afsluiten met een positief puntje, dan vermeld ik nog graag de mogelijkheid tot modding, en dit zowel op pc als console. Via het menu zal je user created content kunnen downloaden in de vorm van liveries, wagens, circuits en voorgedefinieerde races. Als de makers zelf de nodige updates brengen en de community deze titel omarmt, dan schuilt er nog heel wat potentieel in Project Motorsport Racing. Laten we dus hopen dat het na de valse start alsnog goed komt met de game.
Met Project CARS 3 leek het alsof het team de concurrentie wilde aangaan met Forza Horizon, GRID en Gran Turismo, met physics en een rijmodel dat meer aanleunde bij de zogenaamde simcade racing games dan de simulatie van Project CARS 2. Project Motor Racing
It's all about the money
Laten we beginnen met een blik op de singleplayer. Deze bestaat voornamelijk uit twee modi: enerzijds heb je Race Weekend en anderzijds de Career. De eerste laat je toe om een enkele race te configureren, waarbij je de mogelijkheid hebt om Practice, Qualifying en een race zelf te doen. Wil je enkel wat oefenen of zonder kwalificatie een race induiken? Dat is perfect mogelijk. Er rest dan nog enkel je wagen, circuit en race-condities te kiezen. Het wijst zichzelf allemaal snel uit en je kan zelfs multiclass races opzetten. Helaas ben je op console wel gelimiteerd tot vijftien AI-tegenstanders, terwijl je op pc met 32 op de baan kan. Er is ook geen mogelijkheid om een Custom Championship te maken, en hoewel er een soort van Time Trial-modus is, is de klassieke variant hiervan ook niet aanwezig.Als tweede is er de Career-modus en hier probeerde Straight4 Studios om een eigen draai te geven aan de formule. Het concept van de carrièremodus hier is dat het namelijk een soort van survival mode-achtige ervaring heeft. Het idee is dat je begint met een bepaald budget, waarmee je je eerste wagen koopt. Je geeft je team een naam en kiest vervolgens een van de verschillende soorten sponsorcontracten. Dit bepaalt de manier waarop je inkomen zal verdienen. Het ene type zal je bijvoorbeeld belonen afhankelijk van je eindpositie in de race, terwijl een andere de event fees voor jou zal betalen, maar een groot deel van het prijzengeld voor zich zal houden. Op papier klonk dit idee van het beheren van het teambudget interessant, maar in de praktijk voelt de uitwerking veel te oppervlakkig aan. Je kosten beperken zich immers tot de entry fees en de herstellingen aan je wagen tussen de races. Het winnen van een kampioenschap voelt vervolgens weinig belonend aan, omdat je niet meer krijgt dan het prijzengeld.
Op papier klonk het idee van het beheren van een teambudget interessant, maar in de praktijk voelt de uitwerking veel te oppervlakkig aan.
Daarnaast is er toch nog een ander opmerkelijk element dat ik wil vermelden. De carrièremodus biedt namelijk een Authentic-ervaring aan, maar geeft je ook de mogelijkheid om de moeilijkheidsgraad van de AI en de lengte van de races zelf in te stellen. Allemaal goed en wel, maar de makers kozen er ook voor om de Trophies/Achievements te koppelen aan Authentic, en voor de casual speler is dit een veel te hoog niveau. Voor mij was de AI op 70% al uitdagend genoeg, dus op Authentic was ik eraan voor de moeite en mocht ik blij zijn als ik niet als laatste eindigde. Wie graag die Platinum Trophy binnenhaalt, is best dus een expert simracer.
De echte competitie
Verder heb je ook nog de Challenges-modus, onderverdeeld in Endurance Hall en Factory Driver. Deze laatste is een soort van Time Trial-modus, waarbij je een aantal uitdagingen krijgt om een bepaalde tijd te kloppen voor een combinatie van circuit en auto. Endurance Hall biedt een aantal vaste ‘endurance races’ aan die ongeveer anderhalf uur duren, opnieuw bestaand uit een aantal combinaties van wagenklasse en circuit. Aan beide modi is ook een online ranking gekoppeld, waarbij je beste tijd wordt opgenomen in het leaderboard. Verder biedt de game de klassieke online modi voor dit type van racing game, en krijg je een ranked modus en social modus met een aantal roterende events waarop je kan inschrijven om deel te nemen. Daarnaast is er ook een lobbysysteem voor zij die met hun vrienden willen samenspelen.Hoewel de release geplaagd werd door heel wat connectieproblemen, hebben de makers intussen al een aantal fixes doorgevoerd en heb ik toch al enkele online races kunnen doen. De online ervaring verloopt intussen eigenlijk vrij goed en ik heb niet echt verbindingsproblemen gehad tijdens het racen zelf. Het aantal spelers waartegen je zal racen, is wel wisselvallig en hangt af van het moment van de dag. Met wat geluk heb je een vijftig man dat zich inschrijft voor een race en dan heb je een grid van ongeveer twintig racers. Maar er zijn ook al momenten geweest dat we met slechts vier man op de baan waren, dit ondanks de aanwezigheid van cross-platform play. Het zal dus belangrijk zijn dat Straight4 Studios de game verder blijft ondersteunen en patchen. Een aantal kinderziektes zijn er al uit, zoals de AI die zwaar tekortschoot in het begin, het inconsistente penalty-systeem en de online verbindingsproblemen, maar er is nog heel wat werk voor de boeg.
Uit de bocht vliegen
Zo kunnen de physics en het rijmodel best nog wat verfijning gebruiken. Sommige auto’s voelen wat gewichtloos aan en lijken op de baan te zweven, terwijl andere, zoals de hypercars, haast onbestuurbaar zijn. Vooral met controller is het resultaat heel wisselvallig. Een Mazda MX5 of een BMW M4 GT3 zijn nog op de baan te houden, maar hetzelfde kan niet gezegd worden van bijvoorbeeld een Lister Storm, een Jaguar XJR-9 of een Porsche 963. Wie deze game wilt spelen, heeft sowieso best een stuurwiel in huis. Anderzijds richt de game zich natuurlijk op simracers, maar gezien de release op console, denk ik dat er toch wat meer aandacht mocht gegaan zijn naar de controllerervaring.De game biedt wel een mooie selectie aan wagens, met zowel heel wat klassieke racewagens als meer moderne monsters. De hoofdmoot bestaat natuurlijk uit GT-wagens, maar het is ook fijn om modellen uit de jaren zeventig tot negentig te zien. Toch is de selectie niet enorm en zal er nog heel wat toegevoegd worden in de vorm van DLC, iets dat vanaf dag één duidelijk werd met de day one-DLC in de vorm van twee pakketten die elk een vijftal auto’s bevatten. Dit soort praktijken valt natuurlijk onder geen enkel beding goed te keuren. Op dit vlak blijkt nog maar eens hoe goed PlayStation-eigenaars verwend zijn met Gran Turismo 7. De trackselectie is in hetzelfde bedje ziek. De selectie bevat enkele essentiële circuits, maar er zijn ook heel wat opvallende afwezigen, die later waarschijnlijk zullen opduiken als DLC. Daarnaast hebben enkele circuits, zoals Monza en Donnington Park - in de game Brianza en Derby, een fictieve naam. Was de licentie te duur ofzo?
Hoop voor de toekomst?
Een ander aspect waarmee de makers wilden uitpakken, was het True2Track-systeem, dat een dynamisch element zou moeten geven aan de circuits afhankelijk van de weersomstandigheden, atmosferische condities, dag/nacht-cyclus en rubbervorming op de baan, wat bijvoorbeeld invloed zal hebben op de grip die de banden van je wagen hebben op de baan. Helaas kan ik hier niet veel over kwijt, want in de meeste races merkte ik hier bitter weinig van. Zelfs in een race van twintig rondjes viel er niets op te merken. Misschien dat dit vooral voelbaar zal zijn tijdens langere ‘endurance’ races, maar het meeste van de tijd zal de meerwaarde hiervan dus beperkt zijn.De circuits zijn op zich wel met veel detail vormgegeven en ook de glimmende bolides zien er knap uit. Al is Project Motorsport Racing zeker niet de mooiste racing game op de markt. Het is grappig dat een van de meer indrukwekkende elementen in het spel het gras is, waarbij je zelfs de bandensporen ziet als je met je auto erdoor rijdt. Met dank aan de GIANTS Engine zeker, die voornamelijk wordt gebruikt voor de Farming Simulator-spellen. Op PlayStation 5 draait het spel naar verluidt aan 1440p en zestig frames per seconde, maar helaas wordt deze framerate vaak niet behaald, met de nodige framedrops als resultaat. Daarenboven hebben deze drops een merkbare invloed op je prestaties als je aan het rijden bent, zeker als het op bochten aankomt.
Als ik ten slotte wil afsluiten met een positief puntje, dan vermeld ik nog graag de mogelijkheid tot modding, en dit zowel op pc als console. Via het menu zal je user created content kunnen downloaden in de vorm van liveries, wagens, circuits en voorgedefinieerde races. Als de makers zelf de nodige updates brengen en de community deze titel omarmt, dan schuilt er nog heel wat potentieel in Project Motorsport Racing. Laten we dus hopen dat het na de valse start alsnog goed komt met de game.
Conclusie
Soms loont het om een review eventjes uit te stellen, zeker als het spel foutief uit de startblokken schoot. In een ideale wereld zou het natuurlijk niet mogen, maar na een problematische launch bracht een eerste grote patch alvast soelaas. Toch hebben de makers nog heel wat werk voor de boeg om de spelers de ervaring te geven die hen werd beloofd. Als je het speel nu koopt, houd er dan rekening mee dat het zich nog in een redelijk ruwe staat bevindt (misschien had een early access hier wel op zijn plaats geweest?). Momenteel is het dus nog niet de simracer die pc- en consolespelers zal verenigen, maar het potentieel schuilt er ergens diep vanbinnen wel in.
Pro
- Historische en moderne wagens
- Knappe lasergescande circuits
- Fijne multiplayer
- Cross-platform play en modding
Con
- Framedrops
- Besturing met controller
- Ondermaatse campagnemodus
- Nog heel wat finetuning nodig
- Day-one DLC
6