Wie op zoek is naar een gaming laptop komt al snel uit bij de big six van fabrikanten. Gezien ik in mijn studentenjaren mijn desktop voor het gebruiksgemak heb ingeruild voor een gaming laptop, heb ik zelf al toestellen gehad van Acer, Asus, MSI en meest recent HP Omen. De enige merken die nog op mijn lijstje ontbraken waren Lenovo en Razer, maar die laatste kan ik nu ook afvinken. Razer stuurde me immers een Razer Blade 15 zodat ik kon ontdekken wat zo bijzonder is aan deze laptops. Razer staat er immers om bekend hoogwaardige, vaak cutting-edge producten af te leveren, die vaak ook met een hoog prijskaartje komen. Hierdoor as ik alvast benieuwd naar de ervaring die een Razer-laptop biedt.
Het model dat ik toegestuurd kreeg was de Razer Blade 15 Advanced uit 2021. Het gaat hier met andere woorden niet om het laatste nieuwe model dat binnenkort op de markt verschijnt met een Intel Core Ultra 9 of een RTX 50XX GPU, al hopen we jullie hier ook een review van te kunnen bezorgen in de nabije toekomst. Het gaat om een al wat ouder model dat intussen ook niet echt meer beschikbaar is op de markt. Hoewel ik deze review op dezelfde manier zal aanpakken als mijn review voor bijvoorbeeld de HP Omen 16, zal de nadruk deze keer iets minder liggen op de prestaties van de laptop en iets meer op de algemene gebruikservaring van een Razer Blade-laptop. Al biedt het natuurlijk ook de ideale gelegenheid om te kijken hoe deze laptop overweg kan met de grafische pracht van enkele recente releases.
Wat het aantal aansluitingen betreft, is de Razer Blade alvast best genereus. Je krijgt namelijk drie USB-aansluiting type USB-A en twee USB-aansluitingen met Thunderbolt 4-ondersteuning. Een ethernetpoort is de opvallende afwezige. Daarnaast beschikt deze laptop wel over een SD-kaartlezer, een 2.1 HDMI-poort en een aansluiting voor een Kensington-slot. Uiteraard mag een 3,5 mm-aansluiting voor audio en microfoons ook niet ontbreken. Voor het geluid beschikt deze laptop verder over twee speakers met THX Spatial Audio-ondersteuning. Hoewel de audiokwaliteit niet vergelijkbaar is met die van een headset, was ik toch aangenaam verrast door wat er uit deze speakers kwam, en dan vooral het feit dat je op deze manier ook surround sound hebt. De speakers zijn mooi geïntegreerd in het chassis van de laptop, meer bepaald naast het toetsenbord. Het toetsenbord is hierdoor wel iets compacter dan je zou verwachten en zo is er bijvoorbeeld geen numeriek klavier. De laptop zelf is verder vrij licht voor een gaming laptop, met een gewicht van slechts 1,99 kg en met een dikte van slechts 15,8 mm is dit ook een zeer dunne laptop.
Eén element waar je natuurlijk wel onmiddellijk aan merkt dat je met een gaming laptop het te maken, is de RGB-verlichting op het toetsenbord. Deze verlichting is per toetsenbord en maakt gebruik van de Razer Chroma-suite. Dit instellen doe je via de Razer Synapse-app waarin je de lichtstudio hebt. Hier kan je kiezen voor een heel arsenaal aan effecten en kleuren om je toetsenbord te laten oplichten zoals je zelf wilt. Het leuke hierbij is dat je kan beginnen spelen met profielen, en apps of spellen hieraan kan koppelen om zo aparte verlichting te hebben per spel bijvoorbeeld. Bepaalde toepassingen hebben reeds een integratie met Razer Chroma, wat ik al snel ontdekte wanneer ik Opera GX als browser begon te gebruiken. Opeens begon mijn toetsenbord anders op te lichten en allerlei effecten te vertonen bij het openen en sluiten van tabbladen. Razer staat gekend om haar RBG-effecten en dankzij deze laptop begrijp ik alvast beter waarom ze hun reputatie meer dan verdiend hebben.
Zoals je merkt, is de laptop vandaag de dag nog steeds een krachtpatser en kon ik de nieuwste games probleemloos spelen, mits enigszins wat getweak van de settings. Razer kiest dus duidelijk voor een configuratie die vrij toekomstbestendig is, wat natuurlijk ook wel mag gezien de prijs van deze laptops. Wanneer je de laptop tot zijn uiterste drijft, dan hoor je de ventilatoren wel serieus blazen, maar ik heb ook al erger geweten. Iets minder fijn is dat het chassis redelijk warm wordt tijdens het games en helaas wordt de zone waar je je handpalm plaatst als je WASD gebruikt niet gespaard. Bij intensief gebruik steeg de temperatuur toch al snel naar 80-90°C. Wat me wel verbaasde, is hoe snel de laptop vervolgens terug afkoelde met dan aan de vapor chamber-koeling. Dit alles kan je trouwen goed monitoren dankzij de gaming hub van Razer genaamd Razer Cortex. Deze app fungeert niet enkel als een globale launcher voor al je spellen, maar laat je ook toe om je systeem te optimaliseren of te reinigen, of gebruik te maken van de in-game analyzer. Hierbij kan je zelfs gedetailleerde rapporten laten genereren over je speelsessie. Je kan de Cortex-hub zelfs gebruiken voor remote play vanaf je laptop via Razer PC Remote Play en integratie met de Razer Nexus-app, wat dan eer ideaal was in combinatie met de Razer Kishi Ultra.
De grootste troef voor het alledaagse gebruik is echter waarschijnlijk het prachtige scherm. Voor laptops ben ik persoonlijk wel fan van 15 of 16 inch, want bij grotere schermen verkleint het draagcomfort net iets teveel. Het is vooral het feit dat dit een 4K OLED-scherm is dat mij wist te verleiden. Dit was mijn eerste echte ervaring met een OLED-scherm en ik was echt verbaasd over de manier waarop de kleuren van het scherm spatten, zelfs in zoiets banaal als Marvel Snap bijvoorbeeld. Films kijken op Disney+, Netflix of HBO Max was op deze laptop dan ook een klein genot. Als gamen niet altijd optimaal leek te zijn in 4K, dan kon ik op zijn minst wel genieten van films in 4K-kwaliteit. Daarnaast was het ook fijn om te ontdekken dat dit scherm een touchscreen was en je bepaalde functies dus ook op deze manier kan bedienen. Al heb ik me er ook enkele keren aan mispakt doordat ik vensters sloot door het scherm rechtsboven vast te pakken als ik het wat beter wou positioneren.
Het model dat ik toegestuurd kreeg was de Razer Blade 15 Advanced uit 2021. Het gaat hier met andere woorden niet om het laatste nieuwe model dat binnenkort op de markt verschijnt met een Intel Core Ultra 9 of een RTX 50XX GPU, al hopen we jullie hier ook een review van te kunnen bezorgen in de nabije toekomst. Het gaat om een al wat ouder model dat intussen ook niet echt meer beschikbaar is op de markt. Hoewel ik deze review op dezelfde manier zal aanpakken als mijn review voor bijvoorbeeld de HP Omen 16, zal de nadruk deze keer iets minder liggen op de prestaties van de laptop en iets meer op de algemene gebruikservaring van een Razer Blade-laptop. Al biedt het natuurlijk ook de ideale gelegenheid om te kijken hoe deze laptop overweg kan met de grafische pracht van enkele recente releases.
Specificaties
Met wat is deze Razer Blade 15 dan juist uitgerust? Als we eventjes vier jaar terug in de tijd gaan, dan kan je gerust stellen dat deze laptop tot de high end-sectie van gaming laptops behoorde. Het Advanced-model dat ik toegestuurd kreeg, kwam immers met Intel Core i9-11900H-processor, een Nvidia GeForce RTX 3080 (16GB DDR6 VRAM) en 32 GB aan DDR4-3200 MHz RAM-geheugen, uitbreidbaar tot 64 GB. Het scherm is een indrukwekkend 4K 15.6-inch OLED Touch-display met een responstijd van 1 ms en een verversingssnelheid van 240 Hz. Het display ondersteunt ook 100% van het DCI-P3 kleurengamma (een standaard vooral gebruikt voor de digitale distributie van bioscoopfilms). Als opslag krijg je een PCIe Gen4 NVMe M.2-SSD van Samsung met een capaciteit van 1 TB, waarbij dit ook weer uitbreidbaar is tot 2 TB. Voor draadloze verbindingen kan je rekenen op Wi-Fi 6E, met ondersteuning voor zowel 2.4 GHz-, 5 GHz - als 6 GHz-netwerken en Bluetooth 5.2.Wat het aantal aansluitingen betreft, is de Razer Blade alvast best genereus. Je krijgt namelijk drie USB-aansluiting type USB-A en twee USB-aansluitingen met Thunderbolt 4-ondersteuning. Een ethernetpoort is de opvallende afwezige. Daarnaast beschikt deze laptop wel over een SD-kaartlezer, een 2.1 HDMI-poort en een aansluiting voor een Kensington-slot. Uiteraard mag een 3,5 mm-aansluiting voor audio en microfoons ook niet ontbreken. Voor het geluid beschikt deze laptop verder over twee speakers met THX Spatial Audio-ondersteuning. Hoewel de audiokwaliteit niet vergelijkbaar is met die van een headset, was ik toch aangenaam verrast door wat er uit deze speakers kwam, en dan vooral het feit dat je op deze manier ook surround sound hebt. De speakers zijn mooi geïntegreerd in het chassis van de laptop, meer bepaald naast het toetsenbord. Het toetsenbord is hierdoor wel iets compacter dan je zou verwachten en zo is er bijvoorbeeld geen numeriek klavier. De laptop zelf is verder vrij licht voor een gaming laptop, met een gewicht van slechts 1,99 kg en met een dikte van slechts 15,8 mm is dit ook een zeer dunne laptop.
Design
Al dit moois komt verpakt in een stijlvolle zwarte laptop die niet meteen doen vermoeden dat je te maken hebt met een gaming laptop. De ventilatoren bevinden zich voornamelijk onderaan en achteraan, en de achterste ventilatoren zijn vrij subtiel verwerkt achter het scherm. Het voornaamste element dat weggeeft dat dit een gaming laptop is het groen oplichtende Razer-logo op de achterkant van dit scherm. De schermbevestiging is ook alvast lovenswaardig, want er is totaal geen sprake van wobble wanneer je het scherm omhoog tilt. De bezel rond het scherm is aan de boven en onderkant wel redelijk groot, maar het voordeel hiervan is dat de webcam en de microfoon hier subtiel in verwerkt zijn en dus echt niet opvallen. Een webcam cover is hierdoor ook niet aanwezig bij deze laptop. Het chassis zelf van de laptop is gemaakt van aluminium, wat voor een premium uiterlijk zorgt en de coating is een geadoniseerde matzwarte anti-vingerafdruk coating. Aan de binnenkant vielen er bij mij inderdaad weinig vingerafdrukken op te merken, maar hetzelfde kon ik helaas niet zeggen van de achterkant van het scherm waar toch heel wat vingerafdrukken en vegen op te merken waren.Eén element waar je natuurlijk wel onmiddellijk aan merkt dat je met een gaming laptop het te maken, is de RGB-verlichting op het toetsenbord. Deze verlichting is per toetsenbord en maakt gebruik van de Razer Chroma-suite. Dit instellen doe je via de Razer Synapse-app waarin je de lichtstudio hebt. Hier kan je kiezen voor een heel arsenaal aan effecten en kleuren om je toetsenbord te laten oplichten zoals je zelf wilt. Het leuke hierbij is dat je kan beginnen spelen met profielen, en apps of spellen hieraan kan koppelen om zo aparte verlichting te hebben per spel bijvoorbeeld. Bepaalde toepassingen hebben reeds een integratie met Razer Chroma, wat ik al snel ontdekte wanneer ik Opera GX als browser begon te gebruiken. Opeens begon mijn toetsenbord anders op te lichten en allerlei effecten te vertonen bij het openen en sluiten van tabbladen. Razer staat gekend om haar RBG-effecten en dankzij deze laptop begrijp ik alvast beter waarom ze hun reputatie meer dan verdiend hebben.
Prestaties
Allemaal fijn om te weten, maar de belangrijkste vraag blijft natuurlijk hoe deze laptop presteert vandaag de dag. Gezien de best indrukwekkende specificaties voor deze laptop, maakte ik me alvast geen zorgen voor wat oudere games, dus ging ik meteen aan de slag met enkele nieuwere titels zoals Indiana Jones and the Great Circle, Avowed, Kingdom Come Deliverance II, Civilization VII en Warhammer 40,000: Space Marine 2. Deze games vlotje op de allerhoogste setting, maar in 4K met raytracing draaien lukte in de meeste gevallen helaas niet, wat uiteraard te verwachten was. Maar toch was ik aangenaam verrast door wat deze laptop aankon. Zo kon ik Space Marine 2 met een 4K-resolutie en Ultra-settings spelen en had ik met DLSS op Balanced een framerate van 35 fps. Aangenamer was echter op 1440p met High-settings, waarbij me dit tussen de 45 en 60 fps gaf, afhankelijk van de hoeveelheid actie op het scherm. Met Indiana Jones aan 4K, Ultra-settings en raytracing geactiveerd haalde ik 25 fps, dus hier moest ik de settings duidelijk verlagen; maar Kingdom Come Deliverance II met alle registers opengetrokken gaf me nog steeds enigszins respectabele 30-40 fps. De settings hier naar High veranderen en DLSS op balanced zetten gaf me gelukkig al snel 50 - 50 fps, zelfs op een 4K-resolutie. Op 1440p en settings op Medium haalde de laptop zelfs 100 fps.Razer kiest dus duidelijk voor een configuratie die vrij toekomstbestendig is, wat natuurlijk ook wel mag gezien de prijs van deze laptops.
Zoals je merkt, is de laptop vandaag de dag nog steeds een krachtpatser en kon ik de nieuwste games probleemloos spelen, mits enigszins wat getweak van de settings. Razer kiest dus duidelijk voor een configuratie die vrij toekomstbestendig is, wat natuurlijk ook wel mag gezien de prijs van deze laptops. Wanneer je de laptop tot zijn uiterste drijft, dan hoor je de ventilatoren wel serieus blazen, maar ik heb ook al erger geweten. Iets minder fijn is dat het chassis redelijk warm wordt tijdens het games en helaas wordt de zone waar je je handpalm plaatst als je WASD gebruikt niet gespaard. Bij intensief gebruik steeg de temperatuur toch al snel naar 80-90°C. Wat me wel verbaasde, is hoe snel de laptop vervolgens terug afkoelde met dan aan de vapor chamber-koeling. Dit alles kan je trouwen goed monitoren dankzij de gaming hub van Razer genaamd Razer Cortex. Deze app fungeert niet enkel als een globale launcher voor al je spellen, maar laat je ook toe om je systeem te optimaliseren of te reinigen, of gebruik te maken van de in-game analyzer. Hierbij kan je zelfs gedetailleerde rapporten laten genereren over je speelsessie. Je kan de Cortex-hub zelfs gebruiken voor remote play vanaf je laptop via Razer PC Remote Play en integratie met de Razer Nexus-app, wat dan eer ideaal was in combinatie met de Razer Kishi Ultra.
Benchmark tests
Om de prestaties van de laptop te testen, heb ik hem ook aan enkele benchmarks onderworpen. Dit niet enkel met 3DMark, maar ook bijvoorbeeld de benchmarking tools van Black Myth: Wukong en Monster Hunter Wilds, om te zien hoe goed de laptop deze twee games zou kunnen draaien. Daarnaast vind je hieronder ook opnieuw de indicatieve tabel met resultaten voor enkele populaire spellen, gebaseerd op de Time Spy-test in 3DMark. Zoals je merkt, presteert de laptop nog steeds goed, maar uiteraard ligt de score lager dan meer moderne laptops met RTX 40XX-GPU's of nieuwere processoren.Game | 1440p Ultra | 1080p Ultra |
|---|---|---|
Battlefield V | 100 fps | 145 fps |
Apex Legends | 130 fps | 140 fps |
GTA V | 60 fps | 165 fps |
Red Dead Redemption 2 | 40 fps | 115 fps |
Fortnite | 60 fps | 260 fps |
Alledaags gebruik
Naast gaming haal je een laptop uiteraard ook in huis voor meer dagdagelijkse taken en ook hier stelt deze Razer Blade alvast niet teleur. Nu goed, AutoCAD heb ik er niet op gedraaid, maar apps zoals Adobe Premiere of Illustrator gebruiken ging zonder enige problemen. Meerdere programma's en tabbladen op je browser open hebben staan vertraagde de pc ook geenszins. De batterij met een capaciteit van 65 WHr zorgt er ook voor dat je gerust enkele uurtjes op de laptop kan werken, video's kijken of surfen zonder laadkabel, al moet je niet verwachten dat je er een hele dag mee kan doen. Ik kon meestal zo'n drie uur met de batterij verder, wat in lijn is met andere gaming laptops die ik al heb kunnen gebruiken. Lichtere spelletjes kan je trouwens ook op batterij spelen, maar voor zwaardere spellen zal je uiteraard de meegeleverde (gewoven!) laadkabel moeten gebruiken. Over het aantal poorten was ik ook tevreden, zeker gezien er twee Thunderbolt 4-poorten zijn en je toch ook steeds meer USB-C naar USB-C-kabels vindt. De SSD van 1 TB is op zich voldoende om enkele grote spellen te installeren en zal voor de meeste mensen op zich wel voldoende groot zijn, maar ik kan me inbeelden dat voor sommigen 2 TB geen overbodige luxe is.De grootste troef voor het alledaagse gebruik is echter waarschijnlijk het prachtige scherm.
De grootste troef voor het alledaagse gebruik is echter waarschijnlijk het prachtige scherm. Voor laptops ben ik persoonlijk wel fan van 15 of 16 inch, want bij grotere schermen verkleint het draagcomfort net iets teveel. Het is vooral het feit dat dit een 4K OLED-scherm is dat mij wist te verleiden. Dit was mijn eerste echte ervaring met een OLED-scherm en ik was echt verbaasd over de manier waarop de kleuren van het scherm spatten, zelfs in zoiets banaal als Marvel Snap bijvoorbeeld. Films kijken op Disney+, Netflix of HBO Max was op deze laptop dan ook een klein genot. Als gamen niet altijd optimaal leek te zijn in 4K, dan kon ik op zijn minst wel genieten van films in 4K-kwaliteit. Daarnaast was het ook fijn om te ontdekken dat dit scherm een touchscreen was en je bepaalde functies dus ook op deze manier kan bedienen. Al heb ik me er ook enkele keren aan mispakt doordat ik vensters sloot door het scherm rechtsboven vast te pakken als ik het wat beter wou positioneren.
Conclusie
Als ik deze laptop vier jaar geleden in handen had gekregen, dan had ik niets anders kunnen stellen dat dit werkelijk een beest van een gaming laptop is. Onder het stijlvolle en compacte machine vind je namelijk een krachtige combinatie van een Intel Core i9-11900H, een Nvidia GeForce RTX 3080 en 32 GB aan RAM-geheugen, met als kers op de taart een prachtig 4K OLED-touchscreen met een verversingssnelheid van 240 Hz. Dit maakt dat de laptop vandaag de dag de meest grafisch intense games nog steeds vlot kan draaien en de laptop zijn hoge prijs wel waard is. Verder was ik ook aangenaam verrast door de surround sound dankzij de THX Spatial Sound en de mogelijkheden die de Razer Cortex- en Razer Synapse-apps bieden. Als grootste werkpuntjes voor Razer zou ik het geluid en de hitte tijdens intensieve gaming sessies aanhalen, maar verder is dit een absolute topmachine.
Pro
- Prachtig 4K OLED-scherm met touchbediening
- Technische specificaties die toekomstbestendig zijn
- Stijlvol en compact design
- Handige ondersteunende Razer-apps
- Fijne RGB-verlichting
Con
- Wordt redelijk warm en maakt veel lawaai bij intensief gebruik
- Zal niet in ieders prijsbudget liggen
9