Een hele tijd geleden heb ik noodgedwongen een gaming laptop aangeschaft. Mijn voorkeur gaat echter uit naar een desktop maar soms loopt het leven anders. Voor we beginnen te spreken van eerste wereldproblemen, de laptop van mijn vrouw was toch aan vervanging toe ... Wie ben ik dan om niet voor deze keuze te gaan, toch? Het zou echter ook handig zijn om mijn professionele laptop op mijn beide schermen thuis aan te sluiten. Gelukkig kon ik hiervoor deze nieuwe dock van Razer aan de tand voelen en verschillende scenario's uittesten. Zowel mijn oudere laptops, de nieuwste en die van het werk moesten noodgedwongen meewerken aan de vele proefopstellingen.
Met de opkomst van hybride werkplekken en uitgebreide gaming-opstellingen wordt het dan ook steeds belangrijker om laptops efficiënt te integreren in een desktopomgeving. De Razer USB 4 Dock
speelt hierop in door krachtige connectiviteit te bieden met veertien poorten, ondersteuning voor meerdere 4K-schermen en een dedicated USB 2.0-poort voor draadloze dongles. Met een prijs die lager ligt dan Razers Thunderbolt 4 Dock, biedt dit model een gebalanceerde mix van functionaliteit en betaalbaarheid voor zowel zakelijke gebruikers als gamers. We ontdekken samen of dit toestel zijn prijs waard is.
Het compacte ontwerp biedt desondanks plaats aan veel aansluitingen. De voorkant bevat een UHS-II SD- en microSD-kaartslot, een 3,5 mm audiojack, twee USB 3.2 Gen 2 Type-C-poorten en een USB 3.2 Gen 2 Type-A-poort. Aan de achterkant bevinden zich een USB 3.2 Gen 1 Type-A, twee USB 3.2 Gen 2 Type-A, een Gigabit Ethernet-poort, een DisplayPort 1.4, een HDMI 2.1, een USB 4 Type-C (upstream) en de stroomaansluiting. Aan de zijkanten heeft Razer een extra USB 2.0 Type-A-poort toegevoegd voor draadloze dongles, wat latentie en signaalstoringen helpt verminderen.
Dankzij de USB 4 Type-C upstream-poort kan een laptop eenvoudig worden uitgebreid met meerdere beeldschermen en randapparatuur via slechts één kabel. Bij tests met mijn Asus TUF gaming-laptop en een MSI monitor werd een 4K 120 Hz-signaal doorgestuurd via HDMI 2.1 en DisplayPort 1.4. Wanneer er echter twee schermen worden aangesloten, wordt de resolutie beperkt tot 4K 60 Hz per monitor, wat voor sommige gebruikers een beperking kan zijn.
Voor gaming biedt de dock voldoende bandbreedte om hoge verversingssnelheden te ondersteunen op externe monitoren. De 100W Power Delivery zorgt ervoor dat de aangesloten laptop opgeladen blijft tijdens lange werksessies of intensieve games. De Gigabit Ethernet-poort biedt een stabiele, snelle netwerkverbinding zonder merkbaar verschil ten opzichte van een directe LAN-aansluiting. Ook op het gebied van opslag en randapparatuur presteert de dock goed. Externe SSD’s en USB-opslag worden snel herkend, met overdrachtssnelheden die overeenkomen met de gespecificeerde USB 3.2-standaarden. De USB 2.0-poort voor draadloze dongles blijkt in de praktijk een handige toevoeging, waardoor draadloze accessoires zonder signaalstoringen kunnen worden gebruikt. Zo werkte mijn draadloze headset feilloos en zonder vertragingen. Ook mijn toetsenbord, muis en controller werden getest en de snelheden bleven dezelfde als bij een rechtstreekse aansluiting op de laptop(s).
Voor zakelijk gebruik biedt het een efficiënte werkplek met voldoende poorten voor opslag, netwerken en randapparatuur, terwijl gamers profiteren van snelle verversingssnelheden en een stabiele, snelle verbinding met alle randapparatuur. Wel moet rekening worden gehouden met enkele beperkingen, zoals de 4K 60 Hz-beperking bij een dual-monitor setup en het grote formaat van de voedingsadapter. Toch blijft dit een veelzijdige en toekomstbestendige oplossing voor gebruikers die een betrouwbaar dockingstation zoeken. Ik vreesde initieel voor wat performantieverlies als alles aangesloten was maar niets bleek minder waar.
Met de opkomst van hybride werkplekken en uitgebreide gaming-opstellingen wordt het dan ook steeds belangrijker om laptops efficiënt te integreren in een desktopomgeving. De Razer USB 4 Dock
Ontwerp en bouwkwaliteit
Razer staat bekend om zijn opvallende, RGB-verlichte gaming producten, maar de USB 4 Dock wijkt af van die stijl. Dit model heeft een strakke, minimalistische afwerking die perfect in een zakelijke omgeving past. De enige verlichting is een subtiele LED-indicator bij de aan-/uitknop. De aluminium behuizing zorgt voor stevigheid, terwijl de rubberen voet aan de onderkant voorkomt dat het dockingstation verschuift op gladde oppervlakken. Hoewel de dock goed is ontworpen, heeft het een paar nadelen. De gladde behuizing trekt snel vingerafdrukken aan, wat voor sommige gebruikers een klein minpunt kan zijn. Daarnaast is de voedingsadapter vrij groot, wat de draagbaarheid enigszins beperkt.Het compacte ontwerp biedt desondanks plaats aan veel aansluitingen. De voorkant bevat een UHS-II SD- en microSD-kaartslot, een 3,5 mm audiojack, twee USB 3.2 Gen 2 Type-C-poorten en een USB 3.2 Gen 2 Type-A-poort. Aan de achterkant bevinden zich een USB 3.2 Gen 1 Type-A, twee USB 3.2 Gen 2 Type-A, een Gigabit Ethernet-poort, een DisplayPort 1.4, een HDMI 2.1, een USB 4 Type-C (upstream) en de stroomaansluiting. Aan de zijkanten heeft Razer een extra USB 2.0 Type-A-poort toegevoegd voor draadloze dongles, wat latentie en signaalstoringen helpt verminderen.
Prestaties en gebruik
De installatie van de Razer USB 4 Dock is eenvoudig. De voeding wordt aangesloten, de USB 4-kabel wordt verbonden met de laptop, en randapparatuur kan direct worden gekoppeld. Zowel Windows- als macOS-systemen herkennen het dock zonder dat extra drivers nodig zijn.Dankzij de USB 4 Type-C upstream-poort kan een laptop eenvoudig worden uitgebreid met meerdere beeldschermen en randapparatuur via slechts één kabel. Bij tests met mijn Asus TUF gaming-laptop en een MSI monitor werd een 4K 120 Hz-signaal doorgestuurd via HDMI 2.1 en DisplayPort 1.4. Wanneer er echter twee schermen worden aangesloten, wordt de resolutie beperkt tot 4K 60 Hz per monitor, wat voor sommige gebruikers een beperking kan zijn.
Zonder kwaliteitsverlies alles snel aangesloten!
Voor gaming biedt de dock voldoende bandbreedte om hoge verversingssnelheden te ondersteunen op externe monitoren. De 100W Power Delivery zorgt ervoor dat de aangesloten laptop opgeladen blijft tijdens lange werksessies of intensieve games. De Gigabit Ethernet-poort biedt een stabiele, snelle netwerkverbinding zonder merkbaar verschil ten opzichte van een directe LAN-aansluiting. Ook op het gebied van opslag en randapparatuur presteert de dock goed. Externe SSD’s en USB-opslag worden snel herkend, met overdrachtssnelheden die overeenkomen met de gespecificeerde USB 3.2-standaarden. De USB 2.0-poort voor draadloze dongles blijkt in de praktijk een handige toevoeging, waardoor draadloze accessoires zonder signaalstoringen kunnen worden gebruikt. Zo werkte mijn draadloze headset feilloos en zonder vertragingen. Ook mijn toetsenbord, muis en controller werden getest en de snelheden bleven dezelfde als bij een rechtstreekse aansluiting op de laptop(s).
Een veelzijdige oplossing voor werk en gaming
De Razer USB 4 Dock is een uitstekende keuze voor gebruikers die hun laptop willen uitbreiden met multi-monitor ondersteuning en hoogwaardige connectiviteit. Het strakke ontwerp zonder RGB-verlichting past goed in een zakelijke omgeving, terwijl de prestaties en aansluitmogelijkheden ook aantrekkelijk zijn voor gamers. Het is handig om snel te schakelen tussen een desktop en laptop, al gebruikte ik bij mijn desktop uiteraard mijn grafische kaart en moest ik de aansluitingen van de schermen versteken. De andere apparatuur bleef via de dock perfect werken en zo moest ik niet telkens met al mijn kabels sleuren. Ideaal om alles mooi en ordentelijk te houden.Voor zakelijk gebruik biedt het een efficiënte werkplek met voldoende poorten voor opslag, netwerken en randapparatuur, terwijl gamers profiteren van snelle verversingssnelheden en een stabiele, snelle verbinding met alle randapparatuur. Wel moet rekening worden gehouden met enkele beperkingen, zoals de 4K 60 Hz-beperking bij een dual-monitor setup en het grote formaat van de voedingsadapter. Toch blijft dit een veelzijdige en toekomstbestendige oplossing voor gebruikers die een betrouwbaar dockingstation zoeken. Ik vreesde initieel voor wat performantieverlies als alles aangesloten was maar niets bleek minder waar.
Conclusie
De Razer USB 4 Dock biedt een veelzijdige en krachtige oplossing voor zowel zakelijke gebruikers als gamers die hun laptop willen uitbreiden met meerdere schermen en randapparatuur. Met 14 poorten, ondersteuning voor 4K 120 Hz en 100W Power Delivery, voorziet dit dockingstation in alle moderne aansluitbehoeften. Het strakke, minimalistische ontwerp zonder RGB-verlichting maakt het een discrete toevoeging aan een werkplek, terwijl onder andere de dedicated USB 2.0-poort voor draadloze dongles zorgt voor een stabielere verbinding met randapparatuur. De installatie is eenvoudig en zorgt voor een net bureau. Ondanks de beperking van 4K 60 Hz bij een dual-monitor setup en de grote voedingsadapter, blijft dit een praktische en toekomstbestendige oplossing. De dock presteert goed bij zowel productiviteit als gaming en biedt een stabiele netwerk- en opslagervaring. Voor wie op zoek is naar een krachtige dockingoplossing zonder de hogere prijs van Thunderbolt 4-modellen, is de Razer USB 4 Dock een uitstekende keuze.
Pro
- Strak en professioneel zonder overbodige RGB
- 14 poorten voor uitgebreide connectiviteit
- Ondersteuning voor 4K 120 Hz via HDMI 2.1 en 4K 240 Hz via DisplayPort 1.4
- 100W Power Delivery houdt laptops opgeladen
Con
- 4K 60 Hz-beperking bij dual-monitor setup
- Grote voedingsadapter vermindert draagbaarheid
9
Over
Fabrikant
- Razer