Sonic Racing: CrossWorlds is op Nintendo Switch 2 een erg aangename kartracegame geworden. Het soort spel dat je zonder moeite opstart voor een paar snelle races en na een half uurtje weer kan neerleggen voor iets anders te doen. De basis zit goed, de races voelen snel en levendig aan en de chaos op het scherm blijft meestal overzichtelijk genoeg om nooit compleet frustrerend te worden. Er is echter één probleem. De Switch 2 werd gebundeld met Mario Kart World en dat is meteen een stevige concurrent.
Laat ik beginnen met het belangrijkste: Sonic Racing: CrossWorlds
is geen slechte game. Integendeel zelfs. SEGA heeft hier duidelijk een racer afgeleverd die alle checkboxes van "leuke kart racer" aanvinkt. Je scheurt over circuits die constant proberen te verrassen, je springt via Travel Rings naar andere werelden en de actie blijft doorlopend in beweging. Het spel mikt duidelijk op variatie, spektakel en een hoog tempo, en daarin slaagt het ook. Het feit dat je over land, zee, door de lucht en zelfs door meer bizarre omgevingen raast, geeft de races genoeg afwisseling om je aandacht erbij te houden Net daarom is deze review misschien wat harder dan de game op het eerste gezicht verdient. Want hoe leuk Sonic Racing: CrossWorlds op zichzelf ook is, op Switch 2 botst hij op een vergelijking die hij simpelweg niet kan ontwijken. Mario Kart is hier niet zomaar een andere optie binnen hetzelfde genre, maar dé maatstaf. En zodra je Sonic Racing: CrossWorlds naast die concurrent legt, voelt het geheel bijna overal net iets minder aan.
Toch blijft het knagende gevoel altijd aanwezig dat die eigen accenten niet ver genoeg gaan. De game heeft wel ideeën, maar geen ideeën die sterk genoeg zijn om de vergelijking met Mario Kart echt af te schudden. Dat is uiteindelijk de kern van het probleem met Sonic Racing: CrossWorlds op Switch 2. Niet dat het te weinig kwaliteit heeft, maar wel dat het te weinig noodzaak uitstraalt. Ik amuseer me met deze game, absoluut. Alleen voel ik zelden een overtuigende reden om er bewust naar terug te keren als het alternatief op hetzelfde platform op bijna elk vlak completer, aantrekkelijker en verfijnder aanvoelt met meer en betere content. Dat klinkt misschien streng, maar het is tegelijk ook een compliment. Want die uitspraak betekent dat de fundering van Sonic Racing: CrossWorlds wel degelijk stevig is. Als je deze game los bekijkt van de concurrentie, dan blijft er een energieke, verzorgde en vaak erg leuke racer over. De races zijn snel genoeg, de presentatie is levendig, de inhoud is voldoende gevarieerd en er zit genoeg vaart in om een breed publiek aan te spreken. Alleen leeft Sonic Racing: CrossWorlds nu eenmaal niet in een vacuüm. Zeker op Switch 2 voelt dit als een game die voortdurend in de buurt komt van iets heel goed, maar zelden op een manier die het alternatief doet vergeten.
En toch wil ik niet doen alsof dat de game volledig onderuit haalt, want dat zou oneerlijk zijn. Er zit zichtbaar zorg in deze titel. De makers hebben duidelijk enorm hun best gedaan, want dit is zonder twijfel de beste Sonic racer tot nu toe. Het had gewoon net iets meer mogen zijn. Een leuke story mode met hub world zoals Crash Team Racing had hier zeker niet mis geweest en net dat ene element kunnen zijn om meer te zijn dan gewoon een Mario Kart kloon met SEGA karakters.
Op andere systemen zou ik deze game daarom ook veel sneller aanraden en minstens een punt hoger scoren. Daar valt die vergelijking minder zwaar door, ziet het er een pak beter uit en blijft vooral over dat Sonic Racing: CrossWorlds gewoon een leuke en verzorgde kartracegame is met genoeg inhoud, vaart en charme om heel wat spelers gelukkig te maken. Op PlayStation, Xbox of pc zou ik veel minder aarzelen om te zeggen dat dit een aanrader is voor wie van het genre houdt. Niet omdat de game daar fundamenteel anders is, maar omdat hij daar meer ruimte krijgt om op eigen benen te staan.
Laat ik beginnen met het belangrijkste: Sonic Racing: CrossWorlds
Een sterke kartracegame die meteen in de schaduw staat
Wat Sonic Racing: CrossWorlds goed doet, is je snel in een leuke flow krijgen. Je hoeft hier niet lang te zoeken naar plezier. De besturing is toegankelijk, boosts voelen bevredigend aan, power-up's zorgen voor voldoende chaos en het raceverloop heeft een aangename cadans. De Travel Rings zijn bovendien meer dan een oppervlakkige vondst. Ze geven races een duidelijk eigen ritme en maken dat circuits niet gewoon van start tot finish hetzelfde blijven. Dat is een slim idee, want het geeft SEGA een mechaniek waarmee het zichzelf toch enigszins kan onderscheiden. Ook de aandacht voor voertuigaanpassing is groter dan je misschien verwacht, wat spelers wat extra speelruimte geeft om hun wagen op hun eigen voorkeur af te stemmen.Toch blijft het knagende gevoel altijd aanwezig dat die eigen accenten niet ver genoeg gaan. De game heeft wel ideeën, maar geen ideeën die sterk genoeg zijn om de vergelijking met Mario Kart echt af te schudden. Dat is uiteindelijk de kern van het probleem met Sonic Racing: CrossWorlds op Switch 2. Niet dat het te weinig kwaliteit heeft, maar wel dat het te weinig noodzaak uitstraalt. Ik amuseer me met deze game, absoluut. Alleen voel ik zelden een overtuigende reden om er bewust naar terug te keren als het alternatief op hetzelfde platform op bijna elk vlak completer, aantrekkelijker en verfijnder aanvoelt met meer en betere content. Dat klinkt misschien streng, maar het is tegelijk ook een compliment. Want die uitspraak betekent dat de fundering van Sonic Racing: CrossWorlds wel degelijk stevig is. Als je deze game los bekijkt van de concurrentie, dan blijft er een energieke, verzorgde en vaak erg leuke racer over. De races zijn snel genoeg, de presentatie is levendig, de inhoud is voldoende gevarieerd en er zit genoeg vaart in om een breed publiek aan te spreken. Alleen leeft Sonic Racing: CrossWorlds nu eenmaal niet in een vacuüm. Zeker op Switch 2 voelt dit als een game die voortdurend in de buurt komt van iets heel goed, maar zelden op een manier die het alternatief doet vergeten.
Switch 2 upgrade is tegelijk een voordeel en een nadeel
Op technisch vlak profiteert de game wel degelijk van de Nintendo Switch 2-versie. Nintendo zelf schuift verbeterde resolutie en framerates naar voren als één van de onderscheidende punten van deze editie, en dat voel je ook. Alles draait vlot. Voor een snelle, arcadegerichte racer is dat essentieel. De game oogt netjes, kleurrijk en levendig, met genoeg detail om de actie aantrekkelijk te maken zonder aan duidelijkheid in te boeten. Alleen wringt het net daar opnieuw. Want ja, het ziet er goed uit, maar niet zo goed als Mario Kart World. Ja, het klinkt degelijk, maar de muziek mist wat punch en blijft minder hangen dan je zou hopen van een Sonic-game. Ja, het speelt fijn, maar de controle voelt niet helemaal zo strak en vanzelfsprekend als bij de absolute top van het genre. Dat 'net niet'-gevoel duikt overal op. De circuits zijn op zich leuk, maar minder iconisch. Alles samen maakt dat Sonic Racing: CrossWorlds op Switch 2 aanvoelt als een goede versie van iets dat elders beter bestaat.Het grootste probleem van Sonic Racing: CrossWorlds is niet wat het fout doet, maar waar het naast moet bestaan.
En toch wil ik niet doen alsof dat de game volledig onderuit haalt, want dat zou oneerlijk zijn. Er zit zichtbaar zorg in deze titel. De makers hebben duidelijk enorm hun best gedaan, want dit is zonder twijfel de beste Sonic racer tot nu toe. Het had gewoon net iets meer mogen zijn. Een leuke story mode met hub world zoals Crash Team Racing had hier zeker niet mis geweest en net dat ene element kunnen zijn om meer te zijn dan gewoon een Mario Kart kloon met SEGA karakters.
Een veel makkelijkere aanrader buiten Nintendo
Waar ik uiteindelijk op uitkom, is dat Sonic Racing: CrossWorlds sterk afhankelijk is van het platform waarop je speelt. Op Switch 2 is het bijna onmogelijk om deze game los te zien van de gigant die boven het genre hangt. Daardoor wordt elk klein minpunt meteen uitvergroot. Elk element dat 'goed' is, moet het opnemen tegen een alternatief dat vaak 'beter' is. Dat is een oneerlijke strijd, maar wel de realiteit van dit platform.Op andere systemen zou ik deze game daarom ook veel sneller aanraden en minstens een punt hoger scoren. Daar valt die vergelijking minder zwaar door, ziet het er een pak beter uit en blijft vooral over dat Sonic Racing: CrossWorlds gewoon een leuke en verzorgde kartracegame is met genoeg inhoud, vaart en charme om heel wat spelers gelukkig te maken. Op PlayStation, Xbox of pc zou ik veel minder aarzelen om te zeggen dat dit een aanrader is voor wie van het genre houdt. Niet omdat de game daar fundamenteel anders is, maar omdat hij daar meer ruimte krijgt om op eigen benen te staan.
Conclusie
Op Switch 2 is dit een moeilijk te reviewen game. Sonic Racing: CrossWorlds een goede game die ik met plezier gespeeld heb, maar ook een game waar ik zelden spontaan eerst naar zou grijpen, Gezien ik een beter alternatief gebundeld kreeg bij mijn Switch 2. En dat vat mijn gevoel eigenlijk perfect samen: ik amuseer me hiermee, maar ik mis een krachtige reden om Sonic Racing boven het voor de hand liggende alternatief te verkiezen. Mocht die directe concurrent niet bestaan, dan spraken we wellicht over één van de leukste kartracegames van het moment. Nu blijft het vooral een heel degelijke titel die het slachtoffer wordt van zijn context.
Op Switch 2 is het een leuke keuze voor de kart racer fans. Op andere platformen zelfs een erg makkelijke aanrader. En precies daarom voelt deze game tegelijk geslaagd én een beetje jammer aan.
Op Switch 2 is het een leuke keuze voor de kart racer fans. Op andere platformen zelfs een erg makkelijke aanrader. En precies daarom voelt deze game tegelijk geslaagd én een beetje jammer aan.
Pro
- Leuke Mario Kart-kloon
- Draait goed in handheld en docked
Con
- Maar niet zo goed als Mario Kart
- Weinig singleplayer content
- Grafisch een last gen-game
7
Over
Beschikbaar vanaf
4 december 2025
Gespeeld op