Review: Splatoon Raiders

Omdat mijn Nintendo Switch 2 de laatste tijd meer als decoratie diende dan als console waarop ik daadwerkelijk speelde, greep ik de kans om nog eens een game voor het systeem te reviewen. Splatoon Raiders, dat deze week verschijnt, vormde mijn allereerste kennismaking met de franchise en gaf me eindelijk de kans om te ontdekken waar de reeks nu eigenlijk om draait. Eerlijk gezegd heeft Splatoon me nooit echt aangesproken. Door de sterke focus op multiplayer liet ik de eerdere delen telkens aan me voorbijgaan. Bovendien ken ik niemand in mijn omgeving die de games speelt en online met willekeurige spelers is simpelweg niet mijn ding. Daardoor heb ik de franchise nooit een eerlijke kans gegeven. Ik had dan ook altijd het idee dat Splatoon niet veel meer was dan een kindvriendelijke shooter waarin verf de plaats inneemt van kogels. Maar klopt dat beeld eigenlijk wel? En weet de volledig op singleplayer gerichte opzet van Splatoon Raiders, die bovendien ook in co-op gespeeld kan worden, daar verandering in te brengen? Het antwoord op die vragen, en alles wat je verder over Splatoon Raiders moet weten, lees je in deze review.

In Splatoon Raiders strand je na een helikoptercrash op een mysterieuze eilandengroep genaamd de Spirhalite-eilanden. Je kruipt in de huid van een mechanicus die er samen met het bekende trio Deep Cut, bestaande uit Shiver, Frye en Big Man, een uitvalsbasis probeert op te bouwen. Al snel ontdekken jullie dat er verspreid over de verschillende gebieden een bijzondere energiebron, Spirhalite, te vinden is. Het is aan jou om de eilanden te verkennen, de geheimen van deze bijzondere plek te ontrafelen en zoveel mogelijk van die kostbare energiebron te verzamelen. Die gebruik je vervolgens om je uitrusting en vaardigheden te verbeteren, zodat je steeds beter bent opgewassen tegen de uitdagingen die je onderweg tegenkomt. Welke geheimen de Spirhalite-eilanden precies verbergen, ontdek je gaandeweg tijdens het verhaal.

Raiders_Deep_Cut_screenshot.jpg

Telkens nieuwe redenen om verder te spelen​

Voordat ik zelf met de game aan de slag kon, was ik niet meteen overtuigd door wat we tot dan toe hadden gezien via trailers en gameplaybeelden. Ik had dan ook het vermoeden dat dit vooral een flauw afkooksel zou worden van de multiplayerervaringen uit de vorige delen en dat de singleplayer weinig indruk zou maken. Ik zal meteen met de deur in huis vallen: niets blijkt minder waar. De opzet van de game werkt verrassend goed en het avontuur weet op verschillende vlakken te overtuigen. Tijdens de missies, die in het spel raids worden genoemd, trek je eropuit om schatten te vinden, Spirhalite te verzamelen en steeds betere uitrusting en wapens vrij te spelen.

Dit klinkt allemaal vrij eenvoudig qua opzet, en in de basis is dat ook zo. Dat neemt echter niet weg dat er een bijzonder leuke en verslavende ervaring achter schuilgaat. Vanaf het eerste moment dat je met de game aan de slag gaat, merk je hoeveel aandacht Nintendo in deze formule heeft gestoken. Het plezier spat er letterlijk vanaf, net zoals de verf die je op je vijanden afvuurt. Hoewel het gameplayconcept op papier niet bijzonder complex oogt, weet de game je moeiteloos geboeid te houden. Nieuwe mogelijkheden die je vrijspeelt, de grote variatie aan wapens en de uiteenlopende vaardigheden die je tijdens je raids kunt inzetten, zorgen ervoor dat elke speelsessie fris blijft aanvoelen en je steeds opnieuw zin krijgt om verder te spelen.

Raiders_Exploration_Bot_jump_screenshot.jpg

Leuke gadgets en een uitgebreid arsenaal aan wapens​

Je krijgt als speler de keuze uit drie verschillende verftanks die je personage op zijn rug draagt. Elke tank beschikt over unieke vaardigheden en speciale bonussen, waardoor ze allemaal een eigen speelstijl met zich meebrengen. Daarnaast heeft iedere variant toegang tot exclusieve gadgets die je kunt inzetten om vijanden uit te schakelen. Zo kun je met de Tactical Tank een turret plaatsen die automatisch verf op vijanden afvuurt, terwijl de Super Power Tank je uitrust met een krachtige bijl waarmee je jezelf naar voren katapulteert om vijanden aan te vallen. Het aantal mogelijkheden is verrassend uitgebreid. Binnen elke klasse speel je gaandeweg tal van extra vaardigheden vrij, waardoor je jouw uitrusting steeds verder kunt versterken. Ook de speciale aanvallen verschillen per klasse en bieden geregeld meerdere keuzes. Zo kun je bijvoorbeeld een regen van vissen oproepen die het volledige speelveld met verf bedekt, of een gigantische haai loslaten die alles op zijn pad wegvaagt. Die spectaculaire vaardigheden leveren geregeld memorabele momenten op en dankzij de grote variatie tussen de speelstijlen blijft de gameplay van begin tot eind fris en bijzonder vermakelijk.

Daar houdt het echter niet op. Ook je gadgets kun je verder aanpassen door hun statistieken te verbeteren, om bijvoorbeeld meer schade aan te richten of vijanden verder achteruit te duwen. Naarmate je vordert, speel je bovendien steeds meer upgrades en nieuwe mogelijkheden vrij, waardoor er voortdurend iets is om naartoe te werken. Daarnaast beschik je over een uitgebreid arsenaal aan wapens. Van eenvoudige pistolen tot een paraplu die dienst doet als sluipschutterswapen, een verfroller of zelfs potten verf die je over je tegenstanders kunt leegkieperen: het aanbod is verrassend gevarieerd. En zelfs dan heb ik nog lang niet alles verklapt, want op vlak van wapens valt er nog heel wat te ontdekken. Sommige verrassingen laat ik dan ook bewust achterwege, zodat je ze zelf tijdens het spelen kunt ervaren.

Raiders_Salmonid_screenshot.jpg

Splatoon Raiders moet het vooral hebben van zijn uitstekende gameplay​

Naast de gewone raids die je onderneemt, zijn er ook speciale dungeons waarin je uiteenlopende uitdagingen voorgeschoteld krijgt. Zo moet je bijvoorbeeld verschillende parcours afleggen om uiteindelijk een schat te bereiken. Onderweg krijg je soms een specifieke vaardigheid toegewezen waarmee je de obstakels moet zien te overwinnen. Dankzij de grote variatie voelen deze uitdagingen steeds anders aan en zijn ze bijzonder leuk om te doorlopen.

Tijdens bepaalde missies neem je het bovendien op tegen eindbazen en krijg je verschillende optionele doelstellingen voorgeschoteld. Hier kom ik meteen ook bij mijn grootste minpunt van de game. Na verloop van tijd beginnen de missies namelijk wat repetitief aan te voelen, ondanks de afwisselende baasgevechten. Gelukkig weegt dat voor mij niet al te zwaar door, omdat de enorme variatie aan wapens, vaardigheden en upgrades de gameplay voortdurend fris weet te houden. Toch is het een aandachtspunt dat het vermelden waard is. Zoals wel vaker het geval is bij Nintendo-games, speelt ook het verhaal slechts een beperkte rol. Het is functioneel en brengt je van de ene missie naar de volgende, maar verwacht geen meeslepend narratief. Splatoon Raiders moet het vooral hebben van zijn uitstekende gameplay, en daarin slaagt de game met verve.

Raiders_Salmonids_screenshot_4.jpg

De game behoort tot een van de mooiste titels op de Switch 2​

Het spel is ook volledig speelbaar in co-op met vrienden, iets wat ik zelf helaas niet heb kunnen testen tijdens de reviewperiode. Nintendo bood wel twee dagen de mogelijkheid om dit samen met andere reviewers uit te proberen, maar door andere verplichtingen heb ik het onlinegedeelte niet uitgebreid kunnen ervaren. Als ik echter kijk naar hoe goed de game werkt wanneer je alleen speelt, kan ik me goed voorstellen dat het avontuur samen met iemand anders minstens even leuk is om te beleven.

Het plezier spat er letterlijk vanaf, net zoals de verf die je afschiet op je vijanden.

Grafisch ziet Splatoon Raiders er trouwens enorm indrukwekkend uit. Momenteel behoort de game tot een van de mooiste titels op de Switch 2 die ik tot nu toe heb ervaren. Ook op het gebied van performance stelt de game niet teleur, want alles draait bijzonder vloeiend aan zestig frames per seconde zonder haperingen of framedrops. Ook technisch valt er weinig op aan te merken. Tijdens mijn speelsessie ben ik geen enkele bug of visuele glitch tegengekomen, waardoor de game op dit vlak echt een uitstekende indruk nalaat.

Conclusie

Voor mij is het Nintendo opnieuw gelukt om mij te verrassen. Een franchise waarvan ik dacht dat ik er niets mee had, heeft me enorm weten te amuseren. Elke minuut die ik met de game heb doorgebracht, was er eentje vol plezier. Dit komt vooral door de sterke beloningsfactor van de gameplayloop en het geweldige design van de verschillende systemen. Er valt ontzettend veel te ontgrendelen en de variatie in wapens, bazen, gadgets en mogelijkheden zorgt ervoor dat je steeds nieuwe redenen krijgt om verder te spelen. Het enige wat de game wat tegenhoudt, is dat de missies na verloop van tijd vaak volgens hetzelfde principe verlopen en er na enkele uren wat herhaling begint op te treden. Gelukkig wordt dit grotendeels opgevangen door de andere aspecten van de game, waardoor het uiteindelijk niet zwaar doorweegt. Ik kan dan ook alleen maar concluderen dat Splatoon Raiders, als je een Nintendo Switch 2 in huis hebt, een echte must-play is. Of je nu al fan bent van de franchise of voor het eerst kennismaakt met Splatoon, zowel solo als samen met vrienden valt hier enorm veel plezier uit te halen.

Pro

• Sterke singleplayerervaring
  • Veel variatie in wapens en gadgets
  • Uitgebreid upgradesysteem
  • Prachtige graphics en sterke performance
  • Toegankelijk voor nieuwe spelers

Con

• Missies worden na verloop van tijd een beetje repetitief
  • Het verhaal speelt een beperkte rol
9

Over

Beschikbaar vanaf