Review: Superman (4K UHD blu-ray)

Superman. De man van staal. De oer-superheld die in 1938 het genre uit de grond stampte. De mythische held die symbool staat voor hoop, waarheid en gerechtigheid ( of toch voor de Amerikaanse versie ervan). En ik moet het eerlijk toegeven: Ik had nog nooit een Superman film gezien. Geen Donner, geen Snyder, niets. Ideaal dus dat deze versie opnieuw een reboot is, niet alleen van Superman zelf maar van een volledig nieuw DC filmuniversum. James Gunn opent hier een heel nieuwe era en stelt de vraag welke plaats een bijna ouderwets idealistische held nog heeft in onze moderne, cynische wereld.

James Gunn, vooral bekend van de Guardians of the Galaxy films, drukt vanaf minuut één zijn stempel op deze film. Dit is zonder twijfel de meest kleurrijke en levendige superheldenfilm die ik in jaren gezien heb. Wie zijn stijl kent, voelt meteen de gelijkenissen: kleurrijke personages, absurde momentjes, een wereld die niet bang is om wat zot te doen. Als fan van de grauwere DC-stijl zoals The Batman en The Dark Knight moest ik even schakelen, maar ik moet toegeven: Hier werkt het meestal wel.

De film neemt nauwelijks de tijd om een wereld op te bouwen. Je wordt er rechtstreeks ingesmeten. In deze Superman-wereld bestaan slechteriken,superhonden en bizarre kaiju-gevechten al lang. Geen origin story, geen trage start, gewoon bam: “Welkom in een wereld met goden, monsters en Krypto de superhond. Deal with it.” Meer dan twintig jaar na X-Men en Sam Raimi’s Spider-Man gaat Gunn ervan uit dat het publiek de regels van het genre al kent en dat vertrouwen gebruikt hij vol zelf vertrouwen en met spectaculair effect.

superman 2.jpg

De man van staal… maar dan iets minder staal

Onze eerste momenten met Superman (David Corenswet) spelen zich af in de nasleep van een gevecht dat hij net achter de rug heeft. De slechterik van dienst is Lex Luthor, aartsvijand van Superman in de comics: een koelbloedige, calculerende gewone man, zonder superkrachten of geheime identiteit. Zijn ware kracht ligt in zijn intelligentie, zijn geld en zijn invloed op politiek, technologie en wetenschap. Lex Luthor bestudeert al jaren vanop afstand de sterke en zwakke punten van de Kryptoniaan.

Nicholas Hoults versie van de miljardairsuperschurk balanceert op een fijne lijn: het personage komt tegelijk indrukwekkend én zielig over. Hij raakt steeds gefrustreerder omdat zijn uitvindingen en ontdekkingen blijkbaar niet genoeg zijn voor de wereld, is openlijk jaloers op Superman en lijkt elk moment te kunnen doordraaien. Hoult heeft duidelijk veel plezier met die onvoorspelbaarheid, en Gunn benut zijn uitstekende gevoel voor komedie door Lex zijn driftbuien te laten eindigen in kleine, terloopse opmerkingen die alleen voor hemzelf en de kijker grappig zijn.

superman1.jpg

Maar hoe maak je Superman interessant?

Een klassieke kritiek op Superman is dat hij té krachtig is. Het is soms moeilijk om spanning te creëren als niets hem kan raken. Gunn kiest daarom resoluut voor het tegenovergestelde: Superman krijgt rake klappen, verliest gevechten, is zichtbaar kwetsbaar. Soms zelfs iets té kwetsbaar. Er zijn momenten waarop ik dacht: “Amai, dit is toch de man van staal? Niet van karton?”

En dan is er Krypto, de superhond. Het is de oudste truc in het boek om een personage sympathieker te maken door hem een schattige hond als sidekick te geven, maar reken mij alvast maar tot de idioten die voor Krypto vallen. Het is grappig om een stoute hond heel de film vanalles te zien slopen. De chaos die deze stoute viervoeter veroorzaakt is een constante bron van plezier in Superman.

Gunn gunt de andere helden en schurken een behoorlijke portie screentime, maar is verstandig genoeg om niet te ver te gaan in de poging om ze stuk voor stuk meteen tot een belangrijk punt te maken. We bouwen geen diepe band op met deze side characters, maar good guys als Green Lantern (Nathan Fillion), Hawkgirl (Isabela Merced) en Mister Terrific (Edi Gathegi), bad guys als de Engineer (María Gabriela de Faría) en neutrale metahumans als Metamorpho, mengen zich in de strijd zonder ooit te veel af te leiden van het grotere "Superman versus Lex"conflict.

Over het plot ga ik weinig verklappen. Niet alleen om spoilers te vermijden, maar ook omdat het eerlijk gezegd het minst memorabele deel van de film is. Gunn brengt hier niets dat we niet al zagen in twintig jaar superheldenfilms. Het is het klassieke “bad guy of the week” verhaal. Slechterik met te veel macht, de held die morele dilemma’s krijgt, een romance hier en daar, een hondje dat sympathie moet opwekken, het is gekend terrein. De film doet dat goed, maar brengt niets halfwegs radicaal nieuws. Niet slecht, maar zeker niet vernieuwend.

superman 3.jpg

De Blu-ray disc zelf​

ik heb gekeken op een 77 inch OLED TV met een 5.1.2 Dolby Atmos setup. Zoals ik eerder zei poppen de kleuren van het scherm. Naar mijn buikgevoel zitten we hier echt wel dicht bij cinema reference beeldkwaliteit. Zwartniveaus en highlights zijn goed uitgewerkt. Het enige jammere is dat er een soort grain look filter over heel de film hangt die op mijn groot scherm wel wat té aanwezig was met momenten, hierdoor is de scherpte van de film soms wat inconsistent.

De HDR grading is middelmatig. Ik heb een TV die tot 1000 nits aankan en de highlights lijken zich hier te beperken tot maximaal 150 nits. Een gemiste kans dus. Zeker voor mensen met een 4k blu ray speler, die willen meestal wel wat beter dan wat je gemiddeld bij streaming services krijgt en hebben daar vaak ook de hardware voor.

De Dolby Atmos mix is sterk: een solide bass, heldere dialogen, goede plaatsing van geluidseffecten, en een goede spreiding bij actiescènes. Explosies, vliegscènes, gevechten... het komt allemaal overtuigend uit de speakers. Het enige nadeel is dat het soms iets te front stage centered was. Een gemiste kans voor mijn surround speakers of plafond speakers, want er waren zeker momenten waar ze deze beter konden gebruiken.

De 4K-release bevat behoorlijk wat extra’s:
  • Adventures in the Making of Superman (~59 minuten), met behind-the-scenes, interviews en productie-inzichten.
  • Diverse featurettes zoals “The Justice Gang”, “Lex Luthor: The Mind of a Master Villain”, “Paws to Pixels: Krypto is Born”, “Icons Forever: Superman’s Enduring Legacy”, “The Daily Planet Returns”, “Kryptunes: The Music of Superman”
  • Opmerkelijk: sommige klassieke extra’s zoals deleted scenes, commentaar van de regisseur (James Gunn) of een gag reel lijken voorlopig enkel in de digitale versie beschikbaar te zijn, niet op de fysieke disc. Bizar gezien de kostprijs van deze discs...

Conclusie

Superman is een energieke, kleurrijke en vaak verrassend charmante reboot die vooral werkt dankzij de cast en Gunns unieke stijl. Het mist soms wat gewicht en originaliteit, en Superman voelt hier en daar iets té kwetsbaar, maar het is wel een frisse start die je zin doet krijgen in dit nieuwe DC-tijdperk. Voor iemand die nog nooit een Superman-film gezien had, is dit echt geen slechte eerste kennismaking.

Pro

• sterke cast
  • stevig tempo en weinig filler

Con

• Superman komt wat zwak over
  • Iets te veel film grain
7.5

Over deze film

Beschikbaar vanaf

23 september 2025

Genre

1. Actie
  2. Scifi

Speelduur

129 minuten

Regie

James Gunn

Cast

David Corenswet, Rachel Brosnahan, Nicholas Hoult, Edi Gathegi, Anthony Carrigan, Nathan Fillion, Isabela Merced

Uitgever

Warner Bros

Terug
Bovenaan