Het is al een tijd geleden dat we een animatiefilm van Garfield in de cinemazalen konden zien, maar daar komt vanaf vandaag verandering in. In de film The Garfield Movie, geregisseerd door Mark Dindal, zien we de oranje kater weer aan het werk. Zelf heb ik weinig met de rosse haarbal, maar mijn zoon was zo enthousiast dat ik niet kon weigeren. Of ik daar nu spijt van heb, kom je te weten in onderstaande review.
Hoewel onze noorderburen reeds enkele maanden naar The Garfield Movie kunnen kijken, moesten wij tot de zomervakantie wachten. En met dat belabberde weer (op een paar uitzonderingen na), zullen de bioscopen alvast een grote omzet draaien. Een van de films die aan die omzet bij kunnen dragen is dus die film waarin Garfield (ingesproken door Chris Pratt) de hoofdrol speelt. Hij wordt, samen met zijn maatje Odie, ontvoerd. Al snel wordt duidelijk dat zijn vader Vic (Samuel L. Jackson), die hij eigenlijk nooit heeft gekend, daar het een en ander mee te maken heeft ...
Jinx kan Vic alleen maar vergeven als hij het een en ander goedmaakt. Namelijk een grote hoeveelheid melk stelen, één liter voor elke dag dat ze vast zat. En met een aantal jaar op de teller, loopt dat natuurlijk op. Garfield en Odie kunnen niet anders dan helpen, maar uiteraard brengt dat de nodige spanningen met zich mee. Gelukkig kunnen ze rekenen op een gekwelde ziel, de stier Otto. Hij is jaren geleden, toen de fabriek werd overgenomen, gescheiden van zijn liefde Ethel. In ruil voor tips om in de zwaarbewaakte boerderij te komen, besluit het team om Ethel te helpen ontsnappen. Als dat maar goedkomt ...
Bij een animatiefilm hoort natuurlijk ook stemmenwerk en daar heb ik eigenlijk weinig over te klagen. Chris Pratt klinkt minder overtuigend dan Bill Murray zoveel jaren terug, maar de overige personages doen het voortreffelijk. Vooral bij Otto, ingesproken door Ving Rhames, hoor je de kwelling in z'n stem. Voor alle duidelijkheid heb ik dus de originele Engelstalige versie gezien. Oordelen over het Vlaamse stemmenwerk kan ik dus niet.
Hoewel onze noorderburen reeds enkele maanden naar The Garfield Movie kunnen kijken, moesten wij tot de zomervakantie wachten. En met dat belabberde weer (op een paar uitzonderingen na), zullen de bioscopen alvast een grote omzet draaien. Een van de films die aan die omzet bij kunnen dragen is dus die film waarin Garfield (ingesproken door Chris Pratt) de hoofdrol speelt. Hij wordt, samen met zijn maatje Odie, ontvoerd. Al snel wordt duidelijk dat zijn vader Vic (Samuel L. Jackson), die hij eigenlijk nooit heeft gekend, daar het een en ander mee te maken heeft ...
Klein beestje met een grote honger
In de film krijgen we te zien hoe Garfield als jong katje ogenschijnlijk wordt achtergelaten door zijn vader. In de gietende regen kijkt het kleine baasje uit op een pizzeria en zijn maagje gromt alsof het nooit iets anders heeft gedaan. Hierdoor maakt het kleine katertje kennis met Jon, waarna die laatste beslist het beestje in huis te halen. De jaren verstrijken en Garfield en Odie zijn beste maatjes terwijl ze langs alle kanten worden verwend. Een nachtelijk hongertje brengt hen naar de koelkast, maar net op dat moment worden ze ontvoerd. De ontvoerders van dienst zijn shar-pei Roland en whippet Nolan die in opdracht van de Perzische kat Jinx (Hannah Waddingham) handelen. Ze worden naar een verlaten winkelcentrum gebracht en het doel wordt al snel duidelijk: ze worden als lokaas gebruikt voor Garfields vader Vic. Het blijkt dat hij, samen met Jinx, jaren geleden een overval pleegde op een melkfabriek, maar daarbij Jinx in de steek liet. Ze werd gevangen genomen en naar een asiel gebracht, en daar wil ze nu wraak voor.The Garfield Movie is een aangename familiefilm, maar niet meer dan dat.
Jinx kan Vic alleen maar vergeven als hij het een en ander goedmaakt. Namelijk een grote hoeveelheid melk stelen, één liter voor elke dag dat ze vast zat. En met een aantal jaar op de teller, loopt dat natuurlijk op. Garfield en Odie kunnen niet anders dan helpen, maar uiteraard brengt dat de nodige spanningen met zich mee. Gelukkig kunnen ze rekenen op een gekwelde ziel, de stier Otto. Hij is jaren geleden, toen de fabriek werd overgenomen, gescheiden van zijn liefde Ethel. In ruil voor tips om in de zwaarbewaakte boerderij te komen, besluit het team om Ethel te helpen ontsnappen. Als dat maar goedkomt ...
Gekwelde ziel
The Garfield Movie is, in tegenstelling tot de film van twintig jaar geleden, een animatiefilm. En het mag gezegd worden dat Garfield zo uit de comics lijkt gelopen. Aan de ene kant kun je denken dat er weinig moeite werd gestoken om Garfield van realistische details te voorzien, maar aan de andere kant komt deze Garfield het dichtst bij het origineel en op zich kan ik dat wel smaken. Wat minder vind ik de humor, althans de afwezigheid ervan. Oké, zo héél af en toe is er wel eens een grapje, maar de makers zijn er in deze film toch te zuinig op geweest. En dat staat helaas in schril contrast met de strips. Wat ook niet overeenkomt met de stripboeken, is het egoïstische en onuitstaanbare karakter van de rosse kater. In The Garfield Movie is duidelijk dat hij een hart heeft en toch ook om de hond Odie geeft. Wat wel overeenkomt, is zijn oneindige honger die in The Garfield Movie meermaals in beeld wordt gebracht.Bij een animatiefilm hoort natuurlijk ook stemmenwerk en daar heb ik eigenlijk weinig over te klagen. Chris Pratt klinkt minder overtuigend dan Bill Murray zoveel jaren terug, maar de overige personages doen het voortreffelijk. Vooral bij Otto, ingesproken door Ving Rhames, hoor je de kwelling in z'n stem. Voor alle duidelijkheid heb ik dus de originele Engelstalige versie gezien. Oordelen over het Vlaamse stemmenwerk kan ik dus niet.
Conclusie
The Garfield Movie is een aangename familiefilm, maar ook niets meer dan dat. Kinderen zullen zeker genieten van de film, maar volwassenen zullen, net als Garfield, op hun honger blijven zitten. De strips bulken van de grappen en op dat vlak stelt The Garfield Movie teleur. De paar aanwezige grappen zijn maar zo-zo en de andere grappen blinken uit in afwezigheid. Een beetje een gemiste kans, dus.
Pro
- Leunt grafisch dicht aan bij het origineel
- Enkele toffe personages
- Pacing zit goed
Con
- Het ontbreekt aan humor
- Niet bijzonder origineel
- Misschien wat saai voor volwassenen
6.5
Over deze film
Beschikbaar vanaf
17 juli 2024
Genre
- Animatie
- Familie
Speelduur
101 minuten
Regie
Mark Dindal
Cast
Chris Pratt, Samuel L. Jackson, Hannah Waddingham, Ving Rhames, Nicholas Hoult, ...
Uitgever
Sony Pictures Entertainment