Review: Trails in the Sky 1st Chapter

Japanse roleplaying games, you hate ‘em or you love ‘em. Hoewel ik vroeger enorm fan was van de Final Fantasy-reeks en ik de occasionele JRPG wel kan smaken, zijn er tig franchises die ik helaas heb gemist. Onterecht zo blijkt, want er zijn absoluut heel wat pareltjes te vinden. Denk hierbij aan de Tales of-reeks, de Atelier-serie, of de hele Legend of Heroes-franchise. Gelukkig voor mij zitten we ook in de tijd van de remakes, het ideale moment om kennis te maken met gemiste toppertjes. In dat kader presenteer ik jullie mijn eerste ervaring met een klassieker uit 2004, namelijk The Legend of Heroes: Trails in the Sky, die 21 jaar na datum de gepaste naam Trails in the Sky 1st Chapter kreeg.

The Legend of Heroes is een langlopende serie van ontwikkelaar Nihon Falcom. De reeks ontsproot in 1989 met Dragon Slayer: The Legend of Heroes. Hoewel de serie niet meteen wereldwijd werd gesmaakt, kreeg deze toch al vrij snel een aantal opvolgers. Het was pas in 2004, met het toenmalige ‘The Legend of Heroes VI’ of The Legend of Heroes: Trails in the Sky dat het grote succes begon. Deze titel was ook meteen het begin van de Liberl arc, een subserie van de The Legend of Heroes-franchise die ondertussen reeds zestien titels telt en waar tot op de dag van vandaag nog steeds nieuwe iteraties aan worden toegevoegd. Met Trails in the Sky 1st Chapter , biedt Nihon Falcom ons nu de kans om de start van deze succesvolle serie (opnieuw) te ontdekken!

Trails 4.jpg

Een sterk verhaal dat nog steeds standhoudt

In Trails in the Sky 1st Chapter volgen we Estelle Bright en haar geadopteerde broer Joshua, die op een ietwat vreemde manier de familie vervoegt. Op een avond komt vader Cassius Bright namelijk thuis met de gewonde Joshua, waarna we slechts na een kort ondervragingsmomentje door Estelle opeens vijf jaar verder in de tijd worden gekatapulteerd. Joshua lijkt ondertussen volledig geïntegreerd in zijn nieuwe woonplaats en gaat samen met Estelle de uitdaging aan om, net als hun vader, een Bracer te worden. Bracers zijn een soort van ‘beschermer van het volk’ en dat word je uiteraard niet zomaar. Wat volgt, is een uitdagende reis doorheen het koninkrijk Liberl, waarin Estelle en Joshua de uitdaging aangaan om Senior Bracers te worden.

De grootste uitdaging start al snel wanneer vader Cassius wordt vermist. Het zal aan Estelle en Joshua zijn om uit te zoeken wat er aan de hand is en zich in tussentijd op te werken binnen de Bracers Guild. Dit doen ze door opdrachten te aanvaarden die hen naar verschillende steden zal leiden en van de nodige uitdagingen zal voorzien. Ze geraken echter al snel verwikkeld in een web van samenzwering, waarbij een machtige organisatie niet de beste bedoelingen lijkt te hebben. Wie het originele spel reeds speelde, zal merken dat aan het verhaal zelf niet werd gesleuteld, maar dat de remake wel nieuwe dialogen en nieuwe extra content bevat.

Trails 2.jpg

Een grondige herwerking op grafisch en gameplay-vlak

Waar wel serieus aan werd gesleuteld, is het visuele aspect. De isometrische 2D pixelart met vaste camera maakt in de remake namelijk plaats voor een volledig vernieuwde 3D-wereld met roterende camera vanuit derdepersoonsperspectief, gloednieuwe karaktermodellen en bijhorende animaties. De animaties, net als de omgeving, zien er alvast erg mooi en hedendaags uit, wat voor een thematische RPG mijn inziens toch zeker een meerwaarde is. Deze modernere look and feel wordt doorgetrokken in nieuwe cutscenes, die zowel in het Engels als in het Japans kunnen worden afgespeeld. Hoewel de kwaliteit zeker oké is, bleken dialogen niet allemaal even interessant en soms aan de lange kant en waren er hier en daar wel wat lipsync issues, maar dat deed wat mij betreft weinig afbreuk aan de gehele ervaring. Het verhaal wist zeker en vast voldoende te boeien, waarbij grappige en spannende momenten worden afgewisseld met hartverwarmende interacties. Vooral protagonisten Estelle en Joshua hadden wat dat betreft wel wat chemie, maar ook de overige speelbare karakters (acht in het totaal) bleken een leuke afwisseling. Neem daarbij voldoende afwisseling in zijquests, heel wat interactiemogelijkheden met NPC’s en je bent sowieso voor heel wat uurtjes zoet.

Grappige en spannende momenten worden afgewisseld met hartverwarmende interacties.

Ook aan de gameplay werd heel wat gewerkt. Zo maakt de originele turn based combat nu plaats voor een soort hybride systeem, waarbij real time combat wordt afgewisseld met turn based combat (command battle). Om het kort samen te vatten, kan je door de wereld lopen en de zwakkere vijanden een kopje kleiner maken in real time, maar kies je er in de zwaardere gevechten voor om tactischer en uitgebreider aan de slag te gaan en te vechten in turn based mode. Iets wat op PlayStation 5 alvast erg aangenaam en vlot speelde. Zoals het een goeie RPG betaamt heb je ook hier uiteraard heel wat mogelijkheden om je personages sterker te maken en zal je doorheen het spel heel wat gear en nieuwe gevechtsmogelijkheden moeten vergaren.

Trails 1.jpg

Een ietwat steile, maar bevredigende leercurve!

Voor mensen die minder ervaring hebben met JRPG’s, kunnen sommige zaken overweldigend overkomen. En ook dat is bij Trails in the Sky 1st Chapter het geval. Zo zal je doorheen het spel heel wat Sepith verzamelen, dat zal gebruikt worden om Quartz te kopen bij Orbal Factories. Deze Quartz heb je nodig om in Orbments te plaatsen, welke op hun beurt toegang geven tot nieuwe aanvallen of het upgraden van stats. Aangezien er verschillende kleuren Sepith ter beschikking zijn, zal je ook verschillende Quartz kunnen maken, die op hun beurt toegang geven tot andere statistieken of skills. Je merkt het al, maar naast de juiste uitrusting en wapens, zullen ook de Orbments een belangrijk onderdeel uitmaken van het spel. Gelukkig is er voor de nieuwelingen onder ons een soort ‘auto equip’-functie, al zal je merken dat eens het spel moeilijker wordt, je toch baat hebt met het hele concept te snappen. Eenmaal je de ietwat steile leercurve hebt overwonnen, gaan er uiteraard heel wat nieuwe deuren open en zal de spelervaring eens te leuker worden.

Een van de grootste ergernissen in het originele spel, was naar verluidt de overmatige backtracking. Gelukkig werd ook daar de nodige aandacht aan besteed en mogen spelers nu rekenen op een betere map en het gebruik van fast travel. Iets wat we uiteraard ook al kennen van soortgelijke titels in het genre. Daarnaast worden (zij)quests ook weergegeven met gekleurde markers. Zaken die ervoor zorgen dat je nog meer kan focussen op het verhaal en je personages, zonder al teveel tijd te verliezen door overal langs te lopen. Al kan ik wel al aanraden om toch regelmatig een praatje te maken met de NPC’s. Naarmate het spel vordert zullen deze namelijk ook andere boodschappen brengen. Boodschappen die mogelijks ook belangrijk zullen zijn voor verdere vordering in het spel. Ik was al langer nieuwsgierig naar de The Legend of Heroes-serie, en dankzij deze remake is het nu het ideale moment om mee in te stappen in de Liberl arc. Ik ben alvast benieuwd naar wat de intussen aangekondigde remake van Trails in the Sky SC ons zal brengen, al had deze, net als Trails in the Sky the 3rd, wat mij betreft in een verzamelbox mogen zitten.

Conclusie

Nihon Falcom brengt met Trails in the Sky 1st Chapter na 21 jaar een herwerkte versie van het succesvolle The Legend of Heroes: Trails in the Sky op de markt. Hoewel, naast nieuwe dialogen en nieuwe extra content, geen aanpassingen aan het verhaal werden doorgevoerd, werd het spel grondig herwerkt op grafisch en gameplay-vlak. Zo maakt de originele isometrische 2D pixelart nu plaats voor een gloednieuwe 3D-wereld, met gloednieuwe karaktermodellen, bijhorende animaties en cutscenes met zowel Japanse als Engelstalige dialogen. Ook het combat-systeem werd grondig aangepakt. Waar in het origineel enkel de gekende turn-based combat mogelijk was, werd nu het hybride systeem uit Trails Through Daybreak overgenomen, waarbij realtime en turn-based combat elkaar kunnen afwisselen. Een systeem dat mijn inziens erg fijn werkt en vlot speelde op de PlayStation 5. Hoewel sommige dialogen iets korter en iets beter konden en het spel voor nieuwkomers vrij overweldigend kan zijn, bleek dit geen afbreuk te doen aan de gehele spelervaring. Wat mij betreft een absolute aanrader voor mensen die het ideale instappunt zoeken voor de Trails in the Sky-reeks of die nog eens opnieuw willen genieten van een moderne en herwerkte versie van het origineel.

Pro

• Erg knappe wereld en leuke personages
  • Boeiend verhaal
  • Hybride combat systeem werkt erg goed
  • QoL-verbeteringen zoals quest markers en fast travel

Con

• Dialogen kunnen soms wel iets beter en korter
  • Kan overweldigend zijn voor nieuwkomers
8.5

Over

Beschikbaar vanaf

19 september 2025