Rijbewijs praktijkexamen pas over 5 maanden mogelijk !?

Chris_147

Well-known member
Mijn zoon is bezig met te oefenen voor zijn rijbewijs.
We zouden graag binnen 2 maanden het examen afleggen, maar nu blijkt dat de eerst mogelijke datum pas eind december is.
Dit in zowel Geel als Deurne. Bij Bree zei de website zelfs: "er is geen beschikbaar moment voor het verlopen van je voorlopig rijbewijs" ( wat eind 2026 is)

Daarbovenop komt dan ook nog dat je dit niet vlot kan zien op hun website, maar eerst alle gegevens (eID, rijbewijs info) moet invoeren vooraleer je de beschikbare data kan zien. Kan men toch gewoon tonen?

Kennelijk kan het via de rijschool wel wat vroeger, midden september.
Wat ik ook al raar vind: als je weer extra betaalt, kan je wel vroeger.
Wat is dit voor onzin ?!

Tijd dat men deze idiote monopolie afschaft.

Dat je sneller kan gaan met een rijschool is gewoon omdat rijscholen al maanden, zoniet een jaar of meer, op voorhand examensloten kopen.

Je kan altijd bellen naar een examencentrum en je op een lijst laten zetten om gecontracteerd te worden bij annulatie van iemand anders zijn examen.

Met extra betalen om sneller te gaan vermoed ik dat je gewoon bedoelt dat het via een rijschool sneller kan?

Dat je sneller kan gaan met een rijschool is gewoon omdat rijscholen al maanden, zoniet een jaar of meer, op voorhand examensloten kopen.
Dat betwijfel ik. Vandaag de persoon van de rijschool aan de lijn gehad. Die zei dat hij net nog een rijexamen had ingepland.
Dat had hij dus gewoon opgezocht in het systeem van Autoveiligheid.be. Niet in eigen systeem waar ze reeds gereserveerde slots hebben.
Edit: is toch ook net hetzelfde voor de autokeuring en garages. Die kunnen ook veel sneller gaan.

Dus ja: extra betalen om minimum 2u bij de rijschool te boeken om rijexamen vast te leggen via hen en met hen.

Het ergste is dat de wachttijden er nog op achteruit gaan.
3-4 jaar geleden voor mijn dochter geregeld, net na corona, en toen ging het nog vlotter.
Als ze geen monopolie hadden, zou Autoveiligheid.be al lang failliet zijn.

Dat betwijfel ik. Vandaag de persoon van de rijschool aan de lijn gehad. Die zei dat hij net nog een rijexamen had ingepland.
Dat had hij dus gewoon opgezocht in het systeem van Autoveiligheid.be. Niet in eigen systeem waar ze reeds gereserveerde slots hebben.
Ik zit in de sector en weet 100% zeker dat het zo werkt, ook al betwijfel jij dat. Als die rijschool zelf nog moet opzoeken, is het omdat hij geen sloten heeft gekocht omdat hij zelf niet zeker is van zijn klandizie.

Dus ja: extra betalen om minimum 2u bij de rijschool te boeken om rijexamen vast te leggen via hen en met hen.
Niet meer dan een logisch gevolg van de markt hoor.

Het ergste is dat de wachttijden er nog op achteruit gaan.
3-4 jaar geleden voor mijn dochter geregeld, net na corona, en toen ging het nog vlotter.
Als ze geen monopolie hadden, zou Autoveiligheid.be al lang failliet zijn.
Monopolie is op zich niet het probleem in deze. Het extreme tekort aan examinatoren wel. Als we per provincie 2 stagiairs op een jaar zien en daarvan is er 1 die het effectief ook fulltime gaat doen, is het een geslaagd jaar.
Je kan dat dan wel liberaliseren, maar dat lost in de praktijk niets op.

Ik zit in de sector en weet 100% zeker dat het zo werkt, ook al betwijfel jij dat. Als die rijschool zelf nog moet opzoeken, is het omdat hij geen sloten heeft gekocht omdat hij zelf niet zeker is van zijn klandizie
Nu spreek je jezelf toch tegen?
Ik kijk op de website: december 2025 ten vroegste.
Ik bel naar rijschool: "ik heb net opgezocht en vastgelegd voor half september".

Als er geen voorrang is voor rijscholen, hoe kan hij dat dan opzoeken bij Autoveiligheid en een datum half september krijgen?

Als hij reeds sloten gekocht zou hebben, zou hij die wel met mij overlopen ipv te zeggen "het is ten vroegste half september op dit moment".

Nu spreek je jezelf toch tegen?
Ik kijk op de website: december 2025 ten vroegste.
Ik bel naar rijschool: "ik heb net opgezocht en vastgelegd voor half september".

Als er geen voorrang is voor rijscholen, hoe kan hij dat dan opzoeken bij Autoveiligheid en een datum half september krijgen?

Als hij reeds sloten gekocht zou hebben, zou hij die wel met mij overlopen ipv te zeggen "het is ten vroegste half september op dit moment".
Er is geen specifieke voorrang voor rijscholen. Misschien dat hij ergens in een groep van rijscholen zit die gezamenlijk tijdssloren reserveren, of hij vertelt niet de volledige waarheid aan u.

Dat of hij heeft gewoon een geannuleerd tijdslot gekregen, waar ook elke particulier voor in aanmerking komt als je je daarvoor op de lijst zet.

Terug
Bovenaan