Roemenië

Dark Vampire

Active member
Flag_of_Romania.svg

taal: Roemeens
munt: Lei
tijdsverschil: +1u
hoofdstad: Boekarest
reisdocumenten: Geldige identiteitskaart (zie url FOD voor meer info!)

nuttige links:
Reisadvies FOD Buitenlandse Zaken België (oa reisdocumenten, inenting, etc)
Tripadvisor - Wat te doen? (oa Top 10, etc)

Niet het meest voor de hand liggend vakantieland, al is het toerisme de laatste jaren wel aan een opmars bezig. Ikzelf hou echt van de balkan en met name Roemenië heeft mijn hart gestolen sinds ik er de eerste keer ben geweest in 2016.
Nog mensen die dit mooie land al hebben bezocht of een bezoekje plannen?

Lang geleden (in 2004 dacht ik) een trekking gedaan in de Apuseni regio (Transsylvanië). Dat was fantastisch, precies terug in de tijd. Geweldig mooie natuur, gereserveerde maar vriendelijke mensen en veel palinca (soms van bedenkelijke kwaliteit, maar niet blind geworden).
Ik zou heel graag nog eens die reis opnieuw doen, maar er zal vast erg veel veranderd zijn. En mijn vrouw heeft nog steeds een trauma van de herdershonden die we daar veelvuldig tegengekomen zijn, dus die staat niet te springen.

Ik een jaar of 10 terug Transsylvanië.

Cluj, Nicosia, Brann (kasteel van Dracula), Brasov en Sibiu komen terug in mn hoofd van bezochte plaatsen.
Ook Boekarest, maar vond ik een minder interessante stad. (geschiedenis van Vlad Tepes en Ciaucescu wel interessant! )

Wat me vooral bij blijft: Langs de weg naar o.a. Ploiesti stonden gewoon vrouwen langs de weg, om "opgepikt" te worden lol... Dat zie je toch niet meer in Europa dacht ik. En ook bepaalde dorpen waar we door reden, waar precies nog geen water/electriciteit was, en nog met paard en kar werd gereden.

Het is een leuk land om de natuur en kastelen te verkennen, dat zeker!

Funny sidenote: op 9lives had iemand mij een belgische vrouw (gids) daar aangeraden. Haar man werkte er in de petrochemie ginder, en die vrouw had veel tijd, en had mij met de auto dan privé rondgereden in de streek. Ik betaalde haar per dag. zeer waardevolle tip , thx 9lives!

Laatst bewerkt:
Heb al verschillende streken gedaan daar over de jaren heen. Prachtig land, vriendelijke mensen en goedkoop. Nu ik dit zie, zou ik er eigenlijk nog eens terug naartoe willen, hoewel ik wat schrik heb dat het toerisme daar ook al veel authenticiteit weggenomen heeft ondertussen.

Zoals @TRUMP zei, op veel plaatsen werd nog met paard en kar gereden en ook de authentieke klederdracht in die dorpjes vond ik leuk.

En zelfs retezat ben je welkom daar!

Wat me vooral bij blijft: Langs de weg naar o.a. Ploiesti stonden gewoon vrouwen langs de weg, om "opgepikt" te worden lol... Dat zie je toch niet meer in Europa dacht ik
Toen wij in 2013 een roadtrip door Polen maakten, zagen wij dit fenomeen ook langs de kant van de weg in de bossen middle of nowhere. Halfnaakt uren rijden tot beschaving in een bos helemaal alleen staan wachten. Heel vreemd.

Terug
Bovenaan