Rookverbod vanaf geboortejaar in VK - ook in België verbod op verslavende middelen?

Fuck de eventuele totaalverboden. Leve dagelijks genieten van een top Shelf Infinity Rum, heerlijke Cubaanse Cohiba Esplendidos cigarros om vervolgens nen halve gram baida door mijn neusgaten te knallen zonder mij te moeten verantwoorden

Er zijn zo nog el wat dingen die we kunnen verbieden "for the greater good".

- Roken
- Alcohol
- Suiker
- Vet
- Processed food
- Vlees
- Reizen
- Te grote auto's of auto's tout court
- Brommers/moto's idem
- Te grote huizen of huiseigenaarschap tout court
- Te grote tuinen of eigen tuinen tout court
- Eigenaarschap ten voordele van subscription
- Ongewenste boeken
- Ongewenste gedachten/meningen
- ...

Sure op flessen getrokken, maar waarom stoppen bij een beetje moeizucht als je er meer van kan doorduwen...
Het grote verschil is hier al aangehaald. Er is een hoeveelheid suiker, vet, vlees, ... die goed voor u is. Dat is bij roken en alcohol niet zo.
Je kan uw logica ook omdraaien, waarom stoppen bij alcohol en roken toelaten. Waarom niet cocaïne, heroïne, XTC, LSD, allerhande insecticiden, asbest, dioxine, hormonen, ...?

Het grote verschil is hier al aangehaald. Er is een hoeveelheid suiker, vet, vlees, ... die goed voor u is. Dat is bij roken en alcohol niet zo.
Je kan uw logica ook omdraaien, waarom stoppen bij alcohol en roken toelaten. Waarom niet cocaïne, heroïne, XTC, LSD, allerhande insecticiden, asbest, dioxine, hormonen, ...?

Absoluut! Waarom niet?

Heroïne vergelijken met alcohol is ook wel wat overdreven. Puur rationeel heb je gelijk, maar gelukkig moeten we niet enkel rationele beslissingen nemen omdat we dan met een maatschappij zitten waar Vadertje Staat ons van kribbe tot het graf betuttelt en begeleidt en kastijdt en bestraft en beloont.

Nu ligt die mijn toch ook puur arbitrair op "roken en alcohol mag"?
Mensen genoeg die enkel in het weekend Coke en XTC gebruiken, waarom mag dat niet?
Omdat dat altijd al verboden geweest is en een hard drug is, maar dan kan je alcohol daar ook bij trekken.
Je kan dan inderdaad de vraag stellen waarom het niet gelegaliseerd wordt.
Drugs mogen niet en het is toch overal beschikbaar in een illegaal circuit, zorgt voor criminaliteit en geweld.
Dus je gaat net hetzelfde creeeren met sigaretten en alcohol te verbieden.

Heroïne vergelijken met alcohol is ook wel wat overdreven. Puur rationeel heb je gelijk, maar gelukkig moeten we niet enkel rationele beslissingen nemen omdat we dan met een maatschappij zitten waar Vadertje Staat ons van kribbe tot het graf betuttelt en begeleidt en kastijdt en bestraft en beloont.
Als een sporadisch glas alcoholische drank hier niet meer mag, dan ga ik verhuizen denk ik.

Wie weet wat mag er dan nog wel, mogen we dan nog genieten van een goede biefstuk, of een vettig pak friet? En ook op autosnelwegen kunnen we maar beter niet sneller dan 50 of zelfs beter 30km/u rijden, aangezien je dan veel minder kans hebt op een dodelijk ongeluk aan die snelheid.

Omdat dat altijd al verboden geweest is en een hard drug is, maar dan kan je alcohol daar ook bij trekken.
Je kan dan inderdaad de vraag stellen waarom het niet gelegaliseerd wordt.
Drugs mogen niet en het is toch overal beschikbaar in een illegaal circuit, zorgt voor criminaliteit en geweld.
Dat is niet zo he.
Cocaine is illegaal sinds 1921 terwijl het in 1860 is uitgevonden.
XTC/MDMA is verbonden sinds eind jaren '80, terwijl het in jaren '70 begonnen is aan opmars.

Bij elke drugs is er een periode dat die legaal is tot de wet wordt aangepast. Er is inderdaad een illegale markt voor drugs, net zoals die er is voor wapens. En toch zie je in Europa amper schietpartijen in vergelijking tov USA. Het illegaal maken heeft wel degelijk een positief effect hoor.

Er is nu al genoeg criminaliteit en geweld in het illigale sigaretten en alcoholcircuit.
Maar als je die gaat verbieden zal de ciminaliteit en het geweld daarrond niet stoppen maar ga je wel een hele hoop mensen gezondheids en verslavingsmiserie mee besparen. Wat de maatschappij ten goede komt. Je wil niet weten hoeveel geld er vannuit onze gezondheidszorg gaat naar de gevolgen van roken en alcoholgebruik.

Er wordt hier wel schrikbarend snel de sprong naar een bijkomend totaalverbod voor alcohol gemaakt door sommigen. Een belangrijk verschil is de fysieke verslavingscomponent bij sigaretten omwille van de nicotine, wat bij alcohol niet het geval is. Gekoppeld aan de onmiskenbare impact op gezondheid in de hoeveelheden die een fysieke verslaving met zich meebrengt kan ik wel enigszins begrip opbrengen voor de maatregel. Al zou ik liever de verantwoordelijkheid bij het individu leggen, verhoog de accijnzen proportioneel met de corresponderende kost voor de gezondheidszorg bijvoorbeeld, samen met (nog ruimere) beperkingen op roken in het publieke domein en bijzijn van anderen.

Er wordt hier wel schrikbarend snel de sprong naar een bijkomend totaalverbod voor alcohol gemaakt door sommigen. Een belangrijk verschil is de fysieke verslavingscomponent bij sigaretten omwille van de nicotine, wat bij alcohol niet het geval is.
Hoe relevant is dat verschil als iedereen wel een alcoholieker of twee kent?
Gekoppeld aan de onmiskenbare impact op gezondheid in de hoeveelheden die een fysieke verslaving met zich meebrengt kan ik wel enigszins begrip opbrengen voor de maatregel. Al zou ik liever de verantwoordelijkheid bij het individu leggen, verhoog de accijnzen proportioneel met de corresponderende kost voor de gezondheidszorg bijvoorbeeld, samen met (nog ruimere) beperkingen op roken in het publieke domein en bijzijn van anderen.
Ik vraag me wel af hoe zoiets praktisch kan werken. Hoeveel jaar moet je gerookt hebben om die meerkost te betalen, hoeveel jaar na het roken ga je die nog betalen, en voor welke zaken ook vooral. Roken verhoogt het risico op een groot aantal aandoeningen, maar dat is niet hetzelfde als een oorzakelijk verband waar je kan zeggen dat je aandoening X hebt gekregen door te roken. Bij een paar zaken zoals longkankers is die link sterk, maar wat met al de andere? En ook vooral: zijn we erbij gebaat om zieke rokers, verslaafden uiteindelijk, financieel te ruïneren omdat ze jaren geleden verslaafd zijn geraakt? Persoonlijk heb ik op ethisch vlak meer problemen met verslaafden, mensen die op dat vlak niet rationeel denken, hun medische behandeling duurder te maken dan het gewoon te verbieden.

totaalverbod tot 21 jaar of dergelijke is misschien niet slecht, ik zie toch weinig mensen vanaf 21 jaar beginnen roken.
Begin je niet te roken als jonge gast om erbij te horen?

Dat is gewoon het gevolg van de grote groep alcoholgebruikers, er is toch een groot verschil of de verslavingsgraad 1% is tegenover pakweg 70% bij het roken (getallen ter illustratie) om de proportionaliteit van een verbod te kunnen beoordelen?

Ik vraag me wel af hoe zoiets praktisch kan werken. Hoeveel jaar moet je gerookt hebben om die meerkost te betalen, hoeveel jaar na het roken ga je die nog betalen, en voor welke zaken ook vooral. Roken verhoogt het risico op een groot aantal aandoeningen, maar dat is niet hetzelfde als een oorzakelijk verband waar je kan zeggen dat je aandoening X hebt gekregen door te roken. Bij een paar zaken zoals longkankers is die link sterk, maar wat met al de andere? En ook vooral: zijn we erbij gebaat om zieke rokers, verslaafden uiteindelijk, financieel te ruïneren omdat ze jaren geleden verslaafd zijn geraakt? Persoonlijk heb ik op ethisch vlak meer problemen met verslaafden, mensen die op dat vlak niet rationeel denken, hun medische behandeling duurder te maken dan het gewoon te verbieden.
Je gaat de kost al moeten doorrekenen bij het gebruik, al de rest is inderdaad niet werkbaar. Als je de accijnzen per pak sigaretten verhoogd ga je automatisch proportioneel meer bijdragen naargelang je rookgedrag, en dan zodanig dat de totale opbrengst van de accijnzen de maatschappelijke meerkost afdekt. Ik ben wel akkoord dat als er een signifiant aantal rokers wel willen stoppen maar niet kunnen stoppen door hun nicotine-verslaving dat dat een goed argument is voor een totaalverbod.

Ik zag deze week het programma "Ze zeggen dat" met Andy Peelman en Dina Tersago.

Ze stuurden undercover een acteur naar de cafetaria van ziekenhuizen om daar als patiënt met baxter alcohol te bestellen en te nuttigen. En maar verontwaardigd doen hoe dit allemaal mogelijk is in de Belgische ziekenhuizen. En dan in de Wetstraat gaan navragen hoe dit allemaal mogelijk is etc. Een rookverbod geldt al in de ziekenhuizen en het programma liet uitschijnen hoe hemeltergend het wel niet is dat er wel nog alcohol kan gedronken worden.

Ik vond het tenenkrullend en hypcoriet hoe men ermee omging.
Als die patiënt enkele uren later ontslagen wordt mag die wel op het café om de hoek of thuis gaan drinken wat hij wil.
Of als iemand stiekem alcohol meebrengt naar de kamer kan die daar ook drinken wat hij wil.

Men liet uitschijnen dat door geen alcohol meer te verkopen in die caferia's dat men een heel groot probleem zou kunnen oplossen.
Niet dus, het probleem zit helemaal ergens anders.
Op deze manier wordt het tenminste nog duidelijk wie van de patiënten de grote dronkaards zijn.

Dat is gewoon het gevolg van de grote groep alcoholgebruikers, er is toch een groot verschil of de verslavingsgraad 1% is tegenover pakweg 70% bij het roken (getallen ter illustratie) om de proportionaliteit van een verbod te kunnen beoordelen?
Ja, daarmee ga ik akkoord. Maar ik interpreteerde het alsof je zei dat alcohol niet fysiek verslavend was en dus iets helemaal anders is.
Je gaat de kost al moeten doorrekenen bij het gebruik, al de rest is inderdaad niet werkbaar. Als je de accijnzen per pak sigaretten verhoogd ga je automatisch proportioneel meer bijdragen naargelang je rookgedrag, en dan zodanig dat de totale opbrengst van de accijnzen de maatschappelijke meerkost afdekt. Ik ben wel akkoord dat als er een signifiant aantal rokers wel willen stoppen maar niet kunnen stoppen door hun nicotine-verslaving dat dat een goed argument is voor een totaalverbod.
De accijnzen zijn nu wel al vrij hoog, en bij een verhoging krijg je ook altijd dezelfde discussie over illegale circuits en dat de overheid bestaat uit zakkenvullers.

In sommige Scandinavische landen is de verkoop van alcohol meer gereguleerd en kan je enkel in speciale winkels alcohol kopen.
Natuurlijk dan verplaatst het probleem zich misschien van thuis naar de café's.
Op die manier zou je er wel kunnen een limiet op zetten, een maximale hoeveelheid alcohol per persoon per week of per maand ofzo.

Mensen hun pleziertje niet ontzeggen en toch overmatig gebruik tegengaan.
En dan mensen die dronken gevat worden achter het stuur kan je beletten dat ze nog alcohol gaan kopen op die manier.

Je wil niet weten hoeveel geld er vannuit onze gezondheidszorg gaat naar de gevolgen van roken en alcoholgebruik.

Hoeveel?

En onder het motto zelfverantwoordelijkheid: is het dan niet evidenter gewoon te stellen dat er geen tussenkomst ziekenkas is bij behandelen gevolgen van roken? (Of alcohol, of …).

Hoeveel?

En onder het motto zelfverantwoordelijkheid: is het dan niet evidenter gewoon te stellen dat er geen tussenkomst ziekenkas is bij behandelen gevolgen van roken? (Of alcohol, of …).
Dan kom je ook weer in een heel konijnenhol aan discussie terecht eh. Want waar ga je daar weer de grens trekken? Want uiteindelijk hebben die mensen evenzeer bijgedragen aan de ziekenkas.

- Auto ongeval maar je reed 130 km/u ipv 120 km/u -> Geen tussenkomst want eigen verantwoordelijkheid?
- Been breken omdat je van een bergtop aan het snowborden bent -> Geen tussenkomst want eigen verantwoordelijkheid?
- Fietsongeval met blijvende hersenschade, maar je had geen helm op -> Geen tussenkomst want eigen verantwoordelijkheid?

Ik snap het sentiment eh, maar dan kan je echt blijven gaan en op zich gewoon richting het Amerikaanse systeem gaan waar je zelf maar verantwoordelijk moet zijn voor je eigen kosten. En dan hou ik het toch liever op ons systeem.

De schaal van Nutt (genoemd naar de bedenker: https://en.wikipedia.org/wiki/David_Nutt) rangschikt verschillende soorten drugs (legaal en illegaal) volgens de schade die ze toebrengen aan gebruiker en omgeving. Volgens die schaal is alcohol by far de meest schadelijke drug. De negatieve impact van tabak op een maatschappij ligt een pak lager volgens de Nutt scale. Nu, nog lager bevinden zich illegale drugs zoals XTC.

Denk wel dat de prevalentie van alcohol de score enorm in de hoogte jaagt en dat is dan ook meteen de kritiek op deze methode.

Een totaalverbod opleggen is natuurlijk niet eenvoudig. Voor alcohol hebben ze dat in de V.S. al 's geprobeerd in de jaren '20 en de negatieve neveneffecten bleken te hoog te zijn (criminaliteit, vergiftiging door zelfstook enz.). Evolueren naar een rookvrije maatschappij is een zeer nobel streven maar dat via een schokgolf proberen te bereiken is misschien niet de meest aangewezen weg.

Grootste verschil tussen Alcohol en Roken is toch het passief meeroken ?

Bij roken schaadt je een medemens die dat niet wilt.
Stoor je ook meteen een medemens die er geen fan van is (rook, geur,...)

Bij drinken stoor je soms enkel andere als je over je theewater gaat en "schaadt" je enkel jezelf.
(Schade aan andere is dan vooral door verkeersongevallen / agressie/...)

Beide mogen wel van mij , zolang ze me niet storen.
Roken graag beperken in publieke ruimtes
Alcohol graag misbruik beperken en gedrag (bvb. verkeer)

Oerdom idee, je moet mensen nog zelf de keuze laten of ze willen roken of niet.
Als "gezondheid" het criterium moet zijn, schaf dan ineens ook frituren of pittabars af, dat heeft ook enkel een nefaste impact op gezondheid.

Terug
Bovenaan