Ruimtelijke Ordening en Verstedelijking

Ik woon in een gemeente die er telkens een goednieuws-show van maakt als er wéér eens een appartementenblok bijgebouwd wordt van de plaatselijke sociale woningenbouwer. 'De nood is hoog', weet je. Dat de raad van bestuur politiek getint is, zal er zeker en vast ook toe doen ;) Ondertussen zitten we bijna 5 procent boven het vooropgestelde Vlaamse quotum, want toch wel zeer significant is. Buiten het feit dat de bouwvoorschriften voor deze woonblokken afwijken van wat jan-modaal mag (minder parkeerplekken, bouwen buiten de bouwlijn, etc...), vraag ik me af: Dat kan toch nooit gezond zijn voor een gemeente of stad?

Het gaat niet enkel om de grond, bij een Tiny house bespaar je ook gewoon heel veel op de bouwkost.

Als het zou toegestaan zijn om 10are gronden in 5 te splitsen voor 5 Tiny houses dan zou daar zeker vraag naar zijn denk ik.
Een beetje een late reactie, maar deel van het probleem is toch dat potentiële tiny housers helemaal geen buren willen hebben en gewoon een groot stuk bos voor zichzelf met een hutje?

Ik woon in een gemeente die er telkens een goednieuws-show van maakt als er wéér eens een appartementenblok bijgebouwd wordt van de plaatselijke sociale woningenbouwer. 'De nood is hoog', weet je. Dat de raad van bestuur politiek getint is, zal er zeker en vast ook toe doen ;) Ondertussen zitten we bijna 5 procent boven het vooropgestelde Vlaamse quotum, want toch wel zeer significant is. Buiten het feit dat de bouwvoorschriften voor deze woonblokken afwijken van wat jan-modaal mag (minder parkeerplekken, bouwen buiten de bouwlijn, etc...), vraag ik me af: Dat kan toch nooit gezond zijn voor een gemeente of stad?
Advocaat van de duivel: of alle andere gemeenten doen te weinig? Ik woon in gent en hier zit men quasi aan het dubbele van de vooropgestelde norm.

Dit heeft een enorm aanzuigeffect van armoede, zeker omdat de omliggende gemeenten/steden de norm dan weer niet halen. Daarnaast is vrije ruimte in stedelijk gebied behoorlijk schaars, waardoor men giga-torens bouwt, gigantische concentraties en ghetto's creeert. (Niveau 4 van paar jaar geleden in Gent maakte het pijnlijk zichtbaar: denk dat in het ganse seizoen, 4 straten werden getoond ofzo? Het was altijd in dezelfde ghetto's).

Dan spreek ik nog niet van de beleidskeuze die men hier maakt, om liever criminelen en jong-delinquenten in de sociale woningen te steken ipv mensen die op de wachtlijst staan. Dit omdat die groep meer opvolging nodig heeft en om te voorkomen dat ze weer zouden hervallen. Zo krijg je weer de VB perceptie dat er voor bepaalde groepen meer rechten zijn.

Als er klachten zijn, bedekt men alles met de mantel der liefde:
  1. Sluikstorten (ze gooien afval gewoon naar beneden uit de torens) ah, ze begrijpen het ophaal systeem niet. (Ze krijgen trouwens gratis vuilzakken of gratis beurten als het met containers is -> maar ze verkopen die liever door om louche zaken te doen met dat geld)
  2. Criminaliteit, overlast in de buurt, kinderen die niet naar school gaan, vrouwen lastig vallen: andere cultuur eh, ze moeten nog onze gewoontes leren
Je zal er als 'normaal' gezin maar tussen wonen ...

Terug
Bovenaan