Saigon 2.0: Afghanistan op de rand

Zoals hier reeds voorspeld
Dat is in vele gevallen op dit moment een doodsvonnis.

De Taliban zijn ook veranderd. Het vorige regime was sterk in zichzelf gekeerd, het nieuwe regime zal minder geïsoleerd staan. Als je bijvoorbeeld naar Iran kijkt zijn de vrijheden op het eerste zicht zeer beperkt, maar buiten wat uitzonderingen leiden de mensen daar een dubbelleven: een publiek bestaan dat conform de strenge geloofswetten is en een privaat bestaan dat een pak frivoler kan zijn. In Shiraz ben ik bijvoorbeeld op een feestje beland waar de vrouwen in korte cocktailjurkjes rondliepen en er aardig wat gedronken werd. Zo nu en dan zijn er wel invallen, maar zulke regimes hebben wat meer te doen dan het private leven van elke burger constant in de gaten te houden.

Als het zo erg is om onder juk van de taliban te leven dan zou je toch verwachten dat een gewone soldaat z'n best zou doen om dit tegen te houden?
Als geld de enige motivatie is om de taliban tegen te houden dan kan ik geloven waarom het leger niet terugvocht.
Daarom ook mijn stelling dat veel Afghanen het eigenlijk niet zo erg vinden om onder taliban te leven. Ze passen zich aan.
Het gewone volk vindt dat duidelijk wel heel erg, zie chaos op de luchthaven. De militairen laten zich eigenlijk gewoon omkopen. Geen weerstand bieden en al het materiaal laten inpikken, in ruil voor in goede achting te staan in Taliban-Afghanistan

Lijkt mij ook dat er totaal niet geselecteerd is op discipline en mate van loyauteit als je de grap die het Afghaans leger voor moet stellen beziet.

Men had beter een kleiner maar goed getraind en gedisciplineerd leger opgericht ipv een bonte verzameling van onwillige geitenboertjes…

Het gewone volk vindt dat duidelijk wel heel erg, zie chaos op de luchthaven. De militairen laten zich eigenlijk gewoon omkopen. Geen weerstand bieden en al het materiaal laten inpikken, in ruil voor in goede achting te staan in Taliban-Afghanistan
Wat is het "gewone volk"? Wie is daar representatief voor? De mondige middenklasse die bereik krijgen via sociale media en de gewone media? Dat is maar een klein deel van de bevolking.

Lijkt mij ook dat er totaal niet geselecteerd is op discipline en mate van loyauteit als je de grap die het Afghaans leger voor moet stellen beziet.

Men had beter een kleiner maar goed getraind en gedisciplineerd leger opgericht ipv een bonte verzameling van onwillige geitenboertjes…
Het Afghaanse leger was een papieren tijger, maar je als je onderbetaald wordt door een corrupte legertop is de motivatie nihil en stuikt de hele militaire structuur in elkaar. Toen de Russen vertrokken uit Afghanistan was dat een geleidelijke afbouw, waarna het regime onder Najibullah toch nog enige tijd stabiel bleef. Nu is de overname van de Taliban razendsnel gebeurd.

Laatst bewerkt:

Nogmaals; je kan geen leger bouwen dat voor een land moet vechten waarin die soldaten niet leven.

Wat is het "gewone volk"? Wie is daar representatief voor? De mondige middenklasse die bereik krijgen via sociale media en de gewone media? Dat is maar een klein deel van de bevolking.

Het Afghaanse leger was een papieren tijger, maar je als je onderbetaald wordt door een corrupte legertop is de motivatie nihil en stuikt de hele militaire structuur in elkaar. Toen de Russen vertrokken uit Afghanistan was dat een geleidelijke afbouw, waarna het regime onder Najibullah toch nog enige tijd stabiel bleef. Nu is de overname van de Taliban razendsnel gebeurd.
Net zoals elders zijn enkele schreeuwende mensenrechtenactivisten op Twitter geen representatie van een bevolking, anders had de Taliban daar geen schijn van kans gehad.

De inwoners van Kaboel, zijn dus verre van een representatie van de bevolking van Afghanistan.

Net zoals elders zijn enkele schreeuwende mensenrechtenactivisten op Twitter geen representatie van een bevolking, anders had de Taliban daar geen schijn van kans gehad.

De inwoners van Kaboel, zijn dus verre van een representatie van de bevolking van Afghanistan.
Maar de gemiddelde Talibanstrijder is ook niet representatief. Ik denk dat het vanuit Westers perspectief moeilijk is om in de ziel van de Afghaan te kruipen. Je mag ook niet vergeten dat het land sinds 1979 quasi permanent in een oorlogssituatie verkeert, met af en toe wat meer rustige en stabiele periodes maar die waren ook heel relatief. Belgen klagen graag over België als Absurdistan, maar we mogen onze pollekes kussen met de stabiliteit en veiligheid in dit land.

Ik denk toch wel dat de VS serieus heeft afgedaan nu in Afghanistan , zou me niet verbazen dat we brandende Amerikaanse vlaggen zullen zien en 'Death to America' zal gescandeert worden . Het is duidelijk dat ze in die 20 jaar daar er een boeltje van gemaakt hebben. Ook uw troepen wegdoen wanneer het land instabiel was , ja neen dat was niet de goede moment .

Er was blijkbaar ook de optie om Bin Laden in een neutraal land over te geven ?

Er zijn momenteel toch twee problemen die ik zie:

1. De Amerikanen zijn in snelheid gepakt. Dwz hun EIGEN personeel is nog niet volledig geëvacueerd terwijl de Taliban al aan de luchthaven staat. Worst case gaat de Taliban dus de Amerikaan aanvallen en dat zal dan worst case tot een bloedbad leiden.

Ik heb géén problemen met de terugtrekking van de troepen an sich, maar de snelheid van terugtrekking was gewoon TE SNEL. Biden heeft daar een zéér grote fout begaan en brengt nu niet alleen het leven van Afghanen in gevaar maar ook Amerikaanse en Europese staatsburgers die nu nog altijd zich op de luchthaven bevinden.

2. De gewone JONGERE bevolking -voornamelijk uit de steden- is alvast ten dele Westers gezind. Er is daar een JONGE bevolking die 20 jaar geleden GEBOREN zijn of die zéér jong waren in 2001 (10 jaar of jonger?), en die dus gewoon grotendeels Westers gezind zijn. Nu zijn die jonge mensen dus tussen de leetijd van 0 en 30+ jaar. En wat gebeurt er met die bevolking??? Die wordt dus in de steek gelaten, en mogen zich plots van de ene dag op de andere omvormen tot vrome moslims. (Tenzij ze tijdig weggeraken)

De regering in Kaboel is niet véél anders dan de Taliban, maar de jonge bevolking is daar 20 jaar lang een rad voor de ogen gedraaid en voor die bevolking is dat gewoon erg.

Eerlijk? Als men wilde terugtrekken, waarom heeft dit dan 20 jaar geduurd? Want nu heb je dus mensen die GEEN vrome moslims zijn en plots worden ze verplicht als vrome moslim door het leven te gaan. Dat is gewoon crimineel. Ja die mensen zijn nu waarschijnlijk al moslims, maar ze hebben wel een zekere vorm van vrijheid (toch tov de Talabin regels). Die vrijheid wordt hun nu ontnomen van de ene dag op de andere.

Laatst bewerkt:

1. De Amerikanen zijn in snelheid gepakt. Dwz hun EIGEN personeel is nog niet volledig geëvacueerd terwijl de Taliban al aan de luchthaven staat. Worst case gaat de Taliban dus de Amerikaan aanvallen en dat zal dan worst case tot een bloedbad leiden.

Ik heb géén problemen met de terugtrekking van de troepen an sich, maar de snelheid van terugtrekking was gewoon TE SNEL. Biden heeft daar een zéér grote fout begaan en brengt nu niet alleen het leven van Afghanen in gevaar maar ook Amerikaanse en Europese staatsburgers die nu nog altijd zich op de luchthaven bevinden.

2. De gewone JONGERE bevolking -voornamelijk uit de steden- is alvast ten dele Westers gezind. Er is daar een JONGE bevolking die 20 jaar geleden GEBOREN zijn of die zéér jong waren in 2001 (10 jaar of jonger?), en die dus gewoon grotendeels Westers gezind zijn. Nu zijn die jonge mensen dus tussen de leetijd van 0 en 30+ jaar. En wat gebeurt er met die bevolking??? Die wordt dus in de steek gelaten, en mogen zich plots van de ene dag op de andere omvormen tot vrome moslims. (Tenzij ze tijdig weggeraken)

De regering in Kaboel is niet véél anders dan de Taliban, maar de jonge bevolking is daar 20 jaar lang een rad voor de ogen gedraaid en voor die bevolking is dat gewoon erg.

Eerlijk? Als men wilde terugtrekken, waarom heeft dit dan 20 jaar geduurd? Want nu heb je dus mensen die GEEN vrome moslims zijn en plots worden ze verplicht als vrome moslim door het leven te gaan. Dat is gewoon crimineel. Ja die mensen zijn nu waarschijnlijk al moslims, maar ze hebben wel een zekere vorm van vrijheid (toch tov de Talabin regels). Die vrijheid wordt hun nu ontnomen van de ene dag op de andere.
Wat daar de voorbije 20 jaar gebeurd is, toont vooral aan dat ge u ofwel niet moeit, ofwel het tegoei doet. Maar inderdaad, nu 20 jaar lang "proberen", een regering neerzetten die blijkbaar hun leger al maanden niet meer ondersteunt met middelen, dan vertrekken en nu zien dat de vijand daar alles op een paar dagen kan overnemen. Dan toon je vooral aan dat uw aanpak écht niet werkt.

Van wat ik lees is Afghanistan vooral een zeer heterogeen land als het aankomt op gemeenschappen en culturele en etnische identiteiten. De enige verenigende factor lijkt religie (Sunni) te zijn maar dat is uiteraard geen garantie om een stabiele natiestaat rond te bouwen. De posts in deze thread die met de vinger wijzen naar de Afghaanse bevolking dat ze op 20 jaar tijd niet in een liberale Westerse democratie zijn getransitioneerd vind ik dan ook onterecht. Generatie na generatie van Afghanen heeft te lijden gehad onder oorlogen en humanitaire crisissen. Deze situatie is niet eens begonnen door een interne burgeroorlog maar door een invasie van buitenaf (de Sovjet-Unie) en nadien hebben buitenlandse actoren hier hun eigen belangen proberen te verdedigen. En doen alsof de Taliban de wil van het Afghaanse volk is zoals ik hier wel eens lees, vind ik ook misleidend. Zonder militaire en financiële steun van buurland Pakistan zouden zij ook niet zo lang overleefd hebben.

Kijk, gezien het gebrek aan resultaten kan ik begrip opbrengen dat men in de Verenigde Staten het project om Afghanistan in een functionele natiestaat om te toveren wil opgeven. Waar ik minder begrip voor heb, is de manier waarop men 20 jaar lang de Afghaanse bevolking een sprookje heeft verkocht zonder ooit een coherente strategie of een duidelijk einddoel voor te stellen. En waar ik helemaal geen begrip voor heb, is de chaotische evacuatie waarbij men niet eens al het eigen personeel uit het land krijgt, laat staan alle Afghaanse mensen die met het pro-Amerikaanse regime hebben samengewerkt. Deze mensen hun lot wordt nu aan de Taliban overgelaten. En ondertussen wijst Biden met de vinger naar de Afghaanse bevolking om de incompetentie van zijn eigen aanpak te verbergen. Nee, dat vind ik echt niet ok.

Laatst bewerkt:

De snelheid van terugtrekken is nochtans precies zoals het hoort: In één keer en vliegenslvug. Net vanwege wat je zegt, ze kunnen in snelheid gepakt worden als ze in trapjes terugtrekken. Zodra het bevel er is, moet het meteen.

Langs de andere kant lijkt dat ook wel wat op kolonisatie, hè. "Westers gezind" hoeft niet het ideaalbeeld te zijn dat wij opleggen aan een ander land. En hoe lang moet je er blijven zitten om dat gewapend vast te leggen, zonder dat het gewoon een vorm van kolonisatie wordt?

En waarom moeten Westerse landen en voornamelijk VS bepalen hoe een land moet gerund worden?
Is het jammer naar onze normen dat die vrijheden worden beperkt ? Ja maar het is aan het volk zelf om er tegen in te gaan en dat zie ik niet.
Ja een deel wil vluchten maar als je beelden ziet van op luchthaven merk je ook dat het meer een heel klein deel is en waarschijnlijk diegene die werkten voor de VS en Europese landen. Zij vrezen wraakacties.

@StevenFM : op zich kan je zeggen dat het wel de wil van het volk is hé. Er is praktisch geen tegenstand geweest. Volledige steden werden zonder schot overgedragen aan de taliban. Mocht maar 10% van het afghaanse leger (dat toch deel van de bevolking is) tegenstand hebben geboden dan ging de opmars veel trager geweest zijn.

En waarom moeten Westerse landen en voornamelijk VS bepalen hoe een land moet gerund worden?
Is het jammer naar onze normen dat die vrijheden worden beperkt ? Ja maar het is aan het volk zelf om er tegen in te gaan en dat zie ik niet.
Ja een deel wil vluchten maar als je beelden ziet van op luchthaven merk je ook dat het meer een heel klein deel is en waarschijnlijk diegene die werkten voor de VS en Europese landen. Zij vrezen wraakacties.
Het is niet dat je akkoord bent omdat je niet wil vluchten he. Alles achterlaten en naar een ander land vluchten is een laatste reddingsmiddel he.
Ik ben akkoord dat het Westerse beeld niet gepusht moet worden, maar dat wil zéker niet zeggen dat iedereen die nu niet gaat protesteren tegen een terreurregime, plots akkoord is met dat regime. Moest dat zo zijn, dan kon een dictatuur nooit bestaan he :).

Het gaat om zo'n 50.000 tot 80.000 mensen die in aanmerking komen voor het SIV programma opgezet door de Verenigde Staten. Het overgrote merendeel daarvan kan niet worden geëvacueerd omdat de Verenigde Staten te lang gewacht hebben met de screening procedure en geen/te weinig akkoorden voor tijdelijke onderkomens heeft geregeld.

Advocates estimate the total number of evacuees under the SIV program at between 50,000 and 80,000 when family members are included.

James Miervaldis, chairman of the board of No One Left Behind, an organization that helps SIV applicants get to the United States, said there now appeared to be little chance that most of the SIV applicants will be evacuated.

"The math and the timeline just do not add up ... Those people are not going to be able to leave," said Miervaldis, an Army Reserve non-commissioned officer who served in Iraq and Afghanistan.

The issue has been closely watched by lawmakers in Congress, including Biden's allies.

"We have to follow through on our promises to the thousands of Afghans who risked their lives to help us. It's time for the Biden (administration) to cut the red tape and get this done," said Democratic congresswoman Sara Jacobs.

Terug
Bovenaan