Saigon 2.0: Afghanistan op de rand

Als je die geschiedenis leest van Afghanistan ,dan is dat eigl gewoon al meer dan 2000 jaar een wespennest , de ene invasie na de andere , de ene interne machtsgreep na de andere . Ik denk dat de Amerikanen zich serieus mispakt hebben om te denken om daar aan Nation Building te doen . Het lijkt al millennia een gespleten land .

Dus jij zou, zonder enige vorm van organisatie, op de moment dat daar 20 man uw deur inbeukt om te zeggen "meedoen of we schieten u af" zeggen "schiet dan maar"?

Het is nu niet dat de nazi-maatschappij en levenswijze nu zoveel gelijkenissen had met de Belgische destijds?

Bwa niet zo direct neen maar het is ook niet dat ze plots uit het niks komen en aan je deur zouden staan.

En ja er waren veel gelijkenissen tussen duitse maatschappij en belgische. De Nazi ideologie had ook hier veel aanhangers.

Edit : kijk om een succesvolle revolutie te hebben moet je gemiddeld 20% van de bevolking actieve steun hebben. De rest moet dan gelaten zijn over wie er aan de macht is.
De meeste Afghanen weten nog hoe het was onder de talibanregime en ze zijn gelaten erover. Daarvoor geen actieve steun maar het maakt blijkbaar niet veel uit wie er aan de macht is. Dan moeten wij niet met onze westerse ogen zeggen dat de keuze voor de taliban slecht is als de afghanen zelf er niet in tegenop gaan.

Laatst bewerkt:
Bwa niet zo direct neen maar het is ook niet dat ze plots uit het niks komen en aan je deur zouden staan.

En ja er waren veel gelijkenissen tussen duitse maatschappij en belgische. De Nazi ideologie had ook hier veel aanhangers.
Maar het is net kenmerkend dat deze "invasie" heel snel gaat. Op een paar dagen tijd nemen ze zowat heel het land over (wat ook logisch is, als het leger geen verzet biedt).
Dan zou je al eerst "gelijkgezinden" moeten gaan verzamelen, dan moet ge u nog deftig gaan organiseren en bewapenen. Dat is iets dat ge niet op een paar dagen opgezet krijgt als ge niet gewoon zelfmoordneigingen hebt.
Het is gewoon een raar statement dat "de bevolking kiest voor taliban want er zijn geen verzetstrijders". De Krim koos dan voor Rusland, want daar was ook geen verzet?

Als je die geschiedenis leest van Afghanistan ,dan is dat eigl gewoon al meer dan 2000 jaar een wespennest , de ene invasie na de andere , de ene interne machtsgreep na de andere . Ik denk dat de Amerikanen zich serieus mispakt hebben om te denken om daar aan Nation Building te doen . Het lijkt al millennia een gespleten land .
Dat is ook niet helemaal waar. Voor de Sovjetinvasie was er een stabiele overheid.

Maar het is net kenmerkend dat deze "invasie" heel snel gaat. Op een paar dagen tijd nemen ze zowat heel het land over (wat ook logisch is, als het leger geen verzet biedt).
Dan zou je al eerst "gelijkgezinden" moeten gaan verzamelen, dan moet ge u nog deftig gaan organiseren en bewapenen. Dat is iets dat ge niet op een paar dagen opgezet krijgt als ge niet gewoon zelfmoordneigingen hebt.
Het is gewoon een raar statement dat "de bevolking kiest voor taliban want er zijn geen verzetstrijders". De Krim koos dan voor Rusland, want daar was ook geen verzet?

Dat is totaal mijn punt : hele steden werden gewoon gegeven aan de taliban zonder een schot te lossen.
Dat zorgt ervoor dat ze zo snel konden gaan. Als ze voor geen meter moeten vechten.

En dan lees je hier dat Afghanen niet bestaan maar dat ze loyaliteit hebben aan hun warlord dan kan je toch niet zeggen dat die warlords tegenwerk hebben geboden aan de taliban?

Dat is totaal mijn punt : hele steden werden gewoon gegeven aan de taliban zonder een schot te lossen.
Dat zorgt ervoor dat ze zo snel konden gaan. Als ze voor geen meter moeten vechten.

En dan lees je hier dat Afghanen niet bestaan maar dat ze loyaliteit hebben aan hun warlord dan kan je toch niet zeggen dat die warlords tegenwerk hebben geboden aan de taliban?
Maar ik denk eigl niet dat de Taliban een blijver is ook deze keer , kzie daar ook wel weer interne machtwissels gebeuren met tijd.

De taliban hebben al gezegd dat ze willekeurige huizen zullen binnenvallen om daar bruiden te zoeken voor het nageslacht.

Ik denk niet dat er veel Afghaanse vrouwen de taliban gaan steunen :unsure:
Wel zeer nieuwsgierig naar wat er daar nog allemaal gaat gebeuren, toch een verdeelde bevolking in een heel gespannen situatie.

Trouwens, is Afghanistan van strategisch belang voor de westerse grootmachten? Of zijn er daar grondstoffen?
(oprecht nieuwsgierige vraag)

Ik denk niet dat er veel Afghaanse vrouwen de taliban gaan steunen :unsure:
Wel zeer nieuwsgierig naar wat er daar nog allemaal gaat gebeuren, toch een verdeelde bevolking in een heel gespannen situatie.

Trouwens, is Afghanistan van strategisch belang voor de westerse grootmachten? Of zijn er daar grondstoffen?
(oprecht nieuwsgierige vraag)
Afghanistan ligt al milennialang op een belangrijk kruispunt van handelsroutes. En er zijn véél grondstoffen te vinden, maar door de aanhoudende instabiliteit en o.a. een afwachtende houding van geïnteresseerde Chinese investeerders is daar nog geen noemenswaardige ontginning.

Edit : kijk om een succesvolle revolutie te hebben moet je gemiddeld 20% van de bevolking actieve steun hebben. De rest moet dan gelaten zijn over wie er aan de macht is.
De meeste Afghanen weten nog hoe het was onder de talibanregime en ze zijn gelaten erover. Daarvoor geen actieve steun maar het maakt blijkbaar niet veel uit wie er aan de macht is. Dan moeten wij niet met onze westerse ogen zeggen dat de keuze voor de taliban slecht is als de afghanen zelf er niet in tegenop gaan.
62% van de Afghanen is jonger dan 25 en ik denk dat je wel kan stellen dat iedereen die nu geen 30 is (en dus 10 was toen de Taliban van de macht verdreven werd) niet zelf ondervonden heeft hoe leven onder de Taliban was. Slechts 6% van de huidige bevolking was op zijn minst 35 jaar toen de VS binnenviel. De meerderheid van de Afghanen weet niet uit eigen ervaring hoe het leven onder de Taliban was.

Kunnen ze daar in Afghanistan op termijn uranium ontginnen, want als ze dat doen kunnen ze ook een kernmacht worden. Ik denk niet dat dat iets is dat je wilt, een Taliban of islamitische terroristen als een kernmacht.

62% van de Afghanen is jonger dan 25 en ik denk dat je wel kan stellen dat iedereen die nu geen 30 is (en dus 10 was toen de Taliban van de macht verdreven werd) niet zelf ondervonden heeft hoe leven onder de Taliban was. Slechts 6% van de huidige bevolking was op zijn minst 35 jaar toen de VS binnenviel. De meerderheid van de Afghanen weet niet uit eigen ervaring hoe het leven onder de Taliban was.

Niet correct. De Taliban heeft altijd gebieden gecontroleerd gedurende de VS invasie. Ze zijn nooit volledig uitgeroeid, en in bepaalde gebieden was hun presence er wel degelijk.

Deze thread... o_O

Waanzinnig. Hoe wanhopig moet je zijn om zo iets ongelooflijk doms te doen?
Wel oppassen met dit soort dingen, kan ook wel fake news zijn. Het is wel heel toevallig dat iemand zo'n vliegtuig filmt net waar mensen uit het landingsgestel vallen (het is daar een komen en gaan van dit soort vliegtuigen momenteel he, het is niet uitzonderlijk om er zo eentje passeert (en ik vermoed dat je eerder eruit valt als het landingsgestel terug open gaat..., dus bij landing ipv opstijgen). Over dit conflict gaat er nog véél fake news komen ook.

Wel oppassen met dit soort dingen, kan ook wel fake news zijn. Het is wel heel toevallig dat iemand zo'n vliegtuig filmt net waar mensen uit het landingsgestel vallen
Idd, dit kan heel eenvoudig fake news zijn, er is geen enkele manier om te verifiëren wanneer die video genomen is of in welke regio en of het verhaal erbij klopt.

Kunnen ze daar in Afghanistan op termijn uranium ontginnen, want als ze dat doen kunnen ze ook een kernmacht worden. Ik denk niet dat dat iets is dat je wilt, een Taliban of islamitische terroristen als een kernmacht.

Niet correct. De Taliban heeft altijd gebieden gecontroleerd gedurende de VS invasie. Ze zijn nooit volledig uitgeroeid, en in bepaalde gebieden was hun presence er wel degelijk.
Er is mogelijk uranium in Helmand, maar dat is nog niet bewezen en ontginnen én verrijken laat staan een kernwapen maken is niet zo eenvoudig om uit te voeren. Buurland Pakistan heeft de know-how, maar dat zij die kennis gaan overdragen aan de Taliban is een vergezocht Hollywoodscenario. Ik betwijfel dat de Taliban een kernmogendheid zal worden op eenderwelke termijn. Opium en heroïne zal op korte termijn wel geld opleveren, maar als ze stabiliteit kunnen garanderen is het een mogelijkheid dat China wel eens zal "helpen" met de exploitatie van de talloze grondstoffen. Maar dat is ook niet zo evident.

Ik denk niet dat Afghanistan de middelen heeft om iets met uranium te doen, moesten ze het al kunnen ontginnen daar. Ze hebben daar amper wegen, laat staan dat ze kunnen een kerncentrale zetten.

Dat ze niet volledig uitgeroeid waren en er wel presence was is nog iets anders dan onder hun officieel regime leven.

Ik denk niet dat Afghanistan de middelen heeft om iets met uranium te doen, moesten ze het al kunnen ontginnen daar. Ze hebben daar amper wegen, laat staan dat ze kunnen een kerncentrale zetten.
Trump had ook de intentie om de mijnindustrie te helpen op poten te zetten, omdat het een "win-win" situatie zou zijn voor de VS en Afghanistan. Maar het verleden heeft al vaak aangetoond dat grootmachten die een arm land willen helpen met hun grondstoffen te ontginnen zelden leidt tot harmonieuze situaties. Afghanistan heeft echter hulp nodig om die industrie uit te bouwen, want zoals je zelf aangeeft moet je daar ook een infrastructuur voor hebben. En daarvoor heb je veiligheid en stabiliteit nodig.

Terug
Bovenaan