Saigon 2.0: Afghanistan op de rand

Laten we nu niet hypocriet zijn. Als de Taliban morgen Belgie binnenvalt en in het nieuws staat er: Alle ministers en de koning zijn al gaan lopen en het land is verloren. En ineens staan ze voor uw eigen deurbel. Daar staan strijders van de Taliban en ze zeggen: Bassie aan u de keuze: Sterven of u bij ons aansluiten. Hier is wat geld en hier is een wapen, let's go!

Wat zou jij dan doen?

Ik zeg altijd, liever bange shifty dan dode shifty... :unsure:

Kan natuurlijk niets zeggen over de echtheid van de beelden maar het ziet er totale chaos uit ginder...
Momenteel ook geen vliegverkeer mogelijk omdat de mensenmassa de start- en landingsbanen blokkeert. Héél pragmatische vraag: als de Belgen daar aan komen vliegen met een splinternieuwe A400M, zoals Defensie nu voorstelt, maar ze kunnen niet landen ... hebben die nog de mogelijkheid om door te vliegen naar een buurland? Want landen op een Talibanbezette luchthaven lijkt me ook geen goede reclame voor het Belgische leger.

Momenteel ook geen vliegverkeer mogelijk omdat de mensenmassa de start- en landingsbanen blokkeert. Héél pragmatische vraag: als de Belgen daar aan komen vliegen met een splinternieuwe A400M, zoals Defensie nu voorstelt, maar ze kunnen niet landen ... hebben die nog de mogelijkheid om door te vliegen naar een buurland? Want landen op een Talibanbezette luchthaven lijkt me ook geen goede reclame voor het Belgische leger.
Ze zullen wel slim genoeg zijn om brandstof te voorzien om verder te geraken...

hebben die nog de mogelijkheid om door te vliegen naar een buurland?
Zal er van af hangen waar ze opstijgen maar ik vermoed dat het leger wel rekening houdt met zo'n scenario's. In een bepaalde config kan de A400 tot 8000km vliegen (= nafbak vol, geen materiaal aan boord) dan is een retourtje naar een veilig land wel mogelijk.

We spreken over het leger dat "pang pang" roept omdat er geen kogels zijn en een hele heide in brand steekt omdat de enige brandwagen, waarvan de brandweermannen in pensioen waren, in onderhoud was.

We spreken over het leger dat "pang pang" roept omdat er geen kogels zijn en een hele heide in brand steekt omdat de enige brandwagen, waarvan de brandweermannen in pensioen waren, in onderhoud was.
En we spreken evengoed over een leger dat blijkbaar het beste is in parachuteformatiesprongen. En wereldwijd wordt ingezet voor ontmijnings-operaties...

Er loopt vanalles mis in het leger, maar dat wil niet zeggen dat ze alles verkeerd doen.

Gelukkig is de luchtmacht wel voldoende gefinancierd geweest.
(Belgische F-16 wordt bv wereldwijd geprezen, gevolgd door de aankoop van de flop F-35)

En inderdaad wat @anders. zegt

Het zou me niet verbazen dat België met volle vliegtuigen naar ginder kan gaan om vervolgens met open armen en een rode loper te worden ontvangen. Ik zie alvast mogelijkheden om te onderhandelen

Laatst bewerkt:
Daar ging de Taliban ook wel in de fout hé. In 2001 gingen ze zich moeien in het Westen en lieten ze wat torens instorten. Die fout gaan ze géén tweede keer maken hé

Laten we nu niet hypocriet zijn. Als de Taliban morgen Belgie binnenvalt en in het nieuws staat er: Alle ministers en de koning zijn al gaan lopen en het land is verloren. En ineens staan ze voor uw eigen deurbel. Daar staan strijders van de Taliban en ze zeggen: Bassie aan u de keuze: Sterven of u bij ons aansluiten. Hier is wat geld en hier is een wapen, let's go!

Wat zou jij dan doen? :unsure:
Strijden voor het Vlaemsche Volk! :unsure:
:unsure:
Gelukkig is de luchtmacht wel voldoende gefinancierd geweest.
(Belgische F-16 wordt bv wereldwijd geprezen, gevolgd door de aankoop van de flop F-35)

En inderdaad wat @anders. zegt
F16 is wel Amerikaans; dat de Belgische piloten geprezen worden is dan wel weer akkoord.

Uiteraard...

Voor de civiele luchtvaart bestaan hier volumes aan wetgeving rond. Het leger heeft natuurlijk iets gelijkaardig.

Idd, dit kan heel eenvoudig fake news zijn, er is geen enkele manier om te verifiëren wanneer die video genomen is of in welke regio en of het verhaal erbij klopt.

Lijkt er toch steeds meer op dat dit de waarheid is. Of het moeten brokstukken zijn die van het vliegtuig vallen. Maar dat lijkt me in deze context nu niet meteen geloofwaardig.

Wat mij betreft is dit wel hét beeld van het moment. Amerikaanse C17 die wegvliegt terwijl er vluchtelingen uit het landingsgestel vallen. Jezus mia.

Ze hebben er 20 jaar geholpen + honderden miljarden ingestoken. Dat kan niet oneindig zo blijven duren.
Ja maar het is de manier waarop hé.

Na 20 jaar zegt de Amerikaan: OK en nu zijn we weg hé!
De Afghaan zegt: Ok wanneer ben je exact weg zodat ik mij erop kan voorbereiden.
De Amerikaan: Gisteren! Salukes hé! Véél succes!

Er is mogelijk uranium in Helmand, maar dat is nog niet bewezen en ontginnen én verrijken laat staan een kernwapen maken is niet zo eenvoudig om uit te voeren. Buurland Pakistan heeft de know-how, maar dat zij die kennis gaan overdragen aan de Taliban is een vergezocht Hollywoodscenario. Ik betwijfel dat de Taliban een kernmogendheid zal worden op eenderwelke termijn. Opium en heroïne zal op korte termijn wel geld opleveren, maar als ze stabiliteit kunnen garanderen is het een mogelijkheid dat China wel eens zal "helpen" met de exploitatie van de talloze grondstoffen. Maar dat is ook niet zo evident.

Ik lees hier nochtans op wikipedia:
"In 2000, the Taliban leader Mullah Omar officially banned opium cultivation and drug trafficking in Afghanistan;[335][336][337] the Talibans succeeded in nearly eradicating the majority of the opium production (99%) by 2001.[336][337][338] Under the Taliban governance of Afghanistan, both drug users and dealers were severely prosecuted.[335]"

Nu ja, dat soort absurde zaken zouden me ook niet verbazen (een extremistisch sharia regime dat dan wel geld verdient met drugshandel)

Men kruipt op een rijdende C17 alsof het een overvolle trein in India is.

Dat is idd complete wanhoop, want de kans dat ge dat overleeft is zeer zeer klein. Zo'n C17 vliegt iets minder hoog dan commerciële vliegtuigen, maar nog altijd 8500m 'cruising altitude'. Dat is net niet de Mount Everest. Extreem koud, extreme wind, weinig zuurstof... :unsure:

Terug
Bovenaan