Saigon 2.0: Afghanistan op de rand

Ze hebben er 20 jaar geholpen + honderden miljarden ingestoken. Dat kan niet oneindig zo blijven duren.

voila, ze hebben geld gegeven, opleidingen gegeven, geprobeerd een democratie op te zetten met verkiezingen.
De Amerikanen zijn 5 minuten weg en de taliban is terug van weggeweest.

En neen het was niet zo rap @makila : Trump heeft het aangekondigd en de troepenmacht in Afghanistan was al serieus afgebouwd.
Dit scenario ging sowieso gebeuren tenzij de Amerikanen er bleven.

Net op nieuws gezien : ja halucinante beelden maar reporter zelf zei ook : Kaboel heeft 6 miljoen inwoners. Dit zijn met moeite enkele tienduizenden. Dit is geen vluchtelingenstroom maar enkele die willen ontsnappen hoogstwaarschijnlijk aan wraakacties.

Vrouwen en kinderen zullen daar weer aan hun lot worden overgelaten als alleen de mannen daar precies op de vlucht slaan.
Dat is het perverse effect dat we zien bij de meeste stromingen van asielzoekers: jonge, gezonde mannen die naar hier vertrekken. Vrouwen, kinderen, ouderen, zieken, ... worden systematisch aan hun lot overgelaten.

De laatste 5 jaren en meer nam de VS ook een meer passieve rol aan en pushten ze de ANA en de ANP om zelf militaire acties uit te voeren met coördinatie en eventuele ondersteuning van de VS. Dit zat er al even aan te komen hoor.

Deze documentaire (2013) illustreet wat een ramp de ANA is en hoe alles gewoon verkeerd loopt in elke overheidsbestuur van Afghanistan (wijdverspreide pedofilie onder politie, drugsverslaving, Amerikaanse wapens en fuel dat steeds "verdwijnt", omkoping etc etc).
Als ik me niet vergis had de Afghaanse Nationale Politie niet één Talibanstrijder gearresteerd in één bepaald jaar.

En neen het was niet zo rap @makila : Trump heeft het aangekondigd en de troepenmacht in Afghanistan was al serieus afgebouwd.
Dit scenario ging sowieso gebeuren tenzij de Amerikanen er bleven.
Antwoord je nu op mijn post van een kwartier geleden? Want die post was overduidelijk overdreven sarcasme.
Dat is om een statement te maken dat Amerika het toch allemaal beter had kunnen afhandelen.
Je kan een hoofstuk slecht afsluiten of megaslecht afsluiten (goed afsluiten was niet echt mogelijk). En naar mijn mening, hebben ze voor het tweede gekozen. Eerst rustig (de troepen) afbouwen om dan plots met de hakbijl erdoor te gaan ..

Is het een antwoord op vorige posts, dan heb je deze posts niet goed gelezen of begrepen.

Laatst bewerkt:
Wat een dieptreurige beelden zijn dit. :(

Het deed mij cynisch genoeg direct denken aan de beelden van de springende mensen uit de WTC-toren op 9/11, de rechtstreekse oorzaak van deze 20-jarige oorlog. Om dan nu dezelfde taferelen te zien in het andere land. En opnieuw zijn het de burgers.

Ik denk toch wel dat de VS serieus heeft afgedaan nu in Afghanistan , zou me niet verbazen dat we brandende Amerikaanse vlaggen zullen zien en 'Death to America' zal gescandeert worden . Het is duidelijk dat ze in die 20 jaar daar er een boeltje van gemaakt hebben. Ook uw troepen wegdoen wanneer het land instabiel was , ja neen dat was niet de goede moment .

Goh, als ik die ongelofelijke wanhoop zie bij de Afghanen op dit moment dan was de aanwezigheid van de VS daar precies toch niet zo gehaat als jij doet uitschijnen?

Qua anti-reclame voor de Taliban kan het wel tellen. Taliban is op komst? -> Mensen vluchten massaal weg in paniek en smeken om onder de hoede van die "vuile bezetter" te kunnen vallen. De Taliban hebben precies hun PR nog niet zo goed onder de knie als hun Sharia.

Ik bedoel maar: cultuurrelativisten beweren tot in den treure dat wij als Westen niet te hoog van de toren moeten blazen en onze waarden en normen niet zo universeel zijn als we beweren enzovoort enzovoort. Maar als puntje bij paaltje komt krijgen ze telkens ongelijk door de gebeurtenissen in de praktijk. Dat moet ik toch maar vaststellen.

Ze hebben er 20 jaar geholpen + honderden miljarden ingestoken. Dat kan niet oneindig zo blijven duren.
Ah, good old Straddle met zijn good old emphatisch vermogen 😍. Situatie helemaal downplayen naar geld haha.

Het is gewoon smerig van de US. Period point blank.

Ah, good old Straddle met zijn good old emphatisch vermogen 😍. Situatie helemaal downplayen naar geld haha.
USA heeft ruim gedaan wat ze konden hoor, als ze er nog eens 5 jaar langer (+ nog eens 100 miljard USD) instaken was het resultaat uiteindelijk hetzelfde geweest. Niets houdt Europa tegen om er zelf te gaan ingrijpen, maar ik zie bitter weinig animo om ook maar een minimale interventie te ondernemen.

Qua anti-reclame voor de Taliban kan het wel tellen. Taliban is op komst? -> Mensen vluchten massaal weg in paniek en smeken om onder de hoede van die "vuile bezetter" te kunnen vallen. De Taliban hebben precies hun PR nog niet zo goed onder de knie als hun Sharia.
No offense, maar wie wil nu als een holbewoner leven, al stinkend uren in de pest, met een grote lange megabaard, een gewaad aan en zo'n annozele hoed op zijn hoofd en een annozel geweer naast zich ..

Zelfs al zou ik persoonlijk ne vrome moslim zijn die elke dag Allah zou roepen, en zou ik strenge wetten afvaardigen en vrouwen als slaaf behandelen, ik zou nog steeds niet als ne annozele daar staan kakken. Ik zou het wel weten sé ... Je zou zelfs als vrome wrek, echt oliedom en gek zijn wil je zo 50 jaar van je leven doorbrengen.

Allé ik hoop dat mensen begrijpen wat ik bedoel want dat is moeilijk neer te pennen, ... :unsure:

En zeg nu niet: Allé die in hun gewaad zien er goed uit. Bah yikes neen das echt niks voor mij lol ..
(Ik hoop dat ik hier nu niemand mee beledig)

Wat een dieptreurige beelden zijn dit. :(

Het deed mij cynisch genoeg direct denken aan de beelden van de springende mensen uit de WTC-toren op 9/11, de rechtstreekse oorzaak van deze 20-jarige oorlog. Om dan nu dezelfde taferelen te zien in het andere land. En opnieuw zijn het de burgers.

Goh, als ik die ongelofelijke wanhoop zie bij de Afghanen op dit moment dan was de aanwezigheid van de VS daar precies toch niet zo gehaat als jij doet uitschijnen?

Ik bedoel maar: cultuurrelativisten beweren tot in den treure dat wij als Westen niet te hoog van de toren moeten blazen en onze waarden en normen niet zo universeel zijn als we beweren enzovoort enzovoort. Maar als puntje bij paaltje komt krijgen ze telkens ongelijk door de gebeurtenissen in de praktijk. Dat moet ik toch maar vaststellen.
Het is niet dat iedere Afghaan daar nu op die luchthaven zit hé , ik heb toch de indruk dat heel wat Afghanen niet zo een fan waren dat Westerlingen daar zaten . En Taliban dan vreemd genoeg als een oplossing zien om het Westen weg te krijgen . De echte oplossing zal van binnenuit moeten komen nu . Kdenk niet dat ze nog erg happig zullen zijn nu om het Westen nog te laten moeien in hun land .

No offense, maar wie wil nu als een holbewoner leven, al stinkend uren in de pest, met een grote lange megabaard, een gewaad aan en zo'n annozele hoed op zijn hoofd en een annozel geweer naast zich ..

Zelfs al zou ik persoonlijk ne vrome moslim zijn die elke dag Allah zou roepen, en zou ik strenge wetten afvaardigen en vrouwen als slaaf behandelen, ik zou nog steeds niet als ne annozele daar staan kakken. Ik zou het wel weten sé ... Je zou zelfs als vrome wrek, echt oliedom en gek zijn wil je zo 50 jaar van je leven doorbrengen.

Allé ik hoop dat mensen begrijpen wat ik bedoel want dat is moeilijk neer te pennen, ... :unsure:

En zeg nu niet: Allé die in hun gewaad zien er goed uit. Bah yikes neen das echt niks voor mij lol ..
Ja maar als ge dat volhoudt, wacht u in het hiernamaals het paradijs met 40 maagden etc. :unsure:

Hij heeft ook gewoon gelijk. De Afghaanse bevolking heeft geen enkele kans gegrepen om te evolueren naar een andere situatie. Hoe groot is de bevolking daar? Hoeveel Taliban strijders zijn er? Als ze die echt niet willen... Ze hebben de kans gehad om er iets aan te doen en ze hebben er niks mee gedaan.

Nu staan er enkele 1000den op een vliegveld die proberen te vluchten, tegenover miljoenen de gewoon thuis blijven. Tja. Laat ze het nu zelf maar oplossen en hun eigen geld erin steken. Dan kan het westen hun geld steken in de problemen die thuis zijn en die op te lossen.

Als ze echt slim zijn gaan ze een regime opzetten dat lijkt op dat van Pakistan.
Wil je gene vrome moslim zijn die de Sharia aanbid? OK! Dat mag! MAAR dan ben je een tweederangsburger.

De beste posities gaan naar mensen die ons genegen zijn .. aan u de keuze.

Het is niet dat iedere Afghaan daar nu op die luchthaven zit hé , ik heb toch de indruk dat heel wat Afghanen niet zo een fan waren dat Westerlingen daar zaten . En Taliban dan vreemd genoeg als een oplossing zien om het Westen weg te krijgen . De echte oplossing zal van binnenuit moeten komen nu . Kdenk niet dat ze nog erg happig zullen zijn nu om het Westen nog te laten moeien in hun land .
Ik denk inderdaad zoals je zelf eigenlijk zegt, dat de waarheid ergens in het midden ligt.

Ik geloof nooit dat de gemiddelde Jan Modaal Afghaan, echt Taliban genegen is.

De Taliban gaat echt ver: Anti-vrouwen (dus die zijn al helemaal niet Taliban genegen, behalve de oude stempel dan .. vrouwen van 60+ die misschien nog wel ..), maar ook voor de mannelijke bevolking toch géén pretje als je ziet wat allemaal NIET meer zal mogen.

MAAR omgekeerd: Ze zijn ook het Westen niet echt genegen. Die inmenging was voor de meeste Afghanen ook een doorn in het oog hé.

Laatst bewerkt:
Hij heeft ook gewoon gelijk. De Afghaanse bevolking heeft geen enkele kans gegrepen om te evolueren naar een andere situatie. Hoe groot is de bevolking daar? Hoeveel Taliban strijders zijn er? Als ze die echt niet willen... Ze hebben de kans gehad om er iets aan te doen en ze hebben er niks mee gedaan.

Nu staan er enkele 1000den op een vliegveld die proberen te vluchten, tegenover miljoenen de gewoon thuis blijven. Tja. Laat ze het nu zelf maar oplossen en hun eigen geld erin steken. Dan kan het westen hun geld steken in de problemen die thuis zijn en die op te lossen.
Eigenlijk reduceer je de Afghaan tot een passief lijdend subject dat te dom is om te helpen donderen. Dat lijkt me heel kortzichtig.

Ik lees hier nochtans op wikipedia:
"In 2000, the Taliban leader Mullah Omar officially banned opium cultivation and drug trafficking in Afghanistan;[335][336][337] the Talibans succeeded in nearly eradicating the majority of the opium production (99%) by 2001.[336][337][338] Under the Taliban governance of Afghanistan, both drug users and dealers were severely prosecuted.[335]"

Nu ja, dat soort absurde zaken zouden me ook niet verbazen (een extremistisch sharia regime dat dan wel geld verdient met drugshandel)
Da's eigenlijk een interessant gegeven. Drugs etc. zijn verboden door de Koran; dewelke de salafisten letterlijk volgen. Salafi-jihadi nemen dan weer de wapens op om de Shar'ia in te voeren - terwijl andere Salafistische stromingen het bv. door politiek proberen in te voeren.

Dat de Taliban de productie verbiedt tijdens hun bewind is ergens logisch vanuit het standpunt van vrome moslims: de Koran verbiedt het immers. Maar tijdens de oorlog - zo weet iedereen - hebben ze miljoenen verdiend door de productie van diezelfde opium. Dat is tegenstrijdig natuurlijk.

Hier komen we dan op het interessante mechanisme dat dit mogelijk maakt, net zoals het mogelijk is om bv. Westerse technologieën te gebruiken.

In het Arabisch spreken we van bid'ah om innovaties te benoemen die tegen de leer zijn. Kort gesteld kunnen we zeggen dat opium bid'ah is omdat drugs 'inherently evil' zijn. (Technologische) innovaties om de leer van de Koran te verspreiden zijn echter toegestaan. Dient diezelfde opium dus voor Jihad te kunnen voeren? Dan is dat gewoon toegestaan. Jihad gedaan? Terug bid'ah.

Eigenlijk reduceer je de Afghaan tot een passief lijdend subject dat te dom is om te helpen donderen. Dat lijkt me heel kortzichtig.
Om eerlijk te zijn. De gewone burger / Jan Modaal met de pet, is altijd overgeleverd aan de machthebbers van het land hé.
Stel nu dat morgen onze regering een deal sluit met de Taliban en ze zeggen: Je krijgt het land cadeau.

Denk je dan echt dat jij, ik, Stanneke of éénder wie hier in deze thread post, ook daar maar iets kan aan doen/veranderen?

Jaja, véél geblaat en hier komen verkondigen: Makila je vertelt onzin, ik ga dan echt protesteren en dat zal NIET waar zijn.
De praktijk? Véél geblaat, weinig wol, gewoon slikken en knikken.

75000 Talibanstrijders die de aanval inzetten op België? 1x raden of dat voldoende is om héél België te veroveren. Het antwoord = JA.

---

En je kan nu antwoorden met tientallen (of meer) redenen waarom bovenstaand scenario hier onmogelijk is. Daarop antwoord ik: Je hebt 100% gelijk, bovenstaande is fictie. Maar ik wil gewoon zeggen dat Jan Modaal zelf NIKS in de pap te brokken heeft, moest het gebeuren .. gewoon NADA. NIKS!

Tja...

Als je moet kiezen op 0% kans op overleven of leven onder talibanbewind, weet ik het ook wel. Suicide it is.
Er zijn talloze redenen (duizenden zeker?) waarom een Taliban regime momenteel niet zou werken in België. Maar bon, dat is een andere discussie ;)

Da's eigenlijk een interessant gegeven. Drugs etc. zijn verboden door de Koran; dewelke de salafisten letterlijk volgen. Salafi-jihadi nemen dan weer de wapens op om de Shar'ia in te voeren - terwijl andere Salafistische stromingen het bv. door politiek proberen in te voeren.

Dat de Taliban de productie verbiedt tijdens hun bewind is ergens logisch vanuit het standpunt van vrome moslims: de Koran verbiedt het immers. Maar tijdens de oorlog - zo weet iedereen - hebben ze miljoenen verdiend door de productie van diezelfde opium. Dat is tegenstrijdig natuurlijk.

Hier komen we dan op het interessante mechanisme dat dit mogelijk maakt, net zoals het mogelijk is om bv. Westerse technologieën te gebruiken.

In het Arabisch spreken we van bid'ah om innovaties te benoemen die tegen de leer zijn. Kort gesteld kunnen we zeggen dat opium bid'ah is omdat drugs 'inherently evil' zijn. (Technologische) innovaties om de leer van de Koran te verspreiden zijn echter toegestaan. Dient diezelfde opium dus voor Jihad te kunnen voeren? Dan is dat gewoon toegestaan. Jihad gedaan? Terug bid'ah.
Dat heet pragmatisme en realpolitiek. Je hebt de ideologische schone schijn en daarachter schuilen de dynamieken van de macht die wat ... prozaïscher zijn.

Terug
Bovenaan