Sas drives in desktop pc

hey69

Active member
Iemand ervaring met sas drives te gebruiken in hun huis en tuin pc met windows 11? Kan via werk een opruim doen van dozijn 2.5 inch drives van 1.8 tb
Ik weet of het de moeite is

Pci kaart kopen en gaan met de banaan?
( komen uit een x server van ibm)

10k rpm drives in je desktop? Het kan, maar plezant zal het niet zijn met dat kabaal.

Al wat je technisch nodig hebt is een HBA kaart met het juiste type SAS connectoren (SFF 8643 of 8644) en ondersteuning voor SAS 1, 2 of 3 i.f.v van welke drives je wil gebruiken. Als je veel drives hebt kan je ook 1 HBA + 1 expander nemen om veel drives aan te sluiten op 1 HBA omdat die meer bandwith beschikbaar hebben dan wat het aantal ingebouwde connectoren aankan.

Ik vraag me af of een HBA zelfs zou werken in een consumer moederbord, want dat moet tijdens de BIOS kunnen initialiseren.

Simpelste optie als ge ze echt wil gebruiken: heel de server meepakken, truenas opzwieren en netwerkvolume van maken.

als ge er vanaf wilt booten zal prolly niet gaan, maar dat zou ik ook niet doen, kzou SSD nemen als bootdrive en dan de sas als puur storage
Ja ik bedoelde als storage inderdaad. Maar ik heb ondertussen eens gekeken en dat zou gewoon moeten werken onder Windows. Met TrueNAS werkt het ook dat heb ik zelf al gedaan.

Terug
Bovenaan