Schoolwijzer laat samenstelling leerlingen en leerkrachten zien

grafzerkpisser

Active member
Trouwens wat meer on topic: zelfs al beoordelen zogenaamde 'factcheckers' de uitspraak van de Molenbeekse schepen dat mensen die een probleem hebben met een waarnemend burgemeester met hoofddoek dat die België maar moeten verlaten als 'onwaar' omdat ze gezegd zou hebben dat ze maar naar een andere Brusselse gemeente moeten verhuizen... zijn we dan werkelijk zo blind voor dat dit fenomeen heus niet gaat stoppen bij gemeentegrenzen als we niet harder ingrijpen? Want Molenbeek is zonder twijfel het ergste binnen Brussel, maar zijn alle andere gemeentes van Brussel beter?

Blader eens door de scholenwijzer die afgelopen week is uitgegeven. Dat geeft een goede indicatie van wat je de komende 10 à 20 jaar te wachten staat.
Neem een doorsnee Antwerpse school, of eentje uit de randgemeenten, en bekijk de samenstelling van de leerlingen per nationaliteit. Bij veel scholen zit je rond de 50% Belgische nationaliteit. Als je verder kijkt, zie je dat bij 70 tot 90% van die leerlingen de thuistaal niet Nederlands is.
In Brussel kan je nog zeggen dat het vaak om Walen gaat die in het Vlaams onderwijs zitten.
In Antwerpen en omstreken lijkt me dat minder het geval.
In rechtse kringen wordt de term “omvolking” wel eens gebruikt. Waar je dit fenomeen zo’n 15 jaar geleden vooral in grootsteden zag, zie je het nu steeds meer opschuiven naar randgemeenten en kleinere steden. Puur demografisch kan je dat moeilijk anders benoemen. (De complottheorieën die aan de term hangen laat ik buiten beschouwing, ik heb het puur over de cijfers.)
On topic: de uitspraak van de politica was platvloers, maar racisme zou ik het niet noemen. Denigrerende uitlatingen over religie (welke dan ook) hebben niets met afkomst te maken. (Als we racisme volgens Unia opzoeken, is het begrip intussen zo uitgehold: racisme is een superioriteitsdenken waarbij het ene zogenaamde ras beter is dan het andere. Dat kan de vorm aannemen van discriminatie, haatspraak of een haatmisdrijf.)
Los daarvan heeft de waarnemend burgemeester recht van antwoord, en dat heeft ze ook genomen. Persoonlijk neem ik geen aanstoot aan haar reactie. Gezien haar functie in een van de meest problematische wijken van Brussel was het misschien niet zo tactvol. (Of net wel, want zo leidt ze de aandacht weg van de echte problemen in die buurt.)

Blader eens door de scholenwijzer die afgelopen week is uitgegeven. Dat geeft een goede indicatie van wat je de komende 10 à 20 jaar te wachten staat.
Neem een doorsnee Antwerpse school, of eentje uit de randgemeenten, en bekijk de samenstelling van de leerlingen per nationaliteit. Bij veel scholen zit je rond de 50% Belgische nationaliteit. Als je verder kijkt, zie je dat bij 70 tot 90% van die leerlingen de thuistaal niet Nederlands is.

Damn, even de scholen opgezocht waar ik 20-30 jaar geleden school liep, of die in de buurt gelegen waren. Hallucinante cijfers soms.
Het oude SITO 5 aan't Permeke 60% leerlingen die thuis geen Nederlands praten. Toevallig ook rond de 60% schoolverlaters zonder diploma. SPIA en Lyceum De Pest ook 60-80% thuis geen Nederlands.
Allez, 't waren eind jaren 90 ook al gemixte scholen, maar toen was het wel nog andersom.

De 2 lagere scholen in centrum Denderleeuw: 70.3% thuistaal niet Nederlands en 78,1% (de school in de Leeuwbrugwijk). En dat waren eind jaren 90 zo goed als niet-gemixte scholen.

In Brussel kan je nog zeggen dat het vaak om Walen gaat die in het Vlaams onderwijs zitten.
In Antwerpen en omstreken lijkt me dat minder het geval.
In rechtse kringen wordt de term “omvolking” wel eens gebruikt. Waar je dit fenomeen zo’n 15 jaar geleden vooral in grootsteden zag, zie je het nu steeds meer opschuiven naar randgemeenten en kleinere steden. Puur demografisch kan je dat moeilijk anders benoemen. (De complottheorieën die aan de term hangen laat ik buiten beschouwing, ik heb het puur over de cijfers.)
Je kunt de term "omvolking" niet los zien van de complottheorieën en alleen kijken naar de cijfers, want dan is er geen sprake van "omvolking". Dat is het hele punt net. Je doet alsof het een legitieme theorie is die toevallig is misbruikt. Nee, het is een nazistisch verzinsel dat tegenwoordig op nieuw wordt aangehaald als iets dat waar is.

Wat betreft de scholen, dat zijn cijfers (de cijfers over de thuistaal vind ik daar wel niet terug), maar geen conclusies. En alles hangt er vanaf welke conclusies je daaraan hangt, toch? Is "rond de 50% Belgische nationaliteit" een probleem? Is "70 tot 90% van de leerlingen wiens thuistaal niet NL is" een probleem? Om het bot te stellen, dat cijfer kan evengoed betekenen dat 70 tot 90% tweetalig is van in de basisschool.

Laatst bewerkt:
Wat betreft de scholen, dat zijn cijfers (de cijfers over de thuistaal vind ik daar wel niet terug), maar geen conclusies. En alles hangt er vanaf welke conclusies je daaraan hangt, toch? Is "rond de 50% Belgische nationaliteit" een probleem? Is "70 tot 90% van de leerlingen wiens thuistaal niet NL is" een probleem? Om het bot te stellen, dat cijfer kan evengoed betekenen dat 70 tot 90% tweetalig is van in de basisschool.

Maar waarom daar zo'n onnozel semantisch spelletje van maken? Het is geen discriminatie op basis van afkomst, maar discriminatie op basis van geloof. Proficiat. Zelfde misdrijf, zelfde straf, zelfde moraliteit. Is het echt belangrijk voor je dat dat géén racisme wordt genoemd, ook al is het voor de wet wel racisme?

Je klikt op een school, je klikt op "Hoeveel kinderen hebben een kwetsbare achtergrond" en je werpt je oog op de 3e optie daar: Aantal lln. waarvan thuistaal niet Nederlands is

Betreft kleuterscholen, basisscholen en middelbaar onderwijs.

In een ideale wereld kan dat inderdaad betekenen dat 70 tot 90 % tweetalig is, maar om het bot te stellen, jij weet even goed dat dat klinkklare onzin is. Dat getuigen de herhaaldelijke oproepen van verscheidene leerkrachten en beleidsmakers verbonden aan het onderwijs over de achteruitgang van de Nederlandse taalbeheersing bij de leerlingen in Vlaanderen, en dat wordt ook bevestigd door de internationale tests zoals bv een PISA waarin duidelijk werd dat 24% van de Vlaamse leerlingen (van de deelnemende scholen) niet eens het basisniveau van lezen behaalt.

Je klikt op een school, je klikt op "Hoeveel kinderen hebben een kwetsbare achtergrond" en je werpt je oog op de 3e optie daar: Aantal lln. waarvan thuistaal niet Nederlands is

Betreft kleuterscholen, basisscholen en middelbaar onderwijs.

In een ideale wereld kan dat inderdaad betekenen dat 70 tot 90 % tweetalig is, maar om het bot te stellen, jij weet even goed dat dat klinkklare onzin is. Dat getuigen de herhaaldelijke oproepen van verscheidene leerkrachten en beleidsmakers verbonden aan het onderwijs over de achteruitgang van de Nederlandse taalbeheersing bij de leerlingen in Vlaanderen, en dat wordt ook bevestigd door de internationale tests zoals bv een PISA waarin duidelijk werd dat 24% van de Vlaamse leerlingen (van de deelnemende scholen) niet eens het basisniveau van lezen behaalt.
Natuurlijk, maar de vraag blijft welke conclusie je daaruit haalt. Er zijn tientallen oorzaken en honderden oplossingen uit te halen. Jij koppelt daar trouwens al die PISA aan, wat helemaal niet zo zeker is. Maar wat inderdaad mogelijk is. Misschien is het wel onze aanpak die niet is afgesteld op een veranderende realiteit en zou de optimale oplossing daarin liggen. Misschien is het een kwestie van taalrichtlijnen superstrak toe te passen en geen woord niet-Nederlands meer toe te laten op school. Twee uitersten in oplossingen. Ik zou het niet weten, want ik ken er niks van, maar ik heb de indruk dat er weer in één richting wordt gekeken voor een "oplossing".

Natuurlijk, maar de vraag blijft welke conclusie je daaruit haalt. Er zijn tientallen oorzaken en honderden oplossingen uit te halen. Jij koppelt daar trouwens al die PISA aan, wat helemaal niet zo zeker is. Maar wat inderdaad mogelijk is. Misschien is het wel onze aanpak die niet is afgesteld op een veranderende realiteit en zou de optimale oplossing daarin liggen. Misschien is het een kwestie van taalrichtlijnen superstrak toe te passen en geen woord niet-Nederlands meer toe te laten op school. Twee uitersten in oplossingen. Ik zou het niet weten, want ik ken er niks van, maar ik heb de indruk dat er weer in één richting wordt gekeken voor een "oplossing".

Over welke veranderende realiteit heb je het dan specifiek, die de verklaring zou kunnen zijn van de stelselmatige achteruitgang van de Nederlandse taalvaardigheid onder de leerlingen op Vlaamse scholen?

Dat er vooral in één richting gekeken wordt, is een gevolg van de realiteit. Die jij ontkent. Kop in het zand steken heeft de afgelopen 25 jaar niet geholpen, en jij wil zo verder blijven doen. Je kent er niks van (jouw woorden!), maar voelt je wel geroepen om alles tegen te spreken, zelfs als we mensen uit het milieu parafraseren. Je durft onomwonden stellen dat er tientallen oorzaken en honderden oplossingen zijn, maar als je er niks van kent, waarop stoel je die uitspraak dan?

Je kunt de term "omvolking" niet los zien van de complottheorieën en alleen kijken naar de cijfers, want dan is er geen sprake van "omvolking". Dat is het hele punt net. Je doet alsof het een legitieme theorie is die toevallig is misbruikt. Nee, het is een nazistisch verzinsel dat tegenwoordig op nieuw wordt aangehaald als iets dat waar is.

Hoe is er geen sprake van omvolking als uit cijfers blijkt dat bv 70% van de leerlingen geen Nederlands meer als thuistaal heeft? Of meer dan de helft niet de Belgische nationaliteit?

Dat het ooit begonnen is als een complottheorie ( zeker dat dit een gewenst effect zou zijn door een of andere elite) en het helaas goed doet in minder smakelijke middens, verandert die percentages toch niet.

Over welke veranderende realiteit heb je het dan specifiek, die de verklaring zou kunnen zijn van de stelselmatige achteruitgang van de Nederlandse taalvaardigheid onder de leerlingen op Vlaamse scholen?

Dat er vooral in één richting gekeken wordt, is een gevolg van de realiteit. Die jij ontkent. Kop in het zand steken heeft de afgelopen 25 jaar niet geholpen, en jij wil zo verder blijven doen. Je kent er niks van (jouw woorden!), maar voelt je wel geroepen om alles tegen te spreken, zelfs als we mensen uit het milieu parafraseren. Je durft onomwonden stellen dat er tientallen oorzaken en honderden oplossingen zijn, maar als je er niks van kent, waarop stoel je die uitspraak dan?
Maar ik ontken die niet! Ik zeg gewoon: zoals bij alle cijfers niet maar in één richting kijken. Niet wat betreft oorzaak, niet wat betreft welke problemen dat al dan niet geeft en niet wat betreft welke oplossing het beste zou zijn daarvoor. Je mag hier al niet vragen voor een béétje nuance of je bent een struisvogel, ontkent het probleem, spreekt alles tegen...

Maar ik ontken die niet! Ik zeg gewoon: zoals bij alle cijfers niet maar in één richting kijken. Niet wat betreft oorzaak, niet wat betreft welke problemen dat al dan niet geeft en niet wat betreft welke oplossing het beste zou zijn daarvoor. Je mag hier al niet vragen voor een béétje nuance of je bent een struisvogel, ontkent het probleem, spreekt alles tegen...

Goh, ik vond de insinuatie dat het geen probleem is dat 70-90% van de leerlingen thuis geen Nederlands spreken en misschien juist tweetalig zijn, in de context van vandaag, niet direct getuigen van een vraag voor meer nuance.

De 2 lagere scholen in centrum Denderleeuw: 70.3% thuistaal niet Nederlands en 78,1% (de school in de Leeuwbrugwijk). En dat waren eind jaren 90 zo goed als niet-gemixte scholen.

Ook gezien. Daar ook naar school gegaan. Intussen is het daar een franstalige Brusselse voorstad geworden waar je meer anderskleurigen ziet dan blanken. Toch wel straf hoe snel het daar gegaan is.

Ook gezien. Daar ook naar school gegaan. Intussen is het daar een franstalige Brusselse voorstad geworden waar je meer anderskleurigen ziet dan blanken. Toch wel straf hoe snel het daar gegaan is.
Same in Vilvoorde. Ik was destijds begin jaren 90 de enige "bruine" van de klas. Nu is het volledig andersom, heel straf hoe snel de samenstelling van de bevolking is veranderd in pakweg 35 jaar tijd

Same in Vilvoorde. Ik was destijds begin jaren 90 de enige "bruine" van de klas. Nu is het volledig andersom, heel straf hoe snel de samenstelling van de bevolking is veranderd in pakweg 35 jaar tijd

Het issue is natuurlijk niet het pigment van de huid. Het issue ligt in taal. Ik ken nog mensen die lesgeven daar. Het is onmogelijk om daar vlot les te geven als de helft van de klas met moeite het nederlands gesproken lesuur kan volgen. Zo krijg je dus die gigantische achterstand en het falen van het schoolsysteem.

Ik hoor vaak mensen ''ik wil mijn kinderen naar een diverse school sturen'' en als je die mening niet deelt ben je meteen een racist. Vind ik echt problematisch. Ik stuur mijn dochter naar de school die haar het meeste kans geeft op slagen in het leven en dat zijn momenteel toevallig de scholen waar het merendeel blanke kinderen zitten. Dat heeft geen hol te maken met huidskleur maar alles met thuistaal.

We zijn allemaal te druk bezig met proberen politiek correct te zijn dat niemand de ballen heeft om het eigenlijke probleem aan te pakken in gemeentes zoals Denderleeuw: taalachterstand.

Even een totaal andere datapunt van diversiteit aanhalen.

Holy shit het aandeel mannelijke leerkrachten is absoluut schrijnend laag. Anekdotisch wist ik dat. Maar dit zijn keiharde cijfers. Ik zie basisscholen met 1 of 2 mannen op een korps van 20 leerkrachten.

De Standaard heeft ook een interessante reeks over die "witte scholen" en diversiteit. Toevallig gisteren het stukje podcast erover beluisterd in "de Standaard vandaag". Het ging in de podcast specifiek over twee scholen in Borgerhout die letterlijk naast elkaar liggen (gescheiden door een muurtje waarbij zelfs 1x per week de lln. van de ene school bij de andere gingen gebruik maken van hun turnzaal.

Daarbij bleek dat de ene school 90% diversiteit had, de andere amper 10% en daarmee dus kan gezien worden als een "witte school". Veel interessante stellingen. Het ging er bv. even over dat er een verslechtering van diversiteit gekomen is doordat de overheid de verplichte doelstellingen errond heeft losgelaten maar evenzeer dat zo'n diversiteit of net het gebrek eraan zichzelf ook in stand houdt door keuzes van de school (bv. aanbod richtingen) of bepaalde type ouders die omwille van een "naam" van een school of reputatie ergens voor kiezen.

Ik lees hierboven verschillende reacties die op de taalachterstand en taal in het algemeen borduren. Dat klopt volgens mij ook wel maar dan blijft die casus in Borgerhout met de twee scholen naast elkaar wel best bijzonder. Al moet ik er wel bij zeggen dat één van de scholen (de "witte" school) een Steinerschool is. Dat verklaart vermoedelijk wel al een groot deel waarom er zo'n verschil is. Hoewel ze dat aspect zo niet (wouden) benoemen in de podcast.

Ik woon nog in een echt 'Vlaams dorp'. Hier is nog heel weinig diversiteit.

Maar als je dan in die statistieken ziet dat al 12% hier op school al geen NL thuis spreekt, vind ik dat wel opvallend. Al weet ik wel dat ze een bepaalde instroom gehad hebben met de crisissen in Oekraïne en Afghanistan de laatste jaren.
Holy shit het aandeel mannelijke leerkrachten is absoluut schrijnend laag. Anekdotisch wist ik dat. Maar dit zijn keiharde cijfers. Ik zie basisscholen met 1 of 2 mannen op een korps van 20 leerkrachten.
Zeker in het kleuter en lager onderwijs is het toch vooral een vrouwenjob. Hier op school zijn er 2 mannelijke leekrachten (6e leerjaar en leerkracht LO) op een totaal van ongeveer 30 totale krachten.

Als ik naar mijn secundaire school kijk waar ik vroeger zat: 67% spreekt geen NL thuis, 80% leerlingen met schooltoelage, 27% vroegtijdige schoolverlaters. Damn, tijden veranderen. Wees maar eens leerkracht denk ik dan.

Laatst bewerkt:
Ik woon nog in een echt 'Vlaams dorp'. Hier is nog heel weinig diversiteit.

Maar als je dan in die statistieken ziet dat al 12% hier op school al geen NL thuis spreekt, vind ik dat wel opvallend. Al weet ik wel dat ze een bepaalde instroom gehad hebben met de crisissen in Oekraïne en Afghanistan de laatste jaren.

Zeker in het kleuter en lager onderwijs is het toch vooral een vrouwenjob. Hier op school zijn er 2 mannelijke leekrachten (6e leerjaar en leerkracht LO) op een totaal van ongeveer 30 totale krachten.

Hier ook een boerengat en toch ook 14% waarbij de thuistaal geen NL is. Dat cijfer van studietoelage vind ik persoonlijk ook best hoog op veel scholen. Ik dacht echt niet dat er zoveel toelages werden uitgedeeld.

En, wat hier in de buurt ook opvalt, is het verschil tussen kleuter/basis & middelbare school. Waar kleuter/lager opmerklijk hoger percentage hebben. Laten we kijken wat de cijfers zijn voor thuistaal niet Nederlands in Denderleeuw voor de middelbare scholen: 54% in het Atheneum, 35% in Leonardo College & 46% in Leonardo College 1 (geen idee wat het verschil is, heb het op nog plekken gezien dat er op dezelfde locatie meerdere scholen getoond worden met verschillende cijfers).

Ik vraag mij dan af of dit verschil er is door de tijd, dus dat er zoveel meer instroom is gebeurd op 6j of dat die leerlingen dan bv. naar een middelbare school in Brussel gaan (wat afgaand op de scholieren op de trein tussen Denderleeuw en Brussel mij niet zou verbazen)?
Of misschien eerder dorpen <> steden, of type onderwijs. Ik zie bv dat het percentage in het middelbaar ook hoog is in de dichtsbijzijnde centrumstad; en voornamelijk in technische scholen.

Even een totaal andere datapunt van diversiteit aanhalen.

Random kleuterschool:
db5ONY8.png

Wat zijn nu eigenlijk de wetenschappelijk bewezen implicaties van de criteria die worden vermeld in die schoolwijzer? Ik geef toe dat 70% anderstaligen niet gezond aanvoelt voor mij, maar ik lees dat het toch vooral het inkomen van de ouders is dat relevant is voor de schoolresultaten. Waarom wordt dat dan niet meegenomen?

Wat zijn nu eigenlijk de wetenschappelijk bewezen implicaties van de criteria die worden vermeld in die schoolwijzer? Ik geef toe dat 70% anderstaligen niet gezond aanvoelt voor mij, maar ik lees dat het toch vooral het inkomen van de ouders is dat relevant is voor de schoolresultaten. Waarom wordt dat dan niet meegenomen?
En als ik me niet vergis ook het opleidingsniveau van de moeder.

Ook uit eigen ervaring met onze kinderen in de kleuterklas, weet ik toch van verschillende kleuters die hoogopgeleide ouders hebben, maar thuis geen Nederlands spreken. Dus er zal wel wat nuancering mogelijk zijn van die cijfers. Bij ons thuis is het tweetalige opvoeding, ik vermoed dat dit genoteerd wordt als thuis Nederlandstalig.

Voor onze school keek ik ook even naar het aantal vrouwelijke leerkrachten. Staat op 100% :-) Er is toch zeker een man ook les aan het geven, dus ik weet niet hoe recent de cijfers zijn?

Terug
Bovenaan