grafzerkpisser
Active member
Trouwens wat meer on topic: zelfs al beoordelen zogenaamde 'factcheckers' de uitspraak van de Molenbeekse schepen dat mensen die een probleem hebben met een waarnemend burgemeester met hoofddoek dat die België maar moeten verlaten als 'onwaar' omdat ze gezegd zou hebben dat ze maar naar een andere Brusselse gemeente moeten verhuizen... zijn we dan werkelijk zo blind voor dat dit fenomeen heus niet gaat stoppen bij gemeentegrenzen als we niet harder ingrijpen? Want Molenbeek is zonder twijfel het ergste binnen Brussel, maar zijn alle andere gemeentes van Brussel beter?
Blader eens door de scholenwijzer die afgelopen week is uitgegeven. Dat geeft een goede indicatie van wat je de komende 10 à 20 jaar te wachten staat.
Zo scoren de scholen in jouw gemeente: ontdek alles over slaagkansen, aantal zittenblijvers en meer in de HLN Schoolwijzer
Volgende week openen opnieuw de poorten in zo’n 4.000 Vlaamse scholen. Voor meer dan 1,2 miljoen leerlingen zit de zomervakantie er dan op. Maar wat heeft elke school te bieden? Wat zijn de slaagkansen? Hoeveel zittenblijvers zijn er? In de HLN Schoolwijzer bundelen we alle gegevens van alle...
In Brussel kan je nog zeggen dat het vaak om Walen gaat die in het Vlaams onderwijs zitten.
In Antwerpen en omstreken lijkt me dat minder het geval.
In rechtse kringen wordt de term “omvolking” wel eens gebruikt. Waar je dit fenomeen zo’n 15 jaar geleden vooral in grootsteden zag, zie je het nu steeds meer opschuiven naar randgemeenten en kleinere steden. Puur demografisch kan je dat moeilijk anders benoemen. (De complottheorieën die aan de term hangen laat ik buiten beschouwing, ik heb het puur over de cijfers.)
On topic: de uitspraak van de politica was platvloers, maar racisme zou ik het niet noemen. Denigrerende uitlatingen over religie (welke dan ook) hebben niets met afkomst te maken. (Als we racisme volgens Unia opzoeken, is het begrip intussen zo uitgehold: racisme is een superioriteitsdenken waarbij het ene zogenaamde ras beter is dan het andere. Dat kan de vorm aannemen van discriminatie, haatspraak of een haatmisdrijf.)
Los daarvan heeft de waarnemend burgemeester recht van antwoord, en dat heeft ze ook genomen. Persoonlijk neem ik geen aanstoot aan haar reactie. Gezien haar functie in een van de meest problematische wijken van Brussel was het misschien niet zo tactvol. (Of net wel, want zo leidt ze de aandacht weg van de echte problemen in die buurt.)
Er is toch zeker een man ook les aan het geven, dus ik weet niet hoe recent de cijfers zijn?