Schuldsaldoverzekering

Anoukie

Member
Ik zal binnenkort samen met mijn man een woning (laten) bouwen.
Aangezien we hiervoor een hypothecair krediet hebben afgesloten, wensen we beide een schuldsaldoverzekering af te sluiten.
Mijn man zal deze afsluiten bij KBC. Voor mezelf vrees ik echter dat ik bij KBC een enorme bijpremie zal moeten betalen door mijn overgewicht.

Via spaargids heb ik een aantal offertes ontvangen van SSV maar ik twijfel een beetje aan de betrouwbaarheid van de aanbieders (bv. Aviza, Cardif, NN, April...) en ik wil absoluut voorkomen dat er moeilijkheden zijn met de SSV mocht er iets met mij gebeuren.

Bij welke maatschappij hebben jullie een SSV?
Hebben jullie een uitgebreide medische vragenlijst moeten invullen?
Zijn hier ook mensen met zwaar overgewicht (BMI +40) en hoeveel bedraagt jullie bijpremie?

We hebben allebei onze SSV bij Belfius, de bank waar we ook onze lening hebben lopen.
Ze hebben enkel gevraagd of we rookte, meer niet.

Wel heeft mijn vrouw iets meer moeten betalen omdat ze 2 jaar ouders is.
Hebben de SSV ook in één keer betaald. Zijn we er vanaf!

We hebben allebei onze SSV bij Belfius, de bank waar we ook onze lening hebben lopen.
Ze hebben enkel gevraagd of we rookte, meer niet.
idem hier.

zou dit dan zo veranderd, of strenger geworden zijn? best mogelijk natuurlijk, nu obesitas meer en meer een issue aan het worden is.

Ik zal binnenkort samen met mijn man een woning (laten) bouwen.
Aangezien we hiervoor een hypothecair krediet hebben afgesloten, wensen we beide een schuldsaldoverzekering af te sluiten.
Mijn man zal deze afsluiten bij KBC. Voor mezelf vrees ik echter dat ik bij KBC een enorme bijpremie zal moeten betalen door mijn overgewicht.

Via spaargids heb ik een aantal offertes ontvangen van SSV maar ik twijfel een beetje aan de betrouwbaarheid van de aanbieders (bv. Aviza, Cardif, NN, April...) en ik wil absoluut voorkomen dat er moeilijkheden zijn met de SSV mocht er iets met mij gebeuren.

Zijn hier ook mensen met zwaar overgewicht (BMI +40) en hoeveel bedraagt jullie bijpremie?
ik denk dat wij verplicht waren om de schuld saldo verzekering ook moesten nemen bij de bank waar we de lening namen. Dan kregen we een korting.

Er was een medische vragenlijst, waar BMI wel van tel was, ook roken werd bevraagd. BMI viel toen bij mij laag genoeg dat ik geen bijpremie moest betalen.

Doorgaans zijn lengte en gewicht basisvragen die altijd gevraagd zullen worden. Misschien uitzondering bij kleine krediet (<40 à 50K). Dat samen met nog wat andere medische vragen en rookgedrag zullen bepalen in welke mate er een verdere medische screening nodig is.

@pardal: verplicht ben je nooit, maar als je het niet doet krijg je inderdaad geen korting ervoor.

Doorgaans zijn lengte en gewicht basisvragen die altijd gevraagd zullen worden. Misschien uitzondering bij kleine krediet (<40 à 50K). Dat samen met nog wat andere medische vragen en rookgedrag zullen bepalen in welke mate er een verdere medische screening nodig is.

@pardal: verplicht ben je nooit, maar als je het niet doet krijg je inderdaad geen korting ervoor.
Bij ons was het enkel de vraag of we rookte of niet.
Maar ik en mijn vrouw hebben geen overgewicht of andere fysieke of medische "opvallendheden".
Misschien bij mensen die er ongezonder uitzien, dat ze wel de vragenlijst bovenhalen.

1. KBC
2. Mijn vrouw omwille van haar diabetes type 1
3. Geen overgewicht maar mijn leeftijd (36j) woog zwaarder door dan mijn vrouw haar diabetes in meerpremie.

Met vragen is niks mis eh. Ik zou gewoon bij de KBC een offerte vragen voor uw SSV. Je bent ook niet verplicht om 100% te verzekeren per persoon.
Als jullie financiën dat toelaten (uw partner verdient goed zijn kost) kan jij voor minder verzekeren en alzo dus ook de premie laten zakken.
Het enige dat je u moet afvragen:
Als uw inkomen (door overlijden) wegvalt, hoeveel van de lening moet dan wegvallen om voor uw partner om het voor hem/haar leefbaar te houden. Als dat 10% is, verzeker uzelf dan aub niet voor 100%.

Mijn partner en ik hebben beiden 70% genomen zodat de "overblijvende partij" eventueel ook parttime kan gaan werken om de zorg voor de kinderen te verzekeren.
Vergeet ook niet dat in vele gevallen een hospitalisatieverzekering ook uitbetaalt bij overlijden.

Mijn partner en ik hebben beiden 70% genomen zodat de "overblijvende partij" eventueel ook parttime kan gaan werken om de zorg voor de kinderen te verzekeren.
Vergeet ook niet dat in vele gevallen een hospitalisatieverzekering ook uitbetaalt bij overlijden.

Ik heb 100% genomen, mijn vrouw 60%. Ze kon geen SSV nemen op de bestaande hypotheek die uitsluitend op mijn naam staat. Maar die kan ik gerust alleen aflossen. Ik heb ook een veel groter aandeel in de woning als mijn vrouw, dus het maakt niet zoveel uit. Hoop dat ze de tijd dat de SSV loopt nog leeft (en veel langer ook BTW).

Is 2 x 100% SSV nodig ?

Is het een voorwaarde voor de lening of wil je het zelf ? Ik ben zelf van de overtuiging dat elk 100% verzekerd dure overkill is.

Hier is het 20/80. Samen 100% (omdat het moest als vw voor de goedkope lening). Ik ben 3y ouder en man. Ik ben het dure geval bij de SSV. Als ik doodval, casht ze mijn levensverzekering van werk (>>> openstaande hypo). Als zij doodvalt, is het huis grotendeels van mij.

Misschien een optie bij jullie om de dure SSV te vermijden.

Je moet bijna altijd vragenlijsten invullen, zeker als er gekende aandoeningen zijn. En als het bedrag groot genoeg wordt, hang je er altijd aan. Met wat pech, mag je op een fiets kruipen en doen ze wat testen...

That being said, roken, lengte en gewicht zijn standaard. Idem met 'heb je kanker gehad', 'heb je HIV' en andere nogal kritische ziektes.

Toen wij de ssv afsloten samen met de lening zei de bankmedewerker vrij vluchtig dat er vast geen medische problemen waren, daar we allebei een voorgeschiedenis hadden, toch een lange vragenlijst gekregen en bijgevolg ook een hogere premie.
Misschien zonde maar dat lijkt me zo'n typische verzekering waarin je best zo eerlijk mogelijk bent.

Toen wij de ssv afsloten samen met de lening zei de bankmedewerker vrij vluchtig dat er vast geen medische problemen waren, daar we allebei een voorgeschiedenis hadden, toch een lange vragenlijst gekregen en bijgevolg ook een hogere premie.
Misschien zonde maar dat lijkt me zo'n typische verzekering waarin je best zo eerlijk mogelijk bent.
Ja, best eerlijk zijn inderdaad. Maar het is niet dat als je een medische geschiedenis hebt, dat perse de premie stijgt.
Ik heb zowel mijn SSV als hospitalisatieverzekering bij KBC. Bij SSV geen bijpremie, en bij hospitalisatie heb ik een bijpremie van 25%. Dus ze kijken volgens mij echt naar specifieke aandoening en risico op overlijden of risico op hospitalisatie.

Voor SSV hebben we 2x 50% genomen. Ook om inderdaad samen op 100% te komen. Had liever niks betaald, maar verplicht om de korting te krijgen. Toch weer €15/m x 2 dat je weggooit in ons geval.

Bij ons was het enkel de vraag of we rookte of niet.
Maar ik en mijn vrouw hebben geen overgewicht of andere fysieke of medische "opvallendheden".
Misschien bij mensen die er ongezonder uitzien, dat ze wel de vragenlijst bovenhalen.
Dat zou toch ook vreemd zijn?
Ik heb obesitas maar voor de rest (hout vasthouden) ben ik wel "gezond".
Een vriendin van mij heeft een perfect figuur en ziet er zogezegd gezond uit maar heeft wel een hersenbloeding gehad toen ze 37 was.
Op uiterlijk mag je dus absoluut niet afgaan.

1. KBC
2. Mijn vrouw omwille van haar diabetes type 1
3. Geen overgewicht maar mijn leeftijd (36j) woog zwaarder door dan mijn vrouw haar diabetes in meerpremie.

Met vragen is niks mis eh. Ik zou gewoon bij de KBC een offerte vragen voor uw SSV. Je bent ook niet verplicht om 100% te verzekeren per persoon.
Als jullie financiën dat toelaten (uw partner verdient goed zijn kost) kan jij voor minder verzekeren en alzo dus ook de premie laten zakken.
Het enige dat je u moet afvragen:
Als uw inkomen (door overlijden) wegvalt, hoeveel van de lening moet dan wegvallen om voor uw partner om het voor hem/haar leefbaar te houden. Als dat 10% is, verzeker uzelf dan aub niet voor 100%.

Het stomme is dat ik een offerte heb van KBC en dat ik het effectieve tarief (eventuele bijpremie) pas ken als ik die vragenlijst invul.
Dat snap ik niet echt goed... Ik moet toch nog kunnen beslissen nadat ik de echte premie ken.

Is 2 x 100% SSV nodig ?

Is het een voorwaarde voor de lening of wil je het zelf ? Ik ben zelf van de overtuiging dat elk 100% verzekerd dure overkill is.

Hier is het 20/80. Samen 100% (omdat het moest als vw voor de goedkope lening). Ik ben 3y ouder en man. Ik ben het dure geval bij de SSV. Als ik doodval, casht ze mijn levensverzekering van werk (>>> openstaande hypo). Als zij doodvalt, is het huis grotendeels van mij.

Misschien een optie bij jullie om de dure SSV te vermijden.

Je moet bijna altijd vragenlijsten invullen, zeker als er gekende aandoeningen zijn. En als het bedrag groot genoeg wordt, hang je er altijd aan. Met wat pech, mag je op een fiets kruipen en doen ze wat testen...

That being said, roken, lengte en gewicht zijn standaard. Idem met 'heb je kanker gehad', 'heb je HIV' en andere nogal kritische ziektes.
2x 100% is inderdaad niet echt nodig. We moeten samen 100% gedekt zijn om een korting te krijgen op onze lening.
Nu zijn we gegaan voor een 100% dekking voor mijn man en ik 0€. Ik zou dus ergens anders mijn SSV nemen omdat KBC redelijk prijzig is.

Ik had een paar offertes waarvan de goedkoopste 50% minder kost dan die van KBC.
Nu begin ik echter te twijfelen aan de betrouwbaarheid van die maatschappij. De reviews die ik online vind beloven ook niet veel goeds.

Het stomme is dat ik een offerte heb van KBC en dat ik het effectieve tarief (eventuele bijpremie) pas ken als ik die vragenlijst invul.
Dat snap ik niet echt goed... Ik moet toch nog kunnen beslissen nadat ik de echte premie ken.

Je zal altijd nog kunnen afzien/annuleren nadat je de definitieve premie hebt gekregen.

Nu begin ik echter te twijfelen aan de betrouwbaarheid van die maatschappij. De reviews die ik online vind beloven ook niet veel goeds.
In de meeste gevallen heb je die verzekeraar nooit meer nodig eens de polis is afgesloten. Vraag zoveel mogelijk offertes aan en ga gewoon voor de goedkoopste. Een schuldsaldoverzekering sluit je af omdat de bank je er toe verplicht of voor je gemoedsrust en niet omwille van de uitstekende service van de maatschappij in kwestie.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat wij zelfs bij de dokter moesten gaan om een vragenlijst te laten invullen (NN - wel al 9 jaar geleden). Wat je moet voorleggen zal dus eerder aan de verzekeringsmaatschappij liggen dan aan hoe je er uitziet.

Zelf trouwens 100/100 genomen hier. Gewoon als vorm van levensverzekering.

Dat zou toch ook vreemd zijn?
Ik heb obesitas maar voor de rest (hout vasthouden) ben ik wel "gezond".
Een vriendin van mij heeft een perfect figuur en ziet er zogezegd gezond uit maar heeft wel een hersenbloeding gehad toen ze 37 was.
Op uiterlijk mag je dus absoluut niet afgaan.
Ja, als je andere getuigenissen hier leest is dat vreemd. Maar een andere verklaring heb ik er niet voor.
Klopt dat je op fysieke uiterlijk niet de medische gezondheid van iemand kan bepalen. Dus iedereen zou dezelfde vragenlijst moeten krijgen!

Maar het is wel zo dat obesitas veel gezondheidsproblemen veroorzaakt, dus de SSV premie veel kan zijn is, is te verwachten.

Je zal zeker nog kunnen annuleren na het invullen van de vragenlijst.

Ik zou gewoon bij zoveel mogelijk banken het traject opstarten (zoals hier gesuggereerd) en dan met u stapel vragenlijsten naar de dokter gaan (als dat nodig is). En kies dan gewoon de goedkoopste.
Als één maatschappij beduidend goedkoper is , check voor de zekerheid dan ook de kleine letters. Mogelijks sluiten zij meer risico's uit van de dekking van de verzekering.
Concreet zou het kunnen dat zij "obesitasgerelateerde" zaken niet dekken en dat daardoor hun premie een pak goedkoper is. Vooral sneu voor de nabestaanden om daar achteraf achter te komen.

Uit nieuwsgierigheid, mag ik vragen hoeveel ze vragen?

Zelf trouwens 100/100 genomen hier. Gewoon als vorm van levensverzekering.
Same here...

In de meeste gevallen heb je die verzekeraar nooit meer nodig eens de polis is afgesloten. Vraag zoveel mogelijk offertes aan en ga gewoon voor de goedkoopste. Een schuldsaldoverzekering sluit je af omdat de bank je er toe verplicht of voor je gemoedsrust en niet omwille van de uitstekende service van de maatschappij in kwestie.
Klopt, maar wat als ik wel opeens doodval en de verzekering wel moet aangesproken worden?
Dan wil ik dat mijn man geen miserie heeft om de verzekering te laten gelden.

Terug
Bovenaan