Science Fiction

● Iemand deze nog aan het volgen? Dat eerste seizoen was effectief fantastisch maar seizoen 2 maakte zo'n nosedive dat ik afhaakte. Snap niet goed hoe al die klassebakken zoals Outer Range en Night Sky gecancelled worden terwijl ze deze vrolijk blijven vernieuwen, ondertussen al voor een 4e seizoen. 🤷‍♂️
Ik ben ook afgehaakt na seizoen 2. Weer zo'n mooi voorbeeld van hoe meerdere seizoenen het geen eer aandoet en het beter bij max 2 seizoenen was gebleven.

● Eerste poster en trailer voor indie retro sci-fi fantasy adventure flick OBEX
obexpostermainscifibigimg5991.jpg

In pre-internet 1987, Conor and his dog named Sandy live a life of seclusion, lost in the slow-rendering graphics of early Macs and televisions aglow with late night horror marathons. But when he begins playing OBEX, a new and mysterious, state-of-the-art computer game, he finds himself trapped in a low-tech, but high-stakes analog hellscape as the line between reality and game blurs.

● Eerste poster en teaser voor Bi Gan's Resurrection
MV5BYmM1YTFhNzYtNmFhYy00MmM5LWJjMmQtYzgyNDdhYzgyZGJiXkEyXkFqcGc@._V1_.jpg

In a world where most of humanity has lost the capacity to dream we follow a woman who discovers an inhuman creature that is still able to experience them. Her consciousness falls into an eternal time zone during a surgical procedure. Trapped in many dreams, she finds the corpse of an android and tries to wake him up by telling endless stories. She enters his dreams, using her ability to perceive illusions to determine the truth in its visions of Chinese history. The film is divided into six chapters, with each representing one of the five senses, plus the mind.
"This phantasmagoric dream machine from visionary Chinese director Bi Gan is an elusive yet monumental love letter to a century of cinema. Unfolding over five chapters that feature a dazzling array of styles, Resurrection is a cascade of imagery united by a luminous mythopoetic conceit: in a sci-fi-coded world where people have lost the desire to dream in the hopes of prolonging life, rogue "fantasmers" continue to stoke their imaginations and exist within unreality. From this magical premise, the film sends its ever-morphing protagonist (played by Jackson Yee) through a series of genres, from Méliès-inflected silent fantasy to wartime thriller to con-artist buddy pic to millennial vampire romance — the latter depicted in one of Bi's customary, ever astonishing, single takes. Even within genre parameters, the director never takes the road well-traveled, offering jolts & marvels around every corner. Resurrection is one of the most audacious and ambitious gifts for cinematic thrill-seekers in many a moon."
Heel korte nietszeggende teaser. Film zelf is bijna 3 uur lang en krijgt een US release van Janus films. Hopelijk wij ook want dit klinkt allemaal bijzonder vreemd en dus behoorlijk interessant. Zeer intrigerend, high hopes! 🤞

● Timetravel, Fleshdoll sacrifices, laser storms, dinosaurs, space stations, magical rings, godzilla like monsters, people raining from the sky, ... De fuq is going on? 😂 Chaotische Thaise science fiction film die all over the place lijkt te gaan. Will no doubt suck maar misschien zo hard dat het nog een leuke rit is? ^^

● Another month, yet another teaser voor Apple's Plur1bus. 😅
● Apple licht na maanden een eerste tipje van de sluier op rond Vince Gilligan's (X-Files, Breaking Bad, Better Call Saul) mysterieuze nieuwe reeks "project Wycaro 339" waar ze nu eindelijk de echte titel van onthuld hebben. Pluribus premiert op Apple TV+ op 7 november.
This is one weird teaser. Best vreemd en geheel niet wat ik verwachtte. Maar geen erg, ik hou wel van vreemd. Benieuwd! Pluribus is a genre-bending original in which the most miserable person on Earth must save the world from happiness. :thinking: Revolution in a skinner box world? Alhoewel die tagline, Happiness is contagious, samen met dat petrischaaltje eerder doet denken aan soort engineered virus of misschien zelfs besmettelijke protein disorder a la creutzfeldt-jakob die dopamine huishouding in overdrive pusht? Ben ook wat aant graven geweest naar mogelijke betekenissen van de titel. Letterlijke vertaling uit het Latijns komt neer op het meervoud van veel; "vele velen". Tevens ook de naam van een vroege multiprocessor die dienst deed als een van de eerste switches waar een voorouder van het internet, ARPANET, op steunde voor packet transmissie. Maar ik vermoed dat ook dit er voor iets gaat tussen zitten; https://en.wikipedia.org/wiki/E_pluribus_unum

tweede teaser;
Lovin'em though. ;p

● Hoe heb ik nog nooit van Space Precinct gehoord? Ok prolly omdat deze reeks maar 2 jaar meeging en maar net iets meer dan duizend votes heeft op IMDB. Serieus gat in mijn cultuur zo te zien.
This looks hella awesome! 😆

● Final trailer voor Trachtenberg's nieuwe Predator film Badlands. Noteer in de kalender; 7 november.
Naar't schijnt wel serieus wat spoilers in deze, zelf niet gecheckt want al lang verkocht. :biglaugh:

● Final trailer voor Lanthimos' Bugonia - 24 oktober is het zover! 🥳

● Poster en trailer voor All You Need is Kill, de anime gebaseerd op de manga die eerder reeds verfilmd werd als Edge of Tomorrow met Cruise en Blunt
b82688hxy1vf1.png

● Eerste trailer voor Decibel "When a struggling singer-songwriter gets the opportunity of a lifetime to work with a tech-obsessed music producer, her art and life are put in peril as she is forced to help create the perfect AI music algorithm." Sci-fi Horror Music Thriller. Ticks a lot of boxes. Heeft potentieel.

● I hope you've been loving these Plur1bus teasers as much as I do...
● Apple licht na maanden een eerste tipje van de sluier op rond Vince Gilligan's (X-Files, Breaking Bad, Better Call Saul) mysterieuze nieuwe reeks "project Wycaro 339" waar ze nu eindelijk de echte titel van onthuld hebben. Pluribus premiert op Apple TV+ op 7 november.
This is one weird teaser. Best vreemd en geheel niet wat ik verwachtte. Maar geen erg, ik hou wel van vreemd. Benieuwd! Pluribus is a genre-bending original in which the most miserable person on Earth must save the world from happiness. :thinking: Revolution in a skinner box world? Alhoewel die tagline, Happiness is contagious, samen met dat petrischaaltje eerder doet denken aan soort engineered virus of misschien zelfs besmettelijke protein disorder a la creutzfeldt-jakob die dopamine huishouding in overdrive pusht? Ben ook wat aant graven geweest naar mogelijke betekenissen van de titel. Letterlijke vertaling uit het Latijns komt neer op het meervoud van veel; "vele velen". Tevens ook de naam van een vroege multiprocessor die dienst deed als een van de eerste switches waar een voorouder van het internet, ARPANET, op steunde voor packet transmissie. Maar ik vermoed dat ook dit er voor iets gaat tussen zitten; https://en.wikipedia.org/wiki/E_pluribus_unum

tweede teaser;
another month another teaser;
Lovin'em though. ;p
cuz of course there's more!

Na al die cryptische teasers eindelijk zowaar een officiële echte teaser
en jawel! zelfs een heuse trailer!
Vrij hevige mrs. davis vibes which is a good thing. Pretty psyched for this. :woohoo:

● En nu we toch bezig zijn, nog een laatste trailer voor de nieuwe predator die binnen 2 weken hier verschijnt

● Ik weet niet juist waarom maar de nieuwe Trek reeks Starfleet Academy slaagt er niet direct in mijn interesse te wekken. Er zijn nochtans wel enkele grote namen van de partij (Giamatti!) maar visueel oogt het niet want het ziet er allemaal zo gelikt en oranje uit. Ook heel die young adult getting schooled angle... Dunno, I hope to be wrong maar denk niet dat dit een hoogvlieger wordt.

● All of You is een Apple original film die nu vrij goed blijkt te scoren op netflix
"A stirring near-futuristic romance of two best friends who harbor an unspoken love for one another even after a test matches one of them up with their supposed soulmate." Heb deze precies nog maar juist gezien; Fingernails 😅 Might give it a spin maar lijkt me vrij voorspelbaar allemaal.

● adult comedy 90s parody sci-fi restaurant show. Sounds proper weird.

● Trailer voor Mercy. Niet zo'n fan van Pratt maar wel van Ferguson. Het concept is niets nieuws maar wel interessant. In deze mystery thriller moet Pratt zijn onschuld bewijzen voor Mercy, AI Ferguson die de rol op zich neemt van judge, jury en executioner. Het feit dat deze in januari opent voorspelt prolly niet veel goeds mr toch. Staat op de kalender.

● Nieuwe trailer voor Edgar Wright's Running Man remake. Ik verwacht er niet al te veel van maar t'is Wright en er doen wel wat leuke namen in mee dus zou toch op zn minst entertaining moeten zijn.

Heel korte nietszeggende teaser. Film zelf is bijna 3 uur lang en krijgt een US release van Janus films. Hopelijk wij ook want dit klinkt allemaal bijzonder vreemd en dus behoorlijk interessant. Zeer intrigerend, high hopes! 🤞
Gezien op Filmfestival Gent. Verwacht niet veel meer te weten te komen over heel dat 'fantasmer' gedoe nadat je de hele film hebt bekeken want dat blijft echt bijzonder vaag allemaal en mi niet genoeg om de afzonderlijke, anthology style verhalen aan elkaar te binden. Ik vond hem alvast beter dan Bi Gans vorige film, maar ook deze heeft last van te lange speelduur en best wel uitgebreide sequenties waar ik helemaal het noorden kwijt was. Having said that, sommige stukken zijn wel echt subliem. Voor het eerste en laatste hoofdstuk + epiloog alleen al is de film absoluut een cinemabezoek waard.

Distributie door Alternative Films, zal dus in België vertoond worden normaal gezien. In welke zalen hij zal spelen, is mij niet duidelijk.

Laatst bewerkt:
● Volledige trailer van Resurrection is nu uit. Had hem prolly ook op filmfest gent moeten meepikken want is precies niet zeker of die hier wel een release krijgt.
● Eerste poster en teaser voor Bi Gan's Resurrection
MV5BYmM1YTFhNzYtNmFhYy00MmM5LWJjMmQtYzgyNDdhYzgyZGJiXkEyXkFqcGc@._V1_.jpg

In a world where most of humanity has lost the capacity to dream we follow a woman who discovers an inhuman creature that is still able to experience them. Her consciousness falls into an eternal time zone during a surgical procedure. Trapped in many dreams, she finds the corpse of an android and tries to wake him up by telling endless stories. She enters his dreams, using her ability to perceive illusions to determine the truth in its visions of Chinese history. The film is divided into six chapters, with each representing one of the five senses, plus the mind.
"This phantasmagoric dream machine from visionary Chinese director Bi Gan is an elusive yet monumental love letter to a century of cinema. Unfolding over five chapters that feature a dazzling array of styles, Resurrection is a cascade of imagery united by a luminous mythopoetic conceit: in a sci-fi-coded world where people have lost the desire to dream in the hopes of prolonging life, rogue "fantasmers" continue to stoke their imaginations and exist within unreality. From this magical premise, the film sends its ever-morphing protagonist (played by Jackson Yee) through a series of genres, from Méliès-inflected silent fantasy to wartime thriller to con-artist buddy pic to millennial vampire romance — the latter depicted in one of Bi's customary, ever astonishing, single takes. Even within genre parameters, the director never takes the road well-traveled, offering jolts & marvels around every corner. Resurrection is one of the most audacious and ambitious gifts for cinematic thrill-seekers in many a moon."

● Monarch: Legacy of Monsters returns to Apple+ met seizoen 2 op 27 februari. Dat eerste seizoen was hier best een guilty pleasure. Beter dan de recente films alvast. 🤷‍♂️

● Ook Fallout is terug. Seizoen 2 verschijnt 17 december op Amazon. Nieuwe trailer;

● Volledige trailer voor Cold Storage
● Poster voor Action Comedy Sci-Fi Thriller Cold Storage
When a mutating, highly contagious fungus escapes a sealed facility, two young employees - joined by a grizzled bioterror operative - must survive the wildest night shift ever to save humanity from extinction. Yup, sounds good! 👌
ahfje099c7hf1.jpeg

● Na de teaser voor Arco, naturally nu de trailer
● In tegenstelling tot deze trailer. This looks hella awesome. :biglaugh:
On his first flight through time, Arco (10) crash lands from the year 3000 into our near future. His fall is witnessed by a little girl, Iris, who helps him return home. Sci-Fi Fantasy, hand drawn animation. Limited US release 14 November

● Trailer voor Gore Vebinski's Good Luck, Have Fun, Don't Die is er!
● Eerste shot van Sam Rockwell in Gore Verbinski's Good Luck, Have Fun, Don't Die
4680m5f215rf1.jpeg

Zegt nog niet zoveel maar deze is nieuw voor mij en klinkt als een behoorlijk interessant project; A man from the future travels to the past and recruits the patrons of a Los Angeles diner he arrives in to help combat a rogue artificial intelligence. Rockwel wordt vergezeld door Haley Lu Richardson, Michael Peña, Zazie Beetz & Juno Temple.

● Tweede trailer voor Project Hail Mary is ook net uitgekomen but... Not watching this one, you prolly shouldn't either. Gewoon gaan kijken en u laten verrassen!
● Het is al veel te lang geleden dat Phil Lord en Chris Miller nog eens een film gemaakt hebben maar voor hun volgende project hebben ze Project Hail Mary uitgekozen!
XHhY5OK.jpg

"Project Hail Mary" is based on Andy Weir's novel of the same name and was scripted by Drew Goddard, who also penned Ridley Scott's hit movie adaptation of Weir's book "The Martian." The parallels don't end there: "Hail Mary," like "The Martian," mainly focuses on an astronaut who's far from Earth and in dire straits. Except, here, the spaceman is Ryland Grace (Ryan Gosling), a former middle-school teacher who's left in an amnesiac state by a series of unfortunate events and must piece his memory back together in the middle of a space mission to save humankind. So no pressure?

Keeping coy. Zal prolly met een nieuwe cast zijn maar cameos zouden voor deze wel geapprecieerd worden. Ze doen er al geheimzinnig over dus ziet er goed. :hurrr:

673fdccdde5fd.jpeg

Yep laat maar komen! :biglaugh:

● korte teaser voor de teaser van Masters of the Universe morgen

● Ook eerste teaser voor het 5e seizoen van For All Mankind. Wederom, zoals we gewoon zijn ondertussen, een serieuze tijdsprong. Ed still narrating so I'm guessing he's somehow still on the show? Half expecting him to show up as a cyborg now. 😅 Of misschien een doorbraak in biotech die ouderdom terug draait? Anyway, 27 maart. Ik schuif sowieso weer aan voor deze. 🍽️

● Apple's Godzilla reeks also returning, 27 februari. Bizar genoeg was dat eerste seizoen eigenlijk best goed. Veel beter dan alle recente films allesinds. Dat Wyat Russel in deze reeks de jongere versie van zn echte vader Kurt Russel speelt heeft al enkele vrij memorable scenes opgeleverd. Exciting Kaiju adventures met veel meer hart dan de films dus yep ook deze staat sowieso op de menu.

● Nieuwe trailer voor Gore Verbinski's Good Luck, Have Fun, Don't Die

en omdat we in deze spannende en vrij zure tijden toch ook af en toe nog is moeten kunnen lachen;
pbwsprrfyfd81.jpg

● Ook eerste teaser voor het 5e seizoen van For All Mankind. Wederom, zoals we gewoon zijn ondertussen, een serieuze tijdsprong. Ed still narrating so I'm guessing he's somehow still on the show? Half expecting him to show up as a cyborg now. 😅 Of misschien een doorbraak in biotech die ouderdom terug draait? Anyway, 27 maart. Ik schuif sowieso weer aan voor deze. 🍽️
Ah, nice! Hier kijk ik al lang naar uit.

ja, niet twijfelen.
laatste 2 seizoenen vond ik net iets minder ik vond de bad guy niet passen, maar overall één van de betere sci-fi reeksen, imo.

The Expanse op Prime video is dit een goeie Science Fiction serie om te beginnen kijken?
dude..... dat is gewoon de beste scifi reeks gemaakt de afgelopen jaren.
how i wish i could go back to watching it all again for the first time. Die kleine details, die hard scifi... echt de moeite.

The Expanse op Prime video is dit een goeie Science Fiction serie om te beginnen kijken?
De eerste twee seizoenen zijn heel erg goed, ergens halverwege S3 komt er een vrij plotse verschil in kwaliteit. Niet iedereen ervaarde dat zo, maar ik heb een paar keer overwogen om te stoppen met kijken die laatste twee seizoenen...

De eerste twee seizoenen zijn heel erg goed, ergens halverwege S3 komt er een vrij plotse verschil in kwaliteit. Niet iedereen ervaarde dat zo, maar ik heb een paar keer overwogen om te stoppen met kijken die laatste twee seizoenen...
Ik vond het vijfde seizoen wel een van de betere. seizoen 4 vond ik de minste overall.
vooral met het bombardement van de aarde, de teloorgang van de maatschappij, iedereen die vlucht naar de maan met geld. De arc naomi, philip en inaros vond k minder. Maar de scene als ze dan zonder spacesuit van het ene schip naar het andere vliegt met die injectable oxygen is gewoon batshit crazy.

En uiteraard splatterscene uit season 3 is best wel een :wtf: momentje

Laatst bewerkt:
Na bijna vijftig jaar een die-hard Trekkie te zijn geweest, heb ik de handdoek in de ring gegooid.
Genoeg is genoeg. Het gaat niet meer. Star Trek is dood — “look at what they did to my boy”.
De voorbije jaren waren al een gevecht. Toch slaagde ik er af en toe nog in om, tussen de berg politiek gedreven onzin, plotholes en ronduit idiote verhaallijnen, hier en daar een sprankeltje Trek te vinden. Meestal beperkte dat zich tot visuele elementen die dit oude Trekkie-hart nog konden bekoren.
Maar nu is het voorbij. Het nieuwste gedrocht uit het “follow the pink brick road”-brein van Alex Kurtzman heet Starfleet Academy: een woke-fest zoals we dat binnen Trek nog niet gezien hebben — denk Beverly Hills 90210… in space.
Gene Roddenberry’s nalatenschap — een utopische visie op de mensheid, met zelfverbetering als kern — is verminkt en ontwijd. Wat rest is een show die nog wel de naam Star Trek draagt, maar niets meer van zijn ziel.
Ik ben dus gestopt met kijken en heb geen enkele intentie om opnieuw te beginnen. Dat is voor het eerst. Misschien ben ik gewoon te oud geworden en kan ik niet meer mee met de zogenaamde “moderne waarden”, waarin verhaal en inhoud ondergeschikt zijn aan een politieke agenda.
Gelukkig heb ik nog een uitgebreide bibliotheek vol “oude brol”. Zolang men dat ouderwetse repertoire blijft remasteren op Blu-ray, blijf ik het met plezier herontdekken. Desondanks voelt dit als een afscheid van een franchise die zo lang een deel heeft uitgemaakt van mijn leven, en voelt het wrang aan.
“I have been - and always shall be - your friend.”

Ik heb Starfleet Academy nog niet gezien, dus daar oordeel ik niet over. Maar ik zal toch nooit snappen hoe iemand een levenslange Star Trek fan kan zijn en nu ineens een issue heeft met "politiek gedreven onzin". That's always been Trek.

De laatste jaren was wel op en af: Seizoenen 1 en 2 van Discovery vond ik geniaal, de eerste twee seizoenen van Strange New Worlds vond ik echt geweldig, Lower Decks is bij de beste Trek en Picard seizoen 3 was gewoon hartje vol als Trek fan sinds eind jaren '80. Minder vond ik alles van Discovery na seizoen 2 (ik heb daardoor seizoen 5 zelfs nog eens niet gezien), de eerste twee seizoenen van Picard en dan het huidig laatst gespeelde seizoen van Strange New Worlds. En dat laatste puur omdat er meer en meer gimmick episodes zijn geweest. Prodigy en Starfleet Academy heb ik nog niet gezien. Die eerste wordt blijkbaar best hoog ingeschat.

Dat het verhaalgewijs niet altijd even goed is, kan ik volgen. Dat was vroeger ook soms wel zo, maar dan viel dat minder op gezien het groot aantal eps per seizoen. Dus als mensen afhaken op de verhaallijnen, deel ik die mening niet helemaal maar kan ik wel snappen dat die er heerst bij wat mensen. Maar de "politieke onzin"? En dan zeggen dat Roddenberry zijn Trek zo vernietigd is? Roddenberry was net DE Diversity voorvechter. Die wilde daar zelfs veel verder in gaan, maar werd tegengehouden door de big chiefs indertijd omdat dat allemaal te vooruitstrevend zou zijn voor de massa.

Veel dingen zijn ook afhankelijk van de tijden en uw eigen opgroeien. Ondanks wat ik zeg, zal ik ook nog altijd het meest enthousiast zijn over TNG en DS9. Maar mijn zoon van 12 bvb krijg ik daar niet warm voor: Veeeeeeeeeel te traag. Die vindt Discovery en Strange New Worlds dan bvb wel zeer goed. En dan moeten we niet vergeten dat TV niet enkel voor de oude die-hards gemaakt wordt, maar vooral voor ht huidige publiek. Trek zal niet overleven door ons, maar door het nieuw volk.

Ik heb Starfleet Academy nog niet gezien, dus daar oordeel ik niet over. Maar ik zal toch nooit snappen hoe iemand een levenslange Star Trek fan kan zijn en nu ineens een issue heeft met "politiek gedreven onzin". That's always been Trek.
Maar de "politieke onzin"? En dan zeggen dat Roddenberry zijn Trek zo vernietigd is? Roddenberry was net DE Diversity voorvechter.

Veel dingen zijn ook afhankelijk van de tijden en uw eigen opgroeien. Ondanks wat ik zeg, zal ik ook nog altijd het meest enthousiast zijn over TNG en DS9. Maar mijn zoon van 12 bvb krijg ik daar niet warm voor: Veeeeeeeeeel te traag. Die vindt Discovery en Strange New Worlds dan bvb wel zeer goed. En dan moeten we niet vergeten dat TV niet enkel voor de oude die-hards gemaakt wordt, maar vooral voor ht huidige publiek. Trek zal niet overleven door ons, maar door het nieuw volk.

Star Trek is altijd progressief geweest, maar niet op deze manier. Diversiteit en inclusiviteit maakten altijd deel uit van de Trek-filosofie, zonder dat de kwaliteit van het verhaal daaronder leed. Het was vanzelfsprekend aanwezig, maar nooit zo ostentatief of opdringerig als vandaag.
Nieuwe ideeën werden vaak op een originele en intelligente manier gebracht, waardoor je als kijker werd uitgenodigd om zelf na te denken. Denk aan de beroemde (bijna eerste) interraciale kus op nationale tv, of aan mannen die een soort tuniek droegen als uniform. Dat was vernieuwend, maar nooit belerend.
Vandaag word je gedwongen om woke propaganda te slikken, liefst in overdaad, en wie een andere mening durft te hebben, is meteen “niet van deze tijd”. Het is gewoon enorm overdreven en in-your-face en echt een keurmerk van Kurzman: meer focus op boodschap en spektakel dan op coherente verhalen, nuance en ideeën. Waar Star Trek vroeger vertrouwen had in de intelligentie van de kijker, kiest Kurtzman-Trek voor luid, opzichtig en belerend. Minder sciencefiction, meer activisme — en dat voelt voor veel oude fans als een breuk, geen evolutie.
Wat men nu graag zegt is dat “deze Trek niet voor jou gemaakt is”. Men vergeet daarbij dat Star Trek altijd voor iedereen bedoeld was — niet enkel voor een hippe, zogenaamd vooruitstrevende jeugd. Het feit dat wij "oude knarren" onze bek maar moeten houden en plaats maken voor de jonge garde, is gewoon onzin, en trekt alles waar Trek voor staat in vraag. Ik twijfel er trouwens aan dat nu-trek door alle jongelui wel zo gesmaakt wordt, alleszins niet door mijn jongste zoon, die vindt het evenzeer die "politiek gedreven onzin".

Star Trek is altijd progressief geweest, maar niet op deze manier. Diversiteit en inclusiviteit maakten altijd deel uit van de Trek-filosofie, zonder dat de kwaliteit van het verhaal daaronder leed. Het was vanzelfsprekend aanwezig, maar nooit zo ostentatief of opdringerig als vandaag.
Nieuwe ideeën werden vaak op een originele en intelligente manier gebracht, waardoor je als kijker werd uitgenodigd om zelf na te denken. Denk aan de beroemde (bijna eerste) interraciale kus op nationale tv, of aan mannen die een soort tuniek droegen als uniform. Dat was vernieuwend, maar nooit belerend.
Vandaag word je gedwongen om woke propaganda te slikken, liefst in overdaad, en wie een andere mening durft te hebben, is meteen “niet van deze tijd”. Het is gewoon enorm overdreven en in-your-face en echt een keurmerk van Kurzman: meer focus op boodschap en spektakel dan op coherente verhalen, nuance en ideeën. Waar Star Trek vroeger vertrouwen had in de intelligentie van de kijker, kiest Kurtzman-Trek voor luid, opzichtig en belerend. Minder sciencefiction, meer activisme — en dat voelt voor veel oude fans als een breuk, geen evolutie.
Wat men nu graag zegt is dat “deze Trek niet voor jou gemaakt is”. Men vergeet daarbij dat Star Trek altijd voor iedereen bedoeld was — niet enkel voor een hippe, zogenaamd vooruitstrevende jeugd. Het feit dat wij "oude knarren" onze bek maar moeten houden en plaats maken voor de jonge garde, is gewoon onzin, en trekt alles waar Trek voor staat in vraag. Ik twijfel er trouwens aan dat nu-trek door alle jongelui wel zo gesmaakt wordt, alleszins niet door mijn jongste zoon, die vindt het evenzeer die "politiek gedreven onzin".

Ik denk niet dat het een kwestie is van "oude knarren die hun bek moeten houden". Ten tijde van TNG waren er ook "oude knarren" die het crap vonden, net zoals er nu "oude knarren" zijn die het goed vinden. Er waren ook "oude knarren" die DS9 niet konden smaken of die VOY maar niks vonden of het beu waren tegen ENT. Het is gewoon zo dat als ge als franchise wilt overleven dat ge mee moet zijn met de tijden en hoe leuk ik de oude Trek vond, is dat nu eenmaal niet meer echt "van deze tijd". Dat is iets dat ge overal ziet. Alles moet kort zijn, er is minder ruimte voor uitgebreide character development op de trage manier dat het vroeger gebeurde, inclusiviteit is inderdaad nog belangrijker dan ooit, ... Kijk ik bvb series van rond de eeuwwisseling vinden zowel mijn zoon als vriendin dat altijd "te uitgerokken".

Ik vind dat activisme trouwens echt nog meevallen. Soms is het mij ook iets te "in your face" zoals met dat non-binair personage in DSC. Maar ik bedenk me gewoon dat er mensen zijn die daar naar kijken en zich gehoord voelen. Iets dat Trek altijd gedaan heeft voor minderheden. Ge hebt daarbuiten nog steeds top scifi op genoeg momenten. De eerste twee seizoenen van DSC, heel wat eps van SNW, Lower Decks, S03 van Picard, ...

En eerlijk: Ik heb soms de indruk dat er mensen zijn die net door zich op te jagen in dingen die voor mij gewoon details zijn ook niet voldoende aandacht spenderen aan de sci-fi die terwijl ook gewoon bezig is.

Nogmaals: Ik heb Starfleet Academy nog niet gezien, dus daar kan ik niet over spreken.

Terug
Bovenaan