Secundaire school volgens laat bioritme

Ik zou kiezen voor een secundaire school die later begint en eindigt moest dit bestaan.

• Totaal aantal stemmers
    36

Dewdrop Dazzle

Active member
Waarom bestaat er in Vlaanderen geen secundaire school die later begint en eindigt? Bijvoorbeeld van 11 uur tot 18 uur? Dat zou volgens mij beter aansluiten bij het bioritme van veel mensen. Ik zou persoonlijk graag gaan lesgeven in een secundaire school maar het feit dat ik dan elke dag om 7 uur moet opstaan houdt mij tegen want het is tegen mijn bioritme.

Het lessenrooster zou er zo kunnen uitzien: eerste uur: 11u-11u50, tweede uur: 11u50-12u40, middagpauze tussen 12u40 en 13u30, derde lesuur 13u30 tot 14u20, pauze 14u20 tot 14u35, vierde lesuur 14u35 tot 15u25, vijfde lesuur 15u25 tot 16u15. Pauze 16u15 tot 16u30. Zesde lesuur 16u30 tot 17u20, zevende lesuur 17u20 tot 18u10. Ik zou een refter voorzien met grootkeuken voor avondeten voor degene die willen blijven eten alvorens ze worden opgehaald door hun ouders of voordat ze naar huis vertrekken. En voor 's ochtends zou ik vanaf 8 uur een studiezaal voorzien zodat de mensen indien nodig hun kinderen kunnen afzetten voor ze naar hun werk gaan.

Wat denken jullie ervan? Eventueel nog ideeën om dit concept verder uit te werken?

Laatst bewerkt:
Waarom bestaat er in Vlaanderen geen secundaire school die later begint en eindigt? Bijvoorbeeld van 11 uur tot 18 uur? Dat zou volgens mij beter aansluiten bij het bioritme van veel mensen. Ik zou persoonlijk graag gaan lesgeven in een secundaire school maar het feit dat ik dan elke dag om 7 uur moet opstaan houdt mij tegen want het is tegen mijn bioritme.

Het lessenrooster zou er zo kunnen uitzien: eerste uur: 11u-11u50, tweede uur: 11u50-12u40, middagpauze tussen 12u40 en 13u30, derde lesuur 13u30 tot 14u20, pauze 14u20 tot 14u35, vierde lesuur 14u35 tot 15u25, vijfde lesuur 15u25 tot 16u15. Pauze 16u15 tot 16u30. Zesde lesuur 16u30 tot 17u20, zevende lesuur 17u20 tot 18u10. Ik zou een refter voorzien met grootkeuken voor avondeten voor degene die willen blijven eten alvorens ze worden opgehaald door hun ouders of voordat ze naar huis vertrekken. En voor 's ochtends zou ik vanaf 8 uur een studiezaal voorzien zodat de mensen indien nodig hun kinderen kunnen afzetten voor ze naar hun werk gaan.

Wat denken jullie ervan? Eventueel nog ideeën om dit concept verder uit te werken?
In praktijk wil dat zeggen kinderen van 8 tot 18 op school en leerkrachten nog altijd van 8 op school (want wie denk je dat die studiezaal gaat bemannen?)

Maw veel extra kosten voor nul toegevoegde waarde.

Ik zou liever hebben dat ze, zoals in de US, naschoolse (sport)activiteiten voorzien, om de tijd tussen het einde van de lessen, en wanner de ouders thuiskomen na het werk, te overbruggen.

Ik zou dat ook wel goed vinden. Dan kan ik eerst nog met de hond gaan wandelen voor ik naar het werk vertrek.

Omdat de rest van de maatschappij niet zo werkt?

Openbaar vervoer is afgestemd daarop (Voor scholen in een grootstad zoals Gent en Antwerpen zou dat nog wel gaan maar voor een middelbare school in Hasselt lijkt dat al niet meer mogelijk. Helemaal niet voor middelbare scholen in kleinere plaatsen.)
Activiteiten zijn erop gebouwd (tekenscholen, muziekscholen, sport,...),
Mensen hun eigen werkschema (9->17u, je stuurt je kinderen weg, je gaat naar je werk, je bent meestal terug van je werk voordat je kinderen thuis zijn.),
Combinatie lager school (kinderen van personeel, broers en zussen, winkels zelfs)
Leerkrachten die in meerdere scholen werken,
Consensus van scholen is ook dat je niet graag fietsende leerlingen hebt in de winter na 17u/18u.
Er zijn ook 8 lesblokken, niet 7 :p (Behalve als je de woensdagmiddagen ook wilt veranderen maar dan zit je weer terug bij het probleem van naschoolse activiteiten.)

In praktijk wil dat zeggen kinderen van 8 tot 18 op school en leerkrachten nog altijd van 8 op school (want wie denk je dat die studiezaal gaat bemannen?)

Maw veel extra kosten voor nul toegevoegde waarde.
Daar kan je toch iemand apart voor aanwerven? Een flexijobber die er elke dag is van 8u tot 11u?

Daar kan je toch iemand apart voor aanwerven? Een flexijobber die er elke dag is van 8u tot 11u?
Je kan ook gewoon uit uw bed komen om 7u.

Ik denk dat dit makkelijker is dan een volledige structuur te gaan herinrichten op het bioritme van een individu. Het leven bestaat nu eenmaal niet enkel uit dingen te doen die perfect of gemakkelijk of leuk zijn. Als ik naar de bureau moet in mijn 8-5 job dan moet ik vroeger uit mijnen "tram" dan 7h :p.

En ik heb het dan nog gemakkelijk. Er zijn andere mensen waarbij 3u, 4u geen uitzondering is.

Omdat de rest van de maatschappij niet zo werkt?

Openbaar vervoer is afgestemd daarop (Voor scholen in een grootstad zoals Gent en Antwerpen zou dat nog wel gaan maar voor een middelbare school in Hasselt lijkt dat al niet meer mogelijk. Helemaal niet voor middelbare scholen in kleinere plaatsen.)
Activiteiten zijn erop gebouwd (tekenscholen, muziekscholen, sport,...),
Mensen hun eigen werkschema (9->17u, je stuurt je kinderen weg, je gaat naar je werk, je bent meestal terug van je werk voordat je kinderen thuis zijn.),
Combinatie lager school (kinderen van personeel, broers en zussen, winkels zelfs)
Leerkrachten die in meerdere scholen werken,
Consensus van scholen is ook dat je niet graag fietsende leerlingen hebt in de winter na 17u/18u.
Er zijn ook 8 lesblokken, niet 7 :p (Behalve als je de woensdagmiddagen ook wilt veranderen maar dan zit je weer terug bij het probleem van naschoolse activiteiten.)
Ik en mijn broer zaten vroeger (jaren '90) altijd tot 18u in de studie vooraleer mijn ma ons kwam halen. Wij deden niet aan naschoolse activiteiten. Maar ik snap uw punt ivm fietsen om 18u. Wij gingen altijd te voet of met de bus naar school.
Niet alle scholen hebben elke dag 8 lesuren toch? Je zou ook de woensdagnamiddagen kunnen gebruiken om aan 5 x 6 lesuren te komen en bijvoorbeeld LO optioneel maken voor tijdens de studieuren wanneer er leerkrachten afwezig zijn.

Je kan ook gewoon uit uw bed komen om 7u.

Ik denk dat dit makkelijker is dan een volledige structuur te gaan herinrichten op het bioritme van een individu. Het leven bestaat nu eenmaal niet enkel uit dingen te doen die perfect of gemakkelijk of leuk zijn. Als ik naar de bureau moet in mijn 8-5 job dan moet ik vroeger uit mijnen "tram" dan 7h :p.

En ik heb het dan nog gemakkelijk. Er zijn andere mensen waarbij 3u, 4u geen uitzondering is.
Dan ben je toch de hele dag doodop? Dat is nu net waar ik geen zin in heb.

Toch geen les gaan geven dan?

Voor het bioritme van de gemiddelde puber zou het beter zijn om later te starten. Maar er zijn maar weinig leerkrachten die zitten te wachten op die late lesuren en de scholen vinden nu al geen volk. Na het effectief lesgeven hebben die ook nog wel wat werk te verzetten.

Ik en mijn broer zaten vroeger (jaren '90) altijd tot 18u in de studie vooraleer mijn ma ons kwam halen. Wij deden niet aan naschoolse activiteiten. Maar ik snap uw punt ivm fietsen om 18u. Wij gingen altijd te voet of met de bus naar school.
Niet alle scholen hebben elke dag 8 lesuren toch? Je zou ook de woensdagnamiddagen kunnen gebruiken om aan 5 x 6 lesuren te komen en bijvoorbeeld LO optioneel maken voor tijdens de studieuren wanneer er leerkrachten afwezig zijn.

Bus blijft een probleem. Ik kom vanuit een streek waar er enkel bussen waren gericht voor scholen. Anders is er geen openbaar vervoer. Dat is dus 1 bus s'morgens en 1 bus s'avonds. Dat was het. Er gaan daar geen bussen bijkomen voor een school met alternatieve uren :p.

Fietsen was makkelijk voor sommigen 10km enkel. Als ouder zou ik dat toch niet graag willen dat mijn puber dat 4 keer per week gaat doen om 18u in de donkere. Er zijn er al redelijk wat gesneuveld van mijn middelbaar aan het verkeer. Je moet het risico ook niet doen stijgen omwille van luxeproblemen.

Vanwaar ik kom, is het 8 lesblokken van 50minuten en 4 blokken van 50m op woensdag. Op weekbasis zaten er wel tweetal uur studie in (maar die konden eigenlijk ook gebruikt worden voor een leerkracht om ergens een les in te halen omdat die ziek was.) en één uur random zaken/optioneels.

LO optioneel maken is een afschuwelijk idee (en ik had een hekel aan LO :p) . Koprol/salto's/lenigheid aanleren helpt bijvoorbeeld tegen blessures (leren vallen), kunnen zwemmen is vrij essentieel (Deze zomer al genoeg artikels gezien met wat er gebeurt met 18jarigen die niet kunnen zwemmen.), Belgen staan al veel te vet :p,..

Trouwens, leerkrachten zijn vroege vogels. Ik denk dat de meeste leerkrachten veel liever zouden hebben dat er vroeger wordt begonnen :p. Al je lesuurtjes zoveel mogelijk geven in de ochtend zodat je de namiddag vrij bent :p. (Om te kunnen sporten, verbouwen of zuipen in de namiddag.). Jouw school met "alternatief" ritme gaat het nog veel moeilijker hebben om personeel te vinden.

Toch geen les gaan geven dan?

Voor het bioritme van de gemiddelde puber zou het beter zijn om later te starten. Maar er zijn maar weinig leerkrachten die zitten te wachten op die late lesuren en de scholen vinden nu al geen volk. Na het effectief lesgeven hebben die ook nog wel wat werk te verzetten.

Matthew Walker (slaap prof) pleit daar erg hard voor omdat er in de US kinderen echt belachelijk vroeg moeten opstaan.

Een kind/puber heef al snel 10u slaap nodig en kan maar 6u les absorberen.

Mijn ervaring is dat er gewenning optreedt wanneer er routine inzit. Als je alle dagen om 6u opstaat dan gaat dat en ben je eigenlijk niet doodop. Hetgeen wat jij doorgeeft is wanneer je een veranderend patroon voorziet. En ik moet eerlijk zijn, het is voor mij sinds telewerk een pak moeilijker juist omdat ik op een niet telewerkdag om 6h opsta en op een telewerkdag om 7h45 of zo.

Al is de andere bijdrage hierin ook het moment dat je gaat slapen. Vroeger toen ik om 6h opstond viel dat heel goed mee, maar dan ging ik ook structureel mijn bed in om 21h30 - 22h. Terwijl ik dat nu niet meer doe. Wat bijdraagt aan dat moe zijn.

Maar het belangrijkste lijkt mij vooral structuur te zijn. Naast het feit dat mijn 16 - 18 jarige zelf zonder problemen met 3h slaap zo fit als een hoentje was. Wat ik op mijn 4x jaar nu toch niet meer moet proberen zonder een enorme klop te hebben...
Niets voor niets dat mijn vader de uitdrukking had : s'avonds grote man, s'morgens grote man. En ik meermaals heb gehad toen ik om 5-6h smorgens thuis kwam, dat mijn vader mij uit mijn bed haalde om 7h30 -8h waarna ik dan de ene klus na de andere kreeg (elektriciteit trekken, metserdiender spelen, bomen kappen, gras maaien, snoeien,whatever)... al zorgde dat er wel voor dat ik die dag zodra ik thuis kwam mijne bed invloog om te slapen... (en na een tijdje zorgde ik ervoor dat het 2h was dat ik thuis kwam omdat ik wist dat ik om 7h30 terug op mocht).

Matthew Walker (slaap prof) pleit daar erg hard voor omdat er in de US kinderen echt belachelijk vroeg moeten opstaan.

Een kind/puber heef al snel 10u slaap nodig en kan maar 6u les absorberen.

Ja maar daar zijn er scholen waar de eerste les al begint om 7u 'smorgens. Dus je moet daar al best zijn om 6u45. Dus opstaan om 5u tot 5u45 afhangende hoe ver je woont van je school en hoe je op je school geraakt.
Duitsland lijkt ook vroeg te beginnen (Ik zie 7u30 daar online.)

Dan zijn de Belgen wel de uitslapers met hun 8u30 :p

Ik zie vooral zeer veel nadelen en zeer weinig voordelen. Wil je niet om 7u opstaan maar wel een job waarvoor je om 7u moet opstaan, dan moet je kiezen. Of je eigen secundaire school uit de grond stampen en dan nog leerlingen vinden...

Misschien al eens beginnen met een (deftige) enquête om de interesse te peilen?

Dat zou volgens mij beter aansluiten bij het bioritme van veel mensen.
Klopt, zeker bij het bioritme van veel tieners.
Zal niet gebeuren omdat school naast educatie nog een belangrijke functie heeft, die meestal niet zo snel vermeld wordt, en dat is kinderopvang. Met name: toelaten dat ouders kunnen gaan werken. Als we kijken naar de COVID periode was dat een van de wegen waarop er op Weyts druk werd uitgeoefend om de scholen te heropenen, ouders die klaagden dat ze niet naar hun werk konden en werkgevers die klaagden dat ouders niet konden komen (wat nochtans ook niet altijd mocht), hij is daar ook voor gezwicht, en misschien wel wat te vroeg want federaal werd hij hard teruggefloten, maar soit. (Er waren daarnaast nog wel andere redenen ook natuurlijk, al dan niet even gefundeerd).

Als je de schooluren teveel later zet, wat nochtans gezonder zou zijn voor oudere leerlingen, kunnen ouders moeilijker hun 9-5 doen, dus het zal niet gebeuren. Economie heeft nog altijd een streepje voor op gezondheid, no surprise denk ik. Als dat niet het geval was zaten we niet elke dag vervuilde lucht in te ademen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan