Selor

Robbynho

Member
Mensen met recente ervaring over selectieprocedure via Selor?

Volgens de stappen:
1) Geïnformatisseerde proef via PC:
- Je moet je inschrijven voor een specifiek testmoment (weekdag-voormiddag), maar kan je de test dan niet maken op een willekeurig moment zoals bijvoorbeeld 's avonds?
- Zijn er voorbeelden van oefeningen?

2) Interview:
- Ter plaatse in Brussel? Of gebeurd dit nu ook digitaal door Covid-maatregelen?
- Algemene vragen en specifieke kennis? Voorbeelden?

Thanks!

1) Geïnformatisseerde proef via PC:
- Je moet je inschrijven voor een specifiek testmoment (weekdag-voormiddag), maar kan je de test dan niet maken op een willekeurig moment zoals bijvoorbeeld 's avonds?
Testen gaan bijna altijd door tijdens kantooruren, zal hoogstwaarschijnlijk ook in dit geval zo zijn. Zeker geen willekeurig moment,je schrijft je op voorhand in voor een specifiek testmoment
- Zijn er voorbeelden van oefeningen?
Welke proef? Welk niveau en welke graad?

2) Interview:
- Ter plaatse in Brussel? Of gebeurd dit nu ook digitaal door Covid-maatregelen?
Beide is mogelijk, ik doe mijn selecties ter plaatse.
- Algemene vragen en specifieke kennis? Voorbeelden?
Welk niveau en welke graad? Bijna alle interviews gebeuren volgens de STAR-methode.
Zonder de jobinhoud te kennen kan ik volgende algemene tips geven:
- stel enkele gerichte vragen over interne procedures en toon interesse
- weet wie de bevoegde minister is
- stel vragen over de omvang van het team
- zoek op voorhand het organigram op
- het lijkt misschien common sense maar jammer genoeg is dat het niet: weet voor wat je komt solliciteren

Master - A - NA11.
Ik heb ook even een pm gestuurd...
Je hebt het (on)geluk dat de testen (ten gevolge van covid) recent gewijzigd zijn. De testen zouden nu eenvoudiger zijn maar er is nog niet veel over te vinden op het internet, je kan je dus minder goed voorbereiden.

Om bovenstaande reden durf ik niet te zeggen hoe jouw proeven er precies uit zullen zien, je zal dus goed het tabblad 'selectieprocedure' van de vacature moeten doornemen. In het verleden kreeg je vaak de klassieke testen 'abstract redeneervermogen', 'postbak' en 'situationele beoordelingstest' met eventueel een aanvullende dossiertest. Of dit nu nog het geval zal zijn weet ik niet. Je kan contact opnemen met Selor voor meer informatie. Indien ze nog hetzelfde zouden zijn kan ik je hier nog meer informatie over geven.

Wat ik je wel durf te zeggen is dat je bij het maken van de test rekening moet houden met het "verwachte gedrag". Hiermee bedoel ik dat ze zullen trachten te achterhalen of jij voldoet aan het gezochte profiel. Dit profiel bestaat uit vijf verschillende kerncompetenties en generieke competenties. Neem deze zeker door zodat je weet naar wat ze op zoek zijn, het belang hiervan mag je niet onderschatten. 'Informatie integreren' en 'beslissen' zijn héél belangrijk als niveau A.

Ik deed vorige week men bevorderingsexamens niveau A. Het waren de generieke proeven zoals hierboven beschreven.

Absoluut. De abstracte proeven daarvan bestaan er cursussen van. Mss eens opzoeken abstracte dominostenen. Wat de postvak oefening betreft is het van belang om eerst iedere mail te openen en de prioriteit en de categorie aan te vullen. Nadat je ze allemaal deed sorteren op prioriteit. Dan mail hoogste prioriteit openen en oplossen. Dan alles terug sorteren en volgende mail oplossen. Op zich niet moeilijk maar de lichtheid ervan is verwarrend. De situationele testen zijn lastig omdat de vragen zo dicht bij elkaar liggen dat je soms niet weet of het nu positief neutraal of negatief is. De abstracte zou ik zeker wel vooraf bekijken.

Pff de computertesten gaan dus blijkbaar ook echt in Brussel door...
Jammer dat dit niet van thuis uit mogelijk is.

Pff de computertesten gaan dus blijkbaar ook echt in Brussel door...
Jammer dat dit niet van thuis uit mogelijk is.
Sure, en dan alle vragenreeksen binnen de kortste keren te grabbel op internet, al dan niet tegen betaling. Niet meer dan normaal dat zulke tests onder toezicht worden afgelegd.

Sure, en dan alle vragenreeksen binnen de kortste keren te grabbel op internet, al dan niet tegen betaling. Niet meer dan normaal dat zulke tests onder toezicht worden afgelegd.
Ja, zat ik achteraf ook aan te denken.
Inderdaad logisch dat er een controle is.

De 'Home office mentaliteit' zit er hier al volledig in... haha

Je hebt het (on)geluk dat de testen (ten gevolge van covid) recent gewijzigd zijn. De testen zouden nu eenvoudiger zijn maar er is nog niet veel over te vinden op het internet, je kan je dus minder goed voorbereiden.

Om bovenstaande reden durf ik niet te zeggen hoe jouw proeven er precies uit zullen zien, je zal dus goed het tabblad 'selectieprocedure' van de vacature moeten doornemen. In het verleden kreeg je vaak de klassieke testen 'abstract redeneervermogen', 'postbak' en 'situationele beoordelingstest' met eventueel een aanvullende dossiertest. Of dit nu nog het geval zal zijn weet ik niet. Je kan contact opnemen met Selor voor meer informatie. Indien ze nog hetzelfde zouden zijn kan ik je hier nog meer informatie over geven.

Wat ik je wel durf te zeggen is dat je bij het maken van de test rekening moet houden met het "verwachte gedrag". Hiermee bedoel ik dat ze zullen trachten te achterhalen of jij voldoet aan het gezochte profiel. Dit profiel bestaat uit vijf verschillende kerncompetenties en generieke competenties. Neem deze zeker door zodat je weet naar wat ze op zoek zijn, het belang hiervan mag je niet onderschatten. 'Informatie integreren' en 'beslissen' zijn héél belangrijk als niveau A.
Beste,

Ik wil vragen wat een dossiertest is? Want ik had de vorige week een geïnformeerde proef (over beslissing, informatie integreren enz), en het bleek een situationele beoordelingstest te zijn ipv een postvak. Ik heb binnenkort een andere selectieproef en het wordt vermeld in de vacature dat het een dossiertest zal zijn.

Bedankt!

Ik deed vorige week men bevorderingsexamens niveau A. Het waren de generieke proeven zoals hierboven beschreven.
Komen de langwerpige dominostenen (boven/onder) ook voor in de test bevordering van niveau B naar A of is dit enkel voor de generieke proeven voor de mensen die al niveau A zijn?

Absoluut. De abstracte proeven daarvan bestaan er cursussen van. Mss eens opzoeken abstracte dominostenen. Wat de postvak oefening betreft is het van belang om eerst iedere mail te openen en de prioriteit en de categorie aan te vullen. Nadat je ze allemaal deed sorteren op prioriteit. Dan mail hoogste prioriteit openen en oplossen. Dan alles terug sorteren en volgende mail oplossen. Op zich niet moeilijk maar de lichtheid ervan is verwarrend. De situationele testen zijn lastig omdat de vragen zo dicht bij elkaar liggen dat je soms niet weet of het nu positief neutraal of negatief is. De abstracte zou ik zeker wel vooraf bekijken.
Kreeg jij dan type 1 of type 2 domino oefeningen?
type 1
of
type 2

Bij de bevordering naar A kreeg je 16 oefeningen type 1 en je kreeg 20 minuten. Tijd genoeg. Ook bij de bevordering krijg je maar 1 a4 blad. Vergeet zeker je balpennen niet en je id kaart. Met 1 a4 blad heb je meer dan genoeg. Voor de postvakoefening kun je hem eventueel gebruiken voor de workflows op te schrijven maar niet nodig, je kan gemakkelijk alles terugvinden in we oefening zelf. Voor de situationele heb je eigenlijk het kladblad niet nodig.

Terug
Bovenaan