sicilië - the old country

TRUMP

Active member
Aangezien de vriendin toch niet zit zitten om Brazilië te doen,

lijkt ons plan nu zo goed als rond voor kerstvakantie 2025: Namelijk Sicilië.

1 van de weinige nog best aangename temperatuurplekken die er overblijft in Europa.

Plan zou zijn, landen in Palermo, 3 dagen daar verblijven, dan de trein nemen richting Messina 2 dagen te verblijven, en dan de trein terug nemen om 3 dagen af te sluiten in Catania, en vandaar terug te vliegen naar België.

Momenteel is het daar 17 graden, das 18 graden warmer dan hier. Als we +15 graden hebben, ben ik zowiezo al erg blij.

Ter plaatse eventueel vespa huren, en kleine stadjes bezoeken? Cefalu en Seracusa staan al op de radar voor daguitstappen.
Nog andere tips? Zijn dit aangename steden om te verkennen als city trip, zoals Napoli en ik zeg maar wat, Bologna.
(uiteraard verwacht ik niet dat er zoveel te zien is als Rome en Firenze)

thx

Palermo is mooier, aangenamer en minder bruut dan Napoli, zeker een topstad om een paar dagen in rond te lopen!

Er zijn veel Griekse tempels en ruïnes in Sicilië, die zijn absoluut de moeite om te bezoeken. Ik weet niet hoe toegankelijk die zijn met het openbaar vervoer wel, wij hebben toen een auto gehuurd om het eiland rond te rijden (en dan bijvoorbeeld ook de Etna op te rijden).

Jep, Etna bezoeken vanuit Catania staat op de planning.

Ondertussen reeds tickets geboekt voor amper 169 euro per persoon, verrassend laag (alitalia, enkel carry on luggage).
Lijkt me toch wel een leuke bestemming voor kerstvakantie, met grote kans om aangename temperaturen.

ziezo terug.

palermo vond ik minder eigenlijk. we zijn daar geland, maar de oude stad is vrij beperkt. goed voor 1 a 2 dagen wel.

daarna naar cefalu. dat vond ik het meest overschatte van allemaal, die baai is wel pittoresk, maar stadje heb je op een paar uur al gezien.

daarna naar messina. dat vond ik best wel een leuk havenstadje. mooi zicht vanop de belletoren naar het vasteland.

dan naar taormina. prachtig zo dichtbij die Etna te zitten. vulkaan zelf heb ik niet bezocht, want heb al 4 vulkanen eerder in m'n leven gezien... once you've seen one..

afgesloten in catania: dat vond ik een verborgen parel eigenlijk. drukker , dat wel, maar echt leuke plaatsjes, en heerlijk om daar de reis af te kunnen sluiten.

Enige spijtige is dat er geen tijd meer was voor Syracuse, maar ja, je kan niet alles doen. elke dag ook aangename 18 graden. meer moet dat niet zijn toch, voor in Europa die tijd van het jaar?

Terug
Bovenaan