simulatie gevraagd ivm lening gedeeltelijk vervroegd sneller terugbetalen.

TRUMP

Active member
Gegroet

situatie als volgt: lening aangegaan: 60.000 € geleend, start lening op 12/2014 (nog net laatste maand oude woonbonus). Duurtijd 18 jaar. aan 2.34% .
Dus maandelijks 340 € terugbetalen.
Totale intrest 13440 € .

Ik zit nu net 10 jaar ver. Ik heb dus jaarlijks een aftrek van 2.280 € en kreeg ook nog 760 € extra belastingsvoordeel op de eerste 10 jaar.

Die eerste 10 jaar is nu voorbij. Dus de komende 8 jaar heb ik nog jaarlijks een belastingsvoordeel van 2280 €.

Ik zou nu, gezien ik van beleggen toch niets af weet, een gedeelte willen terugstorten (deze maand nog, want de intresten op mijn spaarboekje zijn net gegeven met nieuwjaar). Maar hoe kan ik nu berekenen hoeveel ik best terug stort, om toch te zorgen dat mijn fiscale korf jaarlijks (nog de komende 8 jaar) voor maximaal 2280 € gevuld blijft?

Ik heb getracht: 12 keer 340 € maandelijkse storting (nu nog) = 4080 € die ik jaarlijks nu terugbetaal, maar slechts 2280 € hiervan kan gevuld worden in fiscale korf. Das grofweg iets meer dan de helft. Dus komt het er dan op neer om grofweg iets minder dan de helft van het openstaande bedrag, best nu vervroegd terug te betalen?
Iemand een preciezere berekening?

Of your thoughts of alternatieven, rekening houdende dat ik niets van beleggingen af weet of ETF's...

Ik heb getracht: 12 keer 340 € maandelijkse storting (nu nog) = 4080 € die ik jaarlijks nu terugbetaal, maar slechts 2280 € hiervan kan gevuld worden in fiscale korf. Das grofweg iets meer dan de helft. Dus komt het er dan op neer om grofweg iets minder dan de helft van het openstaande bedrag, best nu vervroegd terug te betalen?
Klopt.

Afhankelijk van hoeveel risico je wil nemen en wat je nu al van geld op spaarrekeningen hebt, kan je ook je geld beleggen in zoiets als dit: https://www.keytradebank.be/en/support/more-details-about-high-fidelity-savings-account , in afwachting tot mss hogere (maar ook lagere!) intresten, alternatief is natuurlijk ETF's en dergelijke.

Thanks, hoe kan ik exact na gaan hoeveel er nog open staat? Aflossingstabel raadplegen van mn hypotheek contract,en kijken bij toestand 01/2025 zal het makkelijkst zijn zeker?
Afhankelijk van hoeveel risico je wil nemen en wat je nu al van geld op spaarrekeningen hebt, kan je ook je geld beleggen in zoiets als dit: https://www.keytradebank.be/en/support/more-details-about-high-fidelity-savings-account , in afwachting tot mss hogere (maar ook lagere!) intresten, alternatief is natuurlijk ETF's en dergelijke.
Mja weer een nieuwe bank aangaan voor ocharme een paar centiemen meer, tis overal geen vette hé...
en ETF 's heb ik geen kaas van gegeten.

Mij lijkt het gewoon makkelijkst om deze maand iets minder dan de helft van het openstaand bedrag terug te storten? Op die manier zullen ze bij de bank wel automatisch het nieuwe "maandelijks leenbedrag" aanpassen zeker? Ik hoef daar zelf niets voor te doen, neem ik aan?

Neem contact op met je bank. Sommige aps (o.a. ING) geven de mogelijkheid om direct een terugstorting te doen die onmiddellijk verwerkt wordt.

Hou natuurlijk ook rekening met 3 maand wederbeleggingsvergoeding.

Mij lijkt het gewoon makkelijkst om deze maand iets minder dan de helft van het openstaand bedrag terug te storten? Op die manier zullen ze bij de bank wel automatisch het nieuwe "maandelijks leenbedrag" aanpassen zeker? Ik hoef daar zelf niets voor te doen, neem ik aan?
Ik ga niet zomaar 50k naar "een rekeningnummer" storten en dan hopen dat alles wel vanzelf in orde komt. Ik ben voor dit gewoon naar de bank gegaan "ik wil een vervroegde aflossing doen met fiscale optimalisatie woonbonus". Die mens heeft dat dan voor mijn neus uitgeteld, het maximum bedrag dus berekend dat ik moet aflossen om toch nog die woonbonus te houden voor de laatste 10 jaar, papieren ondertekend en was in orde.

Ik heb je aflossingstabel in excel gesimuleerd (obv bovenstaande info), normaalgezien heb je nu een openstaande schuld van 29.480€.
Als je in februari 2025 een vervroegde aflossing gaat doen, dan kan je 11.933€ vervroegd aflossen en dan wordt je nieuwe maandelijkse betaling (je mensualiteit) 190.01€. Op jaarbasis zit je dan nog altijd aan de 2.280€ om je fiscale korf te vullen.

2,34%/4*terugbetaald bedrag. In jouw geval dus zo'n 90 euro.
Dit zou 70€ zijn op een aflossing van 11.933€.

Ik heb je aflossingstabel in excel gesimuleerd (obv bovenstaande info), normaalgezien heb je nu een openstaande schuld van 29.480€.
Als je in februari 2025 een vervroegde aflossing gaat doen, dan kan je 11.933€ vervroegd aflossen en dan wordt je nieuwe maandelijkse betaling (je mensualiteit) 190.01€. Op jaarbasis zit je dan nog altijd aan de 2.280€ om je fiscale korf te vullen.

Misschien even nakijken of voor de volledige lening een hypotheek is genomen door de bank? Als er een deel in hypothecair mandaat is, dan moet je meer lening behouden. Enkel hypotheek telt voor de fiscale aftrek.

Ivm die fiscale aftrek van 2.280euro.
Ik dacht dat enkel de interesten op de hypotheek aftrekbaar waren.
En vermits die interesten naar het einde van de looptijd fel afnemen en vooral meer kapitaal afgelost wordt zal je op een gegeven moment de korf van 2.280euro niet meer kunnen vullen.
Dus er niet zomaar vanuit gaan dat je 18jaar lang 2.280 euro fiscale aftrek zal hebben.

Correct me if am wrong.

En vermits die interesten naar het einde van de looptijd fel afnemen en vooral meer kapitaal afgelost wordt zal je op een gegeven moment de korf van 2.280euro niet meer kunnen vullen.
Dus er niet zomaar vanuit gaan dat je 18jaar lang 2.280 euro fiscale aftrek zal hebben.

Correct me if am wrong.
wrong, kapitaal en intresten :)

Misschien even nakijken of voor de volledige lening een hypotheek is genomen door de bank? Als er een deel in hypothecair mandaat is, dan moet je meer lening behouden. Enkel hypotheek telt voor de fiscale aftrek.
Aangezien het maar om 60k gaat op 18 jaar tijd zal het wel 100% hypothecair zijn? Indien niet kan ik het nog aanpassen.

@Leclerc het is de volledige mensualiteit (afl + interest) die je mag inbrengen voor de korf te vullen. De mijne staat al een tijdje op 190€ om hieraan te komen.

Correct me if am wrong.
Ik zou ook gezworen hebben dat het enkel van toepassing was op interesten maar ik heb het opgezocht.
Idd, kapitaal en interesten.
Ik ga niet zomaar 50k naar "een rekeningnummer" storten en dan hopen dat alles wel vanzelf in orde komt. Ik ben voor dit gewoon naar de bank gegaan "ik wil een vervroegde aflossing doen met fiscale optimalisatie woonbonus". Die mens heeft dat dan voor mijn neus uitgeteld, het maximum bedrag dus berekend dat ik moet aflossen om toch nog die woonbonus te houden voor de laatste 10 jaar, papieren ondertekend en was in orde.
Dit zou ik ook moeten doen maar heb mijn lening bij Elantis lopen en daar krijg je echt 0,0 service.

Bijlagen

• kap int.jpg
    kap int.jpg
    26,5 KB · Weergaven: 19
Ik zou ook gezworen hebben dat het enkel van toepassing was op interesten maar ik heb het opgezocht.
Idd, kapitaal en interesten.

Dit zou ik ook moeten doen maar heb mijn lening bij Elantis lopen en daar krijg je echt 0,0 service.
Om de korf volledig te vullen moet je dus minimaal 190 euro per maand afbetalen inclusief interesten (190 x 12 = 2280)?

Daarom hou ik zo van dit forum, anoniemen die je erg waardevolle raad geven!

Nu heb ik wel geen 11933 euro los staan waar ik meteen aan kan. (pas vanaf 04/06/2025 komt er iets vrij)

Dus ik heb nog 1 laatste vraag:
zou je die simulatie kunnen doen , op basis van, dat ik een terugbetaling doe op pakweg 6 juni (2 dagen na ik voldoende vrij geld heb), en net voor mijn maandelijks bedrag van 340 euro er op 13/06 af zal gaan, dus rekening houdend met het feit dat ik voor 2025 al 5 keer een standaard betaling van de lening van 340 euro heb gedaan.

Dan ben ik helemaal gesetteld, en kan ik een afspraak maken bij de bank op 06/06/2025 , en weet ik welk bedrag ik dan mag overmaken op die datum, en dan kunnen ze tegen 13/06/2025 mijn maandelijks bedrag aanpassen!

Laatst bewerkt:
Daarom hou ik zo van dit forum, anoniemen die je erg waardevolle raad geven!
Graag gedaan hoor :tongue:
Kost mij ongeveer 1 minuut tijd om het te simuleren.
Nu heb ik wel geen 11933 euro los staan waar ik meteen aan kan. (pas vanaf 04/06/2025 komt er iets vrij)

Dus ik heb nog 1 laatste vraag:
zou je die simulatie kunnen doen , op basis van, dat ik een terugbetaling doe op pakweg 6 juni (2 dagen na ik voldoende vrij geld heb), en net voor mijn maandelijks bedrag van 340 euro er op 13/06 af zal gaan, dus rekening houdend met het feit dat ik voor 2025 al 5 keer een standaard betaling van de lening van 340 euro heb gedaan.
Yes, je uitstaande schuld zal dan 28.345€ bedragen en je kan 11.550€ vervroeg aflossen (het maakt weinig verschil met het bovenstaande, omdat er weinig tijd tussen zit). .

Graag gedaan hoor :tongue:
Kost mij ongeveer 1 minuut tijd om het te simuleren.

Yes, je uitstaande schuld zal dan 28.345€ bedragen en je kan 11.550€ vervroeg aflossen (het maakt weinig verschil met het bovenstaande, omdat er weinig tijd tussen zit). .

Super. Thank you my republican friend.
United we stand 😍

Enkel die aantal afbetalingen klopt wellicht niet?
Al is dat niet belangrijk natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Enkel die aantal afbetalingen klopt wellicht niet?
Al is dat niet belangrijk natuurlijk.
Het zijn 90 resterende maanden idd, geen 97.
Je maximale vervroegde aflossing is dan 12.600€. Je kan dit later ook nog zelf simuleren als je wilt, zolang je mensualiteit niet lager komt dan 190€ zit je goed.

Terug
Bovenaan