TooChé
Well-known member
Om te beginnen: tuurlijk is hetgeen je liefst doet, het allerbelangrijkste, de rest doet er niks toe!Ik zag dit jaar in Saint-Gervais toch behoorlijk wat boarders.
Ik board nu toch ook al een tiental jaar. Ik heb amper op latten gestaan. Ik zou dat mss wel redden, maar het zal niet de schoonheidsprijs halen
Pro's:
Cons:
- Comfy boots
- Minder kans op knie blessures (belangrijk voor mij)
- Diepsneeuw
- Je gebruikt meer spieren (vb. core) en leert stabiel (stabilisatoren) te staan. Ik voel na een weekje boarden echt mijn been -en buikspieren.
- Je kan bij een val je board niet kwijtspelen
- Lichtjes goedkoper materiaal
- Kunnen zitten (op de knieën of poep) op een piste zonder board uit te moeten doen
- Boots vastklikken (al heeft Burton zo'n kliksysteem: https://www.burton.com/be/en/content/step-on.html)
- Vlakke stukken die je niet had verwacht of op had geanticipeerd. De volgende keer zorg je voor voldoende snelheid.
Maar om advocaat van de duivel te spelen.
Minder kans op knieblessure? Klopt, maar wel pakken meer kans op schouder & pols blessures ! Dus die vlieger gaat niet op

Meer spieren gebruiken? Hah, weet zelfs niet waar te beginnen! Beide hebben specifieke spiergroepen om te gebruiken, maar 1 ding weet ik wel, die alpine skiers zijn beesten. Beide zijn lastig hé, ik heb zelf 20 weken snowboard op de teller dus heb het ook gevoeld. Maar da's nu toch ook geen pro in het ski vs snowboard onderwerp. Daarboven is alle spierpijn relatief als je begint met telemarken. Dat hou je amper 2 uur vol
Ski's kwijtspelen bij een val ... da's een pro ski argument

Heb al meer boards over de piste zien razen omdat ze ene die kwijtgeraakt is dan ski's. En releasen van ski binding zorgt voor minder blessures.
Qua materiaalprijs, daar durf ik me niet over uitspreken. Mijn laatste paar ski's (nieuw) kostten 250 eur.
En kunnen zitten ... not done! Zorgt enkel voor gevaarlijke situaties. Ik sta liever recht zodat ik kan reageren als er een zatte duitser mijn richting nadert
Your turn

Anyway, ski vs snowboard discussie is al zo oud als de eerste skilift. Again, doen wat ge liefst doet!
Laatst bewerkt:

. En zelf ook zeer oud materiaal altijd gehad, alleen had ik het voordeel dat je het niet steeds moet vast en los klikken.