Sluiting Audi Vorst

Dus beter geen geld geven dan?
Nee dat zeg ik niet.
Alleen dat de uitspraak “ja maar ze krijgen een dikke slof geld” de kern van het probleem minimaliseert.
Voor sommige zal dat een leuke extra zijn ja. Maar voor andere zal het dan weer een bittere pil zijn en vooral een vergiftigd geschenk, niet iedereen zal er beter van worden. En ook zal niet iedereen dat geld even verstandig gebruiken.

En zoals je weet zijn zaken zoals aan nieuwe jobs helpen ook leuk om papier. Maar in de realiteit is dat echt niet zo simpel. Er zijn veel vacatures in België. Maar lang niet iedereen die in Vorst werkt zal de mogelijkheid hebben om daarmee geholpen te zijn.

Ik reageer enkel op de uitspraak dat mensen hun plaats moeten kennen zoals 100 jaar geleden. Wat dit daarmee te doen heeft geen idee, je zult wel meer dan goed genoeg hebben verdiend die jaren, iets dat je hier ook al vaak hebt gezegd.

Verder is het de situatie van dit land die het mogelijk maakt om in de bouw geld te scheppen met mooie marges, ongeacht afgeleverde kwaliteit of enige klantgerichtheid, dus ik vind het vooral misplaatste commentaar.

Ik ken jullie voorgeschiedenis niet precies maar ik heb op dit forum al vaker gemerkt dat er over dit onderwerp een kloof bestaat. Ik weet niet of je zelf ervaring hebt als werkgever, en hiermee ga ik zeker geen Botte uitspraken over sociale rechten promoten, maar ik herken toch bepaalde elementen die hier worden aangebracht.

Het gaat dan niet over de tewerkstelling van hooggeschoolden voor de duidelijkheid. Wie werk geeft aan lagergeschoolden, en dan zeker aan barema, herkent wel zaken hier. Ik heb alleen maar zicht op kleine kmo's. Kan mij inbeelden dat onder het afdak van een vakbond bij grotere KMO's of fabrieken dat uiteindelijk onwerkbaar wordt voor de werkgever.

Die sleutels verstoppen van die afgewerkte wagens is toch pure werkweigering of zelfs sabotage?

Mensen wachten op hun auto, klanten en de vakbonden/werknemers even die wagens gaan blokkeren? Kan dat? Mag dat?

Werknemers Audi Brussels nemen sleutels van zo'n 200 auto's in beslag
Kunnen ze niet gewoon nieuwe sleutels maken/programmeren en dan de wagen nog altijd meenemen?

Indertijd zou een nieuwe sleutel bij Mercedes mij 500 euro gekost hebben, maar dat is als particulier. Voor het bedrijf kost dat toch niets als je daarmee een wagen van 80-100.000 euro kunt afleveren?

Ik ken jullie voorgeschiedenis niet precies maar ik heb op dit forum al vaker gemerkt dat er over dit onderwerp een kloof bestaat. Ik weet niet of je zelf ervaring hebt als werkgever, en hiermee ga ik zeker geen Botte uitspraken over sociale rechten promoten, maar ik herken toch bepaalde elementen die hier worden aangebracht.

Het gaat dan niet over de tewerkstelling van hooggeschoolden voor de duidelijkheid. Wie werk geeft aan lagergeschoolden, en dan zeker aan barema, herkent wel zaken hier. Ik heb alleen maar zicht op kleine kmo's. Kan mij inbeelden dat onder het afdak van een vakbond bij grotere KMO's of fabrieken dat uiteindelijk onwerkbaar wordt voor de werkgever.
Ik ga akkoord dat op een werkvloer met lagergeschoolden je soms je haar wil uittrekken omtrent het compleet gebrek aan "ownership" (om een hip woord te gebruiken). Je vindt daar nu eenmaal veel mensen met een mentaliteit alsof elk moment dat werk kan ontweken worden een soort daad van verzet is tegen het patronaat in de 19de eeuw.

Maar waar ik tegen reageer is toch gewoon een compleet gebrek aan nuance hoor. En eerlijk, ik zie ons nooit de "race to the bottom" winnen tegen de rest van de wereld.

Laatst bewerkt:
Kunnen ze niet gewoon nieuwe sleutels maken/programmeren en dan de wagen nog altijd meenemen?

Indertijd zou een nieuwe sleutel bij Mercedes mij 500 euro gekost hebben, maar dat is als particulier. Voor het bedrijf kost dat toch niets als je daarmee een wagen van 80-100.000 euro kunt afleveren?

Is dat niet de goedkope optie wanneer je nog een reserve sleutel hebt waar ze de "sleutel"(s) van kunnen kopiëren?
Zowel de fysieke als de digitale sleutel.

Als je volledig een nieuw slot moet voorzien, zal het wel nog duurder uitvallen.

Ik vraag me dan af wat de gevolgen zullen zijn voor de laatste autofabriek in België: Volvo. Locatie is daar een ander verhaal dan bij Audi, maar naar de toekomst toe is dit toch ook een sluiting die er zit aan te komen?

Ik vraag me dan af wat de gevolgen zullen zijn voor de laatste autofabriek in België: Volvo. Locatie is daar een ander verhaal dan bij Audi, maar naar de toekomst toe is dit toch ook een sluiting die er zit aan te komen?
Volvo Gent is een aflopend verhaal, de trucks hebben wel nog toekomst volgens wat ik hoor.

Ik had begrip dat de werknemers de sleutels hadden “in beslag genomen” als drukkingsmiddel. Maar ik kan me toch niet vinden in de uitspraken van de vakbond daarstraks in het nieuws.

De kans is groot dat we de sleutels teruggeven. Echter is de directie verantwoordelijk voor eventuele schade aan de voertuigen.

Dreigen met schade toebrengen aan die wagens gaat nu toch wel een stap te ver. Zo gaan ze veel steun en begrip verliezen mochten ze hiernaar handelen.

Is toch gewoon stoerdoenerij van paar idioten.

Als je daar 20 30y werkt, heb je zicht op een half miljoen ontslag premie (ik lees 7-13000 oprotpremie per dienstjaar = 200-300k + wettelijke ontslagpremie = zelfde grootte orde).

Als je dat ziet aankomen, bol je het toch nooit zelf af. Gewoon wachten en cashen. Er gaan wat debielen stoer doen, 99% gaat gewoon stilletjes zitten en wachten op de zak geld en dan op pre pensioen. Misschien nog wat werken hier en daar. Maar als je een afbetaald huis hebt en daar met 2 55ers werkt en 500K NETTO binnenkrijgt als koppel, er zinn ergere dingen.

Als je daar 20 30y werkt, heb je zicht op een half miljoen ontslag premie (ik lees 7-13000 oprotpremie per dienstjaar = 200-300k + wettelijke ontslagpremie = zelfde grootte orde).

Als je dat ziet aankomen, bol je het toch nooit zelf af. Gewoon wachten en cashen. Er gaan wat debielen stoer doen, 99% gaat gewoon stilletjes zitten en wachten op de zak geld en dan op pre pensioen. Misschien nog wat werken hier en daar. Maar als je een afbetaald huis hebt en daar met 2 55ers werkt en 500K NETTO binnenkrijgt als koppel, er zinn ergere dingen.
Straf, waar ken jij een autofabriek waar je 70 tot 90 euro per uur verdient (gezien je claim over de ontslagpremie). Ik ken wel wat volk die daar zou willen gaan werken.

Straf, waar ken jij een autofabriek waar je 70 tot 90 euro per uur verdient (gezien je claim over de ontslagpremie). Ik ken wel wat volk die daar zou willen gaan werken.

Idd, iemand die er 30 jaar bediende is, op 31/12/2013 meer dan 32000€ bruto verdiende en nu aan bruto 5000€/maand zit zal ongeveer 140,000€ bruto opzeg ontvangen (20 maand en 33 weken opzeg).
Een arbeider zal met 30 jaar aan iets van een 14 maanden zitten, beetje afhangend van pc (pc111 zou 33 weken en 154 dagen zijn).
Als die aan 30€/uur zit, zou dat pakweg 70,000€ zijn...

200-300k€ opzeg zie ik toch niet hoor...

Ter info, voor wie de situatie niet begrijpt: de werkgever in Audi vorst voert nu een "Lock Out" uit, dat is staking door de werkgever. Ook dan moet er geen loon uitbetaald worden.

@TRUMP : moet de werkgever nu buitenvliegen wegens werkgeefweigering? ;).

@JPV wat is uw view op deze situatie. Want nu is dat toch voor beiden een loss-loss situatie. Hoe kunnen ze dit nu verder oplossen.

En de kleine groep mensen die sleutels wegnemen of dreigen wagens te bekrassen. Kunnen deze infeite bestraft worden? Of worden die beschermd door de vakbonden

Idd, iemand die er 30 jaar bediende is, op 31/12/2013 meer dan 32000€ bruto verdiende en nu aan bruto 5000€/maand zit zal ongeveer 140,000€ bruto opzeg ontvangen (20 maand en 33 weken opzeg).
Een arbeider zal met 30 jaar aan iets van een 14 maanden zitten, beetje afhangend van pc (pc111 zou 33 weken en 154 dagen zijn).

Dat lijkt mij dichter bij de werkelijkheid te zitten dan die 200k+
Of moet al gaan over iemand van het management.

Natuurlijk als je 55+ bent en uw huis afbetaald is en je een beetje gespaard hebt kan ja ook al eens denken of je wel nog gaat ander werk zoeken dan als je daar 30 jaar gewerkt hebt.

Bij een sluiting gaat het wel niet enkel over de opzegtermijn.
Je zit dan met ook de sluitingsvergoeding, de vergoedingen voor beschermde werknemers (die in de praktijk dan vaak over alle personeelsleden verdeeld worden,...). De juiste vergoedingen zijn pas bekend na de onderhandeling en afsluiting van een sociaal plan.

Het zal in ieder geval voor de betrokken werknemers een stuk meer zijn dan enkel de opzegvergoeding (die ook geheel of gedeeltelijk zal omgezet worden in een inschakelingsvergoeding).

Terug
Bovenaan