Sluiting Audi Vorst

En de kleine groep mensen die sleutels wegnemen of dreigen wagens te bekrassen. Kunnen deze infeite bestraft worden? Of worden die beschermd door de vakbonden
De personen kunnen individueel gewoon aangeklaagd worden. Het stakingsrecht of lid zijn van een vakbond is nog altijd geen vrijgeleide om te doen wat je wilt zonder de gevolgen te dragen.

Volvo Gent is een aflopend verhaal, de trucks hebben wel nog toekomst volgens wat ik hoor.
Komt nu toch ook een nieuw model. Deze zomer hebben ze daar aantal weken moeten stempelen omdat de lijnen aangepast werden naar dat model. Eind dit jaar gaan ze nog eens aantal weken stempelen om verdere aanpassingen te doen. Natuurlijk elke x-aantal jaar is dat weer bibberen of er weer een nieuw model komt, dat was niet anders bij Audi. Dus op lange termijn weet ik ook niet hoe lang ze het daar nog gaan trekken. Maar ik denk dat het wel mogelijks een voordeel kan zijn dat het chinezen zijn die eigenaar van Volvo zijn en dat het een fabriek in Europa is als bepaalde zaken erdoor komen in Europa.

@JPV wat is uw view op deze situatie. Want nu is dat toch voor beiden een loss-loss situatie. Hoe kunnen ze dit nu verder oplossen.
De werknemers krijgen tijdelijke werkloosheid op kosten van de overheid, dus voor overheid een loss.

Typisch wordt in deze situatie een sociale bemiddelaar aangesteld, die de boel moet proberen te ontmijnen.
|nfected zei:
En de kleine groep mensen die sleutels wegnemen of dreigen wagens te bekrassen. Kunnen deze infeite bestraft worden? Of worden die beschermd door de vakbonden
is er echte een dreiging van bekrassing of gaat het gewoon over een formulering van "niet verantwoordelijk voor schade" om te vermijden dat de werkgever achteraf schade zou aanrekenen? (ik heb niet alle artikels gelezen hierover.
Dat lijkt mij dichter bij de werkelijkheid te zitten dan die 200k+
Of moet al gaan over iemand van het management.

Natuurlijk als je 55+ bent en uw huis afbetaald is en je een beetje gespaard hebt kan ja ook al eens denken of je wel nog gaat ander werk zoeken dan als je daar 30 jaar gewerkt hebt.
Je zal natuurlijk geen werkloosheidsuitkering krijgen tijdens de opzeg. De vraag is dus of je als 55+er je spaarpotje wil opsoeperen omwille van deze reden én het is (terecht) al lang niet meer zo dat je als 55+'er gewoon gerust gelaten wordt en tot je pensioen kan de RVA ontwijken. Voor de leeftijd van 60 jaar kan niemand bij Audi brugpensioen hebben (allez, tenzij die ene specifieke die al een erkenning 66% heeft én verder werkt).

Bij een sluiting gaat het wel niet enkel over de opzegtermijn.
Je zit dan met ook de sluitingsvergoeding, de vergoedingen voor beschermde werknemers (die in de praktijk dan vaak over alle personeelsleden verdeeld worden,...). De juiste vergoedingen zijn pas bekend na de onderhandeling en afsluiting van een sociaal plan.
Eh, bij een sluiting is er geen vergoeding voor beschermde werknemers, hé. Die zijn niet beschermd bij een sluiting.

En cege had het over een half miljoen in totaal, hé (200-300k x 2), dus die sluitingsvergoeding zat nog in een ander pak.

Eh, bij een sluiting is er geen vergoeding voor beschermde werknemers, hé. Die zijn niet beschermd bij een sluiting.

En cege had het over een half miljoen in totaal, hé (200-300k x 2), dus die sluitingsvergoeding zat nog in een ander pak.
Ja, maar het is toch wel zo dat die beschermingsvergoeding vaak mee genomen wordt in het sociaal plan daarbij "verdeeld" wordt over de werknemers.

Ja, maar het is toch wel zo dat die beschermingsvergoeding vaak mee genomen wordt in het sociaal plan daarbij "verdeeld" wordt over de werknemers.
Nog nooit van gehoord. Maar ik ben niet betrokken bij sociaal plannen op bedrijfsniveau

Idd, iemand die er 30 jaar bediende is, op 31/12/2013 meer dan 32000€ bruto verdiende en nu aan bruto 5000€/maand zit zal ongeveer 140,000€ bruto opzeg ontvangen (20 maand en 33 weken opzeg).
Een arbeider zal met 30 jaar aan iets van een 14 maanden zitten, beetje afhangend van pc (pc111 zou 33 weken en 154 dagen zijn).
Als die aan 30€/uur zit, zou dat pakweg 70,000€ zijn...

200-300k€ opzeg zie ik toch niet hoor...

Als de sluitingsvergoeding effectief de 13k per jaar is waar sprake over is, dan gaan ze niet ver van het half miljoen uitkomen...

Jij kiest er nu arbeiders uit om je punt te maken. Bij de bedienden moet het niet zot doen om aan dat half miljoen te raken. Ik denk dat het voor de redenering niet echt veel uitmaakt of het 300 of 400 of 500k is. Het punt was dat dat bedragen groot genoeg zijn om de doorsnee werknemer gewoon braafjes te laten richting exit gaan.

Ik heb zelf al paar collectieve ontslagen meegemaakt van collega's en nu zelf betrokken in collectief ontslag. Dat is letterlijk 'sprinkle with money' zonder dat er sociale onvrede is. En max 10-12y ancienniteit, want de startup bestond nog niet 13y geleden.

Berekening van loon dat gebruikt wordt: Auto --> XYZ, bonus --> gemiddelde voorbije 3y, laptop --> ABC, fietsvergoeding --> KLM, maaltijdcheques, ... etc etc Een doorsnee werknemer zit gemakkelijk aan 1.5-2x zijn bruto jaarloon als referentie loon voor de wettelijke ontslag berekening. En dan de sluitingsvergoeding: Forfaitair, pingeling A. Ancienniteit per jaar: pingeling B. Ouder dan 40 pingeling C. Ouder dan 50: pingeling D etc etc etc.

Beschermde werknemers. Daarvan wordt de bescherming gewoon afgekocht met, je kunt het al raden, pingeling.

Ik herinner mij nog dat toen was het Volvo Cars ? Of een vorige sluiting van VW/Audi, don't remember, ze op tv zeiden dat de gemiddelde arbeider met 20y ancieniteit 400k ontslag premie kreeg. En dat was 10y geleden of zo...

Laatst bewerkt:
Ik erger me dat de vakbonden zeer vervuilende producten in brand steken.
De politiek en politiek durft hier niets te doen.
Moesten wij dit doen, is dit een boete.

Zelfs al is het puur netto, dat neemt niet weg dat het zeer snel op kan zijn als je als 54-jarige geen werk meer kan vinden.
Ik ken persoonlijk enkele mensen die bij Opel Antwerpen gewerkt hebben, ook mooie ontslagpremie gehad. Maar geef iemand een slof geld en wat doet die daarmee? Juist ja eens een zotte uitgave. Niet iedereen denkt even goed na op financieel vlak.

Maar los daarvan is het ook niet zo dat je kan spreken van sector. Het is niet omdat je heel uw carrière motorkappen hebt geplooid dat je daarom niet aan een andere laaggeschoolde job kan geraken.
Naast medewerkers aan de band werken daar nog een hele hoop andere profielen, die hoor je minder maar hoor hen zijn het ook bange tijden

Bij Ford Genk vond 1 op 3 binnen het jaar ander werk. 1 op 3 was nog altijd werkloos na 1 jaar en de rest moest geen werk meer zoeken (brugpension.)
(En dat was in een periode dat er heel weinig vacatures waren in Limburg. Het aantal ontslagen was hoger dan het totale aantal vacatures in Limburg in die tijd.)
Na 5 jaar was er nog 14% van de ex Ford-werknemers werkzoekende. (betekent niet dat ze niet gewerkt hebben in die 5 jaar of dat ze daadwerkelijk aan het werk zijn na 5 jaar want sommige gaan niet meer werkzoekend zijn door ziekte/pensioen/...))

In huidige omstandigheden waar er pakweg 10.000 à 15.000 vacatures vrij zijn in Brussel zelf en het gaat over 2.700 werknemers rechtstreeks werkende voor Audi Vorst in tegenstelling tot de 6.000 rechtstreeks van Ford Genk, dan ziet het voor de meeste toch wel uit dat ze ergens relatief snel terecht kunnen. Ze hebben al werkervaring, bepaalde skills,... Dat is iets anders dan al die langdurige werklozen in Brussel.
Ze gaan waarschijnlijk lager verdienen. Daar valt er niks aan te doen maar daarvoor dient die vrij royale ontslagvergoeding.
Misschien dat sommigen zelfs in Gent terechtkunnen want Gent krijgt een extra model volgend jaar.

Enfin, tis ook niet allemaal onverwacht. Luxe SUV's zijn de eerste die minder verkocht worden als het wat minder gaat in de economie dus die fabrieken zijn de eerste op de kapblok. Dat weet iedereen.
Volvo Gent krijgt tenminste kleine SUV's. Dat is tenminste al wat veiliger voor werkgelegenheid.

Bij een bedrijf waar er kennis werkt, waar er ontslagen vallen, verschiet ik toch van de ontslagvergoedingen die ze daar kriigen
Iemand die 3 jaar werkt, krijgt 60k.
Iemand die al +40 j werkt, kreeg ongeveer 710k

Als de sluitingsvergoeding effectief de 13k per jaar is waar sprake over is, dan gaan ze niet ver van het half miljoen uitkomen...
Daar is totaal nog geen sprake van. En zelfs als het dat nog zou zijn, dan is 110000 euro minder dan je 600000 die je claimde (voor iemand met de hoogste ancienniteit) er nog altijd ver van.
cege zei:
Jij kiest er nu arbeiders uit om je punt te maken. Bij de bedienden moet het niet zot doen om aan dat half miljoen te raken. Ik denk dat het voor de redenering niet echt veel uitmaakt of het 300 of 400 of 500k is. Het punt was dat dat bedragen groot genoeg zijn om de doorsnee werknemer gewoon braafjes te laten richting exit gaan.
Maar mijn punt is net dat de bedragen niet kloppen. En 75% is arbeider, dus lijkt me logisch dat ik dat als referentie neem. Terwijl slechts 1 op de 3 werknemers 50-plusser is en jij wel uitgaat van die 20 en 30 jaar ancienniteit, wat verre van standaard is.

Ik heb zelf al paar collectieve ontslagen meegemaakt van collega's en nu zelf betrokken in collectief ontslag. Dat is letterlijk 'sprinkle with money' zonder dat er sociale onvrede is. En max 10-12y ancienniteit, want de startup bestond nog niet 13y geleden.

Berekening van loon dat gebruikt wordt: Auto --> XYZ, bonus --> gemiddelde voorbije 3y, laptop --> ABC, fietsvergoeding --> KLM, maaltijdcheques, ... etc etc Een doorsnee werknemer zit gemakkelijk aan 1.5-2x zijn bruto jaarloon als referentie loon voor de wettelijke ontslag berekening. En dan de sluitingsvergoeding: Forfaitair, pingeling A. Ancienniteit per jaar: pingeling B. Ouder dan 40 pingeling C. Ouder dan 50: pingeling D etc etc etc.

Beschermde werknemers. Daarvan wordt de bescherming gewoon afgekocht met, je kunt het al raden, pingeling.
Opnieuw: beschermde werknemers zijn bij een sluiting NIET beschermd. Dat geld zowel voor vakbondsafgevaardigdefn als voor zwangere werknemers.

En de situatie bij jou collectief ontslag is nét iets anders qua loonstructuur. Denk dat de meeste audi-werknemers direct tekenen voor ontslagregelingen bij hogere bediendes zoals jij.

Ik heb honderden mensen hun sluitingsvergoedingen aangevraagd en laten uitbetalen. Daar was maar 1 lucky man bij die ongeveer 18000 euro kreeg bij een bedrijf waar hij al 20 jaar niet meer werkte (maar nog op de loonlijst stond door invaliditeit). De rest was beperkt in wat ze kregen en in één geval zelfs nog niet hun loon dat de werkgever 'vergat' te betalen.

Ter info, voor wie de situatie niet begrijpt: de werkgever in Audi vorst voert nu een "Lock Out" uit, dat is staking door de werkgever. Ook dan moet er geen loon uitbetaald worden.

@TRUMP : moet de werkgever nu buitenvliegen wegens werkgeefweigering? ;).
Ze konden gewoon aan het werk maar meeste weigeren en stelen bedrijfsmateriaal
Hierdoor kunnen die wel willen werken niets doen.

Dus eerder de fout van de vakbonden dan van de werkgever, alleen mag de belastingbetaler er voor opdraaien of betaalt de vakbond de stakingspremies?

Ze konden gewoon aan het werk maar meeste weigeren en stelen bedrijfsmateriaal
Hierdoor kunnen die wel willen werken niets doen.

Dus eerder de fout van de vakbonden dan van de werkgever, alleen mag de belastingbetaler er voor opdraaien of betaalt de vakbond de stakingspremies?
Er was, zoals je zelf ook wel weet, geen productielijn of dergelijke gesaboteerd, dus er kon voortgewerkt worden.

En van diefstal was er geen sprake, de sleutels wegnemen beantwoordt niet aan diefstal.

Er was, zoals je zelf ook wel weet, geen productielijn of dergelijke gesaboteerd, dus er kon voortgewerkt worden.

En van diefstal was er geen sprake, de sleutels wegnemen beantwoordt niet aan diefstal.
Stel nu dat mijn job is om de auto's te verplaatsen, hoe ga ik dat doen zonder sleutels?

Idd onmogelijk

En imo is het wel diefstal: je hebt namelijk iets dat niet van u is meegenomen

Stel nu dat mijn job is om de auto's te verplaatsen, hoe ga ik dat doen zonder sleutels?
Van "hierdoor kunnen die die willen werken niets doen" naar "de persoon die de auto's moet verplaatsen kan niet werken zonder sleutels" (wat hij wel kan)
Idd onmogelijk

En imo is het wel diefstal: je hebt namelijk iets dat niet van u is meegenomen
dat is niet voldoende om van diefstal te spreken, er zijn nog andere voorwaarden.

Van "hierdoor kunnen die die willen werken niets doen" naar "de persoon die de auto's moet verplaatsen kan niet werken zonder sleutels" (wat hij wel kan)
Je weet maar al te goed dat een band niet kan werken als er maar 10% van de mensen aanwezig is
dat is niet voldoende om van diefstal te spreken, er zijn nog andere voorwaarden.
Ze hebben er ook niet voor betaald en het was ook niet gratis mee te nemen
Gewoon diefstal maar georganiseerd door de vakbond/pvda dus je moet dat wel goed praten

Je weet maar al te goed dat een band niet kan werken als er maar 10% van de mensen aanwezig is
Een band kan niet aan 100% rendement werken, dat klopt. Maar er is wel werk. Het feit dat een werkgever een lock-out doet bij een heropstart is echter een andere situatie dan gewoon de band stilleggen.
Gewoon diefstal maar georganiseerd door de vakbond/pvda dus je moet dat wel goed praten
Wie me hier kent, weet dat ik een bijna even grote afkeer heb van het VB als van de PVDA, dus die opmerking zegt meer over jezelf dan over mij.
En nee, dat is geen diefstal. Juristen kennen het verschil.

Ik ben helemaal niet akkoord met de werkwijze van zowel de werkgever als de werknemers in dit verhaal, maar diefstal is het volgens mij niet omdat ze niet de intentie hebben om eigenaar te worden van de wagens

Bij een bedrijf waar er kennis werkt, waar er ontslagen vallen, verschiet ik toch van de ontslagvergoedingen die ze daar kriigen
Iemand die 3 jaar werkt, krijgt 60k.
Iemand die al +40 j werkt, kreeg ongeveer 710k
Dat kan niet, een ontslagvergoeding is beperkt tot 12 maanden loon volgens mij.

Terug
Bovenaan