Smart Home en Automation

Ik gebruik al jaren custom integraties via HACS en co. Anders haal je ook niet het volle potentieel uit HA imo. Weet wat je gebruikt.

De helft van mijn integraties zijn ook via HACS, maar nog nooit echt problemen mee gehad.
En anders zijn er nog backups. Lijkt me niet handig om een 2e instance te hebben voor alleen HACS?

Gohja, alles hangt af van hoe lang je het al draait en welke integrations uiteindelijk. Ik draai al mee van voor Lovelace, ZHA integration, ESPHome integration, ... Zo'n 9j denk ik ;)
Ik heb al meerdere breaking changes meegemaakt met serieuze impact voor mij. Dit zowel bij native integrations als integrations via HACS. Het wordt pas problematisch als er een breaking change impact heeft op een HACS integration/plugin die niet meer maintained wordt.

Zelfs met native integrations heb ik al meerdere breaking changes gehad die impact hadden. Meestal relatief simpel te fixen (denk rename van een attribute, dan heb ik visuals en automations manueel moeten aanpassen) maar soms ook niet (breaking change in core component waardoor gans mijn lovelace interface kapot was).
Ik heb er ook 2 momenteel die niet meer maintained zijn in HACS die ik dus zelf moet onderhouden/aanpassen. De maintainer op github doet ook niets met PRs dus ik doe de moeite ook niet om er aan te maken.

Het is en blijft een open source hobby project hé. Het wordt hier heel veel aangeraden en afgestempeld als heel makkelijk maar soms moet je zelf toch wat kennis hebben om dingen te fixen...

Ik heb er ook 2 momenteel die niet meer maintained zijn in HACS die ik dus zelf moet onderhouden/aanpassen. De maintainer op github doet ook niets met PRs dus ik doe de moeite ook niet om er aan te maken.

Het is en blijft een open source hobby project hé. Het wordt hier heel veel aangeraden en afgestempeld als heel makkelijk maar soms moet je zelf toch wat kennis hebben om dingen te fixen...
Liever iets wat je zelf mogelijk kan fixen, dan iets die volledig closed source is en als een baksteen is als een bedrijf de stekker uit de ontwikkeling trekt.

iemand die een een sensor voor kostprijs energie heeft geschreven en die wil delen ? :)
incl de nettarieven en allerlei taksen, als dat al mogelijk is.

Laatst bewerkt:
Aan iedereen die hier zijn airco's aanstuurt, houden jullie er ook rekening mee dat als hij veel 'ping pongt' dat een groot effect heeft op de levensduur van uw apparaat?
Elke warmtepomp draait liefst langdurig ipv tien keer op en af te slagen.

In tegenstelling tot de meesten hier gebruik ik Homey (en niet HA) om mijn Vaillant warmtepomp aan te sturen:
- 2000W opwekken via zonnepanelen
- bewolking minder dan 30% (trial & error hier om op- en afslaan en stroom vh net zoveel mogelijk te beperken)
- buitentemperatuur < 18° & buitentemperatuur > 5° (omwille efficiëntie warmtepomp)
- is het buffervat warm
- if no , warm op
- if yes, zet de binnentemperatuur beneden op 23°

De warmtepomp brengt het water op eco-mode naar 45° en basicly draait de verwarming gewoon de hele dag op zonne-energie en is het huis in de avond zeer warm en koelt geleidelijk aan af naar de volgende ochtend.
De gewenste temperatuur in huis wordt terug verlaagd met zonsondergang zodat de warmtepomp afslaagt.

Qua verwarming hebben wij een hybride warmtepomp-gasketel setup draaien die op basis van de stroom- en gasprijs en efficiëntie vd warmtepomp (buitentemp) zal kijken welk systeem het meest efficiënt is om te verwarmen.
De zin/onzin van die installatie bespaar ik jullie, laat ons zeggen dat het voor onze specifieke situatie een goeie oplossing is.

Gezien ik hier niet veel Homey gebruikers zie, kort mijn setup nog even toelichten. Homey pro (early 2019 model) draaien met integraties naar:
- Miele droogkast
- Waterpomp (laten afslaan met smartplug als de watersensor eronder getriggerd word)
- Vaillant warmtepomp sturing
- integratie Enphase zonnepanelen
- sturing van alle lichten
- ventilatie op de badkamer wanneer vochtigheid gemeten door Ikea sensor
- zonnewering boven en beneden gestuurd op temperatuur binnen vs buiten
- integratie met Eufy camera's (lampen aan overal als er iemand gedetecteerd wordt als we niet thuis zijn)
- co-melder integratie

op de 'roadmap' voor dit jaar:
- integratie met huisalarm na renovatie van dat alarm

@fomix Wat denk dat er gebeurd eens de ruimte op temperatuur is? Dan gaat er warmtepomp vaak pendelen. 3 start/stops per uur zijn geen probleem. Maar daar kom je meestal niet aan.

Het is gewoon belangrijk een hysterese in te bouwen zodat de toestellen niet elke 2 minuten op en af te springen. Imo is de beste manier om een kleine batterij te plaatsen zoals een plug-in zodat je wat wolken kan bufferen. Dat heeft hier vorig jaar zeer goed gewerkt.

@fomix Wat denk dat er gebeurd eens de ruimte op temperatuur is? Dan gaat er warmtepomp vaak pendelen. 3 start/stops per uur zijn geen probleem. Maar daar kom je meestal niet aan.

Het is gewoon belangrijk een hysterese in te bouwen zodat de toestellen niet elke 2 minuten op en af te springen. Imo is de beste manier om een kleine batterij te plaatsen zoals een plug-in zodat je wat wolken kan bufferen. Dat heeft hier vorig jaar zeer goed gewerkt.
Op ecomode gebruikt de WP 1200W. Die paar minuten verbruik neem ik er voorlopig dan wel bij zonder batterij.

Tbh, geen idee wat wordt gezien als 'veel starten en stoppen'. Ik probeer het systeem gewoon zo lang mogelijk aan één stuk te laten draaien.

@MorGo7h , over dit stukje nog gelezen vorige keer:
@fomix Wat denk dat er gebeurd eens de ruimte op temperatuur is? Dan gaat er warmtepomp vaak pendelen.
Dat is heel simpel te counteren met een tik-tok logica in Homey. Ie, eens de temp 23° in huis beneden , zet de gewenste temp dan terug naar 20°.
Pomp slaat af en zal zeker een aantal uur uit blijven.

Laatst bewerkt:
Shelly 1pm op ibood vandaag.
Ik wil op termijn mss wel enkele tuinlichten aansturen die nu gewoon met een knop zijn.
Maar heb me nog niet verdiept in Shelly.

Zijn deze voldoende?
Powermeter heb ik an sich niet nodig

Shelly 1pm op ibood vandaag.
Ik wil op termijn mss wel enkele tuinlichten aansturen die nu gewoon met een knop zijn.
Maar heb me nog niet verdiept in Shelly.

Zijn deze voldoende?
Powermeter heb ik an sich niet nodig
Is intussen wel een ouder model, maar kan zeker voldoen. Ik heb hier nog 6-jaar oude Shelly 2.5 die nog perfect werken, terwijl ik er al 4, samen met m'n nog oudere 1PM, heb moeten wegsmijten wegens defect. Natuurlijk allen enkele maanden tot een jaar buiten de garantietermijn.
De nieuwe hebben gelukkig langer garantie.

Met de power meter functie, kan je in HA, uw verbruik ook echt gaan opsplitsen, stel dat je dus je digitale meter laat uitlezen, met het totaalverbruik, dan kan je per toestel ook zien wat je verbruik was, dat wordt dan verwerkt in het totaal.

Eindelijk (al enkele weken) een nieuwe motion/presence detector van Shelly. De Shelly Presence Gen4.
Maar tegenover deze die ik nu heb: Geen batterij + USB kabel ...

Het is met een USB kabel te doen :poop: jawel...

Maar voor iemand die meer netwerkpunten in huis heeft dan lichtpunten, ideaal in combinatie met een Ubiquiti PoE to USB-C Adapter of
Instant PoE to USB Converter. Alleen voor de voeding dus, niet de data 🤯:rolleyes:

Als men PoE luidsprekers, camera's en andere toestellen kan maken, waarom niet een PoE presence sensor? 🤡

Even een vraagje voor de personen die hier al iets verder in staan.
Gisteren heeft de PIR sensor van mijn buitenlampen de geest gegeven. Voor mij dus het ideale moment om mijn setup uit te breiden.
Ik dacht dus in plaats van de huidige PIR sensor een zigbee switch te steken. Bedoeling is dan om via andere manieren mijn lichten te triggeren.

Momenteel heb ik deze kabel in mijn PIR zitten.

Xo6Uf1B.jpeg

Ik heb het aan chatGPT gevraagd en die geeft conflicterende antwoorden, dus bij deze hier de vraag. Welke Zigbe switch kan ik hier het beste in de plaats zetten? Volgens chatGPT is een het Aqara T1 (met neutraal). Maar de andere keer zegt hij dat ik geen neutraal kan gebruiken omdat ik de neutraal van mijn lamp hier niet heb.

Voor moest het nog niet duidelijk zijn, van elektriciteit heb ik geen kaas gegeten... dus please help me!

Even een vraagje voor de personen die hier al iets verder in staan.
Gisteren heeft de PIR sensor van mijn buitenlampen de geest gegeven. Voor mij dus het ideale moment om mijn setup uit te breiden.
Ik dacht dus in plaats van de huidige PIR sensor een zigbee switch te steken. Bedoeling is dan om via andere manieren mijn lichten te triggeren.

Momenteel heb ik deze kabel in mijn PIR zitten.

Xo6Uf1B.jpeg

Ik heb het aan chatGPT gevraagd en die geeft conflicterende antwoorden, dus bij deze hier de vraag. Welke Zigbe switch kan ik hier het beste in de plaats zetten? Volgens chatGPT is een het Aqara T1 (met neutraal). Maar de andere keer zegt hij dat ik geen neutraal kan gebruiken omdat ik de neutraal van mijn lamp hier niet heb.

Voor moest het nog niet duidelijk zijn, van elektriciteit heb ik geen kaas gegeten... dus please help me!
De lichten gingen enkel aan met de PIR? indien ja, continue hieronder.
Als er nog ergens een schakelaar zat, dan ignore de rest, en zal je moeten kijken bij uw schakelaar.

Je hebt hier wel een neutre, namelijk de blauwe. L is je fase. L/ is je geschakelde
In principe kun jij daar een Aqara T1 steken.

volgens handleiding:
1777490818631.png

Wat jij zal hebben is: want S0 dient gewoon om uw schakelaar(s) erop aan te sluiten. Wat jij niet hebt.
1777490943320.png

Aansluiten dus op: bruin op L, blauw op N en zwart op L1.

Als er nog ergens een schakelaar zat, dan ignore de rest, en zal je moeten kijken bij uw schakelaar.

Je hebt hier wel een neutre, namelijk de blauwe. L is je fase. L/ is je geschakelde
In principe kun jij daar een Aqara T1 steken.

Aansluiten dus op: bruin op L, blauw op N en zwart op L1.
Top, bedankt voor de bevestiging!

...

Ik zit momenteel zelf na te denken over een 'gelijkaardig' probleem.
We zitten met een stuurkast waarbij ik met een remote control 3tal lichten + zwembad rolluik kan bedienen.
Nu had ik graag die lichten ook via HA kunnen aansturen.
Problem: ik zou shelly kunnen plaatsen na de huidige relais. Maar dat wil dan zeggen dat de remote actief moet zijn anders heb ik geen stroom.
Dus ik zie momenteel nog niet hoe ik beide kan combineren, zodat de remote + shelly de lichten kunnen sturen

Ik zit momenteel zelf na te denken over een 'gelijkaardig' probleem.
We zitten met een stuurkast waarbij ik met een remote control 3tal lichten + zwembad rolluik kan bedienen.
Nu had ik graag die lichten ook via HA kunnen aansturen.
Problem: ik zou shelly kunnen plaatsen na de huidige relais. Maar dat wil dan zeggen dat de remote actief moet zijn anders heb ik geen stroom.
Dus ik zie momenteel nog niet hoe ik beide kan combineren, zodat de remote + shelly de lichten kunnen sturen
De uitgang van uw relais kun je op de ingang van de schakelaar op de shelly steken. (dat kan/mag 230V zijn) en de uitgang sowieso laten sturen met de shelly. Zo kun je alles doen. de lichten aan/uit doen met gelijk wat, is het nu met de shelly of met de remote.

beetje zoals in diagram 2 wat ik hier plaatste, maar ipv schakelaar, zal daar de relais zitten. en die zal dan de shelly aansteken.

*edit: post volledig aangepast

Terug
Bovenaan