Smart Home en Automation

@kilghard Wat je aanhaalt is iets dat ik nog wou vragen. Welke bellen hebben een kleine delay tussen het beldrukken en het bericht op de gsm.
Dat is vaak zeer afhankelijk van de battery-saving instellingen op uw gsm.
Ik heb de niko video deurbel, met de niko access control app. Ik had eerst ook last van dat ik bericht van bel pas kreeg 20 seconden na het drukken. Na veranderen van "accugebruik onbeperkt" (ipv geoptimaliseerd) in de app instellingen krijg ik dat binnen de paar seconden op mijn gsm.

Afgelopen week zo'n P1 dongle van Home Wizzard gekocht en met Home Assistant verbonden. Leuk om je stroom verbruik in realtime te kunnen inzien. Na een tijdje een oude blogpost gevonden om ook de pieken voor het capaciteitstarief in HA te kunnen tracken.. na veel trial & error het deels aan het werk gekregen:
HA-caperciteit.jpg

Er is ook een waarschuwing systeem dat een notification stuurt wanneer de piek langer dan 2 minuten 2.8 KW overschrijdt, maar daar zijn we voorlopig nog niet aan toegekomen :unsure:

Afgelopen week zo'n P1 dongle van Home Wizzard gekocht en met Home Assistant verbonden. Leuk om je stroom verbruik in realtime te kunnen inzien. Na een tijdje een oude blogpost gevonden om ook de pieken voor het capaciteitstarief in HA te kunnen tracken.. na veel trial & error het deels aan het werk gekregen:
[...]
Er is ook een waarschuwing systeem dat een notification stuurt wanneer de piek langer dan 2 minuten 2.8 KW overschrijdt, maar daar zijn we voorlopig nog niet aan toegekomen :unsure:
De homewizard P1 meter API heeft ook gewoon de piekgegevens van de digitale meter. Da's natuurlijk pas bekend na ieder kwartier, maar het is wel de piek waar je op afgerekend wordt:

{
"wifi_ssid": "XXX",
"wifi_strength": 68,
"smr_version": 50,
"meter_model": "XXX",
"unique_id": "XXX",
"active_tariff": 1,
"total_power_import_kwh": XXX,
"total_power_import_t1_kwh": XXX,
"total_power_import_t2_kwh": XXX,
"total_power_export_kwh": XXX,
"total_power_export_t1_kwh": XXX,
"total_power_export_t2_kwh": XXX,
"active_power_w": -113,
"active_power_l1_w": 74,
"active_power_l2_w": 8,
"active_power_l3_w": -196,
"active_voltage_l1_v": 234.2,
"active_voltage_l2_v": 234.5,
"active_voltage_l3_v": 233.5,
"active_current_l1_a": 0.63,
"active_current_l2_a": 0.08,
"active_current_l3_a": 1.17,
"active_power_average_w": 0,
"montly_power_peak_w": 2744,
"montly_power_peak_timestamp": 240615170000,

"total_gas_m3": XXX,
"gas_timestamp": XXX,
"gas_unique_id": "XXX",
"external": [
{
"unique_id": "XXX",
"type": "gas_meter",
"timestamp": XXX,
"value": XXX,
"unit": "m3"
}
]
}
Dus ik zou denken dat HomeAssistant dat ook gewoon kan tonen?
De EnergyID app toont ook een overzicht van de verbruikspieken alsook een trendplot:
6sR0NJq.png

Maar dat is dus niet in HomeAssistant, en misschien zelfs enkel met een "pro" EnergyID subscription (ik heb de mijne gratis via Ecopower).

Ja, kan ook uit de P1 dongle het verbruik voor het afgelopen kwartier checken en dan daar jouw alert opzetten.
Want 3min 2.8kW trekken is geen probleem als je die andere 12 minuten geen verbruik hebt.

Huis dat we hier recent gekocht hebben steekt al redelijk goed vol met Loxone - volgende maand tekenen we de akte bij de Notaris en gaan we verhuizen.
In ons huidige huis heb ik alles doen draaien op HomeAssistant, Loxone ziet er wel dik in orde uit maar ben er niet echt vertrouwd mee.

Zijn er hier mensen met ervaringen daarmee en wat Do's en Dont's of handige tips die ik zou moeten weten voor dat type systeem?

Huis dat we hier recent gekocht hebben steekt al redelijk goed vol met Loxone - volgende maand tekenen we de akte bij de Notaris en gaan we verhuizen.
In ons huidige huis heb ik alles doen draaien op HomeAssistant, Loxone ziet er wel dik in orde uit maar ben er niet echt vertrouwd mee.

Zijn er hier mensen met ervaringen daarmee en wat Do's en Dont's of handige tips die ik zou moeten weten voor dat type systeem?
Loxone is gewoon een bedraad domotica systeem waar je de meeste logica, die je voordien in home assistant voorzag, ook in kan programmeren. Basics zoals bewegingsensoren en lichtautomatisatie moet je sowieso in dat systeem houden. Dat reageert, als bedraad systeem, vlotter dan draadloze oplossingen. Ook kan het via modbus tcp/ip communiceren met elk ander systeem dat dat ondersteunt (denk aan pv inverter, laadpaal, ventilatie, warmtepomp, ...).

Voor communicatie met systemen die dat niet rechtstreeks ondersteunen gebruik ik nog openhab om dingen samen te binden. Ik ga er vanuit dat loxone ook met home assistant samenwerkt. Maar wat er bij mij nog in openhab geïmplementeerd is, is echt minimaal.

Ik gebruik niet de logging van loxone omdat die schrijft naar de sd kaart en die sneller laat verslijten. Zonder sd (met het programma op) werkt het systeem niet.
Ik lees via openhab (en de loxone binding) alle tags uit die ik wil loggen en schrijf die vervolgens in influxdb (via openhab).

Een reserve loxone sd kaartje, en een backup van je programma, is slim om standby te hebben liggen zodat je snel terug operationeel bent moest de sd kaart eens falen. Bekijk de statusboodschappen van loxone ook eens om de paar maanden. Hij waarschuwt als de sd kaart veel lees of schrijffouten begint te geven.

Het mooie van loxone vond ik ook dat je niet echt vendor locked bent als je dat niet wil. Met modbus tcp/ip, modbus rtu, dmx, dali, knx, 1 wire, ... kan je naar heel veel niet-loxone producten interfacen. Wil je bv de loxone led dimmers niet gebruiken, dan kies je gewoon iets anders.
Heel mijn 1wire setup, met temp-, vochtigheid-, co2-meting is bv van esera en niet van loxone. Zelfs de 1w interface is van esera en verbonden met modbus tcp/ip.

Laatst bewerkt:
Ik heb het ook, en ik raad aan om lid te worden van deze groep: https://www.facebook.com/groups/126010224686679

Daar kan je zoeken naar discussies over hoe je nieuwe dingen toevoegt of welke je best koopt voor compatibiliteit (bijvoorbeeld laadpaal).

Zorg er ook voor dat je de gegevens krijgt van de Loxone Partner die de installatie gedaan heeft (tenzij het zelfbouw was), en check of deze nog bestaat. Bij noodgevallen wil je immers snel iemand kunnen contacteren die er verstand van heeft. Je kan hiervoor NIET bij elke elektricien terecht!

Ik heb het ook, en ik raad aan om lid te worden van deze groep: https://www.facebook.com/groups/126010224686679

Daar kan je zoeken naar discussies over hoe je nieuwe dingen toevoegt of welke je best koopt voor compatibiliteit (bijvoorbeeld laadpaal).

Zorg er ook voor dat je de gegevens krijgt van de Loxone Partner die de installatie gedaan heeft (tenzij het zelfbouw was), en check of deze nog bestaat. Bij noodgevallen wil je immers snel iemand kunnen contacteren die er verstand van heeft. Je kan hiervoor NIET bij elke elektricien terecht!
De eigenaar was zelf installateur van Loxone als beroep, dus zelfbouw, maar wel echt deftig gedaan. Ik heb alle plannen al gekregen en hij zei ook dat ik wel bij hem terecht kon voor hulp. Dat scheelt ook al wel.
(en ben lid geworden van de groep, bedankt voor de tip)

het enige dat ik dus nu ga moeten uitzoeken is inderdaad 1) qua laadpaal & Zonnepanelen installatie op wat ik moet letten
en 2) we gaan een aantal dingen aanpassen in het huis en ik zou graag de woonkamer voorbereiden op een deftige home theater installatie (denk 5.1.2 setup) en ik hoop dat een gewone Onkyo/marantz/denon receiver ook met Loxone kan werken, maar das voor later op te zoeken dus.

Feit dat je al bekent bent met HA, lijkt het me dat Loxone voor u wel kinderspel zal zijn.

Zelf heb ik ook Loxone en HA.
De logica's maak ik steeds met Loxone, dat vind ik makkelijker werken. HA gebruik ik enkel voor logings
Hoofdreden voor mij is vooral dat grafieken beter en makkelijker werkt op HA.

In uw geval zou ik dus zeggen, speel er wat mee eenmaal je het hebt. :)
Ik lees vooral veel op hun eigen site en in hun loxoneconfig. Ik zit ook in de facebook groep, is ook wel leuk om nieuwe dingen te leren. Zitten ook wel wat installateurs op, dus kun je ook vragen stellen.

https://www.facebook.com/groups/126010224686679

Feit dat je al bekent bent met HA, lijkt het me dat Loxone voor u wel kinderspel zal zijn.

Zelf heb ik ook Loxone en HA.
De logica's maak ik steeds met Loxone, dat vind ik makkelijker werken. HA gebruik ik enkel voor logings
Hoofdreden voor mij is vooral dat grafieken beter en makkelijker werkt op HA.

In uw geval zou ik dus zeggen, speel er wat mee eenmaal je het hebt. :)
Ik lees vooral veel op hun eigen site en in hun loxoneconfig. Ik zit ook in de facebook groep, is ook wel leuk om nieuwe dingen te leren. Zitten ook wel wat installateurs op, dus kun je ook vragen stellen.

https://www.facebook.com/groups/126010224686679

Ik denk het ook wel dat dat door HA ervaring wel goed zal komen - goed om de bevestiging te lezen hier.

Leg al die vragen maar aan hem voor, nu je er toch nog contact mee hebt.
Voor Denon specifiek koop je best een receiver met netwerkverbinding en HEOS: https://library.loxone.com/detail/denon-heos-link-hs2-1425/overview
Thanks - ga ik zeker eens verder op inlezen! Er hangt ook al een Loxone Audio server dacht ik, dus ik weet niet of HEOS effectief noodzakelijk zal zijn.
Als ik mij vergis en die Loxone Audio server er niet is is het natuurlijk wel een optie om heel het huis op HEOS aan te sluiten, ik zie in ieder geval aan de plannen (en had dat ook gezien bij het bezoek) dat er redelijk wat speakers al hangen en kabels nog voorzien zijn voor speakers.

Eerste vraag: wat gebruiken jullie nu qua hardware/technologie voor smart 'controls', sensors, plugs, ... ?
Ik heb een hele tijd bewust WiFi gebaseerde spullen gebruikt (voornamelijk Shelly, met o.a. een groot aantal Plug S'en, H&T sensors en buttons om 'sferen' te beheren. De reden was dat ik de nood niet zag voor de extra 'complexiteit' van bvb Zigbee.

Ondertussen zijn we even verder, zijn mijn automations een stuk uitgebreider (en vereisen die dus andere sensoren, bvb presence) en merk ik dat bvb smart plugs in uithoeken van het huis geen evidentie zijn. Verder is er meer aanbod in Zigbee devices. Daardoor ben ik dus begonnen met een en ander aan Zigbee spullen te kopen en installeren, deels om extra functionaliteit te hebben (bvb presence en licht detectie, vocht- en temperatuurmeting) en deels om bestaande zaken te vervangen.

Nu ben ik op't punt dat ik een mix van zowel WiFi- als Zigbee-based spullen heb. Zigbee dus vnl omwille van functionaliteit en ook soms gewoon om het mesh netwerk sterk genoeg te maken (bvb plugs die in principe even goed met een WiFi smart plug zouden werken maar die er wel voor zorgen dat een sensor een eind verder beter ontvangst heeft).
Vermoedelijk gaat 't een mengeling blijven omdat (a) vervangen van iets wat werkt zonder added benefit een beetje gek is en (b) specifiek voor smart plugs, ik merk dat de Zigbee spullen vnl bij laag verbruik niet zo correct meten.
Verder denk ik er wél aan om een aantal Zigbee smart plugs (+ de bestaande klassieke stopcontacten) op termijn te vervangen door Niko (ja...) Zigbee stopcontacten om al die plugs uit 't zicht te halen...

Hoe zit dat bij jullie?

Tweede vraag: wat zijn goede opties om bestaande schakelaars slim te maken, op een manier dat ze blijven functioneren als ooit de home automation / het Zigbee netwerk er uit ligt?

Ik denk het ook wel dat dat door HA ervaring wel goed zal komen - goed om de bevestiging te lezen hier.

Thanks - ga ik zeker eens verder op inlezen! Er hangt ook al een Loxone Audio server dacht ik, dus ik weet niet of HEOS effectief noodzakelijk zal zijn.
Als ik mij vergis en die Loxone Audio server er niet is is het natuurlijk wel een optie om heel het huis op HEOS aan te sluiten, ik zie in ieder geval aan de plannen (en had dat ook gezien bij het bezoek) dat er redelijk wat speakers al hangen en kabels nog voorzien zijn voor speakers.
Hier ook Loxone en volledig zelf geprogrammeerd. Is uiteindelijk heel makkelijk.
Ik vermoed dat HEOS wel met een API aan te sturen is, maar dat is wat moeilijker programmeerwerk.
Nu, als er al speakers hangen door het huis, dan moeten die sowieso ergens naar een versterker en server he? Dus die audioserver zal er wel hangen...

Tweede vraag: wat zijn goede opties om bestaande schakelaars slim te maken, op een manier dat ze blijven functioneren als ooit de home automation / het Zigbee netwerk er uit ligt?

Ik gebruik Sonoff ZBMini modules, al ben ik nu even niet 100% zeker of schakelaar dan nog werkt als mijn Deconz/HA eruit ligt. Ik vermoed van wel omdat ik voor een simpele aan/uit helemaal geen automations heb.

Eerste vraag: wat gebruiken jullie nu qua hardware/technologie voor smart 'controls', sensors, plugs, ... ?
Mix & match hier. Zigbee, Zwave, wifi (zowel gewone wifi als ESPNow momenteel, ik heb ook al met thread en matter gespeeld).

Uiteindelijk maakt het niet uit. Ik zou ook niet alles vervangen zolang het werkt. Ik kijk gewoon per nieuwe toevoeging wat ik vind en er deftig uitziet. Idem als ik iets moet vervangen. Enige waar ik wel op let, is dat er geen cloud based rommel tussenzit. Heb paar Tuya devices, maar die zijn allemaal reflashed met ESPHome om enkel lokale toegang te hebben.

Uw schakelaars vervangen door slimme :P
Meer bepaald schakelaars met drukknop & relais. En waar zowel drukknop als extern signaal (zigbee/wifi/...) de relais aanstuurt. Je zult wel specs moeten opzoeken van elke slimme schakelaar om te zien of die doet wat jij wilt.

Ik heb paar van deze steken, maar zijn er van verschillende merken en verschillende standaarden beschikbaar: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/QBKG12LM.html

Ik gebruik Sonoff ZBMini modules, al ben ik nu even niet 100% zeker of schakelaar dan nog werkt als mijn Deconz/HA eruit ligt. Ik vermoed van wel omdat ik voor een simpele aan/uit helemaal geen automations heb.
Zou moeten, als die correct aangesloten is.

Hangt wel van je schakelaars, aansluiting & plaats achter de schakelaar af of dit gaat passen. Het is mini, maar ik kreeg het op 2 plekken niet achter mijn bestaande schakelaars. En 2 achter een dubbele schakelaar mag je zeker vergeten.

Ik ben wel te vinden voor het idee van @the_fox om meteen schakelaars met knop & relais te kiezen, bedankt! Werken die ook voor pulsdrukkers? (1x drukken is aan of uit, afhankelijk van de huidige status, blijven drukken is dimmen ?
Ik ga er eens wat in grasduinen...

Akkoord ook met het punt rond onafhankelijk zijn van de cloud, ik kies specifiek voor toestellen met locale integratie in HA en op firewall niveau zorg ik er voor dat internet connectie niet kan eens alles geconfigureerd is (in het begin is het soms wel nog eens nodig)

Zijn er hier ervaringen met draadloze contactsensoren? Ik ben aan het zoeken naar goeie zigbee sensoren die ik met een dongle kan connecteren met HA. Voor zowel binnen als buiten.
Er is best veel aanbod, er is jammer genoeg niet echt een ‘dit is het beste’ sensor te vinden.

Goed.

Ik heb momenteel HA draaien in een docker container op Armbian (Odroid C4 HW).
Ik ga daar een USB <> RS485 dongle ophangen en wil dan mijn Goodwe inverter daarop aansluiten.

Kan iemand mij helpen/in de juiste richting wijzen wat ik voor de rest moet doen, configureren, ...?

Goed.

Ik heb momenteel HA draaien in een docker container op Armbian (Odroid C4 HW).
Ik ga daar een USB <> RS485 dongle ophangen en wil dan mijn Goodwe inverter daarop aansluiten.

Kan iemand mij helpen/in de juiste richting wijzen wat ik voor de rest moet doen, configureren, ...?

Zeker dat je Goodwe geen lokale API heeft?
Ik heb vorig jaar nog een update gevraagd aan Goodwe en nu is deze omvormer via een lokale API verbonden met HA, ik kan die nu zelfs dichtnijpen tot eigen verbruik (moest er later betaald moeten worden voor injectie).

Terug
Bovenaan