Snelheidsbeperkingen of (salaris)wagens beperken (100 op snelwegen)

Ge weet toch dat je ook serieus wat taksen betaald op elektriciteit.

Dat komt toch niet in de buurt van die van elektriciteit ? Als je een piechart zou maken voor elektriciteit dan gaat 60% van de elektriciteitskost toch geen taksen zijn?

Zeker nu men ook nog eens de BTW op elektriciteit naar 6% + accijns heeft gebracht. Terwijl die voor benzine nog altijd 21% is, dacht ik.

Ik zie dan ook eerder dat men elektriciteit "goedkoper" gaat maken of houden en dat men een KM-heffing of dergelijke gaat introduceren samen met een forfait voor de luxe van het gebruik van een private wagen

Wie spreekt er over mogen? Zijn mening was dat je meer zou moeten betalen voor die luxe.
Minder verontwaardiging, meer lezen.

Hoe zou dat een argument zijn om er geen te zijn?
Nee, zijn punt was dat iemand met 1 Ferrari niet meer zou moeten betalen dan iemand met 2 Dacia's. Dat is gewoon principieel fout omdat je niet kan aannemen dat die 2 Dacia's meer gebruik maken van de infrastructuur dan die Ferrari. De enige manier om de belasting eerlijker te maken, is belasting op gebruik en niet op bezit. Bijgevolg dus km-heffing.

Nee, zijn punt was dat iemand met 1 Ferrari niet meer zou moeten betalen dan iemand met 2 Dacia's. Dat is gewoon principieel fout omdat je niet kan aannemen dat die 2 Dacia's meer gebruik maken van de infrastructuur dan die Ferrari. De enige manier om de belasting eerlijker te maken, is belasting op gebruik en niet op bezit. Bijgevolg dus km-heffing.
Volgens mij lijkt een mengeling van beide nog altijd beter.

Als je het geld hebt om een ferrari te kopen, dan kan je ook wel iets meer geld spenderen aan de rechten om ermee te rijden. Je weet wel conform het principe van de brede schouders dragen meer bij aan onze fiscaliteit.

Los daarvan snap ik fetisj op aantal auto’s niet.
Hier staan er 3. Ik rij maar met eentje tegelijk, mijn vrouw ook. Elke bijkomende auto boven 2 gaat er niet voor zorgen dat er extra gereden wordt.

Exemplaar 1 doet 30.000 km/jaar, 2 nog 10.000 en 3 3.000. 3 wegdoen zorgt er dus voor dat die km’s verdeeld gaan worden over 1 en 2.

De auto’s staan allen op privé eigendom, ik neem 0 openbare parkeerplaatsen in als ik thuis ben in tegenstelling tot mensen die in de stad wonen.

Ik mag er niet van dromen dat er hier maar 1 auto staat. Continu gepuzzel, nadenken,… Jullie gaan er makkelijkheidshalve van uit dat iemand WIL fietsen. Ik heb er zelfs geen, en waar ik woon is een fiets altijd trager en minder efficiënt dan een auto zodra de verplaatsing meer dan 100 meter is (hier is nooit file, mag je meteen 90 km/h in de ene richting rijden en 70 km/h in de andere). Ik haat fietsen. Wandelen doe ik wel graag, maar recreatief. Als ik ergens heen moet is het echt gewoon default auto.

Mijn auto = mijn vrijheid. Het is aan mij om te kiezen of ik die ook neem als mijn einddoel 1 km verder is, daar hoeft verder niemand zich mee te gaan moeien, het is al erg genoeg zo.

Minder auto's en minder verplaatsingen.. hmm.. Ja oké, maar alleen dit gaat het de verzadiging niet oplossen. Er zijn oorzaken waarom er zoveel wagens rondrijden, oorzaken die ook rechtstreeks mede verantwoordelijk zijn voor de huidige verkeersproblematiek. Zolang die niet aangepakt of veranderd worden zal de situatie er niet op verbeteren.

Er zijn reeds enkele oorzaken aangehaald in dit topic; de loonfiscaliteit werkt de bedrijfswagens in de hand. Onvoldoende kwaliteit en capaciteit van het openbaar vervoer stimuleert het wagengebruik. Extracurriculaire activiteiten van ouder en kind vragen ook een verplaatsing.

Zolang de loonlast in dit land torenhoog blijft waardoor de overheid andere verloningsvormen aantrekkelijker maakt, gaan die bedrijfswagens grotendeels blijven. De fiscale aftrekbaarheid zal naar de toekomst toe serieus zakken naar 67,5% wat waarschijnlijk een effect zal hebben op het aantal wagens, maar ook zeker op de grootte (= €€) van de wagens. Vergeet niet dat de bedrijfswagens momenteel broodnodig zijn om de Fit for 55 doelstellingen te halen gezien zij ecologischer in uitstoot zijn dan de particuliere aankopen. 12% van de uitstoot in de EU komt door personenwagens (ik dacht 20% in België maar kan de bron niet meer vinden) en de bedrijfswagens bedragen 61,9% van de nieuwe inschrijvingen in België. Groener wagenpark op korte termijn -> bedrijfswagens zijn vereist.

Het openbaar vervoer is inderdaad ook aan verbetering toe; meer investeringen, infrastructuurwerken voor betere doorstroom tram&bus, meer controles, meer aanwervingen en een hoger gevoel van veiligheid voor de chauffeurs. Om er één puntje uit te lichten: Het lokale bedrijf in mijn buurt voor geregeld vervoer i.o.v. De Lijn zoeken alleen al 200 chauffeurs. Stel je voor dat je die plaatsen kunt invullen, heb je meer aanbod naar de reiziger toe. Te laag loon, gevoel van onveiligheid, te weinig prestige? Ik ben geen expert maar hierin zijn ook meerdere financiële en maatschappelijke factoren die ertoe bijdragen waarom de jobs niet ingevuld geraken.

Eerlijk gezegd oefenen de verplaatsingen van extracurriculaire activiteiten veel minder druk uit op het verkeer dan puur woon-werk verkeer. Iedereen moet rond hetzelfde tijd op het werk zijn en terug vertrekken, dat vraagt om problemen. Ik denk niet dat de kinderen naar de voetbal brengen ervoor zorgt dat anderen te laat op hun bestemming aankomen. En of dat nu gebeurt met de wagen van mama of papa, dat maakt niet uit. Dat gebeurt sowieso in momenten dat er meer verspreid verkeer is simpelweg omdat niet elk kind op hetzelfde tijdstip moet beginnen met trainen, alsook niet elke dag van de week. (om nu de voetbal als voorbeeld te nemen but you get my point)

Tenslotte, mochten de werkgevers flexibeler zijn en ons van 's morgens af aan thuis te laten beginnen met werken zodat je op een later tijdstip naar kantoor kan gaan, zou dit al een enorme verbetering zijn. Uiteraard brengt dit weer de vraag met zich mee hoe je het thuiswerken gaat controleren. Of het blijven promoten van home office. Bij de klant waar ik nu zit heb ik in de wandelgangen vernomen dat men graag heeft dat iedereen terug naar kantoor komt. De omgekeerde wereld dus.. Maar dat is weer een ander topic waardig (dat mss al bestaat).

Uiteraard zijn er nog meer puntjes die aangehaald kunnen worden maar zo blijf je bezig..

TL;DR Eenzijdige regeltjes invoeren om het aantal wagens te verminderen gaat meer problemen geven op andere fronten dan het oplost in verkeersveiligheid. Het aantal wagens is een gevolg op zich van andere factoren en gebreken dat te complex is om volledig te ontleden.

Wat dan met dure moto’s? Prijs Ducati > Dacia Duster. Maar die tweede neemt meer plaats in.
Maar als men dan toch wil belasten op luxe?

En de hele horde Camions en camionettes? Wat minder supermarkten dan en wat minder snel onze pakjes? Wat meer lokaal eten en geen ananassen en andere exoten meer?

Men valt nogal snel de personenwagens aan, maar het is breder dan dat.

Dat komt toch niet in de buurt van die van elektriciteit ? Als je een piechart zou maken voor elektriciteit dan gaat 60% van de elektriciteitskost toch geen taksen zijn?

Zeker nu men ook nog eens de BTW op elektriciteit naar 6% + accijns heeft gebracht. Terwijl die voor benzine nog altijd 21% is, dacht ik.

Ik zie dan ook eerder dat men elektriciteit "goedkoper" gaat maken of houden en dat men een KM-heffing of dergelijke gaat introduceren samen met een forfait voor de luxe van het gebruik van een private wagen
Om dat juist uit te rekenen zou je eigenlijk de taks per km moeten kunnen uitrekenen tussen een verbrandingsmotor en elektrische wagen alsook de kost voor de maatschappij (kosten voor verlaging co2 uitstoot enz.) Maar mijn punt is dat veel mensen nu doen alsof een elektrische wagen helemaal onbelast kan "tanken" terwijl dit niet zo is.

Minder auto, leven om zeep. Ik ben zaterdag ochtend een hele ochtend onderweg met kind. De vrouw des huizes idem. In tuinierseizoen is een standaard zaterdag. Naar de slager, Naar de colruyt, Naar de aveve, Naar de horta, om de 2 weken Naar containerpark. Als ik dat met een peuter en een fiets mag doen, dan kan ik in de donker thuiskomen.

De enige manier om de belasting eerlijker te maken, is belasting op gebruik en niet op bezit. Bijgevolg dus km-heffing.
Thanks but no thanks. Met een gebiedsdekkende km-heffing gaan mensen die in een bepaalde regio wonen en dus verplicht zijn om bepaalde verkeersassen te gebruiken meer mogen betalen dan iemand die in een boerengat woont.

Ik woon in Oost-Vl en moet momenteel elke dag de ring van Antwerpen gebruiken om naar het werk te gaan. Ik moet er ten laatste zijn om 08u30. Ik ben dus mede oorzaak van het fileprobleem daar. Maar iemand die in een boerengat in West-Vl woont heeft die last niet, en die persoon zal bijgevolg minder mogen betalen voor misschien evenveel kilometers te rijden want die gaat sowieso een lager tarief moeten betalen of zelfs een nultarief.

Moet ik dan gaan verhuizen voor een consultancy job? Of elke tien jaar ofzo indien je bij een vast bedrijf werkt gaan verhuizen? Niet iedereen werkt in de lokale handelszaak om de hoek. Ik begrijp de km-heffing enerzijds wel, maar dit is verre van een faire regeling imo.

Volgens mij lijkt een mengeling van beide nog altijd beter.

Als je het geld hebt om een ferrari te kopen, dan kan je ook wel iets meer geld spenderen aan de rechten om ermee te rijden. Je weet wel conform het principe van de brede schouders dragen meer bij aan onze fiscaliteit.
Als in ... BTW?

Mijn auto = mijn vrijheid. Het is aan mij om te kiezen of ik die ook neem als mijn einddoel 1 km verder is, daar hoeft verder niemand zich mee te gaan moeien, het is al erg genoeg zo.
Dat moet een enggeestig bestaan zijn.

Minder auto, leven om zeep. Ik ben zaterdag ochtend een hele ochtend onderweg met kind. De vrouw des huizes idem. In tuinierseizoen is een standaard zaterdag. Naar de slager, Naar de colruyt, Naar de aveve, Naar de horta, om de 2 weken Naar containerpark. Als ik dat met een peuter en een fiets mag doen, dan kan ik in de donker thuiskomen.
Wat moeten we met deze belachelijke stroman aanvangen?

Niemand zegt dat je niet meer met de auto mag rijden.
Het zou gewoon fijn zijn moest niet iedereen zich zo egoïstisch opstellen als Timothy.

Desalniettemin zou ik wel eens aan zelfreflectie doen moest ik het vetgedrukte neerpennen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Los daarvan snap ik fetisj op aantal auto’s niet.
Hier staan er 3. Ik rij maar met eentje tegelijk, mijn vrouw ook. Elke bijkomende auto boven 2 gaat er niet voor zorgen dat er extra gereden wordt.

Exemplaar 1 doet 30.000 km/jaar, 2 nog 10.000 en 3 3.000. 3 wegdoen zorgt er dus voor dat die km’s verdeeld gaan worden over 1 en 2.

De auto’s staan allen op privé eigendom, ik neem 0 openbare parkeerplaatsen in als ik thuis ben in tegenstelling tot mensen die in de stad wonen.

Ik mag er niet van dromen dat er hier maar 1 auto staat. Continu gepuzzel, nadenken,… Jullie gaan er makkelijkheidshalve van uit dat iemand WIL fietsen. Ik heb er zelfs geen, en waar ik woon is een fiets altijd trager en minder efficiënt dan een auto zodra de verplaatsing meer dan 100 meter is (hier is nooit file, mag je meteen 90 km/h in de ene richting rijden en 70 km/h in de andere). Ik haat fietsen. Wandelen doe ik wel graag, maar recreatief. Als ik ergens heen moet is het echt gewoon default auto.

Denk er net hetzelfde over. Ze nemen hier in dit landje steeds meer vrijheid af, het mag een keer gaan stoppen.

Mijn vriendin heeft me ook even proberen te overtuigen om met 1 wagen te leven. Heb dat meteen afgeblokt, want ook al staat 1 van de 2 wagens bijna altijd stil, ik wil op geen enkel moment thuis vastzitten omdat m'n vriendin weg is met de wagen. We hebben dan beslist om 1 van de 2 bedrijfswagen in te wisselen voor een privéwagen, gezien dat een pak goedkoper is wanneer 1 wagen praktisch altijd stilstaat.

Belgen lijken zich ook altijd zo graag te moeien met anderen hun leven. Als je graag met de fiets naar het werk gaat: leuk, ga je gang, maar spoor anderen niet aan om hetzelfde te doen. En begin ook niet te roepen dat auto's zwaarder belast moeten worden omdat je zelf met de fiets gaat, want auto's zijn hier nu al de melkkoe. Dit terwijl fietsers de wegen gratis onveilig maken.

Wandelen en fietsen is voor in m'n vrije tijd als het goed weer is.
In het dagelijkse leven moet alles vooruit gaan en ga ik geen tijd verliezen door met de fiets of te voet te gaan.

Denk er net hetzelfde over. Ze nemen hier in dit landje steeds meer vrijheid af, het mag een keer gaan stoppen.

Mijn vriendin heeft me ook even proberen te overtuigen om met 1 wagen te leven. Heb dat meteen afgeblokt, want ook al staat 1 van de 2 wagens bijna altijd stil, ik wil op geen enkel moment thuis vastzitten omdat m'n vriendin weg is met de wagen. We hebben dan beslist om 1 van de 2 bedrijfswagen in te wisselen voor een privéwagen, gezien dat een pak goedkoper is wanneer 1 wagen praktisch altijd stilstaat.

Belgen lijken zich ook altijd zo graag te moeien met anderen hun leven. Als je graag met de fiets naar het werk gaat: leuk, ga je gang, maar spoor anderen niet aan om hetzelfde te doen. En begin ook niet te roepen dat auto's zwaarder belast moeten worden omdat je zelf met de fiets gaat, want auto's zijn hier nu al de melkkoe. Dit terwijl fietsers de wegen gratis onveilig maken.

In het dagelijkse leven moet alles vooruit gaan en ga ik geen tijd verliezen door met de fiets of te voet te gaan.
Wat een absolute bullshit.

Er wordt geen vrijheid afgepakt. Niemand zijn leven is om zeep doordat belastingen wat eerlijker zouden verdeeld worden naargelang gebruik van openbare diensten.

Wegen, openbare parkeerplaatsen,... Wie denk je dat deze betaald? Is dat allemaal gratis?

Thanks but no thanks. Met een gebiedsdekkende km-heffing gaan mensen die in een bepaalde regio wonen en dus verplicht zijn om bepaalde verkeersassen te gebruiken meer mogen betalen dan iemand die in een boerengat woont.

Ik woon in Oost-Vl en moet momenteel elke dag de ring van Antwerpen gebruiken om naar het werk te gaan. Ik moet er ten laatste zijn om 08u30. Ik ben dus mede oorzaak van het fileprobleem daar. Maar iemand die in een boerengat in West-Vl woont heeft die last niet, en die persoon zal bijgevolg minder mogen betalen voor misschien evenveel kilometers te rijden want die gaat sowieso een lager tarief moeten betalen of zelfs een nultarief.

Moet ik dan gaan verhuizen voor een consultancy job? Of elke tien jaar ofzo indien je bij een vast bedrijf werkt gaan verhuizen? Niet iedereen werkt in de lokale handelszaak om de hoek. Ik begrijp de km-heffing enerzijds wel, maar dit is verre van een faire regeling imo.
Waarom zou iemand die in West Vlaanderen woont die last niet hebben als die naar dezelfde locatie moet als u? Mobiliteit is niet enkel waar je woont, ook waar je werkt. De combinatie er van. Ik weet niet wat voor gekke verzinsels jij hier op tafel gooit hoor..

En ja, kies je werk gerust ook in functie van locatie. De maatschappij moet daar zeker niet voor opdraaien. Zeker niet voor een consultancy job, zijn al goed genoeg betaald over het algemeen, waarom moeten we als maatschappij verdere verplaatsingen subsidiëren? Je wilt juist dat mensen dichtbij hun werk wonen. Dat is juist wat fair wilt zeggen. Jij vindt het niet fair onder het 'calimero' principe, waar ik weinig waarde aan hecht.

Amen. Dit doet me denken aan vegans die mensen gaan aanvallen omdat ze vlees eten. Of mensen die zich elitair voelen omdat ze met de fiets gaan werken tegenover mensen die liever de auto nemen.

De mens is goed bezig z’n eigen fantastische uitvindingen (een auto, een vliegtuig) ten gronde te richten met allerlei debiele acties en binnenkort staan we weer waar we in 19de eeuw stonden, namelijk 99% die enkel rond z’n kerktoren moet leven.

Van mij mag je trouwens de fiscale voordelen op een bedrijfswagen afschaffen. Maar dan wel weg met de fiscaal vriendelijke kilometervergoeding voor fietsers en fiscale voordelen voor bedrijfsfietsen ook. Ik betaal daar ook niet graag voor mee, en ik dacht dat dat het leven was (namelijk: je betaalt belastingen en kan niet kiezen wat er met dat geld gebeurt). Maar bedrijfswagens aanvallen is altijd wel ok.

Dus inderdaad, waarom moeten we als maatschappij verplaatsingen subsidiëren? Graag een kostendekkende prijs voor een treinticket of een busrit, zodat ik ook daar niet voor bij hoef te leggen.

Nog een laatste feit waar iedereen hier blijkbaar zo makkelijk aan voorbijgaat is comfort. Sorry, jullie kunnen beweren wat je wil, maar ik zit liever in m’n auto met een temperatuur die ik zelf kies, met de exacte muziek die ik wil die ik zo luid zet als ik wil, op een zeer comfortabele autostoel, terwijl ik niet nat ga worden als het regent en me superkort mijn bestemming kan parkeren en ik al geen moeite moet doen om er te geraken. Veel geluk met uw bus, trein of fiets. Ik zou er diep ongelukkig van worden, het zijn voor mij alle 3 minderwaardige vervoersmiddelen omdat je op vanalles moet inboeten (snelheid, comfort,..) in 99% van de gevallen.

Er wordt geen vrijheid afgepakt. Niemand zijn leven is om zeep doordat belastingen wat eerlijker zouden verdeeld worden naargelang gebruik van openbare diensten.

Wegen, openbare parkeerplaatsen,... Wie denk je dat deze betaald? Is dat allemaal gratis?
Wie betaalt de fietsinfrastructuur zoals fietspaden en aangepaste verkeerslichten? Waarom staan fietsers te roepen als hun fietspad niet gestrooid is?

Een autorijder betaalt BIV, autotaks, accijnzen via brandstof. Bovendien heeft hij de staatskas al gesponsord via de BTW, en dat zijn vaak aankopen van €25.000 of (veel) meer.

Enter een fiets. Ik weet niet of er velen rondrijden met zo’n ding dat meer dan €5.000 kost. Veel minder BTW. Geen belasting, niks. Alles is gratis.

Het zou bij mij écht niet lang duren eer er weer taksplaten op de fietsen hangen.

Modedit: ongepast taalgebruik verwijderd.

Wie betaalt de fietsinfrastructuur zoals fietspaden en aangepaste verkeerslichten? Waarom staan fietsers te roepen als hun fietspad niet gestrooid is?

Een autorijder betaalt BIV, autotaks, accijnzen via brandstof. Bovendien heeft hij de staatskas al gesponsord via de BTW, en dat zijn vaak aankopen van €25.000 of (veel) meer.

Enter een fiets. Ik weet niet of er velen rondrijden met zo’n ding dat meer dan €5.000 kost. Veel minder BTW. Geen belasting, niks. Alles is gratis.

Het zou bij mij écht niet lang duren eer er weer taksplaten op de fietsen hangen.
En alleen kinderen zijn fietsers? Er bestaan geen andere belastingen? BTW op potloden en boekentassen wordt ook enkel voor het onderwijs gebruikt zeker? En de BTW op schoenen gaat natuurlijk rechtstreeks naar voetpaden en zebrapaden?

Heb je in je berekening verder ook rekening gehouden met de kosten? Een fietspad en een autoweg zijn qua kost een heel andere grootte orde. En op veel locale wegen is geen apart fietspad nodig.

Heb je dan verder ook rekening gehouden met de impact op de economie? Genoeg studies die de kosten van files bereken, zoek ze gerust eens op. Een vrachtwagen kan moeilijk vervangen worden door een fiets, dat deze allemaal langer in de file staan, wat kost dat aan de maatschappij?

Heb je verder ook rekening gehouden met de milieu en gezondheidsimpact? Wat is deze impact denk je? Ook in de miljarden. CO2, fijn stof,...
En dan heb je nog de gezondheidsimpact van een fittere bevolking als er meer mensen de fiets nemen.

Die laatste zin mag je gerust voor jezelf houden. Mensen met zo'n houding worden beter gerecycleerd tot uw verwijt. Inzicht in de maatschappij nihil. Enkel 'ikke ikke ikke'. Degoutant.

En alleen kinderen zijn fietsers? Er bestaan geen andere belastingen? BTW op potloden en boekentassen wordt ook enkel voor het onderwijs gebruikt zeker? En de BTW op schoenen gaat natuurlijk rechtstreeks naar voetpaden en zebrapaden?

Heb je in je berekening verder ook rekening gehouden met de kosten? Een fietspad en een autoweg zijn qua kost een heel andere grootte orde. En op veel locale wegen is geen apart fietspad nodig.

Heb je dan verder ook rekening gehouden met de impact op de economie? Genoeg studies die de kosten van files bereken, zoek ze gerust eens op. Een vrachtwagen kan moeilijk vervangen worden door een fiets, dat deze allemaal langer in de file staan, wat kost dat aan de maatschappij?

Heb je verder ook rekening gehouden met de milieu en gezondheidsimpact? Wat is deze impact denk je? Ook in de miljarden. CO2, fijn stof,...
En dan heb je nog de gezondheidsimpact van een fittere bevolking als er meer mensen de fiets nemen.

Die laatste zin mag je gerust voor jezelf houden. Mensen met zo'n houding worden beter gerecycleerd tot uw verwijt. Inzicht in de maatschappij nihil. Enkel 'ikke ikke ikke'. Degoutant.

Ik heb nergens gezegd dat de BTW op autoverkoop enkel de wegenbouw of whatever ten goede komt, ik heb wel gezegd dat de gemiddelde autobezitter iets meer zal bijdragen aan de staatskist dan de gemiddelde fietsbezitter.
En dat is gewoon zo.

Impact op de economie? Sure, files kosten geld. Bereken jij me anders eens de kost op de economie als er morgen geen auto’s meer zijn? Even realistisch.

Daar zijn ze weer… de gezondheidsimpact. Altijd hetzelfde. Ik kan u alvast zeggen dat minder fietsers goed zou zijn voor mijn gezondheid, dan slaat mijn hart niet zo veel over als ik weer eens eentje oerdomme manoeuvres zie doen. Mocht het ooit tot een aanrijding komen met gelijk welk obstakel (in 18 jaar niet gebeurd, hout vasthouden) dan zit ik eerlijk gezegd liever in een moderne auto dan op een fiets. ‘T is de reden dat mijn kinderen niet met de fiets naar school mogen, en we ze elke dag afzetten, ook al is het maar 2 km.

Ik moet m’n zin voor mij houden, maar jij mag wel bullshit schrijven in de vorige post? Toffe kerel!

Zou er geen draagvlak zijn om km -heffing voor woon/werk -verkeer vrij te stellen dan denk je? Lijkt me best logisch, redelijk eenvoudig te implementeren.

Wat je hier zegt klopt, eerlijker verdeeld naar gebruik van diensten. Bezitten van een auto is geen gebruik van een openbare dienst.

Terug
Bovenaan