Socket AM5 gebogen pin

Yo-Han

Well-known member
Wou de nieuwe pc in elkaar zetten en merkte in de am5 socket van mijn mobo iets op, lijkt gebogen pin? Doe ik een rma ? Ik lees dat dit gevaarlijk kan zijn, shortcircuits etc.
Heb niet echt fijn gerief om zo iets te buigen, en als het breekt is het slechter en mindert de kans op garantie (wat soms al moeilijk is bij fysieke schade)

Lijkt me soort factory error, was al zo toen ik zwart bescherm plastiek verwijderde.
Mobo leek me geen retour geweest , maar je weet nooit. Doos buitenaf was niet toegeplakt maar leek wel nieuw.

Foto

ps heb nog geen cpu cooler om build te testen, dat eerst doen?

Heb het pinnetje recht kunnen duwen met de tip van een tandenstoker, met zeer steady hand en onder fel licht.
Gisteren laat was dat niet het moment, was moe en ambetant.
In onderste deel zaten ook 2 pinnetjes heel licht schuin, zie je niet op foto, ook wat gecorrigeerd.

Als er nu probs zijn met mobo na assemblage is het wel degelijk een rma zonder mogelijke betwisting, de socket ziet er nu aanvaardbaar uit.
Dat heb je met online orders die niet sealed zijn zeker ... en soms fabrieksfouten, alle andere hardware van mijn order was echt box sealed.
Doos van mobo niet, en je hangt snel een (nieuw) plakkertje aan de plastic bag binnenin.

Moest ik veel pc's bouwen had ik wel een vergrootglas hoor! (buiten pincetjes etc, maar dat hoort er al bij)

Spannend wel nu .... vandaag cooler bestellen en nieuwe case, maar ik wacht toch beetje licht bang af nu ...
Stel u voor, nieuw mobo, je zet je dure 9800x3d erin, kortsluiting en je cpu ook naar de ruk. Gaat de verkoper of mobo fabrikant ook je cpu vergoeden? In principe is dat dan winkel garantie op beide als er geen fysieke schade zichtbaar is aan beide onderdelen.

Laatst bewerkt:
Ik heb in het verleden ook eens een socket om zeep geholpen. CPU zat wrs niet helemaal goed en daarna koeler erop en verder gegaan.
Nu waren er bij mij wel méér pinnen beschadigd en krom en ook zo goed mogelijk proberen te herstellen maar uiteindelijk heeft het niet meer gewerkt.
De cpu werd soms wel of meestal niet herkend tijdens opstarten.
De schade bij jou valt heel goed mee imo en ik zou het risico nemen qua installatie maar uiteraard moet je die keus zelf maken.
rma kan natuurlijk ook als je het toch niet vertrouwt.

Dat plastiekje moet je niet verwijderen, dat popt er vanzelf af als je dat klepje dichtdoet en vastzet.
Zo heb je minder kans op schade. Vind een AM5 systeem en denk dat de intel i5 14400F dat ook had ook altijd spannend…

Tegenwoordig zou je het ook spontaan warm kunnen krijgen met DDR5 ram te moeten vastklikken 😅

Dat plastiekje moet je niet verwijderen, dat popt er vanzelf af als je dat klepje dichtdoet en vastzet.
Zo heb je minder kans op schade. Vind een AM5 systeem en denk dat de intel i5 14400F dat ook had ook altijd spannend…

Tegenwoordig zou je het ook spontaan warm kunnen krijgen met DDR5 ram te moeten vastklikken 😅
Valt allemaal wel mee. Lastige vind ik de USB3.0 connector, die pinnen plooien zo gemakkelijk en dat plastiek van de moederbord connector trek je er vaak ook mee uit 😅.

er word nooit een RMA aanvaard voor gebogen pinnen in de socket , je mag doen en zeggen wat je wil het zal niet aanvaard worden.
als het op amazon gekocht ik gewoon op amazon retouren , als het niet is dan is er maar 1 oplossing en dat heb je nu gedaan door terug te plooien.
ik hoop dat het werkt voor u

er word nooit een RMA aanvaard voor gebogen pinnen in de socket , je mag doen en zeggen wat je wil het zal niet aanvaard worden.
als het op amazon gekocht ik gewoon op amazon retouren , als het niet is dan is er maar 1 oplossing en dat heb je nu gedaan door terug te plooien.
ik hoop dat het werkt voor u
Idd, dat is de kloterij. Die schade was er bij unboxen, maar zal 95% mogelijks op mij verhaalt worden.
Enkel een unboxing video had misschien iets kunnen doen

RMA kan wel als het niet werkt, én de socket pinnen er aanvaardbaar uit zien. Ik zie heel licht nu dat er iets was en 1 pin is wat onzeker, precies half afgebroken .... Ga nog loep bestellen als laatste controle, en dan zien of het werkt, indien ground pin of toch nog miniem contact mogelijks wel
Moet nog build samen zetten deze week .... woensdag hoop ik, dan heb ik Case en CPU cooler. Die komen van Amazon.

ps. 1000+€ materiaal en mobo komen van NL pc winkel met veel stock, de 14 dagen bedenktijd is al om.

Laatst bewerkt:
Idd, dat is de kloterij. Die schade was er bij unboxen, maar zal 95% mogelijks op mij verhaalt worden.
Enkel een unboxing video had misschien iets kunnen doen

RMA kan wel als het niet werkt, én de socket pinnen er aanvaardbaar uit zien. Ik zie heel licht nu dat er iets was en 1 pin is wat onzeker, precies half afgebroken .... Ga nog loep bestellen als laatste controle, en dan zien of het werkt, indien ground pin of toch nog miniem contact mogelijks wel
Moet nog build samen zetten deze week .... woensdag hoop ik, dan heb ik Case en CPU cooler. Die komen van Amazon.

ps. 1000+€ materiaal en mobo komen van NL pc winkel met veel stock, de 14 dagen bedenktijd is al om.
kijk dit eens https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Socket_AM5_pinmap.svg

Valt allemaal wel mee. Lastige vind ik de USB3.0 connector, die pinnen plooien zo gemakkelijk en dat plastiek van de moederbord connector trek je er vaak ook mee uit 😅.
Dit had ik inderdaad onlangs ook voor met de usb3 connector, gelukkig terug kunnen recht plooien.

De PC werkt, yay!

Nog geen crashes of reboots na windows installatie en 2 uur draaien. Alle hardware lijkt goed gedetecteerd in de bios en Windows.
Morgen eens een stresstest draaien en Apex Legends testen. Nogal CPU intens die game.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan