Spaanse Regering regulariseert 500.000 asielzoekers

AgeofAI

Well-known member
scheldwoorden en koosnaampjes zetten het debat onnodig op scherp
Het blijft hier en in de media muisstil over wat er in Spanje aan het gebeuren is...

Men is te druk bezig met het debatteren over Trump, de Epstein-files en jeugddelinquentie in Belgie (dat nochtans voor een groot stuk terug te brengen is tot het migratie- en integratiebeleid)

Laatste update vanuit Spanje:
Nadat de premier en z'n kliek vorige week aankondigden bereid te zijn om in 1 klap een half miljoen illegalen te regulariseren via decreet / zonder parlementaire stemming, pakt dirty* Sanchez meteen door met nieuwe en strengere regels mbt. online desinformatie en "haat" (in de praktijk vermoed ik: anti-migratie en anti-beleidsposts die eigenlijk vallen onder de vrijheid van meningsuiting en dus legaal zijn). Het draconische EU DSA, die onze digitale vrijheden al stevig wilt inperken, gaat niet ver genoeg voor meneer.

Kwestie dat eenieder met kritiek op het (migratie)beleid binnenkort een social media ban aan z'n broek heeft of zelfs de politie aan z'n deur krijgt.
Ze gaan wat dat betreft het VK van Starmer achterna. Ook daar las je in onze Belgische pers en fora niets over in 2024-2025.

Europa spreekt schande van de VS onder Trump. Deels terecht.
Maar is dit dan beter? En waarom horen we hier amper iets over? Twee maten en twee gewichten...

Een duister figuur, in het hart van Europa, waar een sterke geur van corruptie rond hangt*, die alleen dankzij de steun van extreem-links en separatisten aan de macht is kunnen blijven**, in de loop der jaren steeds extremere standpunten is gaan innemen, en nu op eigen houtje en tegen de wil van het volk*** de rode loper uitrolt voor (illegale) migranten ten nadele van zijn eigen volk.

Reactie vanuit de europese instellingen, andere EU landen, de media, dit forum? Crickets.

Een welgemeende WTF is op z'n plaats.

*Corruptie - lopende rechtzaken tegen z'n vrouw + broer + protégé binnen PSOE in afzonderlijke dossiers!
**Layout Spaanse regering:
PSOE heeft tijdens de verkiezingen van 2023 forse verliezen geboekt. Ze waren ook niet de grootste partij. Om toch aan de macht te kunnen blijven, is Sanchez een samenwerking aangegaan met Sumar (en mengelmoes van linkse partijen waaronder normie linksen+groenen+zelverklaarde communisten) en meerdere kleine separatistische partijen (die in ruil amnestie kregen voor de Catalaanse poging tot afscheiding in 2017).

***Visie bevolking op het migratiedebat:
Deze poll van Sigma Dos/El Mundo die aangeeft dat 70% van de Spanjaarden voor de deportatie van illegalen is. Opvallend is dat een meerderheid van PSOE kiezers (Sanchez' partij) ook pro is. https://www.elmundo.es/espana/encuestas/2025/07/13/6873a373e4d4d88b1d8b4585.html
Wat doet meneer Sanchez; in plaats van deportaties gaat hij een half miljoen illegalen regulariseren met binnen 2-5 jaar zicht op naturalisatie! Het Spaanse volk kan de pot op!

Poll data sheet:
Screenshot 2026-02-04 at 20.14.26.png

Het blijft hier en in de media muisstil over wat er in Spanje aan het gebeuren is...

Men is te druk bezig met het debatteren over Trump, de Epstein-files en jeugddelinquentie in Belgie (dat nochtans voor een groot stuk terug te brengen is tot het migratie- en integratiebeleid)
Dat Spanje hier niet constant besproken wordt, is geen bewijs van afleiding of stilzwijgen. Het zegt vooral iets over nieuwsselectie en interesse, niet over een complot of “twee maten, twee gewichten”.

Wat Trump en de VS betreft: dat is toch een beetje ironisch. Jij komt hier zelf ook af en toe binnen met een wall of text vol framing en halve waarheden om daarna weer te verdwijnen 🤷‍♂️. Om dan anderen te verwijten dat ze over “andere zaken” debatteren, impliceert dat die onderwerpen minder belangrijk zouden zijn of...? Of zijn Trump, Epstein en jeugddelinquentie plots irrelevante thema’s?

En als je effectief een mening hebt over jeugddelinquentie, geef die dan in de juiste thread. Hier een one liner droppen zonder nuance of onderbouwing draagt weinig bij denk ik dan.
-- De rest --
Bon. Ik heb je vorige post effectief eens doorgenomen en er ook wat over opgezocht, omdat ik zelf niet volledig mee was met het Spanje-verhaal. Surprise surprise: het blijkt toch een stuk genuanceerder dan jij het voorstelt.

Neen, het is niet tegen de wil van het volk. Indien wel; kan je dat ook aantonen? De aangehaalde poll zegt iets over deporatie van illegalen, NIET regularisatie onder voorwaarden, specifieke groepen en / alternatieven. Trouwens diezelfde poll is geen referendum, en Spanje is bovendien een representatieve democratie. Je gebruikt 1 simpele survey vraag als "absolute volkswil" zonder context, eventuele analyses of vergelijking met andere vragen, as per usual, weeral een goed staaltje cherry picking.

Regeren via koninkelijk decreet is grondwettelijk gewoon toegestaan in Spanje en werd ook in het verleden gebruikt EN het parlement kan evengoed decreten achteraf afzwakken of zelfs verwerpen, dus dit snap ik al helemaal niet. Je probeert hier een legaal mechanisme voor te stellen als machtsgreep omdat... het resultaat u niet aanstaat. Pas op, ik kan opzich wel inkomen dat het democratisch gezien een beetje wrang aanvoelt, zeker bij zo'n grote (onpopulaire) maatregel, maar dat maakt het nog altijd niet jurdisch onwettig.

Reguralisatie =/= automatisch nationaliteit verkrijgen. Er zit veel meer achter hoor... Dit is gewoon fear mongering.

Wat betreft de rest rond corruptie, kan ik enigszins meegaan, want het is allemaal een beetje shady. Ik wil je kritiek zeker niet wegzetten, maar ik hoop dat je de ironie hieromtrent ook inziet, wanneer ik Trump benoem.

Het is misschien wel beter om die illegalen tijdelijk te regulariseren (bij gebrek aan manschappen om 500000 mensen te deporteren), dan om er helemaal niets aan te doen.
Dan zitten die mensen tenminste in het systeem, en heeft men er beter zicht op, dan wanneer ze helemaal niet gekend zijn.

Het is misschien wel beter om die illegalen tijdelijk te regulariseren (bij gebrek aan manschappen om 500000 mensen te deporteren), dan om er helemaal niets aan te doen.
Dan zitten die mensen tenminste in het systeem, en heeft men er beter zicht op, dan wanneer ze helemaal niet gekend zijn.
+ het gaat over Spanje. Een groot deel van die mensen zijn Latino's met dezelfde moedertaal en zeer gelijkende cultuur.

Ik vind het allemaal heel gekleurd eerlijk gezegd, die beginpost. Kennelijk moet de indruk gewekt worden dat het allemaal slechte mensen zijn en er hier iets tegen de wil van het volk wordt uitgevoerd. Toevallig wat we altijd horen van Elon Musk en rechts-Amerikaanse stemmen. En die eerste is toevallig op X ook aan het fulmineren over exact dit én de social media ban die men wil invoeren.

Ik lees iher artikels over in hln, vrt nws, doorbraak (uiteraard :thinking: ),zelfs vilt schrijft erover, muisstil, mijn kloten

Laatste update vanuit Spanje:
Nadat de premier en z'n kliek vorige week aankondigden bereid te zijn om in 1 klap een half miljoen illegalen te regulariseren via decreet / zonder parlementaire stemming,
Het gaat blijkbaar om een "tijdelijke verblijfsvergunning van één jaar. Wie deze bemachtigt, krijgt niet de Spaanse nationaliteit en mag dus ook niet stemmen, noch hebben deze mensen recht op bepaalde uitkeringen. Ze zullen wel belastingen moeten betalen" (bron). Toch nog even iéts anders dan jij er van maakt. Het is blijkbaar ook gedragen door de bevolking, "De maatregel komt er na een volksinitiatief dat door meer dan 600.000 mensen werd ondertekend en dat zo'n 900 verenigingen steunen". Opnieuw, creatief quoten.

pakt dirty* Sanchez (..)
Dirty Sanchez, je begrijpt dat dit een Trump style aanval is?

Het draconische EU DSA, die onze digitale vrijheden al stevig wilt inperken, gaat niet ver genoeg voor meneer.
Dit is een discussie voor een andere keer;)

Edit Crew: taalgebruik opgekuist

Laatst bewerkt door een moderator:
Moeilijk om te achterhalen wat waar en flagrant overdreven is met zo'n openingspost. Draconische DSA, tja. Godzijdank dat die er is zou ik eerder zeggen.

Dit is het topic over de Spaanse regularisatie en hun beleid. Er zijn genoeg topics over Brussel.
Los van de discussie rond corruptie en censuur van kritiek op sociale media... regulariseren van migranten uit Latijns-Amerika in Spanje is natuurlijk vele malen minder problematisch dan mochten wij hier in België een dergelijke regularisatie uitvoeren.

De Latino migranten delen niet alleen de taal en véél meer van de Spaanse cultuur dan de gemiddelde niet-Europese migrant in Brussel ooit zal delen met de Belgische. Wij slagen er in België niet eens in om bij mensen met intussen de Belgische nationaliteit (!!!) hun kinderen in één van onze landstalen op te voeden, sterker nog, sommigen komen er met trots voor uit dat ze hun kind in Antwerpen zonder kennis van het Nederlands naar de (kleuter)school sturen, en pronken daar zelfs over in opiniestukken in onze nationale kranten...

Mocht de migratie-situatie in België vergelijkbaar zijn met die in Spanje, zou er over regularisatie gerust gebabbeld kunnen worden.
Ik hoop nu dat we nooit nog een extreem-linkse Ecolo(/Groen) regering krijgen die dat gaat trachten klaar te spelen zoals ze vorige verkiezingscampagne voorstelden... We zitten nu nog met de nefaste gevolgen van Verhofstadt, zovele jaren later...

"tijdelijke verblijfsvergunning van één jaar. Wie deze bemachtigt, krijgt niet de Spaanse nationaliteit en mag dus ook niet stemmen, noch hebben deze mensen recht op bepaalde uitkeringen. Ze zullen wel belastingen moeten betalen"

Los van de discussie rond corruptie en censuur van kritiek op sociale media... regulariseren van migranten uit Latijns-Amerika in Spanje is natuurlijk vele malen minder problematisch dan mochten wij hier in België een dergelijke regularisatie uitvoeren.
Maar buiten cultuur, is het toch ook niet zo dramatisch als ze het een tijdelijk gegeven is?

Ik zou ook wel wat meer informatie wensen, wat de parameters dan zijn, want er zijn duidelijk personen die het wel krijgen en die het niet krijgen. Op basis van welke voorwaarden is dat dan?

Om een reële problematiek en situatie aan te pakken, lijkt me een realistisch beleid toch wel interessant. Hoe ik het begrijp is er daar veel arbeidsmigratie. Waarbij velen van deze personen illegaal in Spanje gaan werken. Dan is het toch beter dan hier "iets of wat" een legaal kader voor gecreëerd wordt dan dat dit allemaal in het zwart blijft? Op die manier wordt het uiteindelijk ook beter te reguleren en gemakkelijker effectieve acties te ondernemen naar migranten die we effectief beter weren.

Ik lees iher artikels over in hln, vrt nws, doorbraak (uiteraard :thinking: ),zelfs vilt schrijft erover, muisstil, mijn kloten

Het gaat blijkbaar om een "tijdelijke verblijfsvergunning van één jaar. Wie deze bemachtigt, krijgt niet de Spaanse nationaliteit en mag dus ook niet stemmen, noch hebben deze mensen recht op bepaalde uitkeringen. Ze zullen wel belastingen moeten betalen" (bron). Toch nog even iéts anders dan jij er van maakt, pipo. Het is blijkbaar ook gedragen door de bevolking, "De maatregel komt er na een volksinitiatief dat door meer dan 600.000 mensen werd ondertekend en dat zo'n 900 verenigingen steunen". Opnieuw, onnozelaar met je creatief quoten.

Dirty Sanchez, je begrijpt dat dit een Trump style aanval is?

Dit is een discussie voor een andere keer;)
En gij begrijpt dat dit ook Trump style name-calling is toch?

@mods; als jullie van mening zijn dat dit een eigen thread verdiend en niet in de migratiethread hoort (niet mijn keuze), is het misschien opportuun om ook de eerste 2 reacties hieromtrent in het migratietopic mee te verhuizen?

---

Wat ik heb geleerd uit de voorlopige reacties:

• Niemand heeft er blijkbaar iets op tegen dat een half miljoen illegalen wordt geregulariseerd. Deportaties daarentegen... ho maar! Laten we er snel het EHRM bij roepen.
  • Niemand lijkt in te zien wat voor een negatief effect op de publieke infrastructuur dit zal hebben. Van ziekenhuizen en dokterspraktijken tot allerhande overheidsdiensten, enzoverder. Middelen genoeg toch?
  • Niemand die zich afvraagt; Wat zijn de opties voor een standaard verblijfsvergunning na dat ene jaar (en dat zijn er best wel wat, zeker als ze beginnen werken of als ze kinderen krijgen, ...)? Wat zijn vervolgens de regels mbt. naturalisatie voor wie een legale verblijfsvergunning heeft? Hoe snel kunnen ze een aanvraag indienen om Europees staatsburger te worden?
  • Niemand die denkt; tiens, wat met gezinshereniging? Is dat een mogelijkheid met deze 1-jarige verblijfsvergunning, mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan? Zo niet, is dat een mogelijkheid in het jaar erop wanneer ze op een ander visum zitten?
  • Niemand die er graten in ziet dat een minderheidsregering deze verregaande beslissing er via decreet doorduwt (het is legaal, dat klopt), ondanks het feit dat vrijwel alle polls van het afgelopen jaar erop wijzen dat een overgrote meerderheid van de Spanjaarden minder migratie willen en een belangrijk deel zelfs openstaat voor depotaties. Neen, daar mogen we niet boos van worden! Keep on smiling!
  • Niemand die zich vragen stelt bij het feit dat deze mensen nu toegang krijgen tot de legale economie/het legaal werkcircuit (en yay, in theorie dus belastingen zullen betalen) maar dat de werkloosheidsgraad bij de Spaanse jeugd bijna 25% bedraagt. "We need workers!"
  • Niemand die zegt: zou deze beslissing er niet kunnen toe leiden dat nog meer migranten de wrg vinden naar Spanje, want onder Sanchez is dat toch het beloofde land? Wat doe je met de nieuwe batch van 100, 200 duizend illegalen binnen x jaar?
  • En omtrent het aangrenzend onderwerp: Niemand die zich vragens stelt bij de figuur Sanchez.

Het is duidelijk, ik ben helemaal van het padje.
Grote vraagtekens plaatsen bij deze verregaande beslissing (+ bij Sanchez zelf) en over het algemeen een stuk minder migratie willen richting Europa omdat ik van mening ben dat er meer negatieve dan positeive gevolgen mee gepaard gaan, is des duivels. Alleen racisten, extremisten, MAGA zotten en andere wappies denken zo.
Hoog tijd dat de Europa mij naar een heropvoedingskamp stuurt om terug op het enige juiste pad terecht te komen.

Maar buiten cultuur, is het toch ook niet zo dramatisch als ze het een tijdelijk gegeven is?

Ik zou ook wel wat meer informatie wensen, wat de parameters dan zijn, want er zijn duidelijk personen die het wel krijgen en die het niet krijgen. Op basis van welke voorwaarden is dat dan?

Om een reële problematiek en situatie aan te pakken, lijkt me een realistisch beleid toch wel interessant. Hoe ik het begrijp is er daar veel arbeidsmigratie. Waarbij velen van deze personen illegaal in Spanje gaan werken. Dan is het toch beter dan hier "iets of wat" een legaal kader voor gecreëerd wordt dan dat dit allemaal in het zwart blijft? Op die manier wordt het uiteindelijk ook beter te reguleren en gemakkelijker effectieve acties te ondernemen naar migranten die we effectief beter weren.

Realpolitik houdt ook in beseffen dat die tijdelijke regularisatie een eerst stap is richting op termijn wél de nationaliteit verwerven, toch voor degenen die tussentijds brave burgers blijken te zijn, en dat vind ik voor Latino's in Spanje alvast niet verkeerd of toch alleszins verdedigbaar mits de juiste randvoorwaarden, bv. in eerste instantie tijdelijk, niets mispeuteren, integreren.

Voor de gemiddelde niet-Europese migrant in België is dit absoluut niet wenselijk. Wij hebben al een te grote gemeenschap aan mensen met een migratieachtergrond die de Belgische nationaliteit hebben, die onvoldoende geïntegreerd zijn, dat moet eerst aangepakt worden.

Los van het aspect arbeid (want je refereert naar arbeidsmigratie) moet je ook naar het aspect cultuur kijken.

Je maakte een uitgesproken gepolariseerd topic aan, doet dit op een gekleurde manier, en dan roep je de post erna "op tot rede"? Als je een normale discussie over een onderwerp wilt, doe ook dan gewoon en maak er geen "Doorbraak"achtig verhaal van.

Ik kan je berichtenhistoriek niet zien, maar ik vermoed dat je geen fluit inzit met (het overladen van) publieke infrastructuur, nemen van politieke beslissingen vanuit een minderheidsregering, "de figuur Sanchez". Je misbruikt deze punten om wat op het gevoel te spelen, de zaken nog slechter voor te stellen.

Ik ga daarom niet verder met je in overleg.

Enfin, zijn er mensen in Spanje die meer kunnen vertellen over deze situatie? Ik vond deze link wel interessant: https://theconversation.com/spains-...extreme-unprecedented-or-opportunistic-274875

@mods; als jullie van mening zijn dat dit een eigen thread verdiend en niet in de migratiethread hoort (niet mijn keuze), is het misschien opportuun om ook de eerste 2 reacties hieromtrent in het migratietopic mee te verhuizen?

---

• Niemand heeft er blijkbaar iets op tegen dat een half miljoen illegalen wordt geregulariseerd. Deportaties daarentegen... ho maar! Laten we er snel het EHRM bij roepen.
  • Niemand lijkt in te zien wat voor een negatief effect op de publieke infrastructuur dit zal hebben. Van ziekenhuizen en dokterspraktijken tot allerhande overheidsdiensten, enzoverder. Middelen genoeg toch?
  • Niemand die zich afvraagt; Wat zijn de opties voor een standaard verblijfsvergunning na dat ene jaar (en dat zijn er best wel wat, zeker als ze beginnen werken of als ze kinderen krijgen, ...)? Wat zijn vervolgens de regels mbt. naturalisatie voor wie een legale verblijfsvergunning heeft? Hoe snel kunnen ze een aanvraag indienen om Europees staatsburger te worden?
  • Niemand die denkt; tiens, wat met gezinshereniging? Is dat een mogelijkheid met deze 1-jarige verblijfsvergunning, mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan? Zo niet, is dat een mogelijkheid in het jaar erop wanneer ze op een ander visum zitten?
  • Niemand die er graten in ziet dat een minderheidsregering deze verregaande beslissing er via decreet doorduwt (het is legaal, dat klopt), ondanks het feit dat vrijwel alle polls van het afgelopen jaar erop wijzen dat een overgrote meerderheid van de Spanjaarden minder migratie willen en een belangrijk deel zelfs openstaat voor depotaties. Neen, daar mogen we niet boos van worden! Keep on smiling!
  • Niemand die zich vragen stelt bij het feit dat deze mensen nu toegang krijgen tot de legale economie/het legaal werkcircuit (en yay, in theorie dus belastingen zullen betalen) maar dat de werkloosheidsgraad bij de Spaanse jeugd bijna 25% bedraagt. "We need workers!"
  • Niemand die zegt: zou deze beslissing er niet kunnen toe leiden dat nog meer migranten de wrg vinden naar Spanje, want onder Sanchez is dat toch het beloofde land? Wat doe je met de nieuwe batch van 100, 200 duizend illegalen binnen x jaar?
  • En omtrent het aangrenzend onderwerp: Niemand die zich vragens stelt bij de figuur Sanchez.

Het is duidelijk, ik ben helemaal van het padje.
Grote vraagtekens plaatsen bij deze verregaande beslissing (+ bij Sanchez zelf) en over het algemeen een stuk minder migratie willen richting Europa omdat ik van mening ben dat er meer negatieve dan positeive gevolgen mee gepaard gaan, is des duivels. Alleen racisten, extremisten, MAGA zotten en andere wappies denken zo.
Hoog tijd dat de Europa mij naar een heropvoedingskamp stuurt om terug op het enige juiste pad terecht te komen.
Het ding is: doorheen je tekst staan legitieme beleidsvragen, maar je verpakt ze consequent in gekke framings? Hypotheses worden zekerheden, juridische grenzen worden activisme, en nuance wordt gelezen als goedkeuring. Met alle respect, maar zo wordt het wel enorm moeilijk om hier nog ernstig en inhoudelijk op te antwoorden.

De vraag die in mij opkomt is of deze migranten in Spanje moeten blijven? Volgens mij zullen de meesten proberen naar Noord-Europa te komen waar de sociale zekerheid meer oplevert. In Spanje zullen ze moeten werken aan 5 euro per uur maar wat als ze dat niet willen. Eenmaal gelegaliseerd in een Europees land lijkt mij even doorreizen van Spanje naar België (of Nederland / Duitsland) een evidentie.

Die beperking in de tijd is bizar. Wat ga je doen na die periode? Allemaal terugsturen? Dat gaat toch nooit gebeuren. Ik neem aan dat Sanchez ook zelf tussen die 500.000 mensen gaat wonen, dat zou wel zo fair zijn tov de burgers.

De vraag die in mij opkomt is of deze migranten in Spanje moeten blijven? Volgens mij zullen de meesten proberen naar Noord-Europa te komen waar de sociale zekerheid meer oplevert. In Spanje zullen ze moeten werken aan 5 euro per uur maar wat als ze dat niet willen. Eenmaal gelegaliseerd in een Europees land lijkt mij even doorreizen van Spanje naar België (of Nederland / Duitsland) een evidentie.
Men zou een ultimatum moeten stellen, werk je niet na 1 jaar, dan verlies je je vergunning en word je uitgezet. Kunnen ze aantonen dat ze gewerkt hebben dan kan het verlengd worden.

Ik weet niet wat de filosofie hierachter is, lijkt me dat die latino’s veel jonge mensen zijn dus extra werkkrachten terwijl Spanje veel ouderen in de samenleving heeft (vergrijzing van de bevolking en ook mensen van hier die er gaan overwinteren en dat creëert ook extra werk denk ik)

Terug
Bovenaan