Sparen voor kinderen: hoe pakken jullie het aan?

We zetten maandelijks een bedrag op een spaarrekening en als ze centen krijgt van meter, peter of grootouders zetten we dat er ook bij. Ik ben zelf aan het beleggen en ben van plan om haar een deel te geven als ze op haar eigen benen gaat staan. Mijn ouders plannen een schenking aan haar (en de andere kleinkinderen) als ze komen te overlijden.

Ik zou erover kunnen nadenken om het hele spaarrekeninggebeuren op een zijspoor te zetten en alles meteen mee te beleggen. Want eerlijk is eerlijk: op een spaarrekening verlies je alleen maar geld, want de rente die je daarop krijgt is kleiner dan de inflatie die het karige rendement opvreet.

Wij hebben voor onze kinderen elk een spaarrekening geopend maar dat is vooral zodat "externen" (grootouders, peter/meter, ...) er iets kunnen op storten.
Ik ben zelf geen voorstander om daar als ouders grote bedragen op te gaan storten. Waarom zou je dat doen? Je kunt zelf dat vermogen beter aanwenden op dit moment voor nuttige doeleinden en dan in een latere fase eens een schenking doen. Als er ons iets overkomt gaat ons vermogen toch sowieso al naar de kinderen. Alleen de timing is dus relevant. En die timing houden we liever zelf in de hand.
Hebben 1 spaarrekening voor de kinderen, domiciliering van €100/maand daarnaartoe. Incl de cash wat ze krijgen van nieuwjaarsbrieven enz..

Telkens als dat €1000 raakt gaat het een ETF in.

Maar idd. Zullen dan wel zien hoe we het verdelen. Ben dan ook wel van mening dat je gewoon een schenking doet en kiest hoeveel dat is.. het ene kind hoeft niet perse meer te hebben omdat het een meer vrijgevige peter heeft dan het ander imo

Laatst bewerkt:
2 kinderen hier.
Ik beleg sinds ze klein zijn elke maand 400€ in een fonds voor hen.
Amai dat is een fors bedrag. Voor ons is het 100 euro per kind. Als het goed rendeert hebben ze echt een mooie som. Ze moeten ook hij eigen boontjes kunnen doppen. Sparen voor hun doen we graag maar niet ten koste van ons eigen comfort of spaardoelen.

Hier betrekken we ze sinds kort mee in hun spaarproces. De oudste (9) weet hoeveel er op zijn spaarboek staat (maandelijkse stortingen van ons, doopmeters, oma), hoeveel intrest hij daarvoor krijgt. Wat het rendement is van zijn bankfondsen, ETF, etc...

Nu heeft ie zelf gevraagd om voor zijn kerst/nieuwjaar en verjaardag centjes te krijgen om erbij te zetten. Fier :)

En de jongste (6) wil mee in die competitie :lol:

Hier betrekken we ze sinds kort mee in hun spaarproces. De oudste (9) weet hoeveel er op zijn spaarboek staat (maandelijkse stortingen van ons, doopmeters, oma), hoeveel intrest hij daarvoor krijgt. Wat het rendement is van zijn bankfondsen, ETF, etc...

Nu heeft ie zelf gevraagd om voor zijn kerst/nieuwjaar en verjaardag centjes te krijgen om erbij te zetten. Fier :)

En de jongste (6) wil mee in die competitie :laugh:
Vind ik een beetje dubbel.. enerzijds goed om met geld te leren omgaan. Anderzijds is er niks mis mee om gewoon kind te zijn en lekker cadeautjes te krijgen ipv naar getallen te staren :p

Amai dat is een fors bedrag. Voor ons is het 100 euro per kind. Als het goed rendeert hebben ze echt een mooie som. Ze moeten ook hij eigen boontjes kunnen doppen. Sparen voor hun doen we graag maar niet ten koste van ons eigen comfort of spaardoelen.
400€ in totaal, 200€ per kind voor alle duidelijkheid :)

hier 100 €/ kind spaarrekening en 50€/kind op effectenrekening.
Geen idee of dat genoeg gaat zijn en ik twijfel ook om het andersom te doen daar spaarrekening zo weinig opbrengt

hier 100 €/ kind spaarrekening en 50€/kind op effectenrekening.
Geen idee of dat genoeg gaat zijn en ik twijfel ook om het andersom te doen daar spaarrekening zo weinig opbrengt

Tzal nooit genoeg zijn eh... Ik doe spaarrekening voor familie en alles wat de zoon krijgt, wij sparen 100 enkel op effectenrekening tot zijn 21.

Onze ouders spaarden niet voor de kinderen, en ook geen recurrente zakgeld gekregen tijdens de jeugd. We moesten ons geld zelf verdienen via studentenjobs. En na de studies alles zelf moeten opbouwen zonder financiële steun. Type ouders die hun kinderen het harde leven willen aanleren, dat was althans hun verklaring. Stiekem wel jaloers geweest van andere kinderen die iets kregen van de ouders.

Dat kinderen al dan niet op hun 2X-ste hun eigen boontjes kunnen doppen, heeft niks te maken met de steun die je ze al dan niet toeschuift, en alles met de opvoeding en ervaring die je ze geeft als ouder.

Op hun 21 hoeven ze nog niet hun eigen beentjes te doppen. Ik zit er niks mee in dat ze na de studies nog een paar jaar thuis wonen en verder sparen. Ruimte zat hier.

Die rekening staat vast tot zijn 21. Over de rest spreek ik mij niet uit. Maar wat ocean zegt, vooral opvoeding en kennis. Hij gaat ook moeten werken voor zijn geld.
Maar die rekening is dan voor hem, hopelijk doet hij er dan iets positief mee. Liever een wereldreis dan een BMW.

Die rekening staat vast tot zijn 21. Over de rest spreek ik mij niet uit. Maar wat ocean zegt, vooral opvoeding en kennis. Hij gaat ook moeten werken voor zijn geld.
Maar die rekening is dan voor hem, hopelijk doet hij er dan iets positief mee. Liever een wereldreis dan een BMW.
No way dat ze hier het geld krijgen voor een auto te kopen op jonge leeftijd de grootste fout dat jongeren kunnen doen imo
Als ze ergens willen in investeren of hun willen settlen ergens zullen we kenbaar maken dat we iets aan de kant hebben gelegd voor hun. Nooit voor een auto of plezier reisjes ;-) maarja dat maakt ieder voor zichzelf uit natuurlijk :-)

Liever een huis dan een wereldreis bedoel je?

Als ze ergens willen in investeren of hun willen settlen ergens zullen we kenbaar maken dat we iets aan de kant hebben gelegd voor hun. Nooit voor een auto of plezier reisjes ;-)
Alles hangt af van wat de situatie is, alvast wat mij betreft. Als ze op 18 jaar gaan studeren en ze verwachten een nieuwe/tweedehandse BMW of een nieuwe fiat 500 te krijgen om naar school te sjezen, dan neem ik ze mee naar het drukste loket van de NMBS tijdens spitsuur en gaan we daar gezamenlijk staan aan te schuiven voor een treinabonnement, op zijn/haar kosten ('t zal hem/haar leren). De tweedehandse fiets uit de kringloopwinkel om van/naar station te gaan wil ik dan wel nog nét betalen.

Wil hij daarentegen op 18-jarige leeftijd als electricien beginnen en heeft hij een redelijk idee hoe hij zijn kost zo zal verdienen, dan wil ik gerust het geld voor die eerste camionette aan hem schenken.

Ik wou dat ook doen, een gouden Napoleon geven voor de geboorte van een petekind.
Mijn vrouw vond dat ouderwets en het is een nieuwe kinderwagen geworden.
Ouders hebben daarmee de prijs van een kinderwagen uitgespaard, het kind is er niets meer mee.
Napoleon was toen 180€, nu 351€. Tja, vrouwen... :laugh:
Ondertussen al meer dan 800€ 🙈. En de kinderwagen ondertussen bijna waardeloos 😳. Tja vrouwen 🤷‍♂️.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan