Special: Nintendo Switch Online als muziek in je oren

Met een betaald lidmaatschap kan je als Nintendo Switch Online-lid genieten van diverse voordelen. Zo kan je uiteraard, what's in a name, online spelen op je Nintendo Switch. Je kan je spellen opslaan in de cloud en je krijgt toegang tot meer dan 100 NES-, Super NES- en Game Boy-games. Nintendo komt nu ook met de mogelijkheid om op je smartapparaat naar de soundtracks van de diverse Nintendo-franchise te luisteren. Klinkt deze exclusieve feature voor Nintendo Switch Online als muziek in je oren? Lees dan zeker verder naar onze ervaringen van het Nintendo Switch Online-membership.

Nintendo heeft er net als de andere consoles voor gekozen om je te binden aan een abonnement om online te kunnen spelen. Voor een aantal luttele euro's in de maand krijg je de mogelijkheid om online te spelen tegen een wildvreemde wereldburger of één van je vrienden. Je kan hiermee je spellen een extra dimensie geven zoals in Mario Kart 8 Deluxe of Super Mario Party Jamboree. Laat het feest beginnen! Je krijgt daarbij nog de handige feature om je spelgegevens ook online op te slaan voor de compatibele games. Je kan hiermee dus vanaf elk Nintendo Switch-systeem toegang krijgen tot je gegevens en ze downloaden. Maar of je dat even vaak zal gebruiken als het online spelen waar je dit abonnement voor afsluit is natuurlijk de vraag. Nintendo probeert het aanbod natuurlijk aantrekkelijk genoeg te maken en houdt het uiteraard niet bij deze twee voordelen.

Online op weg naar de klassiekers​

Je krijgt bij het Nintendo Switch Online-abonnement ook nog een trip to memory lane cadeau. Een selectie van de klassieke collecties van de Nintendo Entertainment Systems (NES) worden namelijk ook tentoongesteld. De NES-, Super NES- en Game Boy-games katapulteerden mij zomaar even dertig jaar terug in de tijd, of net iets minder lang, naar mijn herinneringen als kind waar ik in Donkey Kong Land over de krokodillen moest springen en munten verzamelen. Naar de mogelijkheden om Super Mario Land en Mario Tennis te spelen, naar Kirby's Dream Land en naar the all-time classic: Tetris. Of voor de oudere lezers zelf nog iets vroeger naar de klassieke NES-games zoals Yoshi, The Legend of Zelda, Metroid en zo veel meer. Met die spellen komen maar zeer wazige vlagen naar voor, kijkend naar een beeldbuis, met een losgekoppelde controller in de hand, naar het spel van je oudere broer. Idyllisch denkend dat je zelf de teugels als James Bond in handen kon nemen in GoldenEye 007. De Golden Ages.

Volledig onderdompelen in de Nintendo-wereld.

Op zich is het aanbieden van de klassieke games uiteraard een leuk voordeel aan je Nintendo Switch Online lidmaatschap. Naast het standaard abonnement kan je ook kijken naar het uitbreidingspakket waarbij de Nintendo 64 en Game Boy Advance toegevoegd worden. Vanzelfsprekend online en offline. Nintendo mocht zichzelf niet zijn als ze het daarbij zouden laten. Voeg een aantal exclusives toe onder de noemer van Tetris 99 en F-Zero 99. Je gaat samen met 99 spelers online Tetris 99 spelen en die vierkante blokken zo snel mogelijk neer laten komen of je kiest ervoor om met 99 online te racen in F-ZERO 99. Als dat al als muziek in je oren klinkt, zal Nintendo je ook naast het spelen onderdompelen in de verschillende werelden.

Music Mario​

Met een gloednieuwe app komt Nintendo Music ook buiten de Nintendo-biotoop en linkt je met de Nintendo-soundtracks aan andere smartapparaten, zoals je telefoon of tablet. Je kan net als ik genieten van de rustgevende Zelda-soundtrack bij het bumperkleven aan de Kennedytunnel. Ik verdoe helaas veel te veel tijd in mijn woon-werkverkeer wanneer ik vanuit de mooiste stad, Gent, naar de koekenstad, Antwerpen, moet trekken. Een playlist die je de nodige energie heeft, rustgevende muziek of het beste uit de Mario-serie. Met het lidmaatschap van Nintendo Switch Online kan je een muzikale reis maken door de geschiedenis van Nintendo.

Ik ga ervan uit dat er een publiek voor is en kan me perfect voorstellen dat je dit tijdens het studeren kan gebruiken, want je kan ervoor kiezen om tracks in een infinity loop te zetten of als achtergrondmuziek de tracks op te trekken tot wel zestig minuten. Ook met het schrijven van deze special staat Donkey Kong Country Aquatic Ambience op de achtergrond als focusmuziek. The road to uncompressed nostalgia. Buiten die throwback naar het verleden kan je ook steeds nieuwere muziek ontdekken en heb je ook de mogelijkheid om je onder te dompelen in de muziek van bijvoorbeeld The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Heb je deze nog niet gespeeld, dan kan je ook bepaalde soundtracks en de bijhorende spoilers uitfilteren. Op dit moment wordt de Nintendo Music App gratis aangeboden en hoewel het mijn Spotify playlist of podcasts app niet zal vervangen, verwacht ik wel dat ik deze app nog een aantal keer zal opzetten. Wie wil er nu niet in de auto luisteren naar Mario Kart-liedjes of de Waltz of the Boos afspelen.

Klinkt het Nintendo Switch Online-abonnement dan als muziek in je oren? Om online te spelen is het sowieso een must, de vele add-ons zorgen ervoor dat je jezelf de prijs uiteraard snel goedpraat, want het is wel echt nog eens leuk om terug te keren naar de Game Boy-wereld van weleer en het is een mogelijkheid om ook aan de nieuwste generatie de klassiekers van toen te laten spelen. Of je geeft ze een controller die niet geconnecteerd is en laat je kind denken dat ze zelf aan het spelen zijn met Kirby. De muziek-app is een leuke feature die mij wel kan bekoren en is een speels alternatief voor de Spotify playlist. Laat je als Nintendo exclusive dan ook nog eens de Alarmo of oude Nes-controllers kopen, en de Nintendo wereld zal je omarmen van 's ochtends bij de wekker, in rush hour met de Music App om 's avonds online een feestje te bouwen in Super Mario Party Jamboree met de Music App op de achtergrond. Deze loflezing kunnen we dan enkel maar concluderen met de prijs. Het individuele lidmaatschap kan je starten aan € 3,99 per maand of € 19,99 voor het volledige jaar. Kies je om ook het uitbreidingspakket te nemen, dan komt het jaarlijks op € 39,99. Niet weinig, maar voor de echte fan een no-brainer. Ondergetekende zal zijn abonnement ook automatisch laten verlengen.

Terug
Bovenaan