Spooktober 2025

PBR Streetgang

Well-known member
Spooktober is gisteren van start gegaan. Zelf ben ik iemand die heel graag horrorfilms kijkt, maar dat doorheen het jaar eigenlijk niet doet behalve in oktober. Ik heb zoals elk jaar een veel te ambitieus programma samengesteld voor deze maand, we zien wel hoever we geraken. De belangrijkste thema's gaan zijn:
- "When horror came to Shochiku", met dank aan mijn vrouw die me onlangs deze Eclipse DVD set cadeau gaf
- Horrorfilms van Amicus, een Brits productiehuis dat overschaduwd werd door de meer populaire filmstudio Hammer uit die periode
- Klassieke horrorfilms uit de jaren '30 met o.a. Boris Karloff en Bela Lugosi
- Enkele klassiekers uit de Mexicaanse horror traditie
- Een paar Italo-horror classics
- De Mike Flanagan serie 'The Fall of the House of Usher'
- Recente horrorfavorieten die ik nog niet gezien heb

Wat zijn jullie horrorgerelateerde plannen voor deze maand?

Ik ga hier en daar een horrorfilm meepikken! Niet echt per se veel gepland maar ik kijk elk jaar naar deze Letterboxd lijst ter inspiratie, probeer dan wat gaten op te vullen, films die ik hiervan nog niet gezien had.
Een paar kanshebbers alvast, afhankelijk van hoe makkelijk ik ze ook vind:
  • Martin (Romero)
  • Fear Street trilogie
  • Bring Her Back
  • Skinamarink
  • Ganja & Hess
  • Inferno of Tenebre (Argento)
  • Together
  • To The Devil A Daughter
  • The Cremator
  • The Third Part Of The Night

Ik begin de 13e en hoop elke dag toch minstens 2 films te kunnen zien.

Al klaarstaan en komen dus zeker op de menu;
Ik ga proberen nog wat oude films op te graven ook maar dat wordt elk jaar moeilijker.

Net ook even de VOD releases van komende weken gechekt; Vicious, The Astronaut, The Healing, Shell & Conjuring; The Last Rites zouden allen nog voor Halloween uitkomen dus die zullen er ook nog bijkomen.

Laatst bewerkt:
Ik ga hier en daar een horrorfilm meepikken! Niet echt per se veel gepland maar ik kijk elk jaar naar deze Letterboxd lijst ter inspiratie, probeer dan wat gaten op te vullen, films die ik hiervan nog niet gezien had.
Een paar kanshebbers alvast, afhankelijk van hoe makkelijk ik ze ook vind:
  • Martin (Romero)
  • Fear Street trilogie
  • Bring Her Back
  • Skinamarink
  • Ganja & Hess
  • Inferno of Tenebre (Argento)
  • Together
  • To The Devil A Daughter
  • The Cremator
  • The Third Part Of The Night
Fear Street zou ik als een plan B beschouwen. Tenzij je veertienjarige kinderen hebt om deze mee te zien...

Bij mij staan op het programma:
  • Nosferatu (1922)
  • Faust (1926)
  • The Unknown (1927)
  • Dracula (1931)
  • Freaks (1932)
  • Vampyr (1932)
  • Cat People (1942)
  • Gojira (1954)
  • Les diaboliques (1955)
  • Invasion of the Body Snatchers (1957)
  • Peeping Tom (1960)
  • The Innocents (1961)
  • Carnival of Souls (1962)
  • The Haunting (1963)
  • Onibaba (1964)
  • Repulsion (1965)
  • Night of the Living Dead (1968)
  • House (1977)
  • Dawn of the Dead (1978)
  • An American Werewolf in London (1981)
  • The Evil Dead (1981) -> wel al eens gezien heel lang geleden
  • Poltergeist (1982)
  • A Nightmare on Elm Street (1984)
  • Day of the Dead (1985)
  • Fright Night (1985)
  • Evil Dead II (1987)
  • Child's Play (1988) -> staat op vrtmax
  • Misery (1990)
  • Braindead (1992)
  • Army of Darkness (1992)
  • Ringu (1998)

Kan zijn dat ik er buiten ook nog wat kijk, maar deze zijn het belangrijkste, ik leg graag de lat niet te hoog, ik kan nog altijd later films toevoegen indien ik tijd heb, maar 1 film per dag is realistisch. Velen van deze zijn ook niet te lang wat altijd helpt.

Bij mij staan op het programma:
  • Nosferatu (1922)
  • Faust (1926)
  • The Unknown (1927)
  • Dracula (1931)
  • Freaks (1932)
  • Vampyr (1932)
  • Cat People (1942)
  • Gojira (1954)
  • Les diaboliques (1955)
  • Invasion of the Body Snatchers (1957)
  • Peeping Tom (1960)
  • The Innocents (1961)
  • Carnival of Souls (1962)
  • The Haunting (1963)
  • Onibaba (1964)
  • Repulsion (1965)
  • Night of the Living Dead (1968)
  • House (1977)
  • Dawn of the Dead (1978)
  • An American Werewolf in London (1981)
  • The Evil Dead (1981) -> wel al eens gezien heel lang geleden
  • Poltergeist (1982)
  • A Nightmare on Elm Street (1984)
  • Day of the Dead (1985)
  • Fright Night (1985)
  • Evil Dead II (1987)
  • Child's Play (1988) -> staat op vrtmax
  • Misery (1990)
  • Braindead (1992)
  • Army of Darkness (1992)
  • Ringu (1998)

Kan zijn dat ik er buiten ook nog wat kijk, maar deze zijn het belangrijkste, ik leg graag de lat niet te hoog, ik kan nog altijd later films toevoegen indien ik tijd heb, maar 1 film per dag is realistisch. Velen van deze zijn ook niet te lang wat altijd helpt.
Wat een prachtige lijst, zeg! Hopelijk kan je ze allemaal zien.

Toegevoegd (y)
Lijkt mij wel wat.
Deze 3 nog niet gezien, de rest allemaal wel al.

Terrifier 3 weet ik niet of ik die nog wil bekijken, ben nog altijd niet goed van de bed scene in de 2de 🫣
The Ugly Stepsister staat al een tijdje klaar maar de drang is minder om deze op te zetten.
De Indische film minder interesse in.

Fear Street zou ik als een plan B beschouwen. Tenzij je veertienjarige kinderen hebt om deze mee te zien...
Gelukkig heel weinig contact met veertienjarigen.

Ik heb die vooral op het lijstje gezet omdat die sowieso op Netflix gestaan. Gisteren toevallig eens gekeken welke horrorfilms er op stonden die ik nog niet gezien heb en dat was gene vette. Ik denk dat ik die zelfs ooit kort opgezet heb bij release maar niet helemaal mee was met de vibe. Aanbod op mijn huidige streamingdiensten valt wat tegen en het valt nog te bezien hoeveel geld en moeite ik in andere films wil steken momenteel.

Gelukkig heel weinig contact met veertienjarigen.

Ik heb die vooral op het lijstje gezet omdat die sowieso op Netflix gestaan. Gisteren toevallig eens gekeken welke horrorfilms er op stonden die ik nog niet gezien heb en dat was gene vette. Ik denk dat ik die zelfs ooit kort opgezet heb bij release maar niet helemaal mee was met de vibe. Aanbod op mijn huidige streamingdiensten valt wat tegen en het valt nog te bezien hoeveel geld en moeite ik in andere films wil steken momenteel.
Jij hebt toch een Mubi abonnement, he? Night Tide is een leuke marine creature feature, met een jonge Dennis Hopper. Er staan een paar films op die ik zelf ook wel wil zien, vooral Censor, The Lodge en House of Seven Belles.

Heb er voorlopig al the substance en x (Ti West) doorgejaagd, eerste was ok met some very decent body gore maar al bij al toch ook te pushy en te preachy ofzo voor mij. X was dan wel helemaal mijn ding, paar uiterst memorabele scènes zeker die richting het einde met onze cameraman en onze vrouw des huizes. Niks super wereldschokkends maybe maar wel minstens oerdegelijk uitgevoerd, was helemaal mee in de vibe.

Verder geen concreet plan hier al zal Weapons zeker nog aan bod komen en hoop ik ook nog een paar classics uit het stille tijdperk te zien.

Toegevoegd (y)
Lijkt mij wel wat.

Deze 3 nog niet gezien, de rest allemaal wel al.

Terrifier 3 weet ik niet of ik die nog wil bekijken, ben nog altijd niet goed van de bed scene in de 2de 🫣
The Ugly Stepsister staat al een tijdje klaar maar de drang is minder om deze op te zetten.
De Indische film minder interesse in.

Ivm Terrifier 3: is de 'beste' van de 3 maar heeft ook 2 extreem gore scenes. Ze proberen wat verhaal op te bouwen met Art, maar aangezien die volledig mute is, krijgt zijn sidekick wat meer screentime om soms eens iets te vertellen. En die is quasi nog gorer dan het clowntje zelf 🫣

Hier voorlopig enkel Sinners en Take Her Back nog op de lijst. Zal wel nog het 1 en ander bijkomen.

Mocht iemand nog inspiratie zoeken, ik zal er alleszins een paar van checken.

Valentine (2001)Humanoids from the Deep (1980)The Dorm That Dripped Blood (1982)Chopping Mall (1986)Evilspeak (1981)The Outwaters (2022)Ghostwatch (1992)Lake Mungo (2008)A Tale of Two Sisters (2003)The Changeling (1980)Caveat (2020)A Dark Song (2016)Anything for Jackson (2020)Ganja & Hess (1973)Idle Hands (1999)Beyond the Black Rainbow (2010)The Sword and the Sorcerer (1982)The Abominable Snowman (1957)Cold Fish (2010)The Being (1983)Predator Island (2005)The Rage: Carrie 2 (1999)The Lair of the White Worm (1988)Zombie Strippers! (2008)The Unseen (1980)The Vanishing (1988)The Baby’s Room (2006)Black Devil Doll from Hell (1984)Scream for Help (1984)Trouble Every Day (2001)Martin (1977)The First Power (1990)The Atomic Submarine (1959)Curse of the Faceless Man (1958)Cemetery Man (1994)Spider Baby (1967)

Zo een goed jaar als 2021 ga ik nooit meer hebben voor Spooktober... https://www.beyondgaming.be/threads/het-horror-topic.570/post-392479
Ik ga gewoon wat aan mijn horror backlog proberen te werken. Zitten een aantal recente tussen die ik toch zeker gezien wil hebben deze maand:
Bring her Back, Sinners, nieuwe Conjuring, de laatste Final Destination, Late Night With the Devil... Maar ook wat oudere zoals: Black Sabath, Amityville Horror, Phantasm, ...

Zo een goed jaar als 2021 ga ik nooit meer hebben voor Spooktober... https://www.beyondgaming.be/threads/het-horror-topic.570/post-392479
Ik ga gewoon wat aan mijn horror backlog proberen te werken. Zitten een aantal recente tussen die ik toch zeker gezien wil hebben deze maand:
Bring her Back, Sinners, nieuwe Conjuring, de laatste Final Destination, Late Night With the Devil... Maar ook wat oudere zoals: Black Sabath, Amityville Horror, Phantasm, ...
Black Sabbath is heerlijk! Zeker ook Black Sunday van Bava checken!!

Bijgewerkte lijst nu ik ook een paar films op YouTube gevonden heb:
  1. Bring Her Back
  2. Inferno (Dario Argento)
  3. The Third Part of The Night (Andrzej Zulawski)
  4. Frankenstein (de James Whale 1931 versie)
  5. Bride of Frankenstein (1935)
  6. Ganja & Hess
  7. Martin (George A. Romero)
  8. Demons (Japanse film uit 1971)
  9. Night Tide (bedankt voor de tip Peebs)
  10. I Walked With A Zombie (Jacques Tourneur)
  11. To The Devil A Daughter (Christopher Lee flick)
  12. Witchfinder General
  13. The Cremator
  14. Skinamarink
  15. Weapons maaaybe
Ik begin voorzichtig met één film om de twee dagen. Zeer druk momenteel en vriendin houdt niet van horror.

Wat zijn de beste Hammer horrorfilms? Zoek nog een paar plan B films, suggesties zijn altijd welkom.

Bijgewerkte lijst nu ik ook een paar films op YouTube gevonden heb:
  1. Bring Her Back
  2. Inferno (Dario Argento)
  3. The Third Part of The Night (Andrzej Zulawski)
  4. Frankenstein (de James Whale 1931 versie)
  5. Bride of Frankenstein (1935)
  6. Ganja & Hess
  7. Martin (George A. Romero)
  8. Demons (Japanse film uit 1971)
  9. Night Tide (bedankt voor de tip Peebs)
  10. I Walked With A Zombie (Jacques Tourneur)
  11. To The Devil A Daughter (Christopher Lee flick)
  12. Witchfinder General
  13. The Cremator
  14. Skinamarink
  15. Weapons maaaybe
Ik begin voorzichtig met één film om de twee dagen. Zeer druk momenteel en vriendin houdt niet van horror.

Wat zijn de beste Hammer horrorfilms? Zoek nog een paar plan B films, suggesties zijn altijd welkom.
Een ietwat atypische Hammer is The Damned van Joseph Losey, a personal favourite. Met Oliver Reed als een proto DeLargian droog leader. Meer een social problems film masquerading as horror dan een echte horror maar toch…

The Devil Rides Out is behoorlijk legendary. Hail Satan.

Ik ben ook heel grote fan van Frankenstein and the Monster from Hell, na Bride of Frankenstein mijn favoriete film in de Frankenstein Cinematic Universe.

En eigenlijk, Dracula uit 1958 is misschien wel de beste Dracula film die er is. Maar misschien sta je niet te springen om er zo nog een te zien, het jaar na Nosferatu…

Ik heb ook goede herinneringen aan The Abominable Snowman en Plague of the Zombies.

Echt veel goeie shit.

Een ietwat atypische Hammer is The Damned van Joseph Losey, a personal favourite. Met Oliver Reed als een proto DeLargian droog leader. Meer een social problems film masquerading as horror dan een echte horror maar toch…

The Devil Rides Out is behoorlijk legendary. Hail Satan.

Ik ben ook heel grote fan van Frankenstein and the Monster from Hell, na Bride of Frankenstein mijn favoriete film in de Frankenstein Cinematic Universe.

En eigenlijk, Dracula uit 1958 is misschien wel de beste Dracula film die er is. Maar misschien sta je niet te springen om er zo nog een te zien, het jaar na Nosferatu…

Ik heb ook goede herinneringen aan The Abominable Snowman en Plague of the Zombies.

Echt veel goeie shit.
Nice The Devil Rides Out komt me van naam bekend voor en ik heb op zich nog wel zin in een Dracula film. Had ook even getwijfeld of ik de twee Frankenstein films nu zou bekijken met de versie van Del Toro die volgende maand ofzo uitkomt maar eh het verhaal ken ik sowieso toch al, Bride trouwens nog nooit gezien. Het alternatief zou The Invisible Man van James Whale zijn.

Het zal een beetje er vanaf hangen welke Hammer ik via YouTube vind. Niet echt de meest legale wijze maar praktisch geen enkele minder bekende film die ik zocht, kan gehuurd worden, laat staan dat die op een streamingdienst staat. Ook gezien dat het €15 kost om Weapons te huren. Wack. Misschien vervang ik die door From Beyond van Stuart Gordon.

Had ook even getwijfeld of ik de twee Frankenstein films nu zou bekijken met de versie van Del Toro die volgende maand ofzo uitkomt maar eh het verhaal ken ik sowieso toch al, Bride trouwens nog nooit gezien.
Frankenstein is goed hoor, maar die moet het vooral hebben van een paar iconische scènes. De rest is wat throwaway studio stuff. Toch het bekijken waard, al is het voor de set-up nar Bride of Frankenstein toe, wat wel echt een heel goede en originele film is.

Het alternatief zou The Invisible Man van James Whale zijn.
Die vind ik ook echt goed. Claude, when it Rains it Pours. Uitstekende budget Halloween costume trouwens, moest je ooit naar een verkleedfeestje gaan. Regenjas, hoed, zonnebril en een lange windel. Meer heb je niet nodig.

Het zal een beetje er vanaf hangen welke Hammer ik via YouTube vind. Niet echt de meest legale wijze maar praktisch geen enkele minder bekende film die ik zocht, kan gehuurd worden, laat staan dat die op een streamingdienst staat. Ook gezien dat het €15 kost om Weapons te huren. Wack. Misschien vervang ik die door From Beyond van Stuart Gordon.
Can't go wrong with Stuart Gordon! Al heb ik Stuck nog niet gezien. Iemand al wel? @DaFreak of @Lint misschien?

Kan je hier eens enkele voorbeelden van geven?
Onlangs een heleboel blurays gekocht van Indicator tijdens hun laatste kortingsactie, waaronder enkele Mexicaanse horror classics La llorona (1933), The Phantom of the Monastery (1934) en The Witch's Mirror (1962).

Terug
Bovenaan